معرفی خودرو

مشخصات هیوندای آزرا ۲۰۱۸ – ۲۰۲۱ نسل IG

هیوندای آزرا 2018 تا 2021 نسل IG

نسل ششم آزرا گرنجور یا آزرا ۲۰۱۸ پس از آن معرفی شد که هیوندای طعم موفقیت نسل های قبل این سدان لوکس کره ای را چشیده بود. داستان آزرا که امروزه در بازار های مختلف با نام گرنجور هم شناخته می شود اما به سال ۱۹۸۶ بر می گردد که تولید اولین مدل این خودرو آغاز شد.

دو نسل اولیه ی آزرا تقریبا مدل بومی سازی شده ی میتسوبیشی دیونر (Debonair) بودند؛ اما از نسل سوم به بعد هیوندای، به آزرا یک هویت مستقل همراه با چاشنی لوکس گرایی داد و آن را روانه ی بازار کرد. سه نسل اولیه ی آزرا البته هیچ گاه به بازار ایران نیامدند.

ورود آزرا به ایران به دهه هشتاد بر می گردد که این خودرو با مدل TG در خیابان ها قدم گذاشت. آزرا در واقع برای اولین بار ایرانیان را با یک خودروی لوکس غیر آلمانی آشنا کرد و توانست بسیار موفق ظاهر شود. نسل بعدی این خودرو یعنی آزرا HG اما نتوانست موفقیت نسل چهارم را ادامه دهد؛ و همین امر بود که هیوندای در سال ۲۰۱۶ نسل ششم این خودرو را با کد اتاق IG معرفی کرد.

امروز در این نوشتار از مجله یدک مال سراغ این خودروی جذاب کره ای رفته ایم و در ادامه به معرفی کامل آزرا ۲۰۱۸ و بررسی طراحی، مشخصات فنی، امکانات و تجهیزات، سطح ایمنی، بازار قطعات یدکی و وضعیت فروش این خودرو خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید

طراحی ظاهری

در نگاه اول به آزرا ۲۰۱۸، چهره ی برادر کوچک ترش هیوندای سوناتا ۲۰۱۷ تداعی می‌شود. هر چند که یکسان بودن پلتفرم سوناتا و آزرا، از نسل های قبل، همیشه باعث شباهت هایی در شکل بدنه ی آنها می شد؛ اما نسل جدید، بیش از هر زمان دیگر به برادر کوچک تر و البته پرفروش تر خود، شبیه است. از سوی دیگر، عدم عرضه‌ی آزرا ۲۰۱۸ در بازارهای غربی باعث شده است تا هیوندای با خیال راحت، برای طراحی گرنجور از سوناتا الگو برداری کند.

نمای روبروی هیوندای آزرا ۲۰۱۸ با چراغ های نسبتا بزرگ، کم عرض و دوگانه ارائه می‌شود. نوار LED روشنایی روز، با حالتی دایره‌ای شکل و شدیدا مشابه نمونه‌های دیده شده در محصولات بی ام و، زیر هالوژن های اصلی هستند. فرم کلی چراغ‌ها، کمی اسپرت و در مجموع، کم هیجان به نظر می رسد. در مقایسه با نسل های قبل، طراحان هیوندای تلاش کرده‌اند تا از حس یک سدان صرفا لوکس به سمت خودرویی جوان پسند تر، حرکت کنند. این موضوع، با حجم دهی سپر و تورفتگی آشکار در جایگاه چراغ‌های اصلی، تقویت می‌شود.

نمای جلو هیوندای آزرا 2018 نسل IG

همچنین جلو پنجره‌ی ذورنقه‌ای شکل و ۶ ضلعی مشهور هیوندای در نمای روبروی گرانجور دیده می‌شود و حجم زیادی از دید بیننده را اشغال می‌کند. این بخش، با خطوط افقی و موازی تا نزدیک لبه‌ی سپر و سطح زمین ادامه دارد، ضمن اینکه جایگاه پلاک هم، به جای سپر، روی جلو پنجره است. از دیگر موارد مربوط به این نما که عجیب به نظر می‌رسد، می‌توان به اندازه نسبتا بزرگ لوگوی هیوندای اشاره کرد که کمی در ذوق می‌زند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که حجم دهی بسیار خوبی در سپر وجود دارد. مه‌شکن‌های مدرن LED و مجاری هدایت کننده‌ی هوا هم، زیبا و شکیل طراحی شده اند و چشم‌نواز به نظر می آیند.

نمای روبرو هیوندای آزرا 2018 نسل IG

از نمای جانبی، شباهت آزرا ۲۰۱۸ به محصولات بی ام و بیشتر مشخص می‌شود. ارتفاع پایین سقف، همراه با کشیدگی بدنه باعث می‌شود تا حالت اسپرت و آیرودینامیک خودرو تقویت شود. این محصول با ضریب پسار ۰.۲۷۶ طراحی شده است که یکی از بهترین نمونه ها در کلاس سدان های بزرگ به حساب می‌آید. رینگ‌ ۱۹ اینچ با طرح‌های متنوع، در کنار فریم فلزی و براق پنجره‌ها، ویژگی‌های لوکس گرنجور را افزایش می دهند؛ ضمن اینکه در آینه بغل‌ها هم، از پایه‌ی ارزشمند فلزی استفاده شده است.

نمای کنار هیوندای آزرا 2018 نسل IG

خطوط روی بدنه ی آزرا ۲۰۱۸، پرتعداد و کمی شلوغ به نظر می رسند. علاوه بر خط های حجم دهنده ی سپرها و چراغ های اصلی در طرفین خودرو، سه خط دیگر نیز وجود دارند که تمرکز آنها، بر درهای ورودی به کابین است. از انتهای چراغ جلو تا اواسط در عقب، خط عمیقی وجود دارد که موازی با فریم پنجره دیده می‌شود. خطی دیگر نیز از چراغ عقب تا بالای دستگیره‌، روی در عقب کشیده شده است که شاید چندان ضروری و جذاب به نظر نرسد. نزدیک رکاب و پایین درها هم، شاهد بدنه ای زاویه دار هستیم که سعی در هماهنگ کردن این بخش با حجم‌دهی روی سپرعقب دارد.

نمای جانبی هیوندای آزرا 2018 نسل IG

در نمای عقب آزرا ۲۰۱۸، تا حدودی می‌توان ردپای پیتر شرایر طراح مشهور آلمانی و مهم‌ترین طرح این روزهای او، کیا استینگر را مشاهده کرد. البته، نسل های قبلی آزرا هم دارای چراغ های پیوسته در عقب بودند. از این زاویه، با محصولی کاملا اسپرت روبرو هستیم که چندان لوکس به نظر نمی‌رسد، اما در عوض؛ جوان پسند و مناسب رانندگی پر شتاب است. این شرایط، با حجم‌دهی اغراق امیز سپر و خروجی اگزوزهای باریک فلزی، تقویت می‌شود.

فرم بدنه ی آزرا ۲۰۱۸ پیرامون چراغ های اصلی عقب، بیضی شکل طراحی شده است تا باعث پیوستگی درپوش صندوق و سپر باشد. نام سازنده (Hyundai) در پشت خودرو دیده نمی‌شود، اما لوگوی برند همراه با نام مدل (AZERA)، در مرکز هستند. از نکات جالب در طراحی عقب آزرا ۲۰۱۸، می‌توان به سپر بزرگ آن اشاره کرد که علاوه بر پهنای زیاد از زیر چراغ اصلی تا خروجی اگزوز، دارای مکان مناسب برای پلاک است.

نمای عقب هیوندای آزرا 2018 نسل IG

در مجموع می‌توان نمره ی خوبی به طراحی بدنه‌ی جدیدترین مدل هیوندای آزرا ۲۰۱۸ داد، اما این سدان نیمه لوکس، جذابیت نسل‌های قبلی را به همراه ندارد و برتری خاصی نسبت به رقبا در بازار جهانی، ایجاد نمی کند. شاید بدنه ی آزرا ۲۰۱۸ کوچک تر از مدل قبلی به نظر رسد و در تصاویر، محصولی  نزدیک به سوناتا باشد، اما با طول بدنه‌ی ۴.۹۳۰ متر، همراه با عرض ۱.۸۶۵ متر و طول محور ۲.۸۴۵ متر، کمی بزرگ‌تر از مدل قبلی گرنجور است.

داخل کابین

کابین آزرا ۲۰۱۸، از چند جهت دارای نکات مثبتی است. از یک طرف، محیطی شلوغ و گیج‌کننده ندارد و از سوی دیگر، با طراحی خاص داشبورد برای جایگاه نمایشگر، حس یک خودروی مدرن و آینده نگر را به سرنشینان می‌دهد.

با ورود به کابین طبق معمول، اولین قسمتی که چشم را به سمت خود جذب می کند، فضای مرکزی کابین و ادوات مقابل دسته دنده است. طراحان هیوندای، تاکید زیادی بر عریض جلوه دادن اجزای مختلف داشته‌اند و با این هدف، شاهد کشیدگی در مجرای تهویه مطبوع و چیدمان کلیدهای کنترلی هستیم. هماهنگ و تاحدودی متقارن با طراحی این بخش از داشبورد، جایگاه مخصوص نمایشگر لمسی ۸ اینچ وجود دارد که با انحنایی چشم نواز همراه یک ساعت عقربه‌ای، ارائه می‌شود.

مواد مصرفی در داشبورد، کاملا راضی‌کننده هستند. پلاستیک مرغوب در بخش بالایی به کار رفته است، اما قسمت میانی دارای چرم و پوششی نرم، مشابه صندلی‌ها است. در فریم نمایشگر، مواد صنعتی طرح چوب با رنگ خاکستری تیره وجود دارند، اما می‌توان از زیبایی چوب واقعی در نزدیکی دستگیره‌های داخل درها، لذت برد. تمامی نسخه‌های آزرا، دارای چرم ناپا در صندلی‌ها، پوشش داخل در و بخش میانی داشبورد هستند، ضمن اینکه با نوار فلزی و نقره‌ای رنگ تزئین شده‌اند.

فضای داخلی آزرا ۲۰۱۸، بسیار جادار و راحت است. خصوصا برای سرنشینان عقب، فاصله‌ی بسیار خوبی بین زانوها و صندلی‌های جلو وجود دارد. افراد بلند قد هم، فضای مناسبی در بالای سر دارند. گنجایش صندوق عقب، ۴۴۶ لیتر است؛ که کافی به نظر می‌رسد، اما برای خودرویی در این سایز بدنه و قیمت، فراتر از انتظار نیست.

مشخصات فنی

آزرا ۲۰۱۸، از سه نوع پیشرانه‌ی ۲.۴، ۳ و ۳.۵ لیتر استفاده می‌کند که طبیعتا، نسخه‌ی ۲.۴ لیتری در ایران، فروخته خواهد شد. این محصول، در همه‌ی مدل‌های بازار جهانی، دارای گیربکس اتوماتیک و سیستم محرک دیفرانسیل جلو است.

ارزان‌ترین نمونه‌ی آزرا، مجهز به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر و ۲۳۶۰ سی‌سی خواهد بود که نسخه‌ی تتا (Theta) نام دارد. این محصول، قدرت ۱۹۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه فراهم می‌کند. وزن آزرا ۲۰۱۸ با چنین پیشرانه‌ای، ۱۵۵۶ کیلوگرم است و می‌تواند در زمان ۱۰ ثانیه (با بنزین استاندارد جهانی) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

نهایت سرعت آزرا ۲۰۱۸ مدل ۲.۴ لیتری با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و میانگین مصرف سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. این خودرو در ترافیک شهری، حداکثر مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت و با سرعت ثابت در بزرگراه، ۶.۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف خواهد کرد.

مشخصات فنی آزرا IG مدل ۲۰۱۸
نام خودرو هیوندای آزرا
کشور سازنده کره جنوبی
نسل و مدل نسل ششم : IG - تولید : ۲۰۱۸ تا امروز
پیشرانه ۴ سیلندر GDI
حجم موتور ۲.۴ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
قدرت ۱۸۷ اسب بخار
گشتاور ۲۴۱ نیوتن متر
جعبه دنده ( گیربکس ) ۶ دنده خودکار
شتاب ۹.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۳ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۵۵۶ کیلو گرم
ابعاد طول : ۴۹۳۰ | عرض : ۱۸۶۵ | ارتفاع : ۱۴۷۰
فاصله ی بین دو محور ۲۸۴۵ میلی متر
مصرف ترکیبی ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک ۷۰ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶

آزرا ۲۰۱۸ با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری، ۲ نسخه‌ی مجهز به گیربکس‌های اتوماتیک ۶ سرعته و ۸ سرعته دارد. این نمونه لامبدا (Lambda 3.0) نام دارد و با جعبه‌دنده‌ی خودکار ۶ سرعته، قدرت ۲۵۰ اسب بخار با گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر در اختیار می‌گذارد.

چنین محصولی، در زمان ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت، همراه با میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. مدل مجهز به گیربکس ۸ سرعته، قدرت ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر دارد، ضمن اینکه با شتاب‌گیری مشابه نسخه‌ی ۶ سرعته، میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

قدرتمندترین و البته گران‌ترین نمونه‌ی آزرا در بازار جهانی، دارای پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری است که قدرت ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۵ نیوتن‌متر دارد. این محصول، با گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، ظرف ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت ایت مدل آزرا (۳.۵ Lambda)، نزدیک به ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

نمای سقف آزرا 2018 مدل IG

امکانات رفاهی و تجهیزات

نمونه‌ی وادراتی آزرا ۲۰۱۸، هرچند که دارای قدرتمندترین پیشرانه نیست، اما با امکاناتی نزدیک به نسخه‌ی فول آپشن عرضه می‌شود. در نمای ظاهری این محصول، رینگ‌های ۱۹ اینچ با لاستیک‌های ۲۴۵/۶۰ ساخت میشلن دیده می‌شوند، در حالی‌که نمونه‌هایی با رینگ ۱۷ و ۱۸ اینچ هم در بازار جهانی، وجود دارند. ۹ رنگ برای بدنه ی آزرا ۲۰۱۸ قابل سفارش است که شامل سفید، نقره‌ای، بژ (طلایی)، نوک مدادی روشن، خاکستری تیره، سیاه، قرمز، آبی و قهوه‌ای متالیک (برنزی) می‌شود.

چراغ‌های جلو، عقب، روشنایی روز و مه‌شکن، تمام LED هستند. روی آینه بغل‌های برقی جمع‌شونده مجهز به گرم‌کن داخلی هم، از فلاشر LED استفاده شده است. این خودرو، به دلیل استفاده از سقف پانورامیک، فاقد باربند خواهد بود، ضمن اینکه از آنتن کوسه‌ای در عقب و بازشونده‌ی خودکار صندوق، استفاده می‌کند.

امکانات آزرا ۲۰۱۸
ترمز و پایداری جلو دیسکی خنک شونده - عقب دیسکی ABS - EBD - AEB - DAA - ESC - VSM
کیسه هوا مجموعاً ۹ کیسه هوا
سیستم صوتی و تصویری صفحه نمایش ۸ اینچی به همراه سیستم صوتی اینفینیتی
دیگر تجهیزات ورود و استارت بدون کلید - سوئیچ به شکل کارت - استارت و تنظیم تهویه مطبوع از راه دور - ترمز دستی برقی (زیر پا) - سیستم تهویه مطبوع دوگانه برای سرنشینان جلو به همراه ورودی یونیزه‌ کننده‌ی هوای ورودی - خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب - گرمکن ۴ صندلی و فرمان - تنظیمات برقی و حافظه دار برای صندلی‌های جلو با قابلیت افزایش طول نشیمن‌گاه و کنترل گودی کمر - سردکننده در صندلی‌های ردیف جلو - کروز کنترل هوشمند (ASCC) با قابلیت تنظیم فاصله نسبت به خودروی مقابل - کامپیوتر سفری با نمایشگر چندرنگ ۴.۲ اینچ پشت فرمان - ساعت عقربه‌ای روی داشبورد - نمایشگر لمسی ۸ اینچ - سیستم صوتی با کیفیت از برند اینفینیتیInfinity همراه با آمپلی‌فایر و ساب‌ ووفر - قبله نمای جهانی Mecca Compass - رابط کاربری اپل کارپلی و اندروید اتو - کنترل تماس صوتی از روی فرمان - ناوبری ماهواره‌ای - نمایش اطلاعات فنی روی شیشه‌ی جلو HUD - دوربین عقب و دید ۳۶۰ درجه

در کابین آزرا ۲۰۱۸، چرم مرغوب ناپا برای داشبورد، پوشش داخل در و صندلی‌ها استفاده شده است. سه نوع، رنگ‌بندی برای فضای داخلی قابل انتخاب است که شامل چرم سیاه با چوب تیره، چرم خاکستری با چوب تیره و چرم کرم رنگ با چوب قهوه‌ای خواهد بود. ورود و استارت بدون کلید، سوئیچ به شکل کارت، استارت و تنظیم تهویه مطبوع از راه دور، ترمز دستی برقی (زیر پا)، سیستم تهویه مطبوع دوگانه برای سرنشینان جلو به همراه ورودی یونیزه‌ کننده‌ی هوای ورودی، خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب.

همچنین گرمکن ۴ صندلی و فرمان، تنظیمات برقی و حافظه دار برای صندلی‌های جلو با قابلیت افزایش طول نشیمن‌گاه و کنترل گودی کمر، سردکننده در صندلی‌های ردیف جلو، کروز کنترل هوشمند (ASCC) با قابلیت تنظیم فاصله نسبت به خودروی مقابل،  کامپیوتر سفری با نمایشگر چندرنگ ۴.۲ اینچ پشت فرمان، ساعت عقربه‌ای روی داشبورد.

همینطور نمایشگر لمسی ۸ اینچ، سیستم صوتی با کیفیت از برند اینفینیتی (Infinity) همراه با آمپلی‌فایر و ساب‌ ووفر، قبله نمای جهانی (Mecca Compass)، رابط کاربری اپل کارپلی و اندروید اتو، کنترل تماس صوتی از روی فرمان، ناوبری ماهواره‌ای، نمایش اطلاعات فنی روی شیشه‌ی جلو (HUD)، دوربین عقب و دید ۳۶۰ درجه، مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی در کابین آزرا هستند. درگاه‌های مرسوم در خودروهای امروزی، شامل بلوتوث، وردی CD،  USBو AUX در آزرا ۲۰۱۸ وجود دارند، ضمن اینکه، امکان شارژ گوشی هوشمند ازطریق شارژر بی‌سیم داخل داشبورد یا USB، فراهم شده است.

ایمنی

با توجه به عدم عرضه ی آزرا ۲۰۱۸ در اروپا و آمریکا، تست تصادف جامعی از این خودرو توسط  بنیاد ایمنی خودروهای اروپا، یورو انکپ (Euro NCAP)  و موسسه ی ایمنی و بیمه‌ی بزرگراه‌های امریکا  (IIHS)انجام نشده است. در عوض، می‌توان به نتایج منتشر شده از آزمون‌های بنیاد ایمنی خودروهای کره جنوبی (KNCAP)  استناد کرد. در ادامه‌ی مطلب، فیلم کوتاهی از مجموعه تست‌های تصادف نسل جدید آزرا قابل مشاهده است.

سدان لوکس هیوندای با ۵ ستاره‌ی ایمنی از KNCAP معرفی می‌شود. این خودرو، دارای ۹ ایربگ هوشمند است که عملکرد متفاوتی در زمان باز یا بسته بودن کمربندهای ایمنی دارند. شاسی و ساختار بدنه‌ی آزرا ۲۰۱۸ به لطف استفاده از آلیاژ فولاد با مقاوت بالا (AHSS)، کاملا تقویت شده است.

از مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی در آزرا ۲۰۱۸، باید به ترمز خودکار (AEB) اشاره کرد که نقش پررنگی در جلوگیری از برخودرها دارد. این فناوری، کامل‌کننده‌ی کروز کنترل هوشمند (ASCC) است تا کاهش و افزایش سرعت خودرو در محدوده‌ی تعیین شده توسط راننده، به طور خودکار و با ایمنی بالا انجام شود.

سیستم تشخیص خستگی راننده (DAA)، هشدار نقاط کور (BSD)، حفظ خودرو در شیب، تنظیم خودکار روشنایی چراغ‌های جلو هنگام نزدیک شدن دیگر خودروها از روبرو (SHBA)، هشدار خروج از خط (LDWS)، هشدار فشار باد لاستیک‌ها، مدیریت پایداری خودرو (ESC)، حفظ تعادل در شرایط لغزنده (VSM) و جدیدترین سیستم ترمز ضد قفل هیوندای (ABS)، در آزرا ۲۰۱۸ به صورت استاندارد وجود دارند.

نمای عقب آزرا 2018 مدل IG

بازار فروش و لوازم یدکی

در بحث ظاهری، هرچند که واردات محصولات لکسوس به ایران ممنوع شده است، اما نمی‌توان برتری خاصی برای طراحی آزرا ۲۰۱۸ قایل شد. این خودرو، هرچند که بدنه ی بزرگ و نسبتا پهن پیکری فراهم می‌کند، شباهت زیادی به سوناتا دارد و به عنوان یک سدان لوکس، چشم‌گیر و خیره‌کننده نیست. از سویی دیگر، کراس اوور های متنوعی از جمله کیا سورنتو در بازار ایران حضور دارند که با توجه به تب شاسی بلندها در میان مردم، مانعی بر بر سر راه فروش سدان های لوکس، مثل آزرا ۲۰۱۸ هستند.

از نظر فضای داخلی و راحتی سرنشینان، می‌توان امتیاز بالایی به محصول هیوندای داد. این خودرو، خصوصا برای افراد بلند قد در صندلی‌های عقب، ایده آل است و هرچند که آپشن‌های لوکس مثل ماساژور فراهم نمی‌کند، احساسی شبیه به نسل‌های قبل مرسدس‌ بنز کلاس S خواهد داشت. البته نباید فراموش کرد که سقف کوتاه و ترجیه سازنده به افزایش آیرودینامیک، خریداران مشکل‌پسند و علاقه‌مندان سدان‌های لوکس آلمانی را از آزرا ۲۰۱۸ دلسرد می‌کند. علاوه بر این، صندوق بار ۴۴۶ لیتری در کلاس بدنه‌ی سدان‌های بزرگ، فراتر از انتظار نیست.

در مجموع، آزرا ۲۰۱۸ برای افراد میان‌سال و علاقه‌مندان سدان‌های لوکس خانوادگی مناسب خواهد بود. این محصول، برای آن‌ها که به دنبال خودروهای اسپرت و جوان‌پسند هستند، گزینه‌ی جذابی نیست و مسلما، خریداری از قشر بانوان جامعه‌ ایران، نخواهد داشت.

منبع: زومیت

مطالب مرتبط

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات