معرفی خودرو

مشخصات هیوندای جنسیس کوپه مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶

هیوندای جنسیس کوپه مدل 2009 تا 2016

پس از عرضه هیوندای کوپه، می توان تولید جنسیس کوپه را جدی ترین تلاش هیوندای برای عرضه خودرویی اسپرت و جوان پسند در بازار جهانی دانست؛ خودرویی که در دوره ای کوتاه حتی به رقیبی برای فورد موستانگ در بازار جهانی نیز تبدیل شده بود.

جنسیس کوپه در سال ۲۰۱۰ یکسال پس از عرضه ی اولیه و در شرایطی به ایران آمد که لکسوس ISC پر آپشن و ب ام و ۳۳۵i کوپه و کروک، همه رقبایشان را شکست داده بودند و حالا باید با کوپه ی تازه نفسی مبارزه می‌کردند که قیمتش نصف قیمت آن‌ها بود. جنسیس کوپه هرچند کیفیت و تجهیزات لکسوس یا سواری بی نقص ب ام و را نداشت اما به لطف عرضه ی انبوهش، با استقبال گرم ایرانی ها مواجه شد.

معرفی

در گذشته شاهد تلاش‌هایی از جانب هیوندای برای ساخت یک خودرو کوپه اسپرت بوده‌ایم که به تولیداتی نظیر اس کوپه و تیبرون (یا همان کوپه FX) ختم گردید. خودروهایی که هرچند از نظر ظاهری جذابیت‌های جوان پسندانه ای در قیاس با محصولات سدان این کمپانی داشتند اما هرگز نتوانستند در سطح یک خودرو اسپرت واقعی عرض اندام نمایند. اما پس از این تلاش های نه چندان موفقیت‌آمیز، هیوندای در سال ۲۰۰۸ میلادی پرده از محصول جدیدش یعنی جنسیس کوپه برداشت.

خودرویی که برخلاف تیبرون از یک پیشرانه قدرتمند و ساختار دیفرانسیل عقب بهره میبرد و میتوانست به عنوان یک محصول اسپرت واقعی، آن هم با قیمتی ارزان و رقابتی به جنگ کوپه های اقتصادی جهان برود. البته ممکن است بسیاری افراد این ماشین را در قیاس با محصولات اسپرت آلمانی و ماسل کارهای امریکایی رقیب حقیری تصور کنند اما با در نظر گرفتن قیمت جهانی و مقایسه‌هایی که میان جنسیس کوپه با رقبای ۶ سیلندر امریکایی صورت گرفته بود، باید اعتراف کرد که نماینده هیوندای آنقدرها که به نظر میرسد هم خودرو دست و پا بسته‌ای نبوده است.

کوپه به نسبت قیمت و سال تولید، ویژگی‌های قابل قبولی به مالکین خود هدیه داده و میدهد. بخصوص در مدلهای پس از فیس لیفت که اصلاحات ظاهری و فنی، جنسیس کوپه را به محصولی کامل‌تر از قبل تبدیل نمود.

معرفی هیوندای جنسیس کوپه مدل 2009 تا 2016

طراحی ظاهری

ممکن است بسیاری از طرفداران متعصب برندهای مطرح اروپایی و امریکایی، جنسیس کوپه را خودرویی بی‌اصالت و بی‌کلاس توصیف کنند، اما باید اعتراف کرد که این محصول در زمان خودش توجهات بسیاری را به خود جلب کرده بود. البته دماغه نسخه‌ اولیه حالتی ساده و محافظه کارانه داشت.

این خودرو با جلوپنجره کوچک و فرم ساده سپرهایش نمیتوانست حالت اقتصادی خود را پنهان نماید. اما در نسخه فیس‌لیفت بسیاری از این مشکلات برطرف شدند و قسمت جلویی جنسیس با ورودی هوای بسیار بزرگ، چراغهای خشن‌ و درب موتور اسپرت مجهز به هود، خشونت و جذابیتی دوچندان را به نمایش گذاشت.

نمای جلو و کنار هیوندای جنسیس کوپه مدل 2009 تا 2016

البته تغییرات قسمت کناری و انتهای خودرو به موارد جزئی نظیر بازطراحی رینگ‌ها و چیدمان داخلی متفاوت چراغهای عقب محدود شده اما با این حال باید از نسخه جدید به عنوان خودرویی زیباتر و مدرن‌تر از مدل قبلی یاد کنیم. در واقع درست است که جنسیس کوپه به خشونت خودروهای قلچماق امریکایی، ظرافت کوپه‌های اسپرت ژاپنی و اصالت و فرم بی‌نقص محصولات آلمانی نمیرسد اما باید اعتراف کرد که در مجموع جذاب و دوست داشتنی از کار درآمده است. بخصوص اگر قیمت و شرایط خاص بازار خودرویی کشور را در نظر بگیریم، متوجه علت محبوبیت این محصول خواهیم شد.

نمای عقب هیوندای جنسیس کوپه مدل 2009 تا 2016

داخل کابین

در داخل کابین جنسیس کوپه با یک داشبورد نسبتاً شلوغ مواجه میشویم که بواسطه فرم عضلانی و حضور کلیدها و نشانگرهای پرشمار، حس هیجان نسبتاً خوبی به سرنشینان منتقل میکند. البته ممکن است بگوئید تم کلی طراحی مقداری قدیمی شده که با توجه به سال طراحی آنقدرها هم چیز عجیبی نیست.

همچنین در خصوص کیفیت هم شرایط از حالت ایده‌آل فاصله زیادی دارد اما با توجه به اینکه در این رده قیمتی رقبای آلمانی حضور ندارند میتوانیم به جنسیس خیلی سخت نگیریم. مثلاً یکی از رقبای قیمتی این محصول تویوتا GT86 می‌باشد که آن هم از نظر طراحی و جنس پلاستیک‌های داخل کابین شاهکاری ارائه نکرده است.

داخل کابین هیوندای جنسیس کوپه مدل 2009 تا 2016

طراحی داخلی جنسیس کوپه را هم در مقایسه با سال طراحی آن می‌توان خوب ارزیابی کرد ولی کیفیت نه چندان بالای مواد به کار رفته در کابین را می توان یک نکته منفی دانست. البته منظور ما این نیست که کیفیت متریال پایین است اما از خودرویی در این کلاس، انتظار بیشتری می‌رفت. صندلی‌ها ارگونومی خوبی دارند و به خوبی سرنشینان را در برمی‌گیرند.

مشخصات فنی

هیوندای برای این مدل تصمیم گرفت تا قدرت نزدیک به ۳۰۰ اسب بخاری موتور را به چرخ‌های عقب انتقال دهد ولی در کنترل این قدرت چندان موفق نبوده است. به طوری که با فشردن پدال گاز، محور عقب دچار لغزش می‌شود و اگر اصرار به استخراج تمام قدرت موتور داشته باشید، چرخ‌های عقب از خود هرزگردی نشان می‌دهند. همین هرزگردی موجب مصرف لاستیک‌ها می‌شود و مالک را ناچار می‌کند در بازه های زمانی کوتاه لاستیک‌ها را تعویض نماید.

هیوندای جنسیس کوپه در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود که آسان موتور، در آن زمان تصمیم به وارد کردن یکی از قدرتمند ترین نسخه‌ها کرد. موتور به کار رفته در آن، حجمی معادل ۳.۸ لیتر و ۶ سیلندر دارد و قادر است ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد و جنسیس کوپه را قادر می‌سازد در زمانی حدود ۶ ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

مشخصات فنی هیوندای جنسیس ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲
نام خودرو هیوندای جنسیس کوپه (فیس قدیم)
کشور سازنده کره جنوبی
نسل و مدل نسل اول: تولید : ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲
پیشرانه ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپه
حجم موتور ۳.۸ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل عقب
قدرت ۳۰۶ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر
جعبه دنده ( گیربکس ) ۶ دنده خودکار با کنترل الکترونیکی
شتاب ۶.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۶۱۰ کیلو گرم
ابعاد طول : ۴۶۳۰ | عرض : ۱۸۶۵ | ارتفاع : ۱۳۸۰میلی متر
فاصله ی بین دو محور ۲۸۲۰ میلی متر
مصرف ترکیبی ۱۰.۷ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک ۶۵ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۳
موتور هیوندای جنسیس کوپه مدل 2009 تا 2016

امکانات رفاهی و تجهیزات

به لحاظ امکانات شاید نتوان جنسیس کوپه را یک خودروی پر آپشن دانست اما از طرفی هم نمی شود آن را یک خودروی فقیر دانست؛ کوپه با پشتیبانی نسبتا خوب از امکانات صوتی زیاد و همچنین دارا بودن تجهیزاتی مثل کروز کنترل، سیستم کنترل باد لاستیک، کامپیوتر سفری و سیستم کنترل اتوماتیک دما این نکته را به خوبی نشان می دهد.

امکانات هیوندای جنسیس کوپه
ترمز و پایداری ABS - BAS - EBD - ESC - TCS
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو - جانبی - پرده ای - مجموعا ۶ کیسه هوا
سیستم صوتی و تصویری سیستم صوتی Infinity با قابلیت پخش ۶ CD و MP3 - آمپلی فایر ۸ کاناله - ۵ بلند گو مجهز به ساب ووفر و تیوتر - دارای پورت های AUX و USB و iPod
دیگر تجهیزات گرمکن صندلی های جلو - سیستم کنترل باد لاستیک ها - سنسور های عقب - سیست ضد سرقت با امکان ورود بدون کلید - کامپیوتر سفری - کنترل اتوماتیک دما - صندلی های عقب تا شونده و یکپارچه شدن با صندوق بار - پشت سری های فعال شونده - کروز کنترل - آینه های الکتروکرومیک
نمای جلوی فیس لیفت هیوندای جنسیس کوپه مدل 2012
نمای جلوی فیس لیفت هیوندای جنسیس کوپه مدل ۲۰۱۲
نمای عقب و کنار فیس لیفت هیوندای جنسیس کوپه مدل 2012
نمای عقب و کنار فیس لیفت هیوندای جنسیس کوپه مدل ۲۰۱۲

وضعیت فروش و لوازم یدکی

همانطور که در ابتدا گفته شد، در کشور ما گزینه های کوپه ی چندان زیادی وجود ندارد که بخواهید از میان آنها خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته اگر بحث محدودیت بودجه مطرح نباشد هنوز هم دست شما تا حدودی باز است اما در رده قیمتی جنسیس کوپه شاید جدی‎ترین رقیب موجود، تویوتا GT86 باشد.

خودرویی که در نمونه استاندارد، مجهز به موتور ۲ لیتری، شتاب و حداکثر سرعت ضعیف تری نسبت به جنسیس است اما در عوض، هنگام بازی با فرمان و دریفت زدن، حس تسلط و کنترل مثال زدنی به شما هدیه می کند که مشابهش را در نماینده هیوندای نمی بینید. همچنین GT86 از قابلیت تیونینگ بالاتری هم برخوردار است.

از نظر استهلاک باید گفت علی رغم اینکه نماینده تویوتا از قطعات مقاوم تری استفاده کرده و به لطف موتور کوچک‌تر، کم مصرف تر است؛ ولی بدلیل حساسیت بیشتر پیشرانه نسبت به بنزین ایرانی (بدلیل ضریب تراکم بالای موتور) و گرانی برخی قطعات، در نهایت هزینه نگهداری کمتری از جنسیس نخواهد داشت.

البته با قیمت مشابه میتوان به محصولات قدیمی تر آلمانی نظیر ب ام و ۳۲۰ و ۳۳۰ کوپه اتاق E92 یا حتی کروک E93 هم نیم‌نگاهی داشت که از نظر جلوه، هندلینگ، کیفیت ساخت و اعتبار برند گزینه های بسیار بهتری محسوب میشوند اما نباید فراموش کرد که نمایندگان آلمانی اکنون پا به سن گذاشته‌اند و با توجه به قیمت سرسام آور قطعات یدکی، هزینه نگهداری بسیار بیشتری از یک خودرو کره ای بر دوشتان خواهند گذاشت.

مطالب مرتبط

1.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات
محمد جواد
11 ماه قبل

عاشقشمممممم