آموزشی

کروز کنترل چیست و چگونه کار می کند ؟

کروز کنترل چیست و چگونه کار می کند ؟ Cruise Control

سیستم نگهدارنده سرعت یا همان کروز کنترل (به انگلیسی Cruise Control) سیستمی در خودروهاست که اجازه کنترل سرعت در یک وضعیت ثابت را برای راننده فراهم می کند. این سیستم معمولاً با کنترل میزان هوای ورودی به محفظه احتراق، وظیفه خود را به انجام می رساند.

در واقع هدف استفاده از کروز کنترل نگه داشتن دقیق سرعت به میزان دلخواه راننده بدون هیچگونه دخالت خارجی است. در این سیستم امکان تثبیت سرعت خودرو در شرایط مختلف بدون استفاده از پدال گاز از طریق کلیدهای واسط فراهم شده است.

تصور کنید که آماده سفری با بهترین دوستان خود می شوید اما شما تنها کسی هستید که می توانید رانندگی کنید و جاده ای هزار کیلومتری در پیش روی شماست. فکر کردن درباره این جاده که حداقل چندین ساعت از آن مسیری مستقیم است پیش از نشستن پشت فرمان نیز شما را خسته خواهد کرد! اما خوشبختانه کروز کنترل می تواند بار زیادی را از روی دوش شما بردارد.

کروز کنترل امکانی ارزشمند در خودروهای امروزی است. سفرهای طولانی بدون این امکان خسته کننده تر خواهند بود. زمانی استفاده از کروز کنترل در خودروهای امریکایی نسبت به خودروهای آسیایی یا اروپایی متدوال تر بود چرا که جاده های امریکا طولانی تر و مستقتیم بوده و عموماً مبدا و مقصد از یکدیگر فاصله زیادی دارند.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به بررسی نحوه عملکرد و کاربرد کروز کنترل می پردازیم؛ در ادامه با مجله ی یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید
    نماد کروز کنترل Cruise Control icon
    نماد کروز کنترل

    تاریخچه

    اگر بخواهیم بگوییم این فناوری برای اولین بار در چه زمانی ابداع شد؛ در پاسخ باید بگوییم: قبل از اختراع خودرو!

    بله در واقع جرقه ی این فناوری توسط جیمز وات و متیو بولتون در سال ۱۷۸۸ برای کنترل موتورهای بخار زده شد.

    در ادامه سیستم هایی مشابه کنترل سرعت، در اتومبیل های اولیه مانند Wilson-Pilcher در اوایل قرن بیستم با اهرمی روی ستون فرمان استفاده می شد تا راننده بتواند سرعت را برای موتور تنظیم کند.

    در سال ۱۹۰۸ هم شرکت پرلس تلاش هایی برای اجرای این سیستم در خودرو ها داشت که تا حدودی هم به نتیجه رسید.

    کروز کنترل مدرن اما در واقع، در سال ۱۹۴۸ توسط مخترع نابینا و مهندس مکانیک رالف تیتور اختراع شد. شکل گرفتن ایده ی کروز کنترل هم در نوع خود بسیار جالب است.

    وکیل رالف که در واقع راننده ی شخصی او هم بوده است معمولا هنگام صحبت کردن حین رانندگی سرعت خود را کاهش می داده است؛ و این نوسانات سرعت برای رالف تیتور بسیار آزار دهنده بوده است و از آنجا بوده که او به فکر راه حل می افتد و سیستم نگهدارنده ی سرعت را اختراع می کند. اختراع او بطور رسمی در سال ۱۹۵۰ ثبت می شود.

    یک دلیل مهمتر در شکل گرفتن این ایده البته، این بود که در طول جنگ جهانی دومبرای صرفه جویی در مصرف بنزین و کاهش سایش لاستیک قانون محدودیت سرعت تا ۵۶ کیلو متر اعمال شد.

    بعدها اولین خودرویی که به کروز کنترل مجهز شد خودروی کرایسلر ایمپریال مدل ۱۹۵۸ بود. در این خودرو، سیستم مکانیکی تازه ابداع شده به میل گاردان موتور متصل بود و یک تنظیم کننده بر روی داشبورد وجود داشت که با آن میزان سرعت مشخص می شد. این سیستم سپس توسط یک موتورالکتریکی میزان گاز ورودی خودرو را با این سرعت تنظیم می کرد.

    کروز کنترل کرایسلر ایمپریال Chrysler Imperial Cruise Control
    خودرو کرایسلر ایمپریال مدل ۱۹۵۸

    عملکرد

    سیستم کروز کنترل سرعت خودرو را با تنظیم وضعیت دریچه گاز کنترل می کند. با این حال، کروز کنترل دریچه گاز را به جای فشار دادن پدال با یک کابل متصل به یک محرک، درگیر می کند. سوپاپ دریچه کنترل قدرت و سرعت موتور را با محدود کردن مقدار هوا در آن کنترل می کند.

    راننده می تواند میزان سرعت مورد نظر خود را به استفاده از دکمه هایی که در اختیار دارد معین کرده یا عملکرد آن را عوض یا لغو کند. این دکمه ها معمولاً روی فرمان یا اهرم های کناری آن تعبیه شده اند. همچنین معمولاً دکمه هایی برای کاهش یا افزایش سرعت کروز کنترل در این سیستم قرار داده می شود. به منظور افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن عملکرد سیستم کروز کنترل با فشردن پدال ترمز به صورت خودکار لغو می شود.

    با افزایش میزان خودروهای مورد استفاده مردم در جاده ها و نیاز به ایمنی بیشتر، خودروسازان تصمیم گرفتند تا در سیستم کروز کنترل نوآوری هایی داشته باشند و در نتیجه همین نوآوری ها، سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر (به انگلیسی Adaptive Cruise Control) به خودروهای امروزی راه یافتند.

    عملکرد کروز کنترل Cruise Control
    عملکرد کروز کنترل

    کروز کنترل تطبیق پذیر

    کروز کنترل تطبیق پذیر در سال های اخیر بعنوان به روز رسانی فناوری قبل معرفی شد.

    در این فناوری راننده همانند سیستم کروز کنترل معمولی میزان سرعت مورد نظر را از طریق عملگرهای موجود تنظیم می کند. سنسور یا دوربینی که در جلو خودرو تعبیه شده است ترافیک مسیر روبرو یا خودرو جلویی را شناسایی کرده و روی آن قفل می کند. این سنسور سپس میزان سرعت خودروی شما را در دست می گیرد و معمولاً طوری آن را تنظیم می کند که همیشه ۲ الی ۳ ثانیه با خودروهای پیش رو فاصله داشته باشید.

    این فاصله از طریق ترمز خودکار حفظ می شود.

    ترمز خودکار در واقع به خودرو اجازه می دهد هنگام کند شدن خودروی جلویی کند شود و هنگامی که فاصله اجازه داد دوباره به سرعت از پیش تعیین شده برگردد.

    کامپیوتر خودرو با استفاده از داده های این سنسور میزان فاصله با خودروی جلویی و سرعت متناسب با آن را محاسبه می کند. در صورتی که آن واحد چندین خودرو در محدوده پوشش دهی این رادار قرار داشته باشد این سیستم به صورت خودکار انتخاب می کند که کدام یک از آنها را دنبال کند. به طور مثال در صورتی که سرعت خودروی پیش رو کمتر باشد یا خودروی دیگری به صورت ناگهانی در مسیر شما قرار گیرد این سیستم به صورت خودکار سرعت خودروی شما را نیز متناسب به وضعیت سرعت آنها کاهش می دهد.

    کروز کنترل تطبیق پذیر سیستم هوشمندی برای ایمنی خوردو است. در صورتی که در زمان استفاده از این سیستم به خودروی جلویی خیلی نزدیک شوید در ابتدا به شما هشدار داده و در ادامه و در صورت نیاز از ترمز استفاده می کند.

    برخی خودروسازان از لیزر برای این سیستم خود استفاده می کند و این در حالی است که برخی دیگر از سیستم های نوری دوربین دار استفاده می کنند. کروز کنترل تطبیق پذیر بدون توجه به تکنولوژی مورد استفاده در آن در روز و شب کار می کند اما توانایی های آن با توجه به شرایط جاده مانند باران سنگین، مه یا برف می تواند کاهش یابد.

    این فیلم بطور دقیق و علمی به شما می گوید که کروز کنترل تطبیق پذیر چیست و چگونه کار می کند ؟

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات