معرفی خودرو

مشخصات هیوندای آوانته XD مدل ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱

هیوندای آوانته XD مدل 1384 تا 1391 Hyundai Elantra Avante

هیوندای آوانته که در واقع نام دیگر همان النترا است زمانی برای خودش، خودرویی لوکس محسوب می شد. اواسط دهه ۸۰ شمسی و در زمانی که سایپا با سیتروئن زانتیا پادشاهی می‌کرد، یک سدان کره‌ای به بازار آمد و چالش جدیدی برای این خودروی محبوب فرانسوی ایجاد کرد. آوانته در واقع همان النترای نسل سوم (با کد اتاق XD) است که در ۲۰۰۱ توسط هیوندای به بازار جهانی معرفی شد و از اواسط دهه ۸۰ شمسی پا به ایران گذاشت.

آوانته خودرویی بود که به عقیده اکثر مالکانش، یک رفیق تمام عیار برای جاده محسوب می شد. این خودرو که هنوز هم بازار دست دوم گرمی دارد، در دو مدل دستی و خودکار توسط کرمان موتور مونتاژ شده و به دلیل استفاده از سیستم تعلیق مدرن، کیفیت سواری بسیار خوبی دارد.

البته نمی توان از بد بودن صندلی های این خودرو چشم پوشی کرد؛ صندلی هایی از جنس پلاستیک خام که در تابستان باعث عرق کردن و در زمستان موجب القای سرما به راننده می شود و نیاز به استفاده از روکش مرغوب را اجباری می کند. این کره‌ای کوچک با اینکه از نظر آپشن چیز های خاصی ندارد اما نسبت به محصولات هم سن و سالش، چیزی کمتر هم ندارد. شاید مصرف شهری اش که به حدود ۹ تا ۱۰ لیتر می رسد، تنها نکته منفی آن باشد؛ نکته‌ای که البته شاید چندان مهم نباشد.

امروز در این نوشتار از مجله یدک مال سراغ هیوندای آوانته XD مدل ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ رفته ایم و در ادامه به بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات، سطح ایمنی، وضعیت فروش و بازار لوازم یدک این خودرو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی

از سال ۱۹۹۰ تا به امروز نام النترا یا آوانته در لیست محصولات شرکت هیوندای به چشم می خورد که تا امروز تقریبا تمام نسل های آن در دسته ی خودرو های خانوادگی کوچک جای می گیرند و یکی از پرطرفدارترین محصولات این شرکت نیز محسوب می شوند. نسل سوم هیوندای النترا که در برخی بازارها به آوانته مشهور بود در سال ۱۳۸۶ و در دو مدل دنده‌ای و اتومات به بازار داخلی عرضه شد.

آوانته علیرغم قیمت مناسب، پیشرانه توانمند و کیفیت بالا نتوانست فروش نسبتا خوبی در بازار ایران داشته باشد؛ به همین دلیل مونتاژ آن تنها تا سال ۱۳۹۱ ادامه داشت و پس از آن تولیدش متوقف شد؛ البته چند سال بعد نسل‌های جدیدتر آوانته با نام هیوندای النترا میهمان بازار خودرو کشورمان شدند.

معرفی هیوندای آوانته XD مدل 1384 تا 1391 Hyundai Elantra Avante

طراحی ظاهری

از یک خودرو اقتصادی و ارزان قیمت متعلق به اوایل قرن ۲۱ میلادی نباید انتظار طراحی‌های فانتزی و خاص داشت. طراحی هیوندای آوانته در نهایت سادگی صورت گرفته و کاملا متناسب با استفاده های خانوادگی است، هرچند که بسیاری از افراد ممکن است طراحی آن را نپسندند. البته باید اذعان کرد که طراحی آوانته نسبت به زمان خودش بسیار مدرن بوده است طوری که حتی تا همین امروز هم هنگام نگاه به این خودرو متوجه کهن سالی آن نمی شویم.

در نمای جلو النترا با چراغ های نسبتا صاف افقی اش که البته کمی هم اخم کرده اند چهره ای خشن به خود گرفته است که طرح سپر بسیار به آن کمک کرده است.

نمای جلوی هیوندای آوانته XD مدل 1384 تا 1391 Hyundai Elantra Avante

در نمای عقب هم شاید ادامه ی سادگی خودرو هستیم؛ البته نمای پشت کمی آرام تر و با متانت بیشتری از نمای جلو است و کاملا خانوادگی بود هیوندای آوانته را به نمایش می گذارد.

نمای عقب هیوندای آوانته XD مدل 1384 تا 1391 Hyundai Elantra Avante

داخل کابین

در داخل کابین هیوندای آوانته به شکل گسترده ای از پلاستیک استفاده شده اما باید بگوییم این پلاستیک کیفیت خیلی بدی ندارد و در طی زمان دچار مشکل نمی‌شود. در نسخه اتومات خودرو یک نمایشگر وجود دارد که علاوه بر نمایش دوربین دید عقب، قابلیت پخش تلویزیون را هم دارد.

با نشستن در داخل هیوندای آوانته، چند نکته نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. یکی راحتی و فضای به نسبت بزرگ کابین و صندلی هایی که به خوبی شما را در بر می‌گیرند. موضوع دیگر هم عدم نفوذ صدای بیرون و موتور به داخل کابین است و آرامش نسبی در داخل خودرو حاکم است.

داخل کابین هیوندای آوانته XD مدل 1384 تا 1391 Hyundai Elantra Avante

مشخصات فنی

هیوندای آوانته در بازار ایران در دو نسخه خودکار و دستی به تولید رسید. موتور به کار رفته در هر دو مدل، حجمی معادل ۲ لیتر و ۴ سیلندر دارد و می‌تواند ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت در نسخه دنده‌ای به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و در نسخه اتومات به وسیله جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

اتومات دنده ای
نام خودرو آوانته - النترا -
کشور سازنده کره جنوبی - مونتاژ در ایران -
نسل و مدل نسل سوم: XD - تولید از ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ -
پیشرانه (موتور) ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۲ لیتر ۲ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
جعبه دنده (گیربکس) ۴ دنده خودکار ۵ دنده دستی
قدرت ۱۴۳ اسب‌بخار ۱۴۳ اسب‌بخار
گشتاور ۱۸۲ نیوتن متر ۱۸۲ نیوتن متر
شتاب ۱۰.۳ ثانیه ۹.۱ ثانیه
سرعت ۱۸۵ کیلومتر برساعت ۲۰۶ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی ۸.۵ لیتر در صد کیلومتر ۷.۶ لیتر در صد کیلومتر
ابعاد طول: ۴۴۹۶ | عرض: ۱۷۲۰ | ارتفاع: ۱۴۲۵ میلی متر طول: ۴۴۹۶ | عرض: ۱۷۲۰ | ارتفاع: ۱۴۲۵ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۱۱ میلی‌متر ۲۶۱۱ میلی‌متر
وزن ۱۳۱۰ کیلوگرم ۱۲۹۳ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر ۵۵ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۳ یورو ۳
موتور هیوندای آوانته XD مدل ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱

امکانات و تجهیزات

شاید یکی از ضعف های اصلی هیوندای آوانته را می توان آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن دانست و ای بسا اگر این خودرو با امکانات بیشتری روانه بازار کشور می‌شد می‌توانست فروش موفق تری داشته باشد. بجز چند آپشن پیش پا افتاده مانند امکان تنظیم صندلی‌های جلو در چند جهت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب و سیستم صوتی پخش CD با ۴ اسپیکر آپشن دیگری در این خودرو دیده نمی‌شود.

ایمنی

هیوندای آوانته در سال ۲۰۰۱ توسط موسسه ایمنی یورو انکپ مورد بررسی ایمنی قرار گرفت و توانست شد ۳ ستاره از پنج ستاره ایمنی سرنشینان و ۲ ستاره از ۴ ستاره ایمنی عابرین پیاده را کسب کند که این نشان می دهد این خودرو به لحاظ چندان مناسب نیست. همچنین از جمله تجهیزات ایمنی هیوندای آوانته می‌توان به دو ایربگ برای سرنشینان جلو، ترمز ABS و EBD و کمربند ایمنی پیش کشنده اشاره کرد.

وضعیت فروش و لوازم یدکی

هیوندای آوانته در ابتدای ورود به بازار کشور برچسب قیمتی حدود ۲۵ میلیون تومانی روی خود داشت و در آن زمان می‌بایست با خودروهایی همچون رنو مگان رقابت کند. آوانته علی رغم تمامی شایستگی‌ها، اما هم اکنون خریدار چندانی در بازار ندارد و دسترسی سخت به قطعات یدکی مزید بر علت می‌شود تا ارزش خرید پایینی را برای این کره‌ای باکیفیت درنظر بگیریم. در رنج قیمت هیوندای آوانته هم اکنون می‌توانید خودروهای صفری همچون دنا پلاس، ام وی ام X22 دنده ای یا پژو ۲۰۷ را نیز خریداری کنید.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات