معرفی خودرو

کیا اپتیما: معرفی و بررسی تمام نسل ها

کیا اپتیما معرفی و بررسی تمام نسل ها Kia Optima

کیا اپتیما (Kia Optima) را بی تردید می توان یکی از موفق ترین و محبوب ترین محصولات شرکت کیا موتورز دانست. این سدان متوسط خانوادگی اولین بار در سال ۲۰۰۰ معرفی شد؛ و تا امروز در قالب پنج نسل به بازار جهانی عرضه شده است. این خودرو از مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ به بازار ایران هم راه یافت و توانست فروش فوق العاده ای را در کشورمان تجربه کند.

این سدان کره ای که در برخی بازار ها با نام های دیگری مثل مگنتیس و لوتزه هم عرضه می شود با کسب جوایز متعدد و همچنین فروش خوب نقش تاثیر گذاری در بالا رفتن ارزش برند کیا داشته است. از نسل سوم به بعد این خودرو با نام کی ۵ هم شناخته می شود.

در این نوشتار به معرفی خودروی کیا اپتیما و بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات، ایمنی و بازار فروش تمام نسل های این خودرو می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

نسل اول MS

نسل اول کیا اپتیما که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ تولید می شد در واقع مدل تغییر یافته هیوندای سوناتا بود؛ با این تفاوت که تا حدی در جزئیات ظاهری و امکانات و تجهیزات با سوناتا متفاوت بود. این خودرو اولین محصول طرح ادغام کیا – هیوندای بود. نسل اول با موتور های ۱.۸ تا ۲.۷ لیتری و انتخاب گیربکس دستی یا اتوماتیک ارائه شد. همچنین سال ۲۰۰۳ یک فیس لیفت برای این خودرو عرضه شد. فروش نسل اول در سال ۲۰۰۵ به ۴۱،۲۸۹ واحد رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

نمای جلوی نسل اول کیا اپتیما MS Kia Optima MS

مشخصات فنی

مدل MS با موتور مختلف ۱.۸ تا ۲.۷ لیتری و با جعبه دنده های دستی یا اتوماتیک عرضه شد. قدرت تیپ های مختلف هم بین ۱۳۴ تا ۱۸۱ اسب بخار متغیر است.

امکانات رفاهی و ایمنی

صندلی های چرم و رینگ های آلیاژی برخی امکاناتی بودند که به صورت استاندارد با خودرو عرضه می شدند. از نظر ایمنی هم MS رتبه های ضعیف به متوسط را از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) دریافت کرد.

نمای عقب نسل اول کیا اپتیما MS Kia Optima MS

فیس لیفت

نسل اول در سال ۲۰۰۲ به روز رسانی جزئی را دریافت کرد. همچنین یک نسخه لوکس از اپتیما در کره جنوبی با نام “Optima Regal” عرضه شد. این خودرو طی سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تغییراتی را متحمل شد که طی آن جلوپنجره مجدداً طراحی و چراغ های جلو بازسازی شد.

نمای جلوی فیس لیفت نسل اول کیا اپتیما MS Kia Optima MS

نسل دوم MG

دومین نسل کیا اپتیما در سال ۲۰۰۵ با کد MG معرفی شد و تا اواخر سال ۲۰۱۰ تولید می شد. در سال ۲۰۰۸ یک فیس لیفت اساسی (Major Facelift) بر اپتیما MG اعمال شد و چهره ی این خودرو را به کلی تغییر داد؛ این فیس لیفت در حقیقت پدر معنوی طرح های امروزی اپتیما است و همچنین اولین مدلی بود که وارد ایران شد. بر خلاف نسل قبل این خودرو از پلتفرم اختصاصی و منحصر به فرد کیا استفاده می کرد.

نمای جلوی نسل دوم کیا اپتیما MG Kia Optima MG
نمای عقب نسل دوم کیا اپتیما MG Kia Optima MG

فیس لیفت

فیس لیفت اپتیما MG در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه بین المللی خودروی نیویورک (به عنوان مدل ۲۰۰۹) معرفی شد. این به روز رسانی ظاهر خودرو و چراغ های جلو و عقب را بطور کلی دگرگون کرد. علاوه بر نمای بیرونی که تغییر یافت؛ طول خودرو نیز تقریباً ۷۰ میلی متر افزایش یافت. همچنین یک موتور جدید برای خودرو جایگزین و فضای داخلی آن نیز بازنگری شد. 

نمای جلوی فیس لیفت نسل دوم کیا اپتیما MG Kia Optima MG

مشخصات فنی

مدل فیس لیفت از یک پیشرانه ی ۲.۷ لیتری تنفس طبیعی V6 با قدرتی معادل ۱۹۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۴۹ نیوتن متر بهره می برد که این نیرو توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته خودکار، به چرخ های جلو منتقل می شود. این خودرو در دو تیپ ۴ سیلندر ساده و ۶ سیلندر عرضه می شد که البته تفاوت چندانی با هم ندارند. در در جدول زیر به مشخصات این خودرو پرداخته ایم.

مشخصات فنی اپتیما MG (فیس لیفت)
نام خودرو اپتیما - مگنتیس - لوتزه - کی ۵
سازنده کیا موتورز - کره جنوبی
نسل و مدل نسل MG - مدل فیس لیفت (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰)
پیشرانه ۴ سیلندر ساده و ۶ سیلندر
حجم موتور ۲.۷ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
قدرت ۱۹۳ اسب بخار
گشتاور ۲۴۹ نیوتن متر
شتاب ۸.۹ ثانیه
سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۹.۸ لیتر در صد کیلومتر
فاصله محوری ۲۷۷۲ میلی متر
ابعاد طول: ۴۸۰۱ - عرض: ۱۸۰۶ - ارتفاع: ۱۴۸۱ میلی متر
وزن ۱۴۹۷ کیلوگرم
حجم باک ۶۲ لیتر
نمای عقب فیس لیفت نسل دوم کیا اپتیما MG Kia Optima MG

امکانات رفاهی و تجهیزات

اپتیما MG در مقایسه با خودرو های هم سطح خود از نظر امکانات و آپشن حرف های زیادی برای گفتن دارد و موارد بسیاری مانند صندلی های جلو با تنظیم برقی و گرمکن، کروز کنترل، سیستم، سانروف، سنسور باران، سنسور نور، سیستم صوتی اینفینیتی را به صورت استاندارد ارائه می دهد.

داخل کابین فیس لیفت نسل دوم کیا اپتیما MG Kia Optima MG

بازار فروش

می توان گفت شرکت اطلس خودرو وارد کننده ی محصولات کیا به داخل ایران در انتخاب پیشرانه کیا اپتیما MG فیس لیفت بسیار هوشمندانه عمل کرد؛ چرا که آن سال ها دقیقا با توقف واردات نسخه های ۶ سیلندر هیوندای سوناتا به کشور مصادف بود. از این رو، کسانی که به دنبال یک سدان خانوادگی قدرتمند بودند، جذب رقیب مهم هیوندای سوناتا می شدند.

نسل سوم TF

سومین نسل کیا اپتیما سال ۲۰۱۰ با کد اتاق TF معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت؛ TF در واقع باز طراحی مدل ۲۰۰۹ بود. پلتفرم نسل جدید با خواهر خوانده اش هیوندای i40 یکسان است. می توان گفت مدل TF دارای ظاهر بسیار شیک تر و اسپرت تری نسبت به نسل قبل است. طراحی اپتیما TF که برعهده ی پیتر شرایر ، رئیس بخش طراحی کیا بوده است؛ کاملا همراه و همسو با خودرو های دیگر کیا مثل سراتو، سورنتو و اسپورتیج است. این نسل با مدل ۲۰۱۲ وارد بازار ایران شد.

نمای جلوی نسل سوم کیا اپتیما TF Kia Optima TF

مشخصات فنی

نسل سوم پیشرانه ی ۶ سیلندری را کنار گذاشت و با یک موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری روانه بازار شد. این پیشرانه قدرتی معادل ۱۷۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۲۹ نیوتن متر را تولید می کند و به یک جعبه دنده ۶ سرعته خودکار متصل است. مصرف سوخت ترکیبی کی ۵ تقریبا ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت این سدان کره‌ای به ترتیب برابر با ۱۰ ثانیه و ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت است.

مشخصات فنی کیا اپتیما TF
نام خودرو اپتیما - K5
سازنده کیا موتورز - کره جنوبی
نسل و مدل نسل سوم: TF - مدل : ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵
پیشرانه ۴ سیلندر MPI
حجم موتور ۲.۴ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
قدرت ۱۷۸ اسب بخار
گشتاور ۲۲۹ نیوتن متر
جعبه دنده ( گیربکس ) ۶ دنده خودکار
شتاب ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۴۱۱ کیلو گرم
ابعاد طول : ۴۸۴۵ | عرض : ۱۸۳۰ | ارتفاع : ۱۴۵۵ میلی متر
فاصله ی بین دو محور ۲۷۹۵ میلی متر
مصرف ترکیبی ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک ۷۰ لیتر
نمای عقب نسل سوم کیا اپتیما TF Kia Optima TF

امکانات رفاهی و تجهیزات

امکانات و تجهیزات کیا اپتیما TF
ترمز و پایداری ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، ترمز پارک برقی
کیسه هوا راننده، سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری (مجموعا ۶ عدد)
سیستم صوتی و تصویری صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی - سیستم صوتی اینفینیتی، پخش CD ،MP3، USB، AUX، بلوتوث، ۸ بلندگو، هندزفری
دیگر تجهیزات چراغ جلو زنون مجهز به چراغ‌شور، چراغ عقب LED، مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، اتولایت، چراغ خوش آمدگویی، نورپردازی داخلی - رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی - آینه‌های جانبی تاشو برقی با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک - کیلس استارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، فرمان حساس به سرعت، شیفتر تعویض دنده پشت غربیلک فرمان، سنسور باران، ترمز پارک الکترونیکی مجهز به اتوهلد، کول باکس، حافظه یکپارچه صندلی و آینه (IMS)، نمایشگر ۴.۳ اینچی صفحه کیلومتر، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، قطب نما، خروجی ۱۲ ولت

فیس لیفت

کی ۵ برای سال ۲۰۱۳ یک فیس لیفت را تجربه کرد که این نسخه فیس لیفت فروش مثال زدنی را در بازار ایران داشت و نزد خریداران جایگاه بسیار بهتری نسبت به هیوندای سوناتا به دست آورد. در حقیقت می توانیم در بین انواع مدل های کیا اپتیما ، جایگاه پرفروش ترین نسل در بازار ایران به نسل سوم آن اختصاص دهیم.

نمای جلوی فیس لیفت نسل سوم کیا اپتیما TF Kia Optima TF
نمای عقب فیس لیفت نسل سوم کیا اپتیما TF Kia Optima TF

نسل چهارم JF

پس از موفقیت چشم‌گیر نسل سوم کیا اپتیما در بازارهای جهانی، این‌بار کیا ریسک نکرد و نسل چهارم این خودرو را با تغییراتی نه‌چندان بنیادی نسبت به نسل قبل به بازار فرستاد. این نسل از کیا اپتیما در سال ۲۰۱۶ و با کد JF متولد شد. نسل چهارم کیا اپتیما نیز آمار فروش قابل توجهی را در بازار کشور ما ثبت کرد، اما کمی بدشانس بود و ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا نتواند درخشش نسل قبل خود را تکرار کند. لازم به ذکر است که عمده کیا اپتیما JFهای موجود در بازار ایران از نوع GT-Line هستند که با وجود طراحی متفاوت سپر جلو و دیفیوزر زیر سپر عقب، اسپرت‌تر از نسخه‌های عادی به نظر می‌رسند.

نمای جلوی نسل چهارم کیا اپتیما JF Kia Optima JF

مشخصات فنی

در بین انواع نسل های کیا اپتیما، فقط نسل چهارم آن با دو مشخصات فنی متفاوت در بازار ایران عرضه شد. در این نسل، شرکت اطلس خودرو علاوه‌بر نسخه بنزینی، نسخه هیبریدی کیا اپتیما را نیز عرضه کرد تا حسابی برای هیوندای سوناتا هیبریدی شاخ‌وشانه بکشد! البته کیا اپتیماهای هیبریدی به دلیل مشکلات قانونی خیلی دیر از گمرک ترخیص شدند و کماکان بسیاری از نمونه‌های صفر کیلومتر آن بدون مشتری باقی مانده‌اند.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی نسخه‌های بنزینی و هیبریدی کیا اپتیما نسل چهارم را مشاهده کنید.

مشخصات فنی کیا اپتیما JF
نام خودرو اپتیما - K5
سازنده کیا موتورز - کره جنوبی
نسل و مدل نسل سوم: TF - مدل : ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵
پیشرانه ۴ سیلندر MPI
حجم موتور ۲.۴ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
قدرت ۱۷۸ اسب بخار
گشتاور ۲۲۹ نیوتن متر
جعبه دنده ( گیربکس ) ۶ دنده خودکار
شتاب ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۴۱۱ کیلو گرم
ابعاد طول : ۴۸۴۵ | عرض : ۱۸۳۰ | ارتفاع : ۱۴۵۵ میلی متر
فاصله ی بین دو محور ۲۷۹۵ میلی متر
مصرف ترکیبی ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک ۷۰ لیتر
نمای عقب نسل چهارم کیا اپتیما JF Kia Optima JF

امکانات رفاهی و تجهیزات

اپتیما JF نیز همان طور که از آن انتظار می رود، با فهرست کاملی از امکانات رفاهی روانه بازار ایران شده است. از جمله تجهیزات جذاب نسخه های فول آپشن این خودرو می‌توان به مواردی همچون سیستم صوتی حرفه‌ای Harman-Kardon، شارژر وایرلس، اتوپارک، درایومد سه حالته و دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد.

نسل پنجم DL3

سال ۲۰۱۹ از پنجمین نسل کیا اپتیما با کد اتاق DL3 رونمایی شد؛ نسل جدید نسبت به مدل قبل اسپرت تر و تهاجمی تر شده است. چراغ های زِد شکل و همینطور جلوپنجره ی پوزه ببر کشیده شده این نکته را تایید می کنند. به لحاظ فنی DL3 از پیشرانه ای شبیه هیوندای سوناتا استفاده می کند که این موتور قادر است حداکثر قدرتی معادل ۱۷۷ اسب بخار و حداکثر گشتاوری برابر با ۲۲۹ نیوتن متر تولید کند.

نمای جلوی نسل پنجم کیا اپتیما DL3 Kia OPTIMA K5 DL3

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات