معرفی خودرو

بررسی مشخصات کیا سراتو ۲۰۰۸ مدل LD

کیا سراتو 2008 مدل LD Kia Cerato LD 2008

کیا سراتو، خودروی سدان کامپکت کره‌ای است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و در سال ۲۰۰۶ یک فیس لیفت را تجربه کرد. این مدل از سراتو از سال ۲۰۰۸ وارد بازار ایران شد و عرضه آن تا سال ۲۰۰۹ ادامه پیدا کرد. سراتو ۲۰۰۸ با ورود به بازار ایران به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد هرچند که به شکل گسترده، عرضه نشد. 

کیا سراتو در مقایسه با سال تولید، از طراحی قابل قبولی برخوردار است. در آن زمان رقیبی چون تویوتا کرولا در مقابل سراتو قرار داشت که فروش و محبوبیت آن را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌داد. سراتو ۲۰۰۸ به دلیل کیفیت بالا و سواری نسبتا مطلوبی که ارائه می‌دهد، مورد توجه قرار گرفت اما ویژگی های منفی چون استهلاک بالا، آن را در رتبه ای پایین تر از تویوتا کرولا قرار می دهد.

در این نوشتار از مجله یدک مال به معرفی کیا سراتو ۲۰۰۸ مدل LD و بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات، سطح ایمنی و وضعیت فروش این خودرو می پردازیم.

معرفی

اواخر دهه ی هشتاد شمسی بود که ایرانی ها برای اولین بار با نام کیا سراتو آشنا شدند؛ خودرویی که سال ۲۰۰۴ رونمایی شده بود و برای مالکانش حکم یک محصول نسبتا لوکس را داشت. اینکه چرا سراتو ۲۰۰۸ در همان بدو ورود موفق از آب درآمد را باید به حساب زیرساخت مهندسی اش گذاشت. در واقع پلتفرم نسل اول کیا سراتو روی مدل های دیگر گروه کیا – هیوندای مانند آوانته XD، هیوندای کوپه GK، اسپورتیج KM و حتی کارنز UN‌ هم دیده شده بود.

این خودرو درست در زمانی از سوی کیا موتورز تولید شده بود که کره ای ها سیاست مصرف گرایی را آغاز کرده بودند؛ به همین دلیل است که استهلاک قطعات آن بعد از ۴ سال شدیدا افزایش می یابد. سراتو های این سال (۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹) اکثرا توسط اطلس خودرو فروخته شده‌اند؛ که یعنی فول شرکتی هستند و حتما باید این ۵ آپشن مهم را داشته باشند: سانروف، اتولایت، چنجر ۶تایی، تهویه اتومات و دو کیسه هوا (جلو)

نمای جلوی کیا سراتو 2008 مدل LD Kia Cerato LD

طراحی ظاهری

در نگاه اول سراتو ۲۰۰۸ خودرویی جمع و جور است که با طولی حدود ۴٫۵ متر، یک سدان شهری به حساب می آید. چهره خودرو بسیار هارمونیک است و پس از گذشت نزدیک به دو دهه شاید قدیمی به نظر برسد، اما بیننده را دلزده نمی کند. طرح فرم دهی شده کاپوت و چراغ حس تهاجمی به آن داده و زیباست. سپر کاملاً ساده است و به نظر کیفیت چندان بالایی هم ندارد. جلوپنجره کرومی آن هم برای جثه ی سراتو ۲۰۰۸ کمی کوچک به نظر می رسد؛ اما گرافیک و طرح کلی چراغ های جلو قابل قبول است.

نمای عقب کیا سراتو 2008 مدل LD Kia Cerato LD

در نمای کناری یک چهره ی معمولی را از این پیرمرد می بینیم، اما این خودرو  مصداق بارز دود از کنده بلند می شود است. با وجود این که ساده و قدیمی است، اما تو دل برو و بدون اضافه کاری به نظر می آید و از بعضی رقبای چینی متولد ۲۰۲۰ هم بهتر به نظر می رسد. خط شانه روی نمای کناری نیز به خوبی با زه روی درِ خودرو هماهنگ شده است و از گلگیر جلو امتداد دارد تا چراغ عقب. رینگ ها زیبا و دارای اندازه ی متناسبی هستند. طراحی ستون ها نیز از برخی هم‌سن و سال های رقیب ایرانی نیز بهتر است و حتی از داخل نیز دید خوبی دارد.

سراتو ۲۰۰۸ در نمای عقب امکان سفارش اسپویلر داشت. البته، نسخه بدون اسپویلر زیبایی بیش تری دارد. طراحی درِ صندوق خوب است و ورودی بزرگی را برای صندوق عقب فراهم می کند. تنها شاید حضور آنتن خودرو روی گلگیر عقب و نزدیک چراغ کمی این قسمت را زشت جلوه دهد.

داخل کابین

علیرغم جثه کوچک سراتو ۲۰۰۸ داخل آن جادار و بزرگ است و با سمند ایرانی توانایی رقابت دارد. صندلی ها گرچه کیفیت بالایی ندارند، اما نسبت به آوانته و یا سایر رقبای هم وطنش در این کلاس بهتر به نظر می رسد.

طراحی کابین سراتو بیش از حد ساده است و تنها مورد خاص آن، وجود چند کلید در کنسول وسط است. بسیاری از بخش ها با پلاستیک پوشانده شده‌اند اما کیفیت این پلاستیک نسبتا خوب است و در دراز مدت دچار مشکل نمی‌شود.

طراحی داخلی نیز کاملاً ساده است دقیق به مانند طرح بیرونی، اما خسته کننده نیست. شلوغی بیش از حد را هم ندارد. احساس آشنایی دارید زمانی که برای اولین بار سوار آن می شوید. مجموعه سیستم صوتی و تهویه در یک قاب مستطیلی گرد آمده اند و ارگونومی خوبی را شاهد هستیم. دریچه های سیستم تهویه نیز بزرگ و ساده است، اما متناسب به طرح کلی هستند. اما کیفیت مواد و مونتاژ زیاد جالب نیست. شاید تریم یک دست مشکی حداقل در برخورد بصری احساس بهتری به بیننده می داد.

داخل کابین سراتو 2008

مشخصات فنی

کیفیت سواری سراتو معمولی است و صدای زیادی به داخل کابین نفوذ می‌کند به ویژه در سرعت‌های بالا. اما هندلینگ خوبی ارائه می‌دهد. موتور به کار رفته در کیا سراتو حجمی معادل ۲.۰ لیتر و ۴ سیلندر دارد و می‌تواند ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. به همین جهت با وجود وزن نسبتا بالا، در شتاب گیری و سبقت‌های ناگهانی شما را ناامید نخواهد کرد.

مشخصات فنی کیا سراتو ۲۰۰۸
نام خودرو سراتو - فورته - K3
سازنده کیا موتورز - کره جنوبی
نسل و مدل نسل اول: LD - تولید : ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸
پیشرانه ۴ سیلندر G4GC
حجم موتور ۲ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
قدرت ۱۴۳ اسب بخار
گشتاور ۱۸۶ نیوتن متر
جعبه دنده ( گیربکس ) ۴ دنده خودکار
شتاب ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۲۲۶ کیلو گرم
ابعاد طول : ۴۵۰۰ | عرض : ۱۷۳۵ | ارتفاع : ۱۴۷۰ میلی متر
فاصله ی بین دو محور ۲۶۱۰ میلی متر
مصرف ترکیبی ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک ۵۵ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
نمای عقب سراتو 2008

امکانات رفاهی و تجهیزات

سراتو ۲۰۰۸ از امکاناتی همچون: کروز کنترل، آینه های کناری برقی با گرم کن، سانروف، اتولایت، ۲ کیسه هوا، نمایشگر نصب شده بر آینه وسط، حسگر باران، حسگر پارک دنده عقب، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع، نیروی ترمز، سیستم تهویه اتوماتیک و… بهره می برد و انصافاً در مقایسه با زمان تولید، خودرویی پر آپشن به حساب می آید، اما همچنان یک گام از النترا عقب تر است.

امکانات کیا سراتو ۲۰۰۸
ترمز و پایداری جلو دیسکی خنک شونده - عقب دیسکی - ABS
کیسه هوا راننده - سرنشین - مجموعا ۲ عدد
سیستم صوتی و تصویری سیستم صوتی پخش رادیو و CD
دیگر تجهیزات پشت سری های فعال هنگام تصادف - گرم کن صندلی سفارشی - کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع سفارشی - پنجره و آینه برقی - روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها - مه شکن جلو و عقب - سانروف

سراتو ۲۰۰۸ توانسته است ۳ ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ EURONCAP دریافت کند که نشان این خودرو به لحاظ ایمنی چندان قابل اطمینان نیست

بازار فروش

سراتو ۲۰۰۸ از نظر کیفیت قابل اطمینان بود ولی نه به اندازه ی اصلی ترین رقیبش یعنی رنو مگان که بخش عمده ای از بازار ایران را در دست گرفته بود. سراتوی فوق در همان اولین حضورش در ایران با قدرت خوب و چند آپشنی که حتی همکلاسان ژاپنی‌اش هم کمتر آن را داشتند، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

منبع : اسب بخار

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات