کیا, معرفی خودرو

معرفی و بررسی مشخصات کیا سورنتو XM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴

معرفی و بررسی مشخصات کیا سورنتو XM مدل 2009 تا 2014 Kia Sorento XM

معرفی کیا سورنتو XM

نسل دوم کیا سورنتو یا همان سورنتو XM در آوریل سال ۲۰۰۹ در کره جنوبی راه اندازی شد و بعنوان اولین خودرو ی شرکت کیا موتورز در بازار پر رونق ایالات متحده آمریکا عرضه شد.

نسل دوم سورنتو زبان طراحی جدید کیا موتورز یعنی Tiger nose یا پوزه ببر را معرفی کرد و ویژگی ها و فناوری های جدیدی مثل سیستم کیا UVO (سیستم عامل چند رسانه ای) را معرفی کرد که این ویژگی ها برگ برنده ای برای موفقیت و محبوبیت این خودرو شد.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات، ایمنی و هر آنچه لازم است درباره ی کیا سورنتو XM یا سورنتو ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ بدانید می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    طراحی

    نمای بیرون

    کار طراحی سورنتو XM بر عهده ی طراح مشهور آلمانی یعنی پیتر شرایر بود، شرایر را بسیاری بخاطر طراحی بسیار زیبای “آئودی تی تی” می شناسند؛ و انصافا باید گفت سورنتو XM را بسیار زیبا و جذاب طراحی کرده است.

    از طراح که بگذریم؛ طراحی نمای ظاهری کیا سورنتو XM نسبت به گذشته و بخصوص نسل قبلی خود بسیار جذاب تر به نظر می‌ رسد.

    نمای کلی خودرو حالتی تهاجمی به خود گرفته است که یک شاسی بلند خانوادگی با جذبه را در ذهن تداعی می کند.

    در نمای جلو از چراغ‌های کشیده به فرم هندسی چهار ضلعی با زوایای تیز جهت خشن تر جلوه دادن چهره خودرو استفاده شده است؛ جلو پنجره مخصوص کیا موتورز که بر اساس زبان طراحی پوزه ببر طراحی شده است؛ فضای خالی بین چراغ های جلو را با نهایت هماهنگی پر کرده است.

    همچنین حجم‌های منطقی استفاده شده در نمای جانبی و درب کاپوت نیز سعی در خوش‌فرم تر جلوه دادن بدنه نسبتا حجیم این شاسی‌بلند کره‌ای دارند.

    در قسمت عقب خودرو هم از چراغ‌هایی دو تکه به فرم هندسی ساده، اما حجیم استفاده شده است که از هماهنگی مناسبی با ناحیه جلو خودرو برخوردار هستند. طراحی درب صندوق و حالت سه بعدی سپر نیز جلوه خوشایندی به نمای عقب کیا سورنتو بخشیده است.

    به‌طور کلی نمای بیرونی کیا سورنتو XM با وجود اینکه حدود ۱۰ سال از طراحی آن می‌گذرد، همچنان زیبا و جذاب بوده و یکی از نقاط قوت این محصول کیا موتورز به شمار می‌رود.

    کیا در سال ۲۰۱۲ نسخه تغییر چهره داده شده یا فیس لیفت کیا سورنتو را ارائه کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 

    نمای جلو کیا سورنتو XM مدل 2009 تا 2014 Kia Sorento XM
    نمای جلو کیا سورنتو XM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴

    نمای داخل کابین

    طراحی داخل کابین کیا سورنتو ایکس ام بسیار ساده و در عین حال زیبا انجام شده است. با ورود به داخل متوجه طراحی ساده داشبورد، به‌ویژه کنسول میانی آن در مقایسه با محصولات روز بازار خواهید شد. دریچه های تهویه در دو طرف پنل مالتی مدیا به شکل چهار ضلعی قرار گرفته‌اند که جلوه‌ای نسبتا قدیمی به کابین بخشیده است.

    نمای داخل کابین و فرمان کیا سورنتو XM مدل 2009 تا 2014 Kia Sorento XM

    عدم وجود نمایشگر لمسی به‌صورت استاندارد نیز سبب شده تا انواع و اقسام دکمه ها بر روی کنسول میانی حضور یابند. در این میان طرح چهار شاخه غربیلک فرمان از فرم و جذابیت دلپسندی سود می‌برد. طرح سیلندری پنل کیلومتر شمار هم به نوبه خود اسپرت و البته کلاسیک به‌نظر می رسد.

    جنس پلاستیک داشبورد احتمالا قادر به تأمین توقعات برخی ها نباشد و می‌توان کیفیت آن را متوسط رو به بالا ارزیابی کرد. کابین کیا ‌سورنتو نسل دوم بسیار جادار بوده و اکثر سرنشینان با آسودگی کامل می‌توانند در صندلی‌های ردیف اول و دوم آن حضور یابند؛ صندلی‌های ردیف سوم نیز هرچند فضای کمتری را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهند، اما چندان تنگ و کم‌جا به‌نظر نمی‌رسند؛ با این حال ورود به آن‌ها اندکی دشوار خواهد بود.

    محفظه بار عقب نیز در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم ظرفیت بسیار وسیعی جهت قرار دادن اسباب و وسایل در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

    نمای عقب کیا سورنتو XM مدل 2009 تا 2014 Kia Sorento XM
    نمای عقب کیا سورنتو XM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴

    مشخصات فنی

    به لحاظ عملکرد فنی، کیا سورنتو XM از یک پیشرانه ۶ سیلندر قدرتمند نیرو می‌گیرد که در قیاس با نسل پیشین توان خروجی آن افزایش داشته است؛ در این بین کاهش وزن کیا‌ سورنتو نیز سبب شده تا در عمل شتاب بسیار مناسب‌تری را از این شاسی‌بلند خوش هیبت کره‌ای شاهد باشیم؛ بنابراین می‌توان انتظار یک رانندگی مهیج و چالاک را از کیا سورنتو XM داشته باشید.

    همچنین موقعیت قرارگیری راننده به‌گونه‌ای است که سطح تسلط وی بر ابعاد خودرو و دید نسبت به اطراف، مطلوب ارزیابی می شود. از سوی دیگر گرچه پایداری خودرو حین عبور از پیچ‌ها به دلیل تمایلات اسپرت سیستم تعلیق، کاملا اطمینان بخش و مایه افزایش اعتماد به نفس راننده خواهد بود اما سفت بودن آن احتمالا سبب می شود تا برخی ضربات و ناهمواری های سطح جاده به کابین انتقال یابد که می‌تواند ناراحتی سرنشینان را در پی داشته باشد.

    البته واکنش پیشرانه نسبت به دستورات صادره از پدال گاز بسیار دقیق بوده و از هماهنگی مناسبی با جعبه‌دنده برخوردار است. در این بین گیربکس وظیفه خود در انتخاب به موقع ضریب دنده مناسب را به درستی انجام داده که می‌تواند لذت رانندگی با کیا سورنتو XM را دو چندان کند.

    در ادامه مشخصات فنی نسل دوم سورنتو را ارائه کرده ایم.

    عنوان شرح فنی
    محور محرک دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی
    گیربکس ۶ دنده اتومات
    پیشرانه ۶ سیلندر
    حجم موتور ۳.۵ لیتر
    قدرت ۲۷۷ اسب‌ بخار
    گشتاور ۳۳۵ نیوتن متر
    شتاب ۸.۵ ثانیه
    سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
    مصرف ترکیبی ۱۰.۳ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متر
    وزن ۱۶۷۰ کیلوگرم
    حجم باک ۷۰ لیتر
    نمای جانبی کیا سورنتو XM مدل 2009 تا 2014 Kia Sorento XM
    نمای جانبی کیا سورنتو XM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴

    تجهیزات و امکانات رفاهی

    کیا سورنتو نسل دوم از لحاظ امکانات رفاهی هم در رتبه ی نسبتا مناسبی قرار دارد که این خودرو را قادر به جلب رضایت نسبی مشتریان خواهد کرد؛ البته عدم حضور نمایشگر لمسی به‌صورت استاندارد یکی از کمبودهای مهم کابین نسل دوم سورنتو به شمار می‌آید که البته به‌صورت سفارشی قابل نصب است.

    در ادامه به مهم‌ترین تجهیزات رفاهی نسخه فول آپشن کیا سورنتو XM اشاره شده کرده ایم: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، حسگر باران، اتولایت، سیستم صوتی ۱۰ اسپیکر، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده با تنظیمات ۸ حالته برقی، صندلی سرنشین ۴ حالته برقی، گرمکن صندلی جلو، سرد کن صندلی راننده، آینه جالبی تاشونده برقی، سقف پانوراما و سانروف.

    عکس نمای جلو کیا سورنتو XM فیس لیفت 2012 Kia Sorento XM
    نمای جلو کیا سورنتو XM فیس لیفت ۲۰۱۲

    امنیت

    نسل دوم کیا سورنتو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده است؛ بنابراین این خودرو قطعا امنیت بالایی برای سرنشینان و کاربران خود فراهم می‌سازد. از جمله تجهیزاتی که به این خودرو در برقراری چنین سطحی از امنیت یاری می‌رسانند، می‌توان به سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، حسگر پارک عقب، ABS و EBD، ترمز کمکی، فرمان حساس به سرعت، کیسه‌های هوای جانبی-پرده‌ای و جلو، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، اشاره کرد.

    عکس نمای عقب و جانبی کیا سورنتو XM فیس لیفت 2012 Kia Sorento XM
    نمای عقب و جانبی کیا سورنتو XM فیس لیفت ۲۰۱۲

    ورود به ایران

    سورنتو XM حدود یک سال پس از عرضه جهانی و از تاریخ ۲۰۱۰ میلادی وارد بازار کشورمان شد. شرکت اطلس خودرو به‌عنوان نماینده رسمی کمپانی کیا موتورز در ایران، عرضه این شاسی‌بلند کره‌ای به بازار کشورمان را تا سال ۲۰۱۳ ادامه داد. سورنتو XM نسبت به نسل پیشین خود که با مدل‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در جاده‌های کشورمان تردد می‌کند، از طراحی ظاهری اسپرت‌ و مدرن‌تر برخوردار است و توانایی فنی آن ارتقا یافته است؛ همین امر موجب شد تا استقبال مناسبی از آن در بازار کشورمان رقم بخورد.

    تست آفرود کیا سورنتو XM

    سخن پایانی

    امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی سورنتو XM یا همان سورنتو ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی کیا سورنتو XM را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

    گالری تصویر

    فهرست منابع

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات