قطعه شناسی خودرو

همه چیز درباره ی فیلتر کابین خودرو

همه چیز درباره ی فیلتر کابین خودرو (فیلتر اتاق) تهویه مطبوع

 یکی از بخش های سیستم تهویه ی خودرو های جدید که معمولا جزو موارد تعویضی در دوره های سرویس و نگهداری خودرو محسوب می شود؛ فیلتر کابین خودرو (Auto cabin air filters) است. این قطعه با نام های دیگری مثل فیلتر اتاق، فیلتر تهویه مطبوع و … هم شناخته می شود.

در این نوشتار از مجله ی یدک مال به بررسی نحوه عملکرد فیلتر هوای کابین خودرو، مشخصات، زمان مناسب تعویض و نقش این قطعه در خودرو می پردازیم؛ در ادامه با مجله ی یدک مال همراه باشید.

فیلتر هوای کابین خودرو چیست؟

عملکرد فیلتر کابین به این صورت است که هنگامی که هوای خارج از طریق سیستم تهویه مطبوع و بخاری وارد خودرو می شود؛ این قطعه کارش را شروع کرده و از ورود ذرات، گرد و غبار و سایر محرک های تنفسی به داخل کابین جلوگیری می کند و باعث می شود که حداکثر میزان هوای تمیز با کمترین آلودگی و صدا از دریچه های ورودی داشبورد وارد کابین گردد. تعویض فیلتر هوای کابین خودرو ، در فواصل  توصیه شده و یا حتی در مناطقی که در آن دوده و گرده بیشتر است، در فواصل کوتاه تر ، به سر نشینان اجازه می دهد تا با استنشاق هوای پاک و تازه ، از سفر خود لذت ببرند.

خودروهایی که در شهر های پر ترددی همانند تهران و گاها در ترافیک های شهری ساعت ها می مانند، تعویض تعویض فیلتر هوای کابین جزء موارد اصلی در طی دور های نگهداری از خودر به شمار می رود که نه تنها در بهبود و گردش سیستم تهویه کمک می کند بلکه در بهبود کیفیت گردش هوای خودرو نیز موثر می باشد.

فیلتر هوای کابین خودرو وسیله ای برای تصفیه ذرات گرفته شده از هوای ورودی مدخل سیستم تهویه خودروی شماست. این ابزار به بهبود کیفیت و تصفیه هوای داخل خودرو از هرگونه آلایندگی و ناپاکی کمک میکند. بیشتر فیلتر های هوا از کاغذ (الیاف ) پلیسه دار ساخته شده اند که کاربرد متفاوتی در انواع مختلف فیلتر مدیا ها دارند. بعضی از آنها ترکیبی از پنبه و کاغذ می باشند ، در حالی که بقیه شبیه فیلتر هوای سیستم مکش خودرو و اساسا بیشتر شبیه کوچک شده کاغذ فیلتر میباشند . بعضی از آنها هم به شکل فیلتر پنبه ای در کارتریج قرار دارند.

فیلتر کابین خودرو (فیلتر اتاق) تهویه مطبوع چیست

فیلتر کابین کجا قرار گرفته است ؟

فیلتر هوای کابین خودرو و یا فیلتر هوای کولر در قسمت های مختلف خودرو با توجه به نوع خودرو قرار گرفته اند. در برخی از خودرو ها در محلی قرار گرفته اند که دسترسی به انها برای پاک کردن و تعویض راحت تر و آسانتر می باشد . ولی در برخی از خودرو ها تعویض و پاک کردن این فیلتر ها بسیار مشکل می باشد. اکثر فیلتر هوای کابین خودرو ، بعد از فن در سیستم تهویه قرار گرفته اند بعضی از آنها در دریچه کوچک محفظه فن قرار دارند. در اکثر خودرو ها در قسمت پایین صندلی جلویی سرنشین جلو و محل پای سرنشین جلو، واقع شده است. برای دسترسی راحت تر به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه فرمایید.

فیلتر کابین خودرو (فیلتر اتاق) تهویه مطبوع کجا قرار گرفته است

آیا فیلتر کولر همان فیلتر کابین خودرو است ؟

بله، در برخی موارد سازندگان، این‌ها را A/C فیلتر و یا فیلتر تهویه (کولر) می نامند و بقیه آنها را به عنوان فیلتر کابین خودرو می‌شناسند. درهر صورت آنها همان نقش باز دارنده آلایندگی‌ها و گرد و غبار و آلرژن های دیگر هوای کابین خودرو به شمار می‌رود.

فیلتر کولر و فیلتر کابین خودرو (فیلتر اتاق) تهویه مطبوع

آیا تعویض فیلتر کابین خودرو واقعا ضروری است ؟

کثیف بودن فیلتر کابین خودرو باعث کارایی پایین سیستم تهویه و اتلاف توان کولر می شود و همچنین باعث کاهش جریان هوای داخل کابین خودرو می شود. در چنین شرایطی و در مواقع افزایش درجه هوای کابین خودرو که نیاز مبرمی به کولر داریم؛ سیستم تهویه کولر، کار مشکلی خواهد داشت. فیلتر هوای کابین خودرو از موارد مهم سیستم تهویه خودرو میباشد که باعث از بین رفتن بخش عمده ای از آلودگی های هوای داخل کابین و محافظت از سرنشینان دربرابر این آلودگی ها می شود.

تعویص فیلتر کابین خودرو (فیلتر اتاق) تهویه مطبوع

زمان تعویض فیلتر کابین

 بیشتر سازندگان خودرو تعویض فیلتر کابین خودرو را سالی یک بار و یا بعد از ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر رانندگی ،ضروری می دانند. به هر حال چنانچه خودروی شما بیشتر در مناطق آلوده و جاده های خاکی مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به توجه بیشتری نسبت به تعویض فیلتر اتاق دارید. در چنین مواقعی تعویض فیلتر هوای کابین خودرو هر ۶ ماه و یا ۷ تا ۹ هزار کیلومتر کارکرد توصیه می شود.

منبع : ماشین نو

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات