کیا, معرفی برند

معرفی شرکت کیا موتورز : تاریخچه و تمام خودرو ها

لوگو شرکت کیا موتورز Kia Motors

در دنیای امروز و در قرن بیست و یکم میلادی شاید کمتر کسی باشد که نام شرکت بزرگ کیا موتورز به گوشش نخورده باشد.

غول صنعت خودرو سازی کره که امروزه به شرکتی بین المللی و چند ملیتی تبدیل شده است در سال ۱۹۴۴ میلادی تاسیس شد و کار خود را با ساختن تیوب‌ های استیلی و قطعات دو چرخه در اطراف پایتخت کره جنوبی یعنی سئول آغاز کرد؛ شاید آن روز هیچکس حتی به فکرش خطور هم نمیکرد که روزی این شرکت به دومین خودرو ساز بزرگ کره تبدیل شود.

کیا موتورز که کار خود را با ساخت قطعات دو چرخه آغاز کرد امروز، سالانه بیش از دو میلیون و هفتصد خودرو در ۹ خط تولید و مونتاژ در پنج کشور بزرگ جهان تولید می کند که توسط شبکه ای عظیم از نمایندگان فروش در ۱۵۰ کشور مختلف جهان به فروش می رسند. کیا موتورز امروزه دارای بیش از ۴۷ هزار کارمند در سراسر جهان است و درآمد سالانه ای معادل ۴۲ میلیارد دلار دارد.

در این نوشتار قصد داریم به معرفی کامل شرکت کیا موتورز بپردازیم؛ پس با مجله ی یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    ریشه نام و برند

    نام این شرکت در ابتدا کیونگ سانگ بود که در سال ۱۹۵۲، به کیا تغییر کرد. نام کیا ترکیبی کره ای_چینی است. ( کی به معنای برخاسته و آ مخفف آسیا است ) در واقع می توان گفت کیا یعنی برخاسته از آسیا.

    لوگوی کیا موتورز طی سالیان تغییرات زیادی را تجربه کرده است که این تغییرات در عکس زیر قابل مشاهده است.

    اما لوگوی معروف شرکت کیا که تا سال ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار می گرفت در واقع در هیچ رده بندی جزو بهترین لوگوها قرار نگرفته بود؛ بر خلاف خودرو های این شرکت که از همه لحاظ حرف برای گفتن دارند؛ به نظر می‌رسد برای طراحی لوگوی معروف کیا موتورز، هیچ وقت و هزینه‌ای صرف نشده و با ساده‌ترین امکانات آن را طراحی کرده‌اند.

    لوگوی این شرکت در سال ۲۰۲۱ تغییر کرد.

    لوگو های شرکت کیا موتورز Kia Motors Logo

    تغییر برند

    در سال ۲۰۲۱ کیا موتورز از لوگو و شعار جدید خود رو نمایی کرد. در لوگوی جدید کیا، سه حرف K و I و A به‌هم متصل هستند و کیا می‌گوید اتصال بین حرف‌ها بیانگر تعهد این شرکت به ارائه‌دادن لحظاتی الهام‌ بخش است. همچنین، تقارن لوگو کیا اعتماد به نفس را در ذهن تداعی می‌کند. این لوگو در نگاه اول فرمی صعودی دارد و به گفته ی کیا، این فرم ویژه از جاه‌طلبی‌های صعودی کیا موتورز و محصولاتی حکایت می‌کند که این شرکت به مشتریانش ارائه می‌دهد.

    کیا هم‌زمان با رونمایی لوگو جدیدش، شعار برندش را نیز تغییر داده است. درحالی‌که پیش‌تر از قدرتی برای حیرت‌زده‌کردن  ” The Power to Surprise ” به‌عنوان شعار کیا موتورز یاد می‌شد، این شرکت با شعار جنبشی که الهام‌بخش است ” Movement that inspires “ به‌کارش ادامه خواهد داد.

    تغییرات رخ‌ داده در کیا بخشی از تغییرات گسترده تری هستند که که کیا از آن با نام «برنامه‌ی S» یاد می‌کند. این‌ پروژه‌ی بلندمدت می‌کوشد تغییراتی محسوس در روند فعالیت‌های کیا اعمال کند.

    حرف S ابتدای کلمه شیفت Shift بوده و این شرکت قصد تولید محصولاتی دینامیک تر، شیک تر و پیشرفته تر را دارد.

    هو سانگ سونگ مدیر عامل فعلی کیا موتورز تمایل زیادی به خودرو های الکتریکی دارد و طبق گفته ها، کیا تا پایان سال ۲۰۲۵ حداقل ۱۱ خودروی الکتریکی را عرضه می کنند و به همین خاطر سرمایه‌گذاری سنگین ۲۵ میلیارد دلاری را انجام خواهند داد.

    لوگوی جدید کیا موتورز kia motors

    تاریخچه

    شرکت کیا موتورز، قدیمی ترین شرکت خودرو سازی کره‌ای، در سال ۱۹۴۴ دقیقا یک سال قبل از پایان ویرانگر ترین جنگ تاریخ بشریت یعنی جنگ جهانی دوم تاسیس شد و با هدف ساخت و تولید مفتول‌های فلزی، تیوب و دوچرخه‌ سازی، آغاز به کار کرد.

    اندکی بعد کیا مسیر تولیدات خود را به سمت ساخت و مونتاژ موتور سیکلت، کامیون و خودرو های سواری برد.

    کیا در سال ۱۹۸۶ و با همکاری شرکت فورد، برخی از مدل‌های مزدا مانند مزدا فامیلا را هم برای بازار داخلی و هم برای بازار خارجی جهت صادرات تولید کرد. بعد ها برخی از خودرو های کیا مانند پراید، بر مبنای برخی از خودرو های شرکت مزدا مانند مدل مزدا ۱۲۱ ساخته شد.

    شرکت کیا که در سال ۱۹۸۶ تنها ۲۶ دستگاه خودرو تولید کرده بود، در سال ۱۹۸۷ در فاصله تنها یک سال، تولید خود را را به ۹۵ هزار دستگاه افزایش داد

    در سال ۱۹۹۲، کیا در قطب صنعتی جهان یعنی ایالات متحده آمریکا آغاز بکار کرد و از آن زمان، کیا به صورت منظم فعالیت خود را توسعه داد. نمایندگی‌های فروش در سال ۱۹۹۴ مدل کیا سفیا این شرکت را به فروش رساندند و پس از مدت کمی خط تولید این شرکت، با تولید خودرو کیا اسپورتیج گسترش پیدا کرد.

    کیا موتورز که روند پیشرفت و موفقیت را در پیش گرفته بود ناگهان در سال ۱۹۹۷ و در جریان بحران مالی آسیا ورشکسته شد.

    این اتفاق ناخوشایند موجب شد که یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۸ بخش زیادی از سهام این شرکت توسط خودرو ساز دیگر کره‌ای یعنی هیوندای موتور خریداری شود تا عملا هیوندای، کیا موتورز را به تصاحب خود دربیاورد.

    شرکت کیا از سال ۹۸ تحت مدیریت هیوندای موتور خودرو های های زیادی تولید و صادر کرد.

    این خودروساز از سال ۲۰۰۵، تمرکزش را بر بازار اروپا گذاشت که نتیجه ی اش این بود که فروش محصولات کیا از مرز یک میلیون دستگاه گذشت.

    کیا موتورز در سال ۲۰۱۳ با تولید ۲٫۷۵ میلیون دستگاه خودرو، عنوان دومین خودروساز کره جنوبی را از آن خود کرد و در واقع به روز های اوج خود بازگشت؛ کیا فعالیت خود را بر اساس ارتقاع کیفیت به پیش برد و در سال ۲۰۱۶ به‌ عنوان قابل اطمینان‌ ترین خودرو در کشور ایالات متحده آمریکا توسط جی دی پاور و شرکا شناخته شد.

    ورود به ایران

    حضور شرکت کیا در ایران به اوایل دهه هفتاد شمسی و معرفی پراید به بازار ایران باز می‌گردد. هم‌اکنون خودروهای کیا موتورز توسط شرکت اطلس خودرو وارد ایران می‌شود. همچنین بعضی از محصولات کیا مانند کیا سراتو در ایران توسط گروه خودروسازی سایپا مونتاژ و تولید می شود. سراتو، پراید و ریو سه محصول پر فروش کیا در ایران بودند که تولیدشان در حال حاضر متوقف شده است.

    خودرو های تولید شده

    تا امروز خودرو های بسیار زیادی توسط این شرکت تولید و مونتاژ شده است که شاید معروف ترین آنها که نامش برای ما ایرانیان بسیار آشنا و ای بسا کمی تکراری باشد خودرو پراید است.

    همانطور که گفته شد در واقع حضور و ای بسا معرفی کیا موتورز در بازار ایران با همین خودروی پراید آغاز شد؛ در ادامه به خودرو های مختلف شرکت کیا موتورز می پردازیم.

    سواری ها

    کیا پیکانتو ( Kia Picanto )

    پیکانتو یکی از خودرو های موفق کیا است که از سال ۲۰۰۴ تاکنون در سه نسل، در کشور های کره جنوبی، ویتنام و اندونزی تولید و در بازار جهانی عرضه می شود. این خودرو از نظر کلاس بدنه در کوچکترین کلاس یعنی ” سگمنت آ “ یا همان خودرو های شهری قرار می گیرد.

    کیا ریو ( Kia Rio )

    ریو یک خودرو سوپر مینی است که از سال ۲۰۰۰ تاکنون در چهار نسل تولید شده است.

    این خودرو از لحاظ کلاس بدنه در ” سگمنت بی “ قرار می گیرد

    این خودرو یکی از محصولات خوب و مطرح شرکت کیا موتورز است و تاکنون فروش خوبی در بازار جهانی و بخصوص بازار ایالات متحده آمریکا داشته است.

    کیا کارنز ( Kia Carens )

    کارنز برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ به بازارهای جهانی عرضه شد و در حال حاضر نسل سوم این خودرو در خط تولید شرکت کیا موتورز قرار دارد. این خودرو با نام‌های متفاوتی مانند کیا روندو Kia Rondo نیز به فروش می‌رسد.

    اگر بخواهیم این خودرو را هم دسته بندی کنیم باید بگوییم که در کامپکت ام پی وی قرار می گیرد. 

    کیا سراتو ( Kia Cerato )

    سراتو خودرویی است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون در چهار نسل تولید می شود. این ماشین از نوع خودروهای موتور جلو-محور جلو است.

    سراتو در دسته خودرو های سگمنت سی قرار می گیرد و در مدل‌های سدان و کوپه تولید می‌شود. البته شرکت کیا در سال ۲۰۱۶ تولید مدل کوپه را متوقف کرد. نسخه هاچبک این خودرو نیز در حال حاضر تولید می‌شود که البته در ایران عرضه نمی‌گردد.

    کیا سراتو در سه نسل تولید شده است که نسل دوم این خودرو اکنون در ایران توسط شرکت سایپا مونتاژ می‌شود.

    این خودرو در ایران به عنوان خودروی هر دو یگان راهنمایی رانندگی و نیروی انتظامی انتخاب شده است.

    کیا اپتیما ( Kia Optima )

    اُپتیما خودرویی در کلاس سدان سایز متوسط یا همان ” سگمنت دی “ است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون در پنج نسل در کره جنوبی تولید و در بازار جهانی عرضه شده‌است. نسل اول این مدل از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ و نسل دوم آن بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شد و در کشورهای مختلف، با نام‌های میجنتس و لوتسه به فروش رسید. از آن زمان تا کنون این خودرو همچنان مدل محبوب کیا بوده‌است و توانسته جایزه بهترین طراحی را در سال ۲۰۱۱ به خود اختصاص دهد.

    نسل سوم اپتیما که در نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک به نمایش گذاشته شد باز طراحی جدید این خودرو بود که توسط پیتر شرایر شکل گرفته شد. نسل سوم اپتیما از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ با چهره‌ای جسور و ظاهری کاملاً متفاوت، نقش مهمی در موفقیت جهانی کیاموتورز داشت.

    کیا کادنزا ( Kia Cadenza )

    کادنزا خودرویی است که از سال ۲۰۱۰ ساخت آن آغاز و تاکنون در دو نسل تولید شده است. این ماشین محور جلو می‌باشد و مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر ۹٫۵ می‌باشد و شتابش ۶٫۵ ثانیه است. از امکانات رفاهی این ماشین می‌توان به گرم کن و سردکن صندلی‌های جلو و گرم کن صندلی‌های عقب، ماساژِر صندلی راننده، موس عقب، گرم کن فرمان، مموری صندلی، پردهٔ عقب برقی پرداخت.

    نسل دوم کیا کادنزا در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه گردید. این خودرو از ظاهری به روز و مدرن در کنار کابینی مجهز سود برده‌است.

    کیا اپیروس ( Kia Opirus )

    اپیروس خودروی دیگری در کلاس سدان است که در قالب یک نسل توسط کیا ساخته و به بازار عرضه شد. اپیروس در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ تولید شده‌است. طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده. سیستم جعبه‌دندهٔ آن پنج دنده به صورت خودکار است. اپیروس در آمریکا با نام آمانتی عرضه شد.

    موتور اپیروس، ۳٫۸ لیتری است. در ایالات متحده آمریکا اپیروس به عنوان «جذاب‌ترین خودروی پریمیوم متوسط» توسط جی دی پاور و شرکا انتخاب شد. آمانتی اپیروس در سال ۲۰۰۷ برنده جایزه خودرو لوکس در مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه ایمنی (IIHS) شد و در تست تصادف ضربه ای جانبی بالاترین امتیاز را از آن بدست آورد.

    کیا اپیروس Kia Opirus
    کیا پراید ( Kia Pride )

    پراید که به نوعی پا قدم کیا در ایران بود یک خودروی سدان ‌کامپکت است که تولید آن در کره جنوبی به ترتیب با نام‌های فورد فستیوا و پراید آغاز شد. تولید این خودرو از سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا در دو مدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان صبا و نسیم آغاز شد. مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. این خودرو در زمان ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد.

    پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت و قطعات جانبی سال‌ها فروش خوبی برای سایپا داشته است اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی با قیمت هنگفتی در ایران به فروش می‌رود. برای مثال مدل‌های هیوندای اکسنت، شورولت سونیک، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا از ارزان قیمت‌ترین خودروهای این شرکت ها هستند. این موارد باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سال‌های گذشته شده‌است. پس از سال‌ها جدال بر سر این خودرو ، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.

    پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌است. مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۲ و ۱۳۱، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانی‌های جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته می‌شد و مدل هاچ‌بک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت.

    کیا پراید Kia Pride
    نسل اول پراید یا همان فورد فستیوا

    کراس اوور و شاسی بلند

    کیا اسپورتیج ( Kia Sportage )

    اسپورتیج یک خودروی کامپکت کراس‌اوور اس‌یووی (کامپکت اس‌یووی تا سال ۲۰۰۴) است که از سال ۱۹۹۳ تاکنون در پنج نسل تولید شده است.

    کیا سورنتو ( Kia Sorento )

    در سال ۲۰۰۳، کیا برند جدید شاسی بلند سورنتو را به عنوان جایگزین بزرگتری برای شاسی بلند کوچکتر یعنی کیا اسپورتیج معرفی کرد. سورنتو طراحی شده بود تا با دیگر شاسی بلندها رقابت کند و همچنین دارای قابلیت های آفرود و قیمت مناسب و معقولی بود. از سورنتو تاکنون چهار نسل به تولید شده است :

    • نسل اول (BL) که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ تولید شد.
    • نسل دوم (XM) که در بازار ایران نیز بطور گسترده ای وجود دارد تولید سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ می باشد. این خودرو در کره و چین با نام کیا سورنتو آر ( Kia Sorento R ) شناخته می شود.
    • نسل سوم (UM) تولید سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱
    • نسل چهارم (MQ4) تولید از ۲۰۲۱ تاکنون
    کیا موهاوی ( Kia Mohave )

    کیا موهاوی خودرویی که در شمال آمریکا به نام کیا باریگو عرضه می‌شود یک خودروی اس‌یووی است. این خودرو که تنها در قالب یک نسل تولید شده است در کره و آمریکا عرضه می‌شود. نام باریگو در این خودرو از مکانی به همین نام که به معنای میمون برهنه است گرفته شده است.

    کیا موهاوی HM KIA MOHAVE
    نسل اول کیا موهاوی
    کیا سول ( Kia Soul )

    کیا سول خودروی کامپکت اس یو وی یا کراس اوور کوچک است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون در سه نسل در کره جنوبی و چین تولید می شود. این خودرو در دسته ی خودروهای موتور جلو-محور جلو قرار می گیرد. سول پس از اپتیما، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کیا در جهان به شمار می‌آید. البته این خودرو در ایران نسبتا ناشناخته است و نام و آوازه چندانی ندارد. شاید دلیل این امر، کلاس و فرم بدنه خاص این خودرو باشد که در ایران چندان محبوب نیست.

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، کامل و قابل استفاده ای را درباره ی شرکت کیا موتورز در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی شرکت کیا موتورز را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

    مطالب مرتبط

    3 2 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات