معرفی خودرو, هیوندای

مشخصات توسان ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، معرفی نسل سوم TL

مشخصات هیوندای توسان 2016 تا 2021 نسل سوم TL Huyndai Tucson TL

هیوندای توسان ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ را این روز ها احتمالا در خیابان ها زیاد دیده اید؛ این خودرو که در ابتدا طراحی چندان دلپسندی نداشت این روز ها به یکی از محبوب ترین ها تبدیل شده است.

حدود ۱۵ سال پیش و در سال ۲۰۰۵، شرکت هیوندای موتور که بسیار مشتاق بود در بازار آمریکا، حضور جدی و فعالی داشته باشد؛ خودروی هیوندای توسان را معرفی کرد. نسل اول هیوندای توسان که اتفاقاً اولین تجربه ایرانی‌ها با این خودرو بود، موفقیت چشم‌گیری در بازارهای جهانی به دست آورد. هم ایمن بود و هم قدرتمند. هم پرآپشن بود و هم ارزان. با اینکه طراحی‌اش کمی کهنه بود ولی چون شرایط فروش خوبی داشت، موفق ظاهر شد.

سال ۲۰۰۹ که نسل دوم آمد، نام خودرو هم به ix35 تغییر کرد. این خودرو که طبق استراتژی جدید هیوندای جزئی از خانواده ix ها با کد ix35 به بازار عرضه شد.

موفقیت این نسل هم تقریباً تضمین شده بود. چراکه هیوندای برای توسعه آن ۲۲۵ میلیون دلار خرج کرده بود.

در سال ۲۰۱۵ اما نسل سوم یا TL با تغییراتی، رونمایی شد؛ در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی این نسل می پردازیم؛ در ادامه با یدک مال همراه باشید.

طراحی

نمای بیرون

چه خوشمان بیاید چه نه، هیوندای سانتافه در ادبیات خودرویی ما، نصف‌النهار مبدأ است. خودروها با معیار سانتافه اندازه‌گیری می‌شوند. قوی‌تر از سانتافه یا ضعیف‌تر؟ سریع‌تر از سانتافه یا کندتر؟ بزرگ‌تر یا کوچک‌تر؟ ارزان‌تر؟ گران‌تر؟ تقدس این خودرو به قدری است که حالا مبنایی برای زیبایی‌شناسی هم شده است. درباره هیوندای توسان ۲۰۱۶ حرف زیاد است. برخی این خودرو را از سانتافه زیباتر و گروهی توسان را اصلا در حد برادر بزرگ‌تر هم نمی‌دانند.

پیتر شرایر (طراح آئودی TT) طراح توسان بوده است که این مطلب این خودرورا قابل توجه می کند.

آنچه برای ما اهمیت دارد، زبان بصری است. گرافیک پویا و آینده‌نگر. جسارت توام با وقار و پختگی متین در کنار سرخوشی جوانی است که توسان ۲۰۱۶ با منطق مجسمه سیال هیوندای دارد.

شاید خیلی‌ها برگ برنده طراحی ظاهری هیوندای توسان ۲۰۱۶ را چراغ های کشیده با نمای مدرنش قلمداد کنند؛ اما حقیقت این است که این چراغ‌ها در کنار جلوپنجره گسترده و پرابهت نسخه TL است که معنا می‌دهد. یک شش‌ضلعی سنگین و رنگین که قرار است ورژن آسیایی فورد اسکیپ را یادآوری کند.

هیوندای توسان ۲۰۱۶ یکی از معدود شاسی‌بلندهای تاریخ خودرو است که چراغ‌های راهنمای آن منتهی‌الیه داخلی چراغ اصلی هستند. نمونه سنتی آن را سال‌هاست که روی پژو ۲۰۶ می‌بینیم.

همچنین قرار گرفتن چراغ مه شکن بالای LED شاید خیلی دلپسند نباشد.

چراغ‌های اصلی با دو مغزی مجزای نور بالا و پایین، راهنما و فلاشر تو رفته، مه‌شکن و در نهایت چراغ LED کشیده روی هم ترکیبی پر از زرق و برق زیادی را به نمای جلویی هیوندای توسان اضافه کرده‌اند.

نمای جلوی هیوندای توسان 2016 تا 2021 نسل سوم TL Huyndai Tucson TL
نمای جلوی هیوندای توسان ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ نسل سوم TL

نمای داخل کابین

گروه هیوندای (شامل کیا و جنسیس) در روزهایی که خیز بلندی برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین خودروساز آسیا برداشته، خوب می‌داند که چگونه باید راننده را پشت فرمان خودروهایش راضی نگه دارد. همان بریدگی زیبای روی فرمان به صد لامپ LED می‌ارزد. صندلی‌های آرگونومی این خودرو بیش از تریم استیل صیقلی و چرم ناپا به شما آرامش می‌دهد. هیوندای برای آن دسته از مشتریانی که هنوز راضی نشده اند، سانتافه را معرفی می‌کند. البته برای آن‌ها که از سانتافه نیز منتفع نمی‌شوند، پالیسید تازه‌وارد را عرضه کرده است.

هیوندای توسان که در طراحی داخلی منطقی سیال دارد؛ در حد و اندازه‌های یک کراس‌اور شهری ساده، کابین هماهنگی دارد. اگر می‌خواهید بفهمید یک برند چه اندازه معتبر و بزرگ است، در آرامش و سکوت با دکمه‌های روی داشبورد آن بازی کنید. این حقیقت دارد که صدای دکمه خودروهای پرافتخار، نرم و آرامش‌بخش است.

نمای داخل کابین هیوندای توسان 2016 تا 2021 نسل سوم TL Huyndai Tucson TL
نمای داخل کابین هیوندای توسان ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ نسل سوم TL

مشخصات فنی

برخی پیشرانه ی ۲ لیتری توسان را برگ برنده و برخی دیگر آن را یک عقب‌گرد حساب می‌کنند. موافقان می‌گویند پیشرانه جدید شاید کم‌حجم‌تر و ضعیف‌تر شده ولی در عوض هماهنگی بهتری با جعبه‌دنده‌اش دارد. مخالفان هم که معلوم است چه می‌گویند. طعم شیرین پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۷۷ اسب‌بخاری نسل قبلی حسابی زیر دندانشان مزه کرده است.

اگر همه کیا اسپورتیجQL (که روی پلتفرم مشترک با توسان TL ساخته شده) را به لطف قوای محرکه ۲.۴ لیتری ۱۸۱ اسب‌بخاری‌اش با هیوندای سانتافه مقایسه می‌کردند، حالا بخت شوم هیوندای توسان است که آن را با میتسوبیشی ASX مقایسه می‌کنند که با همین ۲ لیتر توانسته ۱۴۸ اسب‌بخار فراهم کند.

پیشرانه هیوندای توسان TL یکی از معدود نمونه‌هایی است که از فناوری Cycle Atkinson (چرخه اتکینسون) استفاده می‌کند. چرخه اتکینسون اشاره به مکانیزمی دارد که طی آن فرایند بسته شدن سوپاپ ورودی سوخت با تأخیر حساب‌شده‌ای صورت می‌گیرد. این اتفاق باعث می‌شود تا تراکم روی پیستون و درون سیلندر افزایش چشم‌گیری پیدا کند. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، وقتی پیستون هنوز ۳۰ درصد مسیرش را بالا رفته، تازه سوپاپ کیپ می‌شود. خلاصه که انفجار حاصل همیشه قوی‌تر است و البته به دلیل اینکه همواره بخشی از سیلندر کامل پوشش داده نمی‌شود، مصرف سوخت فوق‌العاده پایین می‌آید.

هیوندای توسان از نسخه قبلی‌اش بزرگ‌تر و عجیب آنکه سبک‌تر است. که این موارد هم به کاهش مصرف آن کمک می‌کنند. پیشرانه این خودرو دیگر به خانواده سنتی Theta II تعلق ندارد. آنچه هیوندای برای این مدل تدارک دیده متعلق به سری نوظهور NU است که اغلب آن را روی مدرن‌ترین خودروهایش مثل هیوندای میسترا و کریتا  تعبیه می‌کند.

عنوان شرح فنی
نام خودرو هیوندای توسان TL
نسل نسل سوم ( TL ) - تولید از ۲۰۱۵ تا امروز
محور محرک دو دیفرانسیل
گیربکس ۶ دنده خودکار
پیشرانه ۴ سیلندر
حجم موتور ۲ لیتر
قدرت ۱۵۵ اسب‌ بخار
گشتاور ۱۹۲ نیوتن متر
شتاب ۱۱.۸ ثانیه
سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر
فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی متر
وزن ۱۴۳۵ کیلوگرم
حجم باک ۶۲ لیتر
نمای جانبی هیوندای توسان 2016 تا 2021 نسل سوم TL Huyndai Tucson TL
نمای جانبی هیوندای توسان ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ نسل سوم TL

تجهیزات و امکانات رفاهی

هیوندای توسان را در واقع می توان خودرویی بسیار مجهز دانست. از جمله مهمترین امکانات این خودرو می توان به مواردی مثل:

کنترل کشش (با کروز کنترل اشتباه نکنید)

اتو پارک

سنسور تغییر لاین

نمایشگر ۸ اینچی

سیستم نقشه‌خوان و مسیریاب

و همچنین در برخی از مدل‌ها، سیستم Cool Box (محفظه خنک‌کننده) اشاره کرد.

نمای عقب هیوندای توسان 2016 تا 2021 نسل سوم TL Huyndai Tucson TL
نمای عقب هیوندای توسان ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ نسل سوم TL

ایمنی

درباره بحث ایمنی شاید فکر کنید ۶ ایربگ نشانه خوبی از اهمیت سازنده به جان راننده و سرنشین باشد. البته پای کارنامه ایمنی این خودرو مهر موسسه ی یورو انکپ Euro NCAP با کسب ۵ ستاره درج شده است. برای اینکه بفهمید هیوندای توسان TL برای حفاظت از سرنشینان خود چه تمهیدی به خرج داده؛ کافی است بدانید این خودرو در قسمت تست تصادف با عابر پیاده ۷۱ درصد امتیاز را کسب کرده؛ که این امتیاز قابل توجهی است.

حرف آخر

امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی هیوندای توسان TL در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای توسان TL را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

گالری تصاویر

منبع: باما

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات