معرفی خودرو

بررسی مشخصات کیا سراتو کوپه TD مدل ۲۰۱۰ – ۲۰۱۳

کیا سراتو کوپه TD مدل 2010 تا 2013

کیا سراتو کوپ یا کوپه، یک خودروی کامپکت اسپرت است که از همان نسل اول ( به عنوان کوپه )، وارد سری محصولات سراتو شد. سراتو کوپه کمی بعد از مدل سدان، وارد بازار ایران شد و اتفاقا به خودروی محبوبی میان خریداران جوان تبدیل شد. البته نسل اول سراتو در سال ۲۰۰۴ توسط کیا موتورز معرفی شد ولی در سال ۲۰۰۹ با تغییر نام، به عنوان اولین نسل از کیا فورته راه خود را به بازار پیدا کرد.

سراتو TD در نسخه‌های سدان، کوپه و هاچبک عرضه می شد که مدل‌های سدان و کوپه در بازار کشورمان عرضه شدند و امروز در مجله یدک مال در مورد مشخصات فنی، امکانات و تجهیزات و بازار فروش نسخه ی کوپه صحبت می کنیم.

معرفی

نسخه دو در اما ۴ صندلی سراتو، اقدام عجیب کره ای‌ها برای جذب جوان های خانواده دار و یا خانواده های جوان دار بود! این خودرو را با نام Forte Koup‌ یا سراتو کوپ هم می شناسند، کلمه « کوپ » نیز از ترکیب دو کلمه Kia و Coupe بدست آمده بود. سراتو کوپ، ترکیبی جالب از یک سدان و یک خودروی کوپه محسوب می شد و به همین دلیل نیز در زمان عرضه‌اش، با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. سراتو کوپه چه در ایران و چه در چین، استرالیا، کاستاریکا، مالزی، روسیه، اکوادور و البته کره‌جنوبی خودرویی جذاب برای جوانان بود.

معرفی کیا سراتو کوپه TD مدل 2010 تا 2013

طراحی ظاهری

کیا سراتو کوپه مدل ۲۰۱۰ – ۲۰۱۳، از نظر ظاهری تفاوت های مهمی با مدل سدان دارد تا به این ترتیب، به یک خودروی اسپرت تبدیل شود. در نمای جلو، ورودی‌های هوای جانبی بزرگ تری وجود دارد و در نمای جانبی رینگ های متفاوتی از مدل سدان برای مدل کوپه در نظر گرفته شده. اما شاید بیشترین تفاوت‌ را بتوان در نمای عقب مشاهده کرد. در قسمت عقب خودرو، یک دیفیوزر مشکی رنگ وجود دارد ( البته در بعضی نسخه ها ) و ورودی دوگانه اگزوز، موجب شده تا چهره جذاب‌تری به خود بگیرد. چراغ‌های عقب هم باریک‌تر شده و در مجموع باید طراحی سراتو کوپ را خوب ارزیابی کرد.

نمای جلوی کیا سراتو کوپه TD مدل 2010 تا 2013
نمای عقب کیا سراتو کوپه TD مدل 2010 تا 2013

داخل کابین

در طراحی کابین سراتو کوپه و سدان تفاوت زیادی دیده نمی شود و طراحی داشبورد و فرمان شباهت زیادی به هم دارند. تفاوت میان این دو در بخش جلو، بیشتر در پنل درهاست و محل قرارگیری کلیدهای کنترلی در پنل درها، متفاوت است. صندلی های عقب در سراتو کوپه باوجود اینکه ابعاد چندان بزرگی ندارند، اما تقریبا راحت هستند. در بعضی مدل‌ها کابین تریم دو رنگ دارد و سعی شده تا نمای اسپرت بیشتری داشته باشد.

مشخصات فنی

کیا سراتو کوپه ی عرضه شده در ایران از یک موتور ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که قادر است ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتومات به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می کند. سراتو کوپه یا کوپ همواره سعی دارد خود را به عنوان یک خودروی اسپرت معرفی کند اما از نظر فنی، چندان به این هدف نزدیک نیست. یعنی نمی‌توان انتظار یک عملکرد عالی و اسپرت را از آن داشت.

مشخصات فنی کیا سراتو کوپه TD مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳
نام خودرو کیا سراتو کوپ
سازنده کیا موتورز - کره جنوبی
نسل و مدل نسل دوم : TD - تولید : ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۲ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
قدرت ۱۵۶ اسب بخار
گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر
جعبه دنده ( گیربکس ) ۶ دنده خودکار تیپ ترونیک
شتاب ۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۲۴۴ کیلو گرم
ابعاد طول : ۴۴۸۰ | عرض : ۱۷۶۵ | ارتفاع : ۱۴۰۰ میلی متر
فاصله ی بین دو محور ۲۶۴۹ میلی متر
مصرف ترکیبی ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک ۵۲ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
موتور کیا سراتو کوپه TD مدل 2010 تا 2013

امکانات رفاهی و تجهیزات

کیا سراتو کوپه از نظر تجهیزات رفاهی و آپشن‌ها، عملکرد نسبتا خوبی دارد و تجهیزاتی چون ۶ عدد کیسه هوا، ایموبلایزر، ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی با قابلیت پخش USB, iPod, CD, MP3، آینه‌های الکتروکرومیک، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، سانروف، گرمکن صندلی‌های جلو و چراغ‌های جلو اتوماتیک را در اختیار شما قرار می‌دهد.

امکانات سراتو کوپه TD مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳
ترمز و پایداری ABS - ESC
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو - جانبی - پرده ای - مجموعا ۶ کیسه هوا
سیستم صوتی و تصویری پورت خروجی USB - کابل مخصوص iPhone و iPod - سیستم صوتی حرفه ای CDC و MP3
دیگر تجهیزات سیستم ضد سرقت ایموبلایزر - فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم دستی زاویه و تیظیم تلسکوپی - آینه های الکترومرومیک - دکمه استارت موتور - کروز کنترل - گرمکن صندلی های سرنشینان جلو - صفحه کیلومتر سوپر ویژن - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان - روکش صندلی و فرمان چرمی - Auto Light - سنسور پارک - گرمکن آینه ها - شیشه دودی
کیا سراتو کوپه (کوپ) TD مدل 2010 تا 2013

امنیت

سراتو کوپه همچنین توانسته است ۴ ستاره ی ایمنی را از موسسه ANCAP دریافت کند.

بازار فروش

اگر به دنبال خرید یک خودروی اسپرت هستید و از نظر قیمتی، اختلاف میان خودروهایی چون جنسیس کوپه و تویوتا GT86 با سراتو کوپ برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید به سراغ اینها بروید اما اگر صرفا قصد خرید یک خودرو با ظاهر جذاب و اسپرت را دارید، سراتو کوپ بهترین گزینه است.

سراتو کوپه مانند نمونه سدان از همان پیشرانه ۲ لیتری ۱۵۴ اسب‌بخاری استفاده می کند. ولی بزرگ‌ترین مشکل این خودرو فضای سرنشینان عقب و ارتفاع پایین سقف آن است. شاید اگر هنوز هم فروشی برای این خودرو آغاز شود مشتریان برایش صف ببندند ولی نکته عجیب، غریبه بودن این خودرو در بازار خرید و فروش نمونه دست دومش است. در واقع این سؤال پیش می‌آید که چرا باید پول بیشتری را برای خودرویی که دردسر بیشتری دارد خرج کرد؟!

منبع : ماشین ۳

مطالب مرتبط

3.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات
خسرو
2 سال قبل

سلام . ماشین فوق العاده ایه . وقتی پشت رول نشستم حس کردم دارم تانک میرونم . واقعا عالیه . از هر نظر،،،،نامبر وان ،،،،،