معرفی خودرو

بررسی مشخصات هیوندای سنتنیال VI مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳

هیوندای سنتنیال VI مدل 2011 تا 2013 Hyundai Centennial VI

هیوندای سنتنیال را باید نقطه عطفی در تاریخ هیوندای و خودرویی بسیار ارزشمند دانست. سدان لوکس کره ای که در برخی بازارها با نام Equus نیز شناخته می‌شود؛ بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ در قالب دو نسل در بازار جهانی عرضه شد. که نسل دوم آن با مدل های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به بازار ایران هم راه یافت.

عرضه ی هیوندای سنتنیال در واقع یک اقدام جسورانه و قابل تحسین از طرف هیوندای بود که خود را در سگمنت سدان های لوکس فول سایز معرفی کند؛ سگمنتی که برای سال ها در تصاحب مرسدس بنز اس کلاس و بی ام و سری ۷ و یا رقبای مطرح دیگری مثل آئودی A8، جگوار XJ و لکسوس LS بوده است.

با توجه به اینکه خودروسازان در این سگمنت، پرچمدار محصولات خود را تولید می کنند؛ خودرو های این کلاس معمولا از نظر فناوری و امکانات و هم از نظر فنی بسیار پیشرفته هستند و رقابت در این دسته بسیار سخت است. گواه این مطلب نیز حذف نمونه ای همچون فولکس واگن فیتون است. خودرویی که با وجود همه شایستگی هایش نتوانست در میدان باقی بماند و شکست خورد.

معرفی

در سگمنت لوکس ها نمونه‌هایی مثل فولکس واگن فیتون اما باعث نشدند تا خودروسازان دیگر از ورود به این کلاس منصرف شوند بلکه همچنان اشتیاق برای تولید این خودروها وجود دارد. در این بین کره‌ای ها نیز از خود جسارت نشان داده و خودروی هیوندای سنتنیال را در سال ۲۰۰۹ معرفی کردند. سنتنیال البته خودروی جدیدی نبود و نسل نخست آن بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ روی خط تولید هیوندای قرار داشت اما هیچ وقت نتوانست خود را مطرح کند.

در نسل دوم هیوندای از هر نظر محصول خود را ارتقا داده بود تا بتواند آن را رو در روی بزرگانی همچون اس کلاس قرار دهد. هیوندای سنتنیال در برخی بازارها با نام Equus نیز شناخته می‌شود. این خودرو در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در بازار کشور نیز عرضه شد که البته به دلیل قیمت بالایی که در آن زمان داشت چندان نتوانست مورد توجه بازار قرار گیرد. در این نوشتار از مجله یدک مال به معرفی و بررسی مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات، سطح ایمنی و بازار خرید و فروش هیوندای سنتنیال VI می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی هیوندای سنتنیال VI مدل 2010 تا 2016 Hyundai Centennial VI

طراحی ظاهری

هیوندای سنتنیال بسیاری از عناصر طراحی جنسیس BH را در خود دارد و حتی از فاصله دور امکان اشتباه گرفتن آن با جنسیس بسیار بالاست، اما با نزدیک شدن به خودرو متوجه خواهید شد که با محصولی متفاوت طرف هستید که جلوه‌ای متفاوت و بسیار لوکس‌تر از جنسیس دارد و ابعاد آن نیز به وضوح بزرگ‌تر هستیند. در بحث سایز، هیوندای سنتنیال با طول ۵۱۶۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۰۰ میلی متر و ارتفاع ۱۴۹۵ میلی متر کاملا با نسخه لانگ مرسدس اس یا بی ام و سری ۷ لانگ قابل قیاس است. فاصله محوری ۳۰۴۵ میلی متری این خودرو نیز به ما اطمینان می‌دهد که مشکلی در فضای کابین وجود نخواهد داشت.

هیوندای سنتنیال VI مدل 2011 تا 2013 Hyundai Centennial VI

در نمای روبرو چراغ‌های درشت خودرو در کنار جلو پنجره بزرگ کرومی خودنمایی می‌کنند. این جلوپنجره و چراغ‌ها تا حدی طرح جنسیس را نیز یادآوری می‌کنند. سپر نیز در نهایت سادگی طراحی شده است و ورودی‌های هوا و مه شکن‌های روی آن جذابیت خاصی ندارند.

در نمای جانبی، سنتنیال عضلانی و قوی جلوه می‌کند ضمن اینکه در این بخش هم هیوندای با استفاده از رینگ‌های کرومی و حاشیه کرومی شیشه‌ها سعی کرده تا چاشنی لوکس بودن را بیشتر کند. خط گلگیر عقب که از در عقب شروع شده است و تا چراغ‌ها ادامه دارد از بهترین قسمت‌های طراحی این خودرو است.

در بخش عقبی، سنتنیال مانند جلو، چراغ‌هایی بزرگ دارد که طراحی آنها قابل قبول است. دو خروجی اگزوز کتابی هم درون سپر عقب جای گرفته‌اند که برخلاف خیلی از خودروهای امروزی، کاملا واقعی و کاربردی هستند. در کل طراحی سنتنیال در برابر رقبای آلمانی‌اش حرف چندانی برای گفتن ندارد ولی هیوندای به خوبی توانسته ظاهری لوکس را ایجاد کند که البته خیلی چاشنی اسپرت بودن در آن دیده نمی‌شود و شاید مورد پسند بسیاری از خریداران جوان نباشد.

داخل کابین

با ورود به کابین هیوندای سنتنیال در همان لحظات نخست متوجه خواهید شد که هیوندای هنوز با رقبای آلمانی خود فاصله دارد. کابین شلوغ و پر دکمه هیوندای، در مقایسه با مرسدس S کلاس و بی ام و سری هفت، انگار یک نسل عقب ‌تر است همچنین در برخی نقاط کابین استفاده از مواد ارزان دیده می‌شود که شایسته خودرویی با چنین قیمتی نیست. با این حال باید اعتراف هم کرد که کیفیت کلی کابین بسیار بالاست و در کل حس خوبی را به سرنشینان منتقل می‌کند.

با توجه به سن و سال خودرو در بخش‌هایی مانند کلید روشن و خاموش کردن موتور رنگ رفتگی دیده می‌شود که شایسته چنین خودرویی نیست، همچنین فرمان نیز دچار مقدای فرسودگی در بخش‌های چرمی شده است وهمه این موارد با باید به ضعف هیوندای در کیفیت متریال مربوط دانست.

داشبورد یک حجم پف کرده و مخلوطی از قرعات آلومینیومی و چوبی است که چندان جلوه جالبی کنار هم ندارند. در این بخش هیوندای سعی کرده به سبک مرسدس بنز با استفاده از یک ساعت آنالوگ، فضایی لوکس‌تر و شکیل را ایجاد کند. در بخش کنسول میانی نیز دسته دنده درون خطوط راهنمای ریلی خود قرار دارد که این هم طرحی قدیمی در برابر دسته دنده‌های الکترونیکی رقبا است. کنسول شلوغ و پر کلید هیوندای سنتنیال نوید امکانات زیاد این خودرو را به ما می‌دهد.

مرسدس بنز از چندین سال قبل دسته دنده S کلاس را به پشت ستون فرمان منتقل کرده بود تا فضای بیشتری در کنسول ایجاد شود، اما هیوندای با قرار دادن دسته دنده به شیوه سنتی و حجم زیادی از کلیدها در کنسول مرکزی باعث شده تا فضای زیادی در این قسمت اشغال شود. این از دست رفتن فضا از سوی دیگر باعث کوچک شدن محفظه زیر آرنجی شده است. این محفظه در خودرویی مانند اس کلاس بسیار بزرگ و کاربردی است اما در هیوندای سنتنیال بسیار کوچک و به درد نخور است.

یکی از نقاط ضعف دیگر طراحی کابین در بخش پشت آمپرها هویدا می‌شود که سادگی بیش از حدی دارند و کاملا فاقد هیجان هستند. از نظر فضای داخلی، هیوندای سنتنیال با توجه به کلاس که در آن قرار دارد، خودروی بسیار راحت و جادار است و هم از نظر فضای سر و شانه و هم از نظر فضای زانو، سرنشینان آن هیچ مشکلی نخواهند داشت.

مشخصات فنی

هیوندای سنتنیال با سه موتور ۳.۸ لیتری شش سیلندر، ۴.۶ لیتری هشت سیلندر و ۵ لیتری هشت سیلندر تولید شد. نمونه‌های وارد شده به ایران از انواع ۴.۶ لیتری V8 هستند که قدرت و گشتاور مناسبی دارند. مدل‌های ۵ لیتری فقط در بازار آمریکا به فروش رفته‌اند.

موتور تنفس طبیعی این خودرو از سری Tau هیوندای است که در نسخه‌های دیگر آن در کیا موهاوی هشت سیلندر و هیوندای جنسیس هشت سیلندر نیزبکار رفته‌اند. این موتور از بلوک و سرسیلندر آلومینیومی استفاده می‌کند و به سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای (MPI)، سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT) و طراحی دو میل سوپاپ در بالا (DOHC) مجهز است.

مشخصات فنی هیوندای سنتنیال VI
نام خودرو سنتنیال - ایکوئس
سازنده هیوندای موتور - کره جنوبی
نسل و مدل نسل دوم: VI - تولید : ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶
پیشرانه ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپه
حجم موتور ۴.۶ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل عقب
قدرت ۳۶۶ اسب بخار
گشتاور ۴۳۸ نیوتن متر
جعبه دنده ( گیربکس ) ۸ دنده خودکار شیفت ترونیک
شتاب ۶.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۳۰۴۵ کیلو گرم
ابعاد طول : ۵۱۶۰ | عرض : ۱۸۹۰ | ارتفاع : ۱۴۹۵ میلی متر
فاصله ی بین دو محور ۲۰۰۵ میلی متر
مصرف ترکیبی ۱۲.۳ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک ۷۷ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
موتور هیوندای سنتنیال VI مدل 2011 تا 2013 Hyundai Centennial VI

در نهایت، این موتور می‌تواند ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. انتقال نیرو به چرخ‌های عقب با استفاده از گیربکس ۶ دنده خوکار ساخت ZF آلمان انجام می‌شود. با این مشخصات، هیوندای سنتنیال می‌تواند در ۶.۴ ثانیه جثه ۲۰۰۵ کیلوگرمی خود را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و در نهایت به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت برساند. از این نظر می‌توان توانایی حرکتی آن را با بی ام و ۵۲۸i مقایسه کرد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

امکانات رفاهی و تجهیزات

هیوندای هر قدر که در کیفیت ساخت یا سبک طراحی نسبت به رقبایش عقب باشد اما سعی کرده تا این ضعف را در بخش امکانات رفاهی خودرو جبران کند. در بدو ورود به خودرو اولین امکاناتی که توجه شما را به خود جلب خواهند کرد، تهویه مطبوع چهار کاناله، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، ماساژور صندلی‌های جلو و عقب، مانیتور عقب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و عقب و پرده‌های برقی جانبی عقب هستند. موارد دیگری مانند درهای سافت کلوز، کروز کنترل هوشمند، کنسول مرکزی عقب، سیستم صوتی ۶۰۸ واتی Lexicon، گرمکن فرمان.

همچنین تنظیم برقی فرمان در ارتفاع و عمق، تنظیم ارتفاع، تنظیم حالت رانندگی، ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، سانروف برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و چراغ شور نیز در هیوندای سنتنیال به صورت استاندارد دیده می‌شوند. این خودرو در گونه VIP چهار سرنشینه نیز تولید شده است که البته نمونه مورد آزمایش از آن دسته نیست. در مدل‌های VIP در بین صندلی‌های عقب یک کنسول ثابت بزرگ وجود دارد و امکانات بیشتری مانند میز کار و یخچال نیز دیده می‌شوند.

امکانات و تجهیزات هیوندای سنتنیال VI
ترمز و پایداری ESC - VSM - ABS - BAS - TCS - CBC - EBD - EPB - AVH - SCC
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو - جانبی - پرده ای - کیسه هوا جهت محافظت از زانوی راننده - مجموعا ۹ کیسه هوا
سیستم صوتی و تصویری سیستم صوتی حرفه ای Lexicon مجهز به ۱۶ بلندگو، آمپلی فایر و ساب ووفر - قابلیت پخش MP3 و ۶ عدد DVD به صورت چنجر - دارای پورت های USB و iPod و AUX - نمایشگر ۸ اینچی - مجهز به سیستم نمایش چند رسانه ای از طریق سیستم پیشرفته DIS - مجهز به بلوتوث برای تلفن
دیگر تجهیزات کنترل الکتریکی کمک فنرها با قابلیت اسپرت و اتوماتیک - قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو به صورت دستی و اتوماتیک – سیستم کنترل کیفیت هوا – سنسور کنترل دمای اتاق – سیستم کلید هوشمند – تنظیم صندلی ها به همراه ۲ حافظه – سرد کن و گرمکن صندلی ها – صندلی های عقب مجهز به سیستم VIP، ماساژور، یخچال، مانیتور، تنظیم برقی و مجهز به چراغ زیر صندلی – سیستم راهنمای پارک PGS – دوربین نقطه کور – گرمکن غربیلک فرمان – آینه های داخل و کناری الکتروکرومیک – سنسورهای باران و پارک – سیستم وکیوم دربها – قرارگیری باطری در کف صندوق عقب برای ایمنی بیشتر
امکانات رفاهی و تجهیزات هیوندای سنتنیال VI مدل 2012 Hyundai Centennial VI
امکانات رفاهی و تجهیزات هیوندای سنتنیال VI مدل ۲۰۱۲ Hyundai Centennial VI

ایمنی

در بخش ایمنی هیوندای سنتنیال VI با داشتن ۹ ایربگ، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش، موفق به کسب بهترین ربته ایمنی از موسسه IIHS آمریکا شده است. (نتایج ایمنی هیوندای سنتنیال VI)

بازار فروش و رقبا

در پایان باید اعتراف کرد که هیوندای به عنوان اولین تجربه، گرچه مهندسی و عملکردی مانند خودروهای اروپایی و مخصوصا آلمانی ارائه نداده است ولی توانسته فاصله خود را با آنها بسیار کم کند. هیوندای سنتنیال VI برای رقابت با بزرگانی آمد که قدمتشان بیش از ۵ دهه است و راه بسیار سختی در پیش داشت. با این حال شجاعت هیوندای برای تولید چنین خودرویی بسیار قابل تحسین است.

در سنتنیال، همچنان مواردی مانند طراحی داخلی، عملکرد فنی و استفاده زیاد از پلاستیک، به شما یادآوری می کنند که چرا این خودرو در زمان نو بودن حدود ۳ هزار دلار از مرسدس بنز رقیب خود ارزان تر بود. در سایر بخش‌ها اما سنتنیال خودرویی کاملا لوکس است که حتی امروزه نیز بسیاری از امکانات آن را در هر خودرویی نمی توان دید.

هیوندای سنتنیال بدون شک جایگاه خوبی در بازار ایران ندارد و فروش آن به سادگی خرید آن نیست اما اگر برای بازه زمانی طولانی دنبال خودرویی بسیار راحت و لوکس هستید که قیمت و هزینه نگهداری کمتری از سدان های لوکس آلمانی داشته باشد، هیوندای سنتنیال می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.

تجربه رانندگی

عایق بندی کابین در هیوندای سنتنیال VI بسیار خوب است. البته نباید انتظار خودرویی مثل مرسدس بنز اس کلاس را داشت؛ ولی سنتنیال در نوع خود بسیار خوب است و صدای موتور به هیچ وجه به داخل کابین نفوذی ندارد. با اینکه وزن خودرو بیش از ۲ تن است اما شتاب گیری آن قابل قبول است و موتور توان و کشش خوبی دارد. عملکرد گیربکس نیز نرم و بی نقص است اما نباید فکر کنید واکنش های آن به خوبی گیربکس ۸ سرعته جدید بی ام و یا گیربکس‌های دوبل کلاچ است. این گیربکس طوری تنظیم شده است تا آرامش کابین زیاد بر هم نخورد و به همین علت معکوس دادن‌های آن آنی نیستند.

یکی از بهترین و در حقیقت بزرگ‌ترین نقطه قوت های هیوندای سنتنیال VI نرمی سواری این خودرو است. سنتنیال مانند یک کشتی از روی دست اندازها رد می‌شود و سیستم تعلیق آن با کمک های بادی به خوبی آرامش کابین را حفظ می‌کند. هر قدر که در بخش های دیگری مانند کیفیت، هندلینگ و شتاب، هیوندای سنتنیال از مرسدس بنز عقب باشد اما در نرمی سواری و القای حضور در یک خودروی لوکس توانسته فاصله خود را با مرسدس بنز کم کند. این مزیت وقتی قیمت زمان صفر کیلومتر بودن این خودرو را با رقبا مقایسه کنید بسیار مهم می‌شود.

در هنگام عبور از پیچ‌ها نیز هندلینگ خودرو بیشتر یادآور جنسیس است اما به آن نیز نمی‌رسد. وضعیت پایداری با قرار دادن سیستم تعلیق در حالت اسپرت مقداری بهتر می‌شود اما به هر حال به یاد داشته باشید که این خودرو برای لذت بردن از پیچ ها طراحی نشده است، بلکه هدف ساخت آن تجربه یک سفر راحت و بی تنش در اتوبان است. عملکرد سیستم ترمز نیز نسبت به رقبای آلمانی پایین تر است که این مورد در جنسیس نیز دیده می‌شد.

منبع : خودرو بانک

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات