آموزشی, فیلم, کیا, معرفی خودرو

کیا اپتیما MG – نقد و بررسی نسل دوم خانواده اپتیما

کیا اپتیما MG تصویر شاخص

کیا اپتیما MG

 

 

 نسل دوم کیا اپتیما به نام اپتیما MG شناخته می شود و بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شده است.

به گزارش یدک مال کیا اُپتیما (Kia Optima) خودرویی در کلاس  سدان سایز متوسط از محصولات کیا موتورز است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون در کره جنوبی تولید و در در بازار جهانی عرضه شده‌است.

کیا اپتیما MG که در اروپا و کانادا به نام کیا مگنتیس و در بازار کره جنوبی کیا لوتسه یا K5 نامیده می شود، اولین بار در نوامبر ۲۰۰۵ در به بازار عرضه شد.

این نسل بر خلاف نسل قبلی دارای یک پلت فرم جهانی ، منحصر به کیا ، با نام “MG” است.

کیا اپتیما MG در بدو ورود به بازار از یک موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر خطی ، پنج سرعته اتوماتیک Sportmatic یا پنج سرعته دستی بهره می برد که با هیوندای سوناتا مشترک بود. 

نسل دوم کیا اپتیما در مالزی با موتور ۲.۰ لیتری Theta DOHC CVVT با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شد.

کیا اپتیما MG در سال ۲۰۰۸ یک فیس لیفت دریافت کرد و به روز شد، این به روز رسانی اولین بار در نمایشگاه بین المللی اتومبیل نیویورک (به عنوان یک مدل ۲۰۰۹) ارائه شد.

نسخه‌های وارد شده از نسل دوم کیا اپتیما به بازار ایران نیز شامل نمونه‌های فیس‌لیفت می‌شوند که در دو مدل ۲۰۱۰ و ۲۰۰۹ به دست مشتریان رسیدند.

کیا اپتیما MG تنها نسخه‌ای از این خودرو است که با پیشرانه شش سیلندر به دست مشتریان ایرانی رسیده است.

همواره در ایران سدان های سایز متوسط خودروهای پرفروشی بوده اند و حتی افزایش فروش خودروهای شاسی بلند نتوانسته است رونق بازار این خودرو ها را تحت تاثیر قرار دهد.

از جمله سدان های سایز متوسطی که بازار خودرویی ایران را در دست داشته اند می توان به تویوتا کمری و هوندا آکورد اشاره کرد.در چنین شرایطی در سال ۲۰۰۹ کیا اپتیما MG به میدان رقابت بازار خودرویی ایران قدم نهاد.

همانطور که قبلا اشاره شد کیا اپتیما MG خودرویی است که از سال ۲۰۰۵ تولید شده است و در سال ۲۰۰۹ تحت فیس لیفت قرار گرفت و  اپتیمایی که در سال ۲۰۱۰ به بازار ایران وارد شد از نوع همین اپتیمای فیس لیفت شده بود.

.

جدول محتوا
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید
    کیا اپتیما MG نمای کناری

    نمای بیرونی خودرو

     

     

    سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ سالهایی بود که خودروسازان کره ای در طراحی خودرو کاملا از طراحان آمریکایی و ژاپنی پیروی می کردند.

    پروسه طراحی کیا اپتیما MG درست در همین محدوه زمانی انجام شد و شباهت ظاهری این خودرو به خصوص به رقیبان ژاپنی بی دلیل نیست.

    شرکت کیا سعی کرده ظاهر بیرونی خودرو کیا اپتیما MG را به صورت ترکیبی تولید کند. این یعنی ظاهر بیرونی ترکیبی از چند خودرو است. به طور مثال چراغ های جلو این خودرو را سعی کرده شبیه به چراغ های تویوتا کمری تولید کند. همچنین به وضوح می توان مشاهده کرد که پنجره های مشبک کیا اپتیما MG و چراغ های عقب این خودرو شباهت زیادی به هوندا آکورد دارد.

    همچنین طراحی اپتیما MG شباهت انکار ناپذیری به سدان های لکسوس در ده سال اول قرن بیست و یکم دارد اما این خودرو با دریافت فیس لیفت سال ۲۰۰۹ به سدان های آمریکایی شباهت بیشتری پیدا کرد.

    در سال ۲۰۰۹ پروژه فیس لیفت اپتیما MG با هدف باز طراحی خودرویی با ابهت بود که بتواند با سدان های سایز متوسط ساخت ژاپن رقابت کند.

    نمای جانبی کیا اپتیما MG بسیار ساده است و بدون حجم های فانتزی و غیر عضلانی طراحی شده است.

    نمای خودرو در در جلو و عقب نیز بسیار ساده و در عین حال شیک و با وقار است.می توان ادعا کرد که این سادگی در طراحی ظاهری سبب شده این خودرو با وجود گذشت سالها همچنان ظاهری جذاب داشته باشد. 

    نمای درونی و کابین خودرو

     

     

    طراحی داخلی و کابین کیا اپتیما MG شباهت بسیار زیادی با کابین کیا اپیروس دارد و می توان طراحی کابین این خودرو را نسخه  ای اقتصادی از کابین کیا اپیروس دانست.

    در سال های ۲۰۰۵-۲۰۱۰ استفاده از تریم دو رنگ کرم و مشکی رویه ای رایج بود که مشابه آن را می توان در کابین کیا اپتیما مشاهده کرد.در واقع استفاده از تریم کرم و مشکی توانسته تا حدودی جلوه ای لوکس به کابین اپتیما MG ببخشد.

    با دقت در شیوه طراحی کابین کیا اپتیما میتوان دریافت که طراحی داخلی این خودرو نیز همانند طراحی ظاهر خارجی آن، تحت تاثیر الگوبرداری کامل از خودروهای لوکس اروپایی و آمریکایی هم دوره آن است.

    تا جایی که می توان ادعا کرد که کیا اپتیما MG نسخه کره ای یک مرسدس بنز ساخت همان دوره زمانی است.

    باید توجه داشت که نباید از کابین داخلی کیا اپتیما MG انتظار طراحی مینیمال و امروزی داشت،این خودرو در سال های ابتدایی قرن بیست و یکم ساخته شده و همانند رویه مرسوم آن زمان سرتاسر کابین اپتیما MG پر از دکمه و ادوات کنترلی است.

    کیا اپتیما MG یکی از پر آپشن ترین سدان های متوسط  زمان خود بود.

    در زمان ورود به بازار ایران معدود خودرو هایی بودند که با این سطح قیمت چنین تجهیزاتی را به خریداران ارائه می دادند.

    تجهیزات این خودرو حتی امروزه و با گذشت زمان نسبتا زیادی از ورود اپتیما MG به ایران، می تواند برای مخاطبان راضی کننده باشد!

    از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه اتوماتیک، تریم چرمی کابین، پرده عقب، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی با شش بلندگو و فرمان برقی اشاره کرد.

    ایمنی خودرو

     

     

    کیا اپتیما MG دارای امتیاز تست تصادف پنج ستاره از NHTSA و چهار ستاره از Euro NCAP است. اپتیما MG از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) امتیازات نسبتا خوبی دریافت کرد.

    در سال ۲۰۰۸ موسسه NHTSA آزمون های ایمنی خودرو را روی مدل فیس لیفت شده اپتیما MG انجام داد که نتیجه آن دریافت ۵ ستاره ایمنی توسط این خودرو بود.

    از جمله تجهیزات ایمنی کیا اپتیما MG نیز می‌توان به مواردی همچون ترمزهای دیسکی مجهز به ABS، EBD و BAS، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سنسور پارک عقب و شش کیسه هوا اشاره کرد.

    پیشرانه و عملکرد

     

     

    کیا اپتیما MG با دو گزینه پیشرانه وارد بازار ایران شد.کیا اپتیما MG پیشرانه

    نسخه اول و ساده تر به موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری با ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور مجهز بود .

    نسخه دوم و مجهزتر که تعداد بیشتری از آنها در ایران حضور دارند از پیشرانه شش سیلندر V شکل با ۱۹۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۹ نیوتن متر گشتاور برخوردارند.

    گیربکس مورد استفاده در اپتیما MG از نوع پنج سرعته اتوماتیک است که نیروی پیشرانه را به دیفرانسیل جلو منتقل می کند.

    نسخه شش سیلندر اپتیما MG می تواند در زمانی حدود ۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

    مصرف سوخت در سیکل ترکیبی اپتیما MG نیز حدود ۹.۱ لیتر در هر صد کیومتر تخمین زده می شود. 

    ترمز و پایداری ESC - HAC - ABS - TCS - BAS - EBA - EBD
    کیسه هوا کیسه هوا برای سرنشینان جلو و عقب - کیسه هوای پرده‌ای - کیسه هوای جانبی (۶ کیسه هوای پیشرفته)
    سیستم صوتی سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 - سیستم SIRIUS Satellite Radio - ورودی‌های USB و AUX - همچنین سیستم صوتی سفارشی به صورت Infinity 5.1 surround sound audio system به همراه رادیوی HD - 8 اسپیکر به قدرت ۵۰۰ وات - نویگیشن با صفحه نمایش ۷ اینچی
    سایر تجهیزات حالت رانندگی EcoMinder (برای کاهش مصرف سوخت) - سنسور عقب - پشت سری‌های فعال شونده - سیستم نشان دهنده باد چرخ‌ها - آینه‌های برقی به همراه گرمکن - شیفتر تعویض دنده از پشت فرمان - سقف پانوراما - کروز کنترل - دوربین عقب - سیستم روشن شدن خودرو بدون کلید - تهویه هوای جداگانه برای سرنشینان جلو - پوشش چرمی فرمان - آینه الکتروکرومیک به همراه Home link و قطب‌نما - روشن شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور) - نمایشگر LCD در مدل SX
    حجم موتور ۲۶۵۶ سی سی
    تعداد سیلندرها ۶
    آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
    حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) ۶۰۰۰/۱۹۳
    حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) ۴۵۰۰/۲۵۰
    سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) جلو
    نوع جعبه دنده دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
    تعداد دنده (جلو) ۵
    حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت
    شتاب صفر تا ۱۰۰ (برحسب ثانیه) ۹ ثانیه
    سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

    تجربه رانندگی

     

     

    با ورود به کابین اپتیما MG بلافاصله متوجه حال و هوای قدیمی و از مد افتاده کابین این خودرو می شویم.

    با قرارگیری پشت فرمان اپتیما MG می توان برخلاف ظاهر پر وقار آن پی به سادگی نهفته در قدمت این خودرو برد، زمانی که خودروها تا این حد پیچیده نبودند و می شد لذت خاص رانندگی را حس کرد بدون آنکه نگران درست کار کردن سیستم های بیشمار تعبیه شده در خودرو بود.

    با نگاهی گذرا به اطراف و تنظیم آینه ها می توان فهمید که به لطف طراحی ساده و اصولی بدنه نقطه کور چندانی در اپتیما MG به چشم نمی خورد که به خصوص برای سدان های سایز متوسط این مورد می تواند یک نقطه قوت پر اهمیت باشد.

    کیا اپتیما MG فاقد نمایشگر و دوربین است هرچند سنسور پارک عقب دارد و همانطور که می دانید می توان این امکانات را به این خودرو اضافه کرد.

    بر خلاف ظاهر ساده این خودرو پیشرانه این خودرو هنگام شروع به حرکت شما را غافلگیر می کند، البته این پیشرانه در مقابل رقبای آلمانی و ژاپنی حرف زیادی برای گفتن ندارد ولی در مقایسه با خودرو های کره ای جدیدتر که مجهز به پیشرانه های چهار سیلندر هستند، این پیشرانه شش سیلندر می تواند سبب برتر ظاهر شدن این خودرو باشد.

    کشش و شتاب پیشرانه کیا اپتیما MG نسبت به سایر خودرو های موجود در ایران مطلوب ارزیابی می شود البته نباید از پیشرانه اپتیما MG به دلیل ۶ سیلندر بودن آن انتظار بیش از حد داشت.

    همانطور که گفته شد هنگام شروع به حرکت شتاب خوبی احساس می شود البته نمی تواند شما را به صندلی خودرو بچسباند.

    به خصوص زمانی که ظرفیت سرنشینان خودرو کامل است می توان پی به برتری نسبی این پیشرانه نسبت به پیشرانه های چهار سیلندر موجود در بازار برد.

    فاصله دو محور اپتیما MG مدل ۲۰۰۹ ۲.۷۲۰ میلی متر است که رقمی قابل قبول در این رده محسوب می شود و پنج سرنشین به راحتی می توانند در آن بنشینند.

    ظرفیت صندوق عقب اپتیما MG حدودا ۵۱۰ لیتر اعلام شده که می تواند این خودرو را تبدیل به گزینه ای راحت و مطمئن برای سفرهای خانوادگی کند.

    راهنمای خرید

     

     

    قطع به یقین تمام خودروهای دنیا دارای نکات مثبت و منفی هستند و نمی توان اینگونه گفت هیچ خودرویی بی عیب و نقص نیست و مطمئناً همین خودرو مورد بحث ما هم اینگونه خواهد بود که در زیر به آن اشاره می کنیم:

    نکات مثبت

    • طراحی خوب و مناسب برای صندلی ها
    • احساس سواری نرم و لذتبخش
    • گیربکس بهسازی و ارتقاء یافته با عملکرد و کارایی خوب
    • طراحی ظاهری خوب و مناسب
    • هماهنگی بسیار خوب گیربکس و موتور

    نکات منفی

    • طراحی ساده کابین
    • مصرف سوخت بالا
    • قدمت بالای خودرو و مشکلات ناشی از آن

     

    تویوتا کمری رقیب کیا اپتیما MG
    نیسان ماکسیما رقیب اپتیما MG

    اپتیما MG خودرویی بود که بلافاصله پس از حضور در بازار ایران توانست نظر مثبت خریداران ایرانی را به خود جلب کند و هنوز هم با گذشت سالها در بازار خودرویی کشور معامله می شود.

    اپتیما MG برخلاف رقیب سر سختش هیوندای آزرا که استهلاک بالا و مشکلات فنی متعددی دارد در طی مدت حضور خود در ایران توانست موجب رضایت مصرف کنندگان ایرانی شود و در نتیجه ارزش خرید اپتیما MG روز به روز فزونی یافت.

    از طرف دیگر با توجه به کمیاب شدن خودرو های شش سیلندر در بازار کشور و استهلاک بالای اکثر این خودروها، کیا اپتیما MG توانست تعادل  مناسبی را بین قیمت ، امکانات و مشخصات فنی برقرار سازد.

    تنها مورد قابل تامل در زمینه خرید کیا اپتیما MG توجه به سن وسال این خودرو است که کم کم وارد دوران کهنسالی می شود و به نظر می رسد با توجه به شش سیلندر بودن اکثر نمونه های این خودرو و در نظر گرفتن استهلاک وارده ممکن است ارزش خرید این خودرو در مجموع پایین باشد. 

    در این رنج قیمتی می‌توانید هیوندای سوناتا NF ، تویوتا کمری XV30 ، نیسان ماکسیما را نیز مدنظر قرار دهید.

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات