آموزشی

با موسسه ی ایمنی یورو انکپ Euro NCAP آشنا شوید

موسسه ایمنی یورو انکپ Euro NCAP

امروزه در سراسر دنیا، موسسات زیادی وجود دارند که با بهره‌گیری از جدیدترین روش‌ها، ایمنی خودروها را بررسی کرده و به آن‌ها امتیاز می‌دهند. که این امتیاز ها به خریداران در انتخاب بهتر خودرو ها کمک می کند.

در این میان یکی از معتبرترین موسسات سنجش ایمنی خودرو، موسسه یورو انکپ یا Euro NCAP است که ماشین‌های داخل اروپا را چه تولیدی و چه وارداتی، به اصطلاح ستاره دار می‌کند و می توان از این موسسه به عنوان یکی از پرسابقه ترین و معتبر ترین موسسات ایمنی یاد کرد.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی موسسه ایمنی یورو انکپ می پردازیم؛ در ادامه با یدک مال همراه باشید.

درباره ی موسسه یورو انکپ

تست تصادف ولوو V90 توسط موسسه یورو انکپ
تست تصادف ولوو V90 توسط موسسه یورو انکپ

پس از اینکه موسسه آمریکایی NHTSA در سال ۱۹۷۹ شروع به کار کرد؛ دیگر نقاط دنیا هم نیاز به وجود موسسه ای برای سنجش ایمنی خودرو ها را احساس می کردند؛ این نیاز در سال های بعد در دیگر نقاط دنیا هم پاسخ داده شد و موسسات ایمنی دیگری در سرتاسر جهان شروع به فعالیت کردند که از میان آن‌ها می‌توان به LNCAP در استرالیا و نیوزیلند، C-NCAP در چین و EuroNCAP در اروپا اشاره کرد. موسسه یورو انکپ که نام آن مخفف عبارت European New Car Assessment Programme است؛ فعالیت خود را از سال ۱۹۹۷ در بلژیک، زیر نظر وزارت ترابری بریتانیا و پشتیبانی آزمایشگاه تحقیقات ترابری آغاز کرد.

این موسسه در جهت سنجش ایمنی خودرو با تکیه‌ بر تجهیزات پیشرفته و دانش کارشناسان متخصص خود، خودرو را در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار می دهد تا میزان آسیب ‌دیدگی احتمالی به اتومبیل و سرنشینان خودرو به ‌وسیله آدمک‌های شبیه‌ سازی شده بررسی شود. پس از اتمام آزمون‌ها و تحلیل اطلاعات به دست آمده، به اتومبیل مورد نظر ستاره ایمنی تعلق می‌گیرد. در نظر داشته باشید که این آزمون علاوه بر خودورهای تولید اروپا، شامل خودروهای وارداتی به اروپا هم می‌شود.

برخی از خودروهایی که  موفق به کسب ستاره می‌شوند، به انتخاب خود موسسه مورد تست قرار می‌گیرند و در موارد دیگر، بعضی از خودروسازان نیز محصولات خود را به صورت داوطلبانه در اختیار موسسه یورو انکپ قرار می‌دهند تا بتوانند از میزان امنیت محصولات تولیدی خود آگاه شوند و یا از اعتبار این موسسه بهره مند شوند. در واقع انجام این تست‌ها کاملا اختیاری هست؛ اما اغلب شرکت‌های خودرو ساز مشتاقند تا به واسطه کسب ستاره ایمنی از این موسسه معتبر، خودروی خود را بسنجند.

ستاره‌هایی که از سوی این موسسه به ماشین‌ها اعطا می‌شوند؛ علاوه‌بر مشخص نمودن سطح امنیت این خودروها، نقش بزرگی در میزان فروش‌ آن‌ها ایفا می‌کنند؛ مطمئنا اغلب افراد، تمایل به خرید خودروهای نا امن ندارند و برای حفظ سلامت و جان خود هم که شده به دنبال خرید خودروهایی با بالاترین سطح امنیت هستند.

امتیاز دهی موسسه یورو انکپ

امتیازدهی موسسه یورو انکپ Euro NCAP
امتیازدهی موسسه یورو انکپ Euro NCAP به خودروی توسان ۲۰۱۵

این موسسه ایمنی، تمامی خودروها را بر اساس چهار اصل زیر مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از پایان آزمون‌ها، نتایج را با درصد هایی برای هر بخش منتشر می‌کتد؛ این چهار اصل عبارتند از:

۱. حفاظت از راننده و سرنشینان بزرگسال

این تست شامل مواردی همچون ضربه از کنار، تست شلاقی و ضربه به قسمت جلویی خودرو است.

تست تصادف جانبی بی ام و سری 3 توسط یورو انکپ
تست تصادف جانبی بی ام و سری ۳ توسط یورو انکپ

۲. حفاظت از سرنشینان خردسال

برای ستاره‌دهی این بخش، مواردی مثل توانایی تطبیق خودرو با طرح‌ها و اندازه های متنوع صندلی‌ کودک، حفاظت از خردسال روی صندلی کودک، تست ضربه از جلو، تست ضربه از کنار و مواردی از این قبیل تحت بررسی قرار می‌گیرد.

تست ایمنی کودک توسط یورو انکپ
تست ایمنی کودک توسط یورو انکپ

۳. سیستم های کمکی راننده

مواردی همچون هشدار کمربند، ترمز اضطراری خودکار، کنترل پایداری الکترونیکی، دستیار کمکی سرعت و دستیار رانندگی بین خطوط در این مرحله مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرند.

۴. حفاظت از عابرین پیاده

در این مرحله به دلیل حسلاسیت بالا، ایمنی خودرو در شرایط مختلف و با سرعت‌های کم و زیاد هنگام تصادف با آدمک‌های شبیه سازی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مطابق با نتایج به‌دست آمده به خودرو امتیاز‌دهی می‌شود.

تغییرات روند کاری موسسه یورو انکپ در سال ۲۰۰۹

از سال ۲۰۰۹ میلادی، این موسسه تغییراتی را در روند امتیاز‌دهی خود ایجاد کرد. از آنجایی که در گذشته، خودروسازان بیشتر به دنبال افزایش ایمنی سرنشینان داخل خودرو بودند و توجه کمتری به عابرین پیاده داشتند؛ این موسسه تمرکز خود را بر تست محافظت از عابرین پیاده قرار داد و مواردی را به آزمون‌های قبلی خود اضافه کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به شبیه سازی برخورد پا به سپر خودرو، برخورد سر بزرگسالان و کودکان به شیشه اتومبیل یا کاپوت و برخورد بدن عابر پیاده با کاپوت خودرو اشاره کرد.

انجام چنین آزمون‌هایی باعث شد تا خودروسازان در طراحی و تولید اتومبیل‌های نسل جدید خود، ایمنی عابر پیاده را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

ستاره های ایمنی یورو انکپ

معنای ستاره های ایمنی یورو انکپ
معنای ستاره های ایمنی یورو انکپ
  • پنج ستاره: خودروهای مجهز به انواع فناوری‌ها و سامانه‌هایی با بیشترین ایمنی، پنج ستاره زرد رنگ می‌گیرند.
  • چهار ستاره: اتومبیل‌هایی که فاقد برخی از سامانه‌های جلوگیری از تصادف هستند، چهار ستاره ایمنی دریافت می‌کنند.
  • سه ستاره: اتومبیل‌های سه ستاره، فاقد هر نوع سیستم جلوگیری از تصادف‌ هستند.
  • دو ستاره: به خودروهایی که ایمنی بسیار کمی دارند، دو ستاره تعلق می‌گیرد.
  • یک ستاره: ماشین‌های دارای یک ستاره، فاقد هرگونه ایمنی هستند؛ البته امروزه با توجه به تکنولوژی جدیدی که در تولید خودروها به کار گرفته می‌شود، اتومبیلی با این سطح ایمنی تولید نمی‌شود.

ایمن ترین خودروهای ۲۰۱۹ از نگاه یورو انکپ

ایمن ترین خودرو های 2019 از نگاه یورو انکپ
ایمن ترین خودرو های ۲۰۱۹ از نگاه یورو انکپ

موسسه یورو انکپ ، هر ساله لیستی تحت عنوان ایمن‌ترین خودروها در چهار کلاس مختلف ماشین‌های آفرود، شاسی بلند، هیبرید و برقی، خانوادگی کوچک و خانوادگی بزرگ منتشر می‌کند. در آخرین لیست منتشر شده توسط این موسسه ایمنی که مربوط به سال ۲۰۱۹ است، امن‌ترین خودرو جهان از دید یورو انکپ به شرح زیر است:

  1. تسلا مدل ۳ – Tesla Model 3
  2. مرسدس بنز سی ال ای – Mercedes-Benz CLA
  3. سوبارو فارستر – Subaru Forester
  4. رنو کلیو – Renault Clio

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات