معرفی خودرو

کیا سورنتو BL مدل ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ : معرفی و مشخصات

کیا سورنتو BL

معرفی سورنتو BL

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    کیا سورنتو یک شاسی بلند سایز متوسط است که نخستین بار در فوریه سال ۲۰۰۲ توسط کیا موتورز معرفی و در بازارهای جهانی عرضه شد. تا امروز سه نسل از سورنتو معرفی شده است که در این مطلب، به نسل اول آن یعنی سورنتو BL می پردازیم.

    کیا سورنتو را می توان جایگزینی برای برادر خود یعنی کیا اسپورتیج در نظر گرفت.

    از لحاظ کلاس بدنه باید بگوییم سورنتو BL در “سگمنت دی” خودرو ها قرار می گیرد.

    در این نوشتار به معرفی و بررسی کامل سورنتو BL می پردازیم؛ پس با یدک مال همراه باشید.

    طراحی

    طراحی کیا سورنتو BL بر اساس زبان طراحی است که کیا موتورز در آن زمان برای خودروهای خود استفاده می‌کرد. و اگر با کمی دقت به دیگر خودرو های تولید کیا در آن زمان نگاه کنیم متوجه شباهت های بسیاری بین آنها می شویم.

    سورنتو BL در جلوی خودرو از یک جلو پنجره کوچک بهره می برد. همچنین قسمت‌های پلاستیکی دور تا دور بدنه در قسمت زیرین مورد استفاده قرار گرفته‌اند که خودرو را بسیار جذاب می کند البته این قطعات پلاستیکی در مدل های ۲۰۰۷ به بعد کمتر دیده می‌شوند و در مدل های بعدی، بدنه  بیشتر تمام رنگ و یک دست است. 

    با ورود به داخل کابین، سادگی بیش از حد آن مورد توجه شما قرار خواهد گرفت؛ اما با توجه به اینکه سورنتو BL در سال ۲۰۰۲ طراحی شده نباید انتظار زیادی هم از آن داشت.

    جنس ومتریال به کار رفته در کابین هم بیشتر از جنس پلاستیک است اما کیفیت نسبتا خوبی دارد. فضای داخل کابین بزرگ و جادار است و ۵ سرنشین بزرگسال، بدون هیچ مشکلی حتی در سفرهای طولانی در سورنتو جای می‌گیرند.

    کیا سورنتو BL 2002_2006
    کیا سورنتو BL 2002_2006 - نمای جلو و جانبی

    مشخصات فنی

    شاید یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت و محبوبیت کیا سورنتو BL را باید موتور نسبتا قدرتمند آن دانست. این موتور حجمی معادل ۳.۳ لیتر دارد و توانی معادل ۲۴۱ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۰۷ نیوتن متر دارد.

    این موتور از سری موتورهای Lambda هیوندای است که در بسیاری از محصولات کیا موتورز و هیوندای موتور مورد استفاده قرار گرفته و همچنان هم یکی از محبوب‌ترین موتورهای ساخت کشور کره جنوبی محسوب می‌شود. مصرف سوخت این موتور ۶ سیلندر، در کیا سورنتو بیش از ۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی است.

    مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹

    مشخصات فنی سورنتو BL مدل ۲۰۰۸ - ۲۰۰۹
    نام خودرو سورنتو
    سازنده کیا موتورز - کره جنوبی
    نسل و مدل نسل اول: BL - تولید: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹
    پیشرانه ۶ سیلندر
    حجم موتور ۳.۳ لیتر
    تنفس موتور تنفس طبیعی
    انتقال نیرو دو دیفرانسیل ۳ حالته (۴H - 4L - 2H)
    قدرت ۲۴۱ اسب بخار
    گشتاور ۳۰۷ نیوتن متر
    جعبه دنده (گیربکس) ۵ دنده خودکار
    شتاب ۹.۲ ثانیه
    سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
    مصرف ترکیبی ۱۱.۵ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۷۱۰ میلی متر
    ابعاد طول: ۴۵۹۰ - عرض: ۱۸۸۰ - ارتفاع: ۱۷۲۰ میلی متر
    وزن ۲۰۳۰ کیلوگرم
    حجم باک ۸۰ لیتر
    کیا سورنتو BL 2002_2006 - نمای پشت خودرو
    کیا سورنتو BL 2002_2006 - نمای پشت خودرو

    امکانات و آپشن ها

    قطعا یکی از مهمترین دلایل محبوبیت سورنتو BL امکانات رفاهی این خودرو بوده است. از امکانات این خودرو میتوان به سیستم صوتی با پخش کننده سی دی تک دیسک و سیستم صوتی هشت بلندگو ، ۶ ایربگ، سیستم تهویه مطبوع، قفل و پنجره های برقی درها، رینگ های آلیاژی آلومینیومی و ورودی بدون کلید اشاره کرد.

    ویژگی هایی مانند رادیو ماهواره ای (در مدلهای بعدی) ، آینه های تاشوی برقی، گرمکن صندلی ، سیستم صوتی ده بلندگو ، دستگاه پخش کاست و سی دی و سانروف هم به این موارد اضافه کنید.

    مشخصات کیا سورنتو BL 2002_2009
    کیا سورنتو BL 2002_2009

    حضور در ایران

    سورنتو BL در سال ۲۰۰۸ وارد بازار کشورمان شد. شرکت اطلس خودرو به عنوان نماینده رسمی کیا موتورز در ایران، واردات این مدل را تا سال ۲۰۰۹ ادامه داد. البته کیا سورنتو بازار ایران، نسخه تغییر چهره داده شده (فیس لیفت) این محصول محسوب می‌شود که از لحاظ ایمنی نسبت به مدل پیشین تغییرات مثبتی را تجربه کرده‌است.

    این خودرو به واسطه بهره‌مندی از طراحی با ابهت، قابلیت چهارچرخ محرک و توان فنی مطلوب، از همان بدو ورود به بازار ایران موردتوجه مشتریان داخلی و به‌ویژه علاقه‌مندان به آفرود سبک قرار گرفت.

    نمای پشت و عقب کیا سورنتو BL
    کیا سورنتو BL 2002_2009

    ایمنی

    کیا سورنتو BL در تست‌های موسسه یورو انکپ موفق شده چهار ستاره ایمنی محافظت از سرنشینان را کسب کند که نشان از امنیت نسبتا بالای این محصول خوش‌هیبت کره‌ای دارد. از جمله مهم‌ترین تجهیزات رفاهی که امنیت کیا سورنتو را ارتقا بخشیده‌اند می‌توان به سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ABS، EBD، ترمز کمکی، کیسه‌های هوا راننده-سرنشین جلو-پرده‌ای و جانبی، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده اشاره کرد.

    تست تصادف کیا سورنتو BL

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی سورنتو BL در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی سورنتو BL را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

    گالری تصاویر

    فهرست منابع

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات