آموزشی, فیلم, کیا, معرفی خودرو

اپتیما JF | معرفی، نقد و بررسی

اپتیما JF - تصویر شاخص

کیا اپتیما JF

 

 

کیا اپتیما JF نسل چهارم سدان های (Sedan) سایز متوسط (mid-size)  و D-Segment خانواده اپتیما است که از سال ۲۰۰۰ تاکنون پنج نسل آن توسط شرکت کره ای کیا موتورز به بازارهای جهانی عرضه شده است.

به گزارش یدک مال کیا اپتیما JF اولین بار در سال ۲۰۱۵ برای خرید در دسترس قرار گرفت و مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ آن به بازار کشور راه یافت.

ورود اپتیما به کشور از نسل دوم آن آغاز شد و این خودرو توسط شرکت اطلس خودرو به بازار ایران عرضه شد. اپتیما JF ظاهری نزدیک به نسل سوم آن دارد به نحوی که در نگاه اول به نظر می رسد این نسل اپتیما یک فیس لیفت از نسل قبلی آن است. اما با دقت به اجزای بدنه می توان متوجه تغییرات در تمام قسمت های آن شد. این خودرو ۱ سانتی متر طول و ارتفاع بیشتر و همچنین ۳ سانتی متر پهنای بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد.

نسل چهارم اپتیما یا اپتیما JF نسبت به نسل های قبلی شاهد تغییر و تحولات اساسی بوده اما در کل می توان طراحی اپتیما JF را یک فیس لیفت کامل از اپتیما نسل قبلی یعنی اپتیما TF به حساب آورد.

نتیجه کار پدید آمدن خودرویی است که از لحاظ طراحی ظاهری زیبا و مهیج است و همین امر یکی از دلایل اصلی استقبال مشتریان از همان ابتدای در دسترس قرار گرفتن کیا اپتیما JF در بازار خرید و فروش خودرو است.

مدل‌های عرضه شده کیا اپتیما JF در ایران شامل نسخه استاندارد و جی تی لاین می‌شود. این دو مدل از نظر فنی با هم تفاوتی ندارند اما در ظاهر، تفاوت‌های اندکی دیده می‌شود و مدل جی تی لاین اسپرت‌تر است.کیا اپتیما JF نمای پشت

جداول محتوا
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    طراحی خارجی

     

     

    طراحی جدید چراغ هایکیا اپتیما JF طراحی جلو اپتیما JF حالتی کشیده و خشن دارند که با قرار گیری در دو طرف جلو پنجره مخصوص کیا(Tiger Nose) ظاهری پر ابهت و اخم آلود به این خودرو داده است.

    شیوه طراحی سپر و مجاری هوا هم به حالت اسپورت و مهیج چهره اپتیما JF افزوده است.

    ظاهر عضلانی اپتیما JF بدون حجم پردازی های اغراق آمیز روی بدنه به وجود آمده است، بدین منظور طراحان سعی کرده اند برخی حجم دهی های جزئی را با فرم کلی بدنه تلفیق کنند و نمایی ذاتاً عضلانی در زوایای مختلف برای این سدان خانوادگی ایجاد کنند.

    در قسمت عقب اپتیما JF فرم کشیده و ساده چراغ های اصلی سبب شده استایلی اسپورت و جذاب ایجاد شود و علاوه بر آن استفاده از دیفیوز و سر اگزوزهای بیضی شکل در تکمیل این سبک از طراحی نقش بسزایی داشته اند.

    به طور کلی طراحی کیا اپتیما JF به گونه ای است که بتواند ضمن حفظ حالت استاندارد یک سدان اندازه متوسط خانوادگی و جذب نظر و سلیقه عمومی، المان های اسپورت را نیز در طراحی این خودرو وارد کرده و مورد پسند مشتریان جوانتر واقع شوند. 

    طراحی داخلی و کابین

     

     

    کابین کیا اپتیما JF فضایی نسبتاً متعادل ،زیبا و کاربردی دارد که از لحاظ ارگونومی بسیار دقیق و حساب شده است.

    کنسول میانی همانند سایر خودروهای خانواده اپتیما به سبکی راننده محور طراحی شده و انواع دکمه ها و کلید ها به گونه ای قرار گرفته اند که باعث شلوغی آن شده اند.

    استفاده از نمایشگر با کیفیت بالا در مرکز کنسول میانی سبب شده جلوه ای جذاب و امروزی تر به فضای داخلی این خودرو داده شود.اپتیما JF داخل کابین 

    جذابیت های طراحی کیا در داخل کابین بیشتر به چشم می خورد و برخلاف طراحی های مینیمالیستی و حداقلی ماشین های نسل جدید، شاهد یک طراحی شلوغ و کنسول مرکزی یا غربیلک فرمان پر از کلید و دکمه هستیم که تعدادی از آنان به کنسول وسط هم منتقل شده اند.

    در مقابل راننده غربیلک معروف کیا با طراحی گردی شکل مرکزی قرار گرفته و در کنسول مرکزی هم شاهد طراحی صفحه نمایشگری در بالاترین قسمت داشبورد هستیم.

    در مرکز داشبورد هم کلیدهای سیستم صوتی و پایین تر از آن کلیدهای سیستم تهویه مطبوع دیده می شود.

    علاوه بر آن غربیلک فرمان طراحی امروزه و زیبایی دارد و به صورت کف تخت یا D-Cut طراحی شده است.

    کیلومترشمار پشت فرمان با حالتی سیلندری طراحی شده که به رغم ظاهری اسپورت تاحدی قدیمی به نظر می رسد.از طرف دیگر متریال به کار رفته در کابین این خودرو نسبتاً بالا است و با لمس آن می توان به این نکته پی برد.

    گنجایش کلی صندلی های جلو و عقب برای نشستن ۵ سرنشین بزرگسال کاملاً کافی و مناسب است ولی مجدداً مشکلی که در مورد محدودیت قرارگیری سر در صندلی های عقب به خصوص برای سرنشینان بلند قد در اپتیما TF وجود داشت، در این خودرو نیز وجود دارد که علت آن طراحی شیب دار سقف قسمت پشتی اپتیما JF است.

     

    گنجایش صندوق عقب کیا اپتیما TF معادل ۵۰۰ لیتر است که به راحتی پاسخگوی نیازهای یک خانواده متوسط خواهد بود.

    آپشن و امکانات

     

     

    از جمله مهمترین آپشن‌ها و امکانات کیا اپتیما JF  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کروز کنترل تطبیق‌پذیر، کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، اتوپارک، مدیریت پایداری خودرو، حسگر باران، چراغ روشنایی در روز(دیلایت)، اتولایت، چراغ‌های چرخشی در سرپیچ، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، نمایشگر ۵ یا ۷ اینچی لمسی مرکزی، گرمکن و سردکن صندلی‌ها، شارژر وایرلس.

    در بخش ایمنی، کیا اپتیما JF در مجموع ۶ کیسه هوای ایمنی پیشرفته دارد(به همراه کیسه های هوای پرده ای و جانبی)، همچنین از سیستم های ایمنی مختلفی همچون ABS، EBD، EBA، BAS، TCS، ESC و HAC بهره مند است.

    از دیگر ویژگی های مهم کیا اپتیما JF هم می توان به حالت رانندگی اکو برای کاهش مصرف سوخت، سنسور عقب، پشت سری ‌های فعال شونده، سیستم نشان دهنده فشار باد لاستیک ها، آینه‌ های برقی مجهز به گرمکن، سقف پانوراما، کروز کنترل، دوربین عقب، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، تهویه هوای جداگانه برای سرنشینان جلو، روکش چرمی غربیلک فرمان، آینه الکتروکرومیک داخلی و چراغ های اتوماتیک اشاره کرد.

    ترمز و پایداری ESC - HAC - ABS - TCS - BAS - EBA - EBD
    کیسه هوا کیسه هوا برای سرنشینان جلو و عقب - کیسه هوای پرده‌ای - کیسه هوای جانبی (۶ کیسه هوای پیشرفته)
    سیستم صوتی سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 - سیستم SIRIUS Satellite Radio - ورودی‌های USB و AUX - همچنین سیستم صوتی سفارشی به صورت Infinity 5.1 surround sound audio system به همراه رادیوی HD - 8 اسپیکر به قدرت ۵۰۰ وات - نویگیشن با صفحه نمایش ۷ اینچی
    دیگر تجهیزات حالت رانندگی EcoMinder (برای کاهش مصرف سوخت) - سنسور عقب - پشت سری‌های فعال شونده - سیستم نشان دهنده باد چرخ‌ها - آینه‌های برقی به همراه گرمکن - شیفتر تعویض دنده از پشت فرمان - سقف پانوراما - کروز کنترل - دوربین عقب - سیستم روشن شدن خودرو بدون کلید - تهویه هوای جداگانه برای سرنشینان جلو - پوشش چرمی فرمان - آینه الکتروکرومیک به همراه Homelink و قطب‌نما - روشن شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور) - نمایشگر LCD در مدل SX

    ایمنی

     

     

    کیا اپتیما نسل چهارم موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ (Euro NCAP) شده از جمله امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به مواردی همچون: ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، اتوهلد، فرمان برقی حساس به سرعت، حسگرهای پارک جلو و عقب، دوربین‌های عقب-جانبی و ۳۶۰ درجه، هفت عدد ایربگ جلو زانویی – پرده‌ای و جانبی، پشت سری فعال، سامانه هشدار نقاط کور، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده، رادارهای ایمنی تغییر لاین و هشدار تصادف از جلو و عقب اشاره کرد.

    مشخصات فنی کیا اپتیما JF

     

     

    اپتیما JF دارای یک پیشرانه کیا اپتیما JF پیشرانه۲.۴ لیتری چهارسیلندری تنفس طبیعی است که تزریق سوخت در آن به صورت مستقیم (GDi) انجام می گیرد.این پیشرانه توانایی تولید ۱۷۷ اسب بخار نیرو و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور را دارد.

    این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می یابد.

    بهره گیری از این پیشرانه سبب شده تا کیا اپتیما JF بتواند طی مدت زمان ۹.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

    حداکثر سرعت این سدان ۱.۴۷۵ کیلوگرمی ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

    با توجه به این اطلاعات می توان نتیجه گرفت که کیا اپتیما JF گرچه در مقایسه با خودروهای هم کلاس خود نتایج ایده آلی بدست نمی آورد اما در برطرف کردن نیازهای متعارف و معمول مشتریان مشکلی ندارد.

    موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
    حجم موتور ۲.۳۵۹ سی سی
    تنفس موتور تنفس طبیعی
    انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
    حداکثر قدرت ۱۷۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
    حداکثر گشتاور ۲۲۹ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
    جعبه دنده ۶ دنده خودکار تیپ ترونیک
    شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۵ ثانیه
    حداکثر سرعت ۲۰۸ کیلومتر در ساعت
    وزن ۱.۴۷۵ کیلوگرم
    اندازه (میلیمتر) ۴.۸۴۵ طول - ۱.۸۳۰ عرض - ۱.۴۵۵ ارتفاع
    فاصله بین دو محور ۲.۷۹۴ میلیمتر
    مصرف سوخت ترکیبی ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
    حجم باک ۷۰ لیتر
    استاندارد آلایندگی یورو ۵

    نقاط قوت و ضعف

     

     

    اپتیما JF نقاط قوتیکیا اپتیما JF فضای صندلی های عقب همچون توانایی فنی معقول، ظاهر بسیار جذاب، طراحی داخلی همه‌پسند،سواری نرم‌تر از نسل گذشته و تجهیزات گسترده رفاه ایمنی بهره می‌برد.

    با این حال عملکرد فنی آن در بحث شتاب‌گیری نسبت به خودروهای هم کلاس اندکی ضعیف عمل می کند.

    یکی دیگر از معایب اپتیما بخش هندلینگ آن است. این خودرو نیز مانند خیلی از خودروهای دیفرانسیل جلو و میان‌رده کره‌ای که از تعلیق‌های ساده استفاده می‌کنند، هندلینگی در حد متوسط دارد.

    گرچه نسل چهارم این خودرو از نظر راحتی سواری و عملکرد نرم سیستم تعلیق نمره خوبی را دریافت می‌کند، اما چنین موضوعی باعث شده است تا این خودرو عملکرد چندان رضایت‌بخشی در پیچ‌های تند نداشته باشد.

    هم‌چنین این مشکل هندلینگ و پایداری، Kia Optima را در برابر رقبایی هم‌چون رنو تلیسمان، در رده‌ای پایین‌تری قرار می‌دهد.

    از طرف دیگر گرچه نسل چهارم این خودرو فضای پای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب دارد، ولی فضای سر سرنشینان عقب در این خودرو چندان رضایت‌بخش نیست و درصورتی‌که سرنشینان ردیف عقبی این خودرو از قدی بلندتر از ۱۸۰ سانتی‌متر برخودار باشند، در سفرهای طولانی ممکن است این موضوع موجبات نارضایتی آن‌ها را فراهم کند. از نظر کارشناسان، علت اصلی این مشکل در طراحی و درواقع شیب خاص انتهایی سقف این خودرو است. 

    رقبا

     

     

    سوناتا LF رقیب اپتیما JF
    رنو تالیسمان رقیب اپتیما JF

    کیا اپتیما JF را می توان در بازار رقیبی برای هیوندای سوناتا LF معرفی کرد، اما هر دو خودرو براساس یک پلتفرم مشترک ساخته شده و از یک پیشرانه مشترک ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می کنند.

    با این حال در بازار کیا اپتیما JF را می توان رقیبی برای رنو تلیسمان هم معرفی کرد که از موتوری کوچک تر ۱.۶ لیتری، اما مجهز به توربوشارژ استفاده کرده و می تواند خروجی قدرت بیشتر ۱۹۰ اسب بخاری و گشتاور بیشتر ۲۶۰ نیوتن متری در مقایسه با قدرت ۱۷۷ اسب بخاری و گشتاور ۲۲۹ نیوتن متری کیا اپتیما تولید کند که با مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتر، می تواند گزینه مطلوب تری برای مشتریان باشد.

    گالری

     

     

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات