معرفی خودرو

بررسی مشخصات هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نسل LF

هیوندای سوناتا 2015 تا 2019 سوناتا LF Hyundai Sonata LF

هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ را قطعا میتوان یکی از استراتژیک ترین و مهم ترین محصولات هیوندای در دهه ی اخیر دانست. هیوندای سوناتا که بطور سنتی رقیب مستقیمی برای پر فروش ترین سدان های سایز متوسط جهان از جمله تویوتا کمری و هوندا آکورد محسوب می شده است از نسل پنجم وارد کشورمان شد و توانست فروش بسیار خوبی را با مدل های مختلف خود مثل سوناتا NF و سوناتا YF تجربه کند.

در این نوشتار از مجله یدک مال سراغ خودروی هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ یا همان سوناتا LF رفته ایم و در ادامه به بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات، سطح ایمنی، وضعیت فروش و رقبای این خودرو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی

هیوندای سوناتا که در برخی بازار ها با نام رسمی ترش یعنی هیوندای i45 شناخته می شود یک سدان اندازه ی متوسط (سگمنت دی) است که نخستین نسل آن در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و تاکنون در قالب ۸ نسل مختلف عرضه شده است. هفتمین نسل از سوناتا که به نام سوناتا LF یا سوناتا ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ شناخته می شود؛ در سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه خودروی نیویورک، با کد اتاق LF رونمایی شد.

سوناتای جدید در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی YF تغییرات زیادی را تجربه کرد به ویژه در ظاهر و ویژگی‌های فنی. سوناتا YF نسل قبلی این سدان بود که در ایران هم عرضه شد اما به دلیل برخی نقاط ضعفی که داشت به ویژه در بخش فنی، مورد انتقاد قرار گرفت. اما هیوندای در مدل LF تصمیم به اصلاح این ضعف ها گرفت و موفق شد محصولی را عرضه کند که از همه لحاظ بهتر از نسل قبل باشد.

معرفی هیوندای سوناتا 2015 تا 2019 سوناتا LF Hyundai Sonata LF

طراحی ظاهری

نسل هفتم هیوندای سوناتا، طراحی متفاوتی با نسل قبل دارد. هر قدر سوناتا YF تصویری مدرن، فضایی و تهاجمی داشت؛ سوناتا LF، با ظاهری محافظه کارانه و با وقار و جدی ظاهر شده است. البته عنصر خشونت، از مدل قبل در حد کنترل شده ای همچنان حفظ شده است. ابعاد این خودرو در این نسل کمی بزرگ تر به نظر می رسد. چراغ های جلو در دو طرف جلو پنجره آلومینیومی و یک تکه، کمی حالت خشمگین دارند و سپر جلو فارغ از خطوط تهاجمی، ساده و هماهنگ با طراحی سایر بخش ها طراحی شده است.

نمای جلو هیوندای سوناتا 2015 تا 2019 سوناتا LF Hyundai Sonata LF
نمای کنار هیوندای سوناتا 2015 تا 2019 سوناتا LF Hyundai Sonata LF
نمای عقب هیوندای سوناتا 2015 تا 2019 سوناتا LF Hyundai Sonata LF

داخل کابین

داخل سوناتا ۲۰۱۵ مانند جنسیس طراحی شده است و کیفیت مواد استفاده شده نسبت به نسل قبل، بهبود یافته است.

داخل کابین این خودرو بسیار بزرگ است. احتمالا در کابین سوناتا هیچ وقت نیازمند فضای بیشتر نخواهید بود. افراد بالغ با سایز بزرگ در صندلی های عقب آن راحت خواهند بود و فضای سر و پا برای سرنشینان جلو در سوناتا جزو بهترین در کلاس خودش است. طراحی کنسول وسط نسبت به مدل قبلی که حالتی عمودی داشت بیشتر حالت افقی پیدا کرده و باعث افزایش عرض کابین شده است. با این حال در طراحی کابین ویژگی نوآورانه ای به چشم نمی خورد. حس جاداری سوناتا در تمام رقبای آن وجود ندارد.

داخل کابین هیوندای سوناتا 2015 تا 2019 سوناتا LF Hyundai Sonata LF

چیدمان دکمه های سوناتا ۲۰۱۵ طوری است که استفاده از آنها را آسان می کند و برای سیستم ناوبری، تلفن، رادیو و سیستم های رسانه ای، دکمه های جداگانه در نظر گرفته شده است. کنترل سیستم تهویه از طریق دکمه های مدور انجام شده و صفحه نمایش اینترفیس لمسی هیوندا که کار کردن با آن راحت است همچنان وجود دارد. در تریم لیمیتد صندلی های تمام چرم در دسترس هستند ولی صندلی های چرم نارنجی در مدل اسپرت ۲ لیتری توربو ظاهر بهتری را دارند. صندوق بار سوناتا با حجم ۴۶۱ لیتر با صندوق حجیم فولکس پاسات برابری می کند.

مشخصات فنی

برای این خودرو پنج سطح متفاوت تریم برای آن در نظر گرفته شده که شامل SE، Sport، Limited، Eco می شوند سه موتور مختلف ۴ سیلندر در دسترس هستند و تمام مدل ها (تریم ها) دیفرانسیل جلو هستند. تا سال ۲۰۱۵ یک مدل هیبرید با طراحی مجدد نیز اضافه خواهد شد ولی تا زمان عرضه مدل هیبرید ۲۰۱۴ در کنار مدلهای جدید فروخته می شود.

مدل پایه ی سوناتا ۲۰۱۵ با حجم ۲.۴ لیتر (تنفس طبیعی) ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. هر دو موتور ۲.۰ و ۲.۴ مجهز به جعبه دنده ی ۶ دنده ی خودکار با قابلیت تعویض دستی هستند. در مدل ۲.۰ توربو امکان تعویض دنده ها از طریق شیفترهای فرمان نیز وجود دارد که برای خودرویی در این سگمنت هم خوشایند و هم غیر عادی است.

مشخصات فنی هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ - ۲۰۱۹
نام خودرو سوناتا - هیوندای i45
سازنده هیوندای موتور، کره جنوبی
نسل و مدل نسل هفتم: LF، تولید: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۲.۴ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
قدرت ۱۷۸ اسب بخار
گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر
جعبه دنده ( گیربکس ) ۶ دنده خودکار
شتاب ۹.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۴۹۰ کیلو گرم
ابعاد طول : ۴۸۵۵ | عرض : ۱۸۶۵ | ارتفاع : ۱۴۷۵ میلی متر
فاصله ی بین دو محور ۲۸۰۵ میلی متر
مصرف ترکیبی ۸.۵ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک ۷۰ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
موتور هیوندای سوناتا 2015 تا 2019 سوناتا LF Hyundai Sonata LF

امکانات رفاهی و تجهیزات

از امکانات سوناتا ۲۰۱۵ می توان به مواردی مثل سایه بان شیشه عقب، کروز کنترل با قابلیت توقف کامل خودرو، درب هوشمند صندوق عقب که با نزدیک کردن کلید به آن و صبر کردن به مدت ۳ ثانیه در صندوق اتوماتیک باز می شود، سیستم گرمایش و سرمایش برای صندلی راننده و سرنشین کنار راننده (برای صندلی عقب بصورت سفارشی)، سیستم گرمایش برای فرمان در پکیج Tech، بلوتوث، USB، خروجی اضافه، سیستم Apple CarPlay برای ارتباط iPhone با صفحه نمایش ۸ اینچی سیستم ناوبری اشاره کرد. سیستم هشدار هنگام برخورد از جلو، سامانه شناسایی نقاط کور و سیستم اخطار خارج شدن از لاین از دیگر موارد قابل ذکر هستند.

امکانات هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ - ۲۰۱۹
ترمز و پایداری سیستم توزیع الکتریکی ترمز ESC – ترمز ضد قفل ABS – سیستم کنترل خودرو در سربالایی HAC – سیستم کنترل پایداری ESP
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو – کیسه هوای پرده ای برای سرنشینان جلو و عقب – کیسه هوای جانبی برای سرنشینان جلو جهت حفظ قفسه سنیه و لگن – مجموعاً ۱۰ کیسه هوا
سیستم صوتی و تصویری قابلیت پخش MP3 – بلوتوث – ورودی AUX‌ و USB – سیستم صوتی Infinity – ساب ووفر – ۸ بلندگو
دیگر تجهیزات رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی به صورت استاندارد و ۱۷ و یا ۱۸ اینچی به صورت سفارشی – سیستم تشخیص نقطه کور BSD – سیستم روشن شدن سمت جاده در هنگام پیچ SBL – سنسور پارک در جلو و عقب – سیستم هوشمند باز شدن درب صندوق عقب (با در دست داشتن کلید و ایستادن به مدت ۳ ثانیه در کنار صندوق عقب،‌درب صندوق به صورت خودکار باز می شود) – ترمز الکترونیکی پارک EPB – دکمه استارت – آینه میانی الکتروکرومیک ECM – حداکثر ۵ گرمکن برای صندلی ها و دو سرد کن برای صندلی های جلو به صورت سفارشی – کلید هوشمند (سیستم ورود بدون کلید) – سیستم خودکار از بین برنده بخار شیشه جلو – سنسور باران – سیستم تغییر شرایط رانندگی به سه حالت Normal، Sport و Eco – استفاده از بدنه مقاوم در برابر ضربه AHSS – غربیلک فرمان الکتریکی MDPS – سیستم کاهش صدا در داخل کابین NVH – خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب – سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو – صفحه نمایش ۴.۲ اینچی TFT بین کیلومتر شمار و دورشمار – روکش چرمی غربیلک فرمان به همراه گرمکن – سیستم ذخیره تنظیمات صندلی راننده IMS – پرده شیشه عقب به صورت برقی – پرده شیشه های عقب به صورت دستی – کروز کنترل – چراغ های زیر آینه های کناری برای خوش آمدگویی – چراغ های HID‌در جلو – شیفتر تعویض دنده پشت فرمان – رادار – سقف پانوراما – آینه های جانبی تاشو برقی – دوربین عقب – چراغ مخصوص روز

در میان تجهیزات ایمنی سوناتا ۲۰۱۵ می توان به ۱۰ کیسه هوا که شامل ایربگ های زانوی راننده هم می شود؛ اشاره کرد. مقاومت پیچشی شاسی ۴۱ درصد و استحکام خمشی آن ۳۵ درصد بهتر شده است. در تست تصادف موسسه NHTSA سوناتا ۲۰۱۵ توانست ۵ ستاره ی کامل ایمنی را دریافت کند.

فیس لیفت ۲۰۱۷

نسخه ی فیس لیفت سوناتا LF که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد؛ شامل تغییراتی شد از جمله اینکه طراحی نمای بیرونی این خودرو به سوناتا YF نزدیک تر شد. همچنین چراغ های جلو و عقب جدید، جلو پنجره مشبک و نورپردازی LED عمودی از دیگر تغییرات نمای ظاهری خودرو بودند.

در داخل هم می توان به داشبورد با دریچه های هوای جدید در سمت شاگرد و صفحه لمسی بزرگ سازگار با Apple CarPlay و Android Auto، شارژر بی سیم موبایل و پورت USB برای سرنشینان عقب اشاره کرد. سیستم مخابراتی Hyundai Blue Link نیز ارتقا یافت تا با دستگاه های Amazon Echo و Google Home سازگار باشد.

همچنین نسخه ی هیبریدی این خودرو هم با ظاهر کمی متفاوت به بازار عرضه شد.

هیوندای سوناتا 2015 تا 2019 سوناتا LF Hyundai Sonata
سوناتا LF نسخه ی هیبریدی

ارزش خرید

اگر در جستجوی یک سدان متوسط هستید که بسیار جادار و ساکت باشد و کابین آن کاربردی باشد سوناتا ۲۰۱۵ قطعا همان خودرویست که دنبالش بودید. امکانات فراوان با قیمتی رقابتی و گارانتی ۱۰ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتر دلایل دیگری برای انتخاب سوناتا هستند. در نقطه مقابل آن باید گفت موتور ۲ لیتری توربو سوناتا در مقایسه با رقبای ۶ سیلندر خود بسیار ضعیف است بنابراین اگر خودرویی خانوادگی با موتوری قدرتمند می خواهید سوناتا ۲۰۱۵، شما را مایوس خواهد کرد. همچنین فارغ از نوع تریم یا نوع موتور، هیوندای سوناتا لذت رانندگی خاصی ندارد و اگر لذت یا هیجان رانندگی از فاکتورهای ارزشمند شماست در این سگمنت رقبای دیگری هستند که از این نظر به سوناتا برتری دارند.

مطالب مرتبط

1 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات