معرفی خودرو, هیوندای

مشخصات هیوندای کوپه FX یا GK مدل ۲۰۰۱ – ۲۰۰۹

هیوندای کوپه FX یا GK مدل 2001 تا 2009

هیوندای کوپه یا هیوندای تیبورن، خودروی اسپرت شرکت هیوندای موتور است که از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۸ و در دو نسل تولید می شد. نسل اول هیوندا کوپه در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۱ ادامه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۲ هیوندای نسل دوم این خودرو را با تغییرات و بهبود هایی معرفی کرد که تولید آن نهایتا در سال ۲۰۰۸ خاتمه یافت.

کوپه در برخی بازارها با نام‌های تیبورن و توسکانی هم شناخته می‌شود اما عمده کشورها این خودرو را با همان نام هیوندای کوپه می‌شناسند. کوپه از سال ۲۰۰۷ توسط آسان موتور در بازار کشورمان عرضه شد و عرضه آن تا سال ۲۰۰۸ و پایان تولید آن توسط کره‌ای‌ها، ادامه یافت. کوپه در همین مدت زمان حضور اندک، به دلیل نایاب بودن خودروهای اسپرت ارزان قیمت، فروش نسبتا خوبی را در ایران تجربه کرد.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات و آپشن ها، سطح ایمنی، وضعیت قطعات یدکی و بازار فروش هیوندای کوپه FX می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

مشخصات فنی

هیوندای کوپه در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌شد که در ایران همراه با یکی از قدرتمندترین موتورهایش وارد شد. این مدل از یک موتور ۲.۷ لیتری ۶ سیلندر بهره می‌برد که قادر است ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی و یا ۶ سرعته دستی، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

عملکرد جعبه دنده در هر دو مدل دستی و اتوماتیک خوب است و هماهنگی مناسبی بین موتور و جعبه دنده دیده می‌شود. سیستم کنترل کشش و یا ESP هم عملکرد خوبی دارد اما باید بگوییم ترمزها هرگز قوی نیستند. هیوندای این نواقص را در محصولات بعدی خود هم رفع نکرد و خودرویی همچون جنسیس کوپه از همین مشکل ترمز رنج می‌برد. از آنجا که هیوندا کوپه قدرت آنچنان بالایی ندارد، می‌تواند گزینه خوبی برای رانندگان جوانی که به دنبال یک خودرو اسپرت هستند باشد.

در جدول زیر مشخصات فنی این خودروی اسپرت کره ای را بطور دقیق بررسی کردیم.

دنده ای اتومات
نام خودرو هیوندای کوپه - همچنین تیبورن و توسکانی -
نسل نسل دوم ( GK ) - تولید از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ -
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
گیربکس ۶ دنده دستی ۴ دنده اتومات
پیشرانه ۶ سیلندر ۶ سیلندر
حجم موتور ۲.۷ لیتر ۲.۷ لیتر
قدرت ۱۶۷ اسب‌ بخار ۱۶۷ اسب‌ بخار
گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر ۲۴۵ نیوتن متر
شتاب ۸.۲ ثانیه ۹.۱ ثانیه
سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۹.۹ لیتر ۱۰.۵ لیتر
فاصله محوری ۲۵۳۰ میلی متر ۲۵۳۰ میلی متر
وزن ۱۲۸۰ کیلوگرم ۱۳۳۳ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر ۵۵ لیتر
موتور هیوندای کوپه FX یا GK مدل 2001 تا 2009
موتور هیوندای کوپه FX یا GK مدل ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹

طراحی

نمای بیرون

هیوندای کوپه GK از نظر ظاهری در مقایسه با نسل اول، تغییرات زیادی را تجربه کرد و با حفظ حالت کلی خود، و بهبودهای اعمال شده، به خودرو بهتری تبدیل شد. شکل چراغ‌های جلو و عقب در کنار رینگ‌های اسپرت، حس اسپرت بودن را به بیننده القا می‌کند. البته هیوندای کوپه استعداد زیادی برای تبدیل شدن به یک خودرو اسپرت تر را دارد که برخی از مالکان با انجام تغییراتی، همین کار را انجام می‌دهند و نمای جذاب تری را در هیوندا کوپه ایجاد می‌کنند.

چراغ های جلو در کنار اسپرت بودن حس یک جوان خشمگین را هم به نمایش می گذارند که این خودرو را تهاجمی نشان می دهد.

داخل کابین

هیوندای کوپه طراحی کابین ساده‌ای دارد و با ورود به داخل کابین، حس سوار شدن به یک خودرو ارزان قیمت به شما دست خواهد داد. متریال و جنس به کار رفته در داخل کابین عمدتا از پلاستیک تشکیل شده و به هیچ وجه کیفیت بالایی ندارد. البته این موضوع با روح ارزان بودن آن در تضاد نیست اما به هر حال حس سوار بودن بر یک خودروی اسپرت را القا نمی‌کند. هیوندا کوپه در واقع یک کوپه چهار نفره است اما صندلی‌های عقب کوچک هستند و برای نشستن سرنشینان بزرگسال، فضای کافی ندارند.

امکانات و آپشن ها

هیوندای کوپه از نظر امکانات و آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی هم عملکرد چندان مطلوبی ندارد و از ویژگی‌های آن تنها می‌توانیم به ۲ عدد کیسه هوا، سیستم کنترل کشش یا همان ESP، تنظیم اتوماتیک چراغ‌های جلو، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک با سیستم کنترل کیفیت هوا، کروز کنتزل، آینه‌های بغل تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک و سانروف اشاره کنیم.

ایمنی

هیوندای کوپه موفق شده است تا ۵ ستاره ایمنی را از موسسه NHTSA آمریکا دریافت کند. دریافت پنج ستاره ایمنی از یک مرکز معتبر مانند NHTSA از ایمنی بالای این خودرو حکایت می‌کند. ۲ کیسه هوا برای سرنشینان، ترمز ABS، سیستم EBD و ESP هم از جمله آپشن‌های ایمنی کوپه هستند.

سخن آخر

امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی هیوندای کوپه FX را در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای کوپه FX یا GK مدل ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

منبع: ماشین ۳

3.5 6 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات