آموزشی

سنسور باران چیست و چگونه کار می کند

سنسور باران چیست و چگونه کار می کند Rain Sensor

خودرو ها هر روزه به سیستم ها و آپشن های جدیدی مجهز می شوند تا خودرو را هرچه بهتر و راحت تر در اختیار راننده قرار دهند. سنسور ها یا حسگر ها از جمله فناوری هایی هستند که چند صباحی است به خودرو ها اضافه شده اند تا کار راننده را آسان کنند. احتمالا نام سنسور باران، سنسور دمای هوای ورودی و سنسور اکسیژن در خودرو ها را شنیده اید.

حسگر ها با قدرت تشخیصی که برای آنها در نظر گرفته شده می‌توانند درباره قطعاتی که روی آنها قرار گرفته شده به راننده هشدار دهند یا به طور خودکار نقش خود را برای عملکرد بهتر خودرو ایفا کنند. یکی از حسگر هایی که امروز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، “سنسور باران” یا Rain Sensor است. این سنسور در ابتدا میزان مرطوب بودن شیشه جلو خودرو را می‌سنجد؛ و سپس با توجه به میزان رطوبت موجود، سرعت برف پاک کن های خودرو را تنظیم می‌کند.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی سنسور باران می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

سنسور باران چگونه کار می کند ؟

حسگر باران معمولا در پشت آینه مرکزی خودرو قرار دارد. سنسورهای باران در دو نوع فرا صوت و فراسرخ در خودروها به کار می‌رود.

حسگر باران Rain Sensor معمولا در قسمت بالای شیشه ی جلو و در قسمت وسط ( در محدوده جای گذاری آینه جلو ) نصب می‌شود. سنسور باران بر اساس اولتراسونیک یا امواجی که انسان قادر به شنیدن آن نیست کار می‌کند.

طرز کار این سنسور به گونه ای است که امواج از فرستنده سنسور ارسال می‌شود و در صورت خشک بودن شیشه، این امواج از شیشه عبور می‌کند اما در صورتی که سطح شیشه ی جلو رطوبت داشته باشد؛ این امواج، منعکس شده و به گیرنده سنسور می‌رسند و پس از آن، کنترل یونیت، سنسور مقدار امواج ارسال شده با مقدار دریافت شده را مقایسه می‌کند.

در صورتی که مقدار امواج دریافت شده کمتر از مقدار ارسال شده باشد سنسور به  ECU دستور فعال شدن برف پاک کن ها را می‌دهد.

ECU نیز پس از دریافت اطلاعات کنترل یونیت سنسور پس از تجزیه و تحلیل مجدداً اطلاعات را برای فعال شدن برف پاک کن ها را صادر می‌کند. همچنین میزان سرعت کارکرد برف پاک کن نیز به تشخیص سنسور بستگی دارد.یعنی سنسور با مقایسه مقدار اطلاعات ارسال و دریافت شده سرعت و کارکرد برف پاک کن را تشخیص می‌دهد.

 به یاد داشته باشید که این سنسور ارتباطی با فصل و هواشناسی ندارد بلکه با استفاده از سنجش میران رطوبت شیشه‌ها، برف پاکن را فعال و سرعت آن را تنظیم می‌کند. اگر قصد دارید خودرو را بشویید باید این سنسور را غیر فعال کنید؛ چراکه در صورت وجود آب روی شیشه خودرو این سنسور به صورت خودکار شروع به کار می‌کند.

برای غیر فعال کردن حسگر باران باید با استفاده از اهرم مخصوص که در پشت فرمان خودرو قرار دارد آن را از حالت اتوماتیک خارج کنید.

آیا خرابی سنسور باران موجب از کار افتادن پرف پاک کن می شود ؟

در خودروهایی که مدار کنترل، در آنها مستقل از حسگر باران است، خرابی سنسور باران موجب از کار افتادن برف پاکن نمی‌شود. به عبارتی برف پاکن خودرو مستقل از سنسور باران کار می‌کند و تنها عمل فعال شدن خودکار را اجرا نخواهد کرد.

البته در خودروهایی که مدار کنترل در حسگر باران است عملکرد کاملا متفاوت خواهد بود چراکه با از کار افتاد سنسور باران برف پاکن خودرو نیز عملکردی از خود نشان نمی‌دهد.  اگر برف پاکن کار می‌کند و تنها حالت خودکار را ندارد به معنی خراب بودن سنسور باران نیست و می تواند به دلیل کثیف بودن چشم‌های سنسور باران باشد؛ همچنین در هوای خیلی سرد ممکن است گرمکن داخل حسگر باران عمل نکند و سبب از کار افتادن برف پاکن‌های خودرو شود.

به خاطر داشته باشید که اگر حسگر باران و  سیستم برف پاکن خودرو مستقل از یکدیگر نباشد؛ معیوب بودن آن سبب از کار افتادن برف پاکن نیز می‌شود به همین خاطر، دانستن این نکته درباره خودرو شما مهم است؛ زیرا تمیز نبودن شیشه‌ها می‌تواند دید شما را مختل و رانندگی را بسیار سخت کند همچنین سبب اتفاقات جبران ناپذیری از جمله تصادف شود.

سنسور باران Rain Sensor
سنسور باران Rain Sensor

منبع: خودرو ۴۵

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات