معرفی خودرو

کیا سورنتو: معرفی و بررسی تمام نسل ها

کیا سورنتو معرفی و بررسی تمام نسل ها Kia Sorento

کیا سورنتو بیش از اینکه یک خودرو باشد یک نماد بود؛ نماد مبارزه ی قدیمی ترین خودروساز کره یعنی کیا موتورز با ورشکستگی دهه ی نود میلادی و شروعی دوباره پس از بحران. سورنتو در واقع سلام کیا به هزاره ی جدید پس از پشت سر گذاشتن طوفان بود که البته جهان با استقبال جواب این سلام را داد.

کیا سورنتو (Kia Sorento) کراس اوور سایز متوسط کره ای است که البته تا سال ۲۰۰۹ بعنوان SUV شناخته می شد. این خودرو از سال ۲۰۰۲ تا امروز در قالب چهار نسل به تولید رسیده است. در این نوشتار به معرفی و بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات، ایمنی و بازار فروش تمام نسل های این خودرو می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    نسل اول BL

    نخستین نسل کیا سورنتو در سال ۲۰۰۲ به بازار جهانی معرفی شد. این خودرو در واقع یک SUV  محسوب می شد. سورنتو BL به لحاظ طراحی کاملا هماهنگ با دیگر خودرو های آن زمان کیا بود؛ و کانسپت آن کاملا هماهنگ با هیوندای سانتافه بود.

    معرفی و مشخصات نسل اول کیا سورنتو BL Kia Sorento BL

    مشخصات فنی

    سورنتو BL با پیشرانه ۶ سیلندری و با قدرتی معادل ۲۴۱ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۰۷ نیوتن متر گشتاور به بازار عرضه شد. حجم موتور نسل اول تقریبا ۳.۳ لیتر بود. همانند طراحی، پلتفرم فنی خودرو هم مشابه برادر ناتنی خود سانتافه بود. سورنتو BL با مدل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ وارد ایران شد که در ادامه به مشخصات فنی این مدل می پردازیم.

    امکانات رفاهی و ایمنی

    از امکانات این نسل می توان به مواردی مثل: سیستم صوتی استریو AM/FM با پخش کننده سی دی تک دیسک و هشت بلندگو ، کیسه هوای دوگانه جلو و کیسه های هوای SRS جانبی، جلو و عقب، قفل و پنجره های برقی، رینگ های آلیاژی آلومینیومی ، ورود بدون کلید و تزئینات داخلی چوبی اشاره کرد. همچنین مواردی مانند رادیو ماهواره ای ، صندلی چرم، گرم کن صندلی جلو ، سیستم صوتی ده بلندگو، رینگ های آلومینیومی ۱۷ اینچی و سانروف هم برای تیپ های بروز تر موجود بود.

    نمای عقب نسل اول کیا سورنتو BL Kia Sorento BL

    فیس لیفت

    سال ۲۰۰۶ نسخه فیس لیفت سورنتو BL معرفی شد که تغییرات اعمال شده شامل جلو پنجره و سپر و برخی موارد دیگر بود؛ به لحاظ فنی هم خوددرو ارتقا یافت؛ مدل راه یافته به ایران هم همین نسخه فیس لیفت است که مشخصات فنی آن را در بالا ذکر کردیم. لازم به ذکر است هر دو مدل این نسل با دو طرح یکنواخت و دو رنگ در دسترس هستند.

    نمای جلوی فیس لیفت نسل اول کیا سورنتو BL Kia Sorento BL

    بازار فروش

    سورنتو BL در سال ۲۰۰۸ وارد بازار کشورمان شد. شرکت اطلس خودرو بعنوان نماینده رسمی کیا موتورز در ایران، واردات این مدل را تا سال ۲۰۰۹ ادامه داد. کیا سورنتو بازار ایران، نسخه تغییر چهره داده شده (فیس لیفت) این محصول بود که از لحاظ ایمنی و موارد بسیار دیگر نسبت به مدل پیشین تغییرات مثبتی را تجربه کرده‌است. این خودرو به واسطه بهره مندی از طراحی با ابهت و کمی عضلانی، قابلیت چهارچرخ محرک و توان فنی مطلوب، از همان ابتدای ورود به بازار ایران مورد توجه مشتریان داخلی و به ویژه علاقه مندان به آفرود سبک قرار گرفت.

    نمای عقب فیس لیفت نسل اول کیا سورنتو BL Kia Sorento BL

    نسل دوم XM

    نسل دوم سورنتو در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و اولین مدل کیا بود که در ایالات متحده تولید می شد. سورنتو XM در طراحی بسیار خشمگین تر و اسپرت تر شده، همچنین از جلوپنجره جدید کیا موتورز موسوم به پوزه ببر بهره می برد. نسل دوم سورنتو زبان طراحی جدید کیا را معرفی می کرد و در واقع ویژگی ها و فناوری های جدیدی را برای اولین بار معرفی کرد که بعداً در دیگر مدل های کیا استفاده شد.

    نمای جلوی نسل دوم کیا سورنتو XM Kia Sorento XM

    مشخصات فنی

    کیا سورنتو XM از یک پیشرانه ۶ سیلندر قدرتمند بهره می برد که در مقایسه با نسل پیشین توان خروجی آن افزایش داشته است؛ در این بین کاهش وزن نسل دوم سبب شده تا خودرو در عمل شتاب بسیار مناسب تری را از خود نشان دهد. همچنین موقعیت قرارگیری راننده به گونه ای است که سطح تسلط وی بر ابعاد خودرو و دید نسبت به اطراف، مطلوب است.

    از سوی دیگر اگرچه پایداری خودرو حین عبور از پیچ ها به دلیل تمایلات اسپرت سیستم تعلیق، کاملا اطمینان بخش خواهد بود اما سفت بودن آن احتمالا سبب می شود تا برخی ضربات و ناهمواری های سطح جاده به داخل خودرو انتقال یابد که می تواند ناراحتی سرنشینان را به دنبال داشته باشد.

    نمای عقب نسل دوم کیا سورنتو XM Kia Sorento XM

    امکانات رفاهی و تجهیزات

    کیا سورنتو نسل دوم از لحاظ امکانات رفاهی هم در رتبه ی نسبتا مناسبی قرار دارد و این خودرو را قادر به جلب رضایت نسبی مشتریان خواهد کرد؛ البته عدم حضور نمایشگر لمسی به‌صورت استاندارد یکی از کمبودهای مهم کابین نسل دوم سورنتو به شمار می‌آید که البته به‌صورت سفارشی قابل نصب است. از مهم ترین امکانات سورنتو XM می توان به مواردی مثل: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، حسگر باران، اتولایت.

    همچنین موارد دیگری مانند سیستم صوتی ۱۰ اسپیکر، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده با تنظیمات ۸ حالته برقی، صندلی سرنشین ۴ حالته برقی، گرمکن صندلی جلو، سرد کن صندلی راننده، آینه جالبی تاشونده برقی، سقف پانوراما و سانروف در دسترس هستند.

    فیس لیفت

    نمای جلو و عقب فیس لیفت نسل دوم کیا سورنتو XM Kia Sorento XM

    نسل سوم UM

    در سال ۲۰۱۴ نسل سوم سورنتو با تغییرات زیاد بخصوص در ظاهر این خودرو معرفی شد. شرکت کیا برای رقابت با لوکس سازان اروپایی مانند مرسدس بنز و بی ام و، اقدام به طراحی لوکس این خودرو کرد. فروش این خودرو در بازار ایران زیر سایه برادر دو قلوی خود یعنی سانتافه DM قرار گرفت هر چند که تفاوت فنی خاصی میان این دو خودرو نیست.

    نسل سوم کیا سورنتو UM Kia Sorento UM

    مشخصات فنی

    پیشرانه این خودرو در مدلی که به ایران وارد شده‌است، ۲.۴ لیتر حجم دارد که می تواند قدرتی برابر با ۱۸۸ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۴۱ نیوتن متر را تولید کند. البته مصرف بالای مدل UM در شهر که به مقداری حدود ۱۱٫۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و همچنین سواری خشک آن، شاید نظر بسیاری از خریداران را تغییر دهد.

    نمای عقب نسل سوم کیا سورنتو UM Kia Sorento UM

    امکانات رفاهی و تجهیزات

    از مهمترین امکانات مدل وارد شده به ایران می توان به دو سردکن (جلو)، پنج گرمکن (جلو+عقب+فرمان)، هفت کیسه هوا (جلو+جانبی جلو+پرده ای+زانویی راننده)، پانوراما، سیستم صوتی اینفینیتی با ساب، صندوق برقی، اتوپارک، سنسور ۳۶۰ درجه پارک، ترمز پارک برقی با اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه و مانیتور بزرگ، «پدال شیفتر»، «رادار نقطه کور» و «رادار تغییرلاین» اشاره کرد.

    نسل چهارم MQ4

    سال ۲۰۲۰ کیا موتورز پس از ماه ها انتشار پیاپی تصاویر جاسوسی از خودروی جدیدش، نسل چهارم کیا سورنتو را با کد اتاق MQ4 معرفی کرد. نسل جدید سورنتو، ابعاد بزرگ تری نسبت به نسل قبلی دارد؛ همچنین همچنین طول فاصله ی بین دو محور این خودرو ۳۵ میلی متر افزایش یافته است. سورنتو MQ4 فضای داخلی زیادی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. به لحاظ ابعاد این خودرو در بیشتر بخش ها افزایش حدودا۱۰ میلی متری را تجربه کرده است.

    این شاسی بلند میان اندازه با ترکیب ۶ صندلی (۲ صندلی مستقل در ردیف دوم) به بازار عرضه می شود. علاوه بر آن، صندلی های ردیف سوم هم برای ارائه فضای بار بیشتر، قابل تنظیم خواهند بود.

    نمای جلوی نسل چهارم کیا سورنتو MQ4 Kia Sorento MQ4

    مشخصات فنی

    کیا سورنتو MQ4 با دو پیشرانه قابل انتخاب است که یکی از نوع ۱.۶ لیتری هیبریدی ۲۲۶ اسب بخاری و دیگری از نوع ۲.۲ لیتری دیزلی ۱۹۹ اسب بخاری با گشتاور ۴۴۰ نیوتن متر است. این خودرو مجهز به جعبه دنده ی ۸ سرعته خودکار و سیستم چهارچرخ متحرک است.

    نمای عقب نسل چهارم کیا سورنتو MQ4 Kia Sorento MQ4

    امکانات رفاهی و تجهیزات

    سورنتو نسل چهار از امکانات بسیار زیاد و پیشرفته ای بهره می برد که بعنوان مثال می توان به پارک خودکار اشاره کرد؛ سیستم پارک خودکار به این صورت است که شما با رسیدن به نقطه پارکی که تنگ است از خودرو پیاده شده و با استفاده از کلید، خودرو را عقب و جلو می کنید. همچنین تجهیزات ایمنی زیادی برای این خودرو در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی و تشخیص محدودیت سرعت اشاره کرد.

    مطالب مرتبط

    1 1 رای
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات