کیا, معرفی خودرو

کیا موهاوی؛ معرفی و مشخصات تمام نسل ها

معرفی و مشخصات کیا موهاوی Kia Mohave Kia Borrego

کیا موهاوی شاسی بلند یا SUV سایز متوسط کره‌ای است که فقط در یک نسل به تولید رسید. معرفی این خودرو به سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد.

این خودرو با نام های موهاوی و باریگو (Kia Borrego) شناخته می‌شود. باریگو نام منطقه‌ای در کالیفرنیا است و به معنی گوسفند شاخ دار است که شباهت زیادی به بز کوهی دارد.

موهاوی از سال ۲۰۰۹ و با دو پیشرانه ۶ و ۸ سیلندر در بازار ایران عرضه شد و باتوجه به اینکه خودروهای زیادی در این کلاس وجود نداشت، توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. می‌توان گفت تنها رقیب موهاوی در ایران، هیوندای وراکروز یا IX55 است.

طراحی

نمای بیرون

کیا موهاوی بزرگترین محصول شرکت کره‌ای کیاموتورز است و با توجه به ظاهر خوش هیبتش مورد استقبال شاسی بلندسوارها قرار گرفته است. این خودرو با ظاهری نسبتا ساده اما با ابهت توانسته بسیاری از مشتریان کلاس شاسی بلند را جذب کند. طراح این خودرو پیتر شرایر آلمانی بوده است.

در نمای جلو موهاوی شاهد طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره به شکل چهار ضلعی ساده هستیم که هیچ تطابقی با طراحی‌های مدرن ندارد اما با این حال قاطعیت خاصی در پس چهره این خودرو رقم زده است. سپر جلو نیز به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده و هماهنگی مناسبی با سایر المان‌های اصلی نمای جلو برقرار کرده است.

در نمای جانبی سادگی و عدم وجود خطوط نسبتا سیال با پیچ و تاب‌های آن چنانی کاملا جلب توجه می‌کند. البته این طراحی ساده در نوع خود تا حدودی لوکس و اشرافی به نظر می‌رسد و جلوه ی مطلوبی را در ذهن بینندگان رقم می‌زند.

نمای عقب کیا موهاوی همان رویه طراحی نمای جلو را در پیش گرفته و از شمایلی هماهنگ با بخش روبرو بهره می‌برد. طرح چراغ‌ها، سپر عقب و درب صندوق سرشار از اشکال هندسی چند ضلعی بوده و نسبتا بی‌آلایش طراحی شده‌اند.

در نسخه های ساخته شده در داخل کره جنوبی، موهاوی بدون لوگوی کیا و با نشان برند زیر مجموعه ی این شرکت عرضه می شود.

به طور کلی موهاوی خودرویی ساده، لوکس و با ابهت به نظر می رسد. این نوع از سادگی این خودرو نه به دلیل ارزان‌قیمت بودن بلکه به دلیل تواضع ناشی از ثروت فراوان ایجاد می‌شود که نشان از هوشمندی طراحان کیا موهاوی دارد. این سبک از طراحی هنوز با گذشت بیش از ده سال همچنان مورد پسند و توجه بسیاری از مشتریان قرار دارد و مصداق بارز این جمله معروف است که «سادگی هیچگاه کهنه نمی‌شود».

نمای جلو کیا موهاوی HM Kia Mohave Kia Borrego HM
نمای جلوی کیا موهاوی HM

نمای داخل کابین

در داخل کابین موهاوی، طراحی ساده و نسبتا قدیمی کنسول میانی، داشبورد، و به ویژه حالت مستطیل شکل دریچه‌های تهویه آن شما را به یاد خودروهای قدیمی اوایل قرن ۲۱ خواهد انداخت. غربیلک فرمان و پنل پشت آن نیز چندان مهیج طراحی نشده‌اند. با این حال تونل جعبه دنده نسبتا حجیم بوده و فضای اختصاصی دلنشینی را به هر کدام از سرنشینان ردیف جلو اعطا کرده است که حسی اشرافی‌گونه از نشستن در ردیف جلو را برای ایشان پدید خواهد آورد.

کیفیت متریال کابین کیا موهاوی گرچه چندان پایین نیست اما در حد انتظار ظاهر نشده و شاید نتواند انتظارات مشتریان نسبتا لوکس‌پسند این کلاس را برآورده سازد. همچنین با توجه به ابعاد بزرگ بدنه قاعدتا سرنشینان درون کابین موهاوی نباید از کمبود فضا در صندلی‌های ردیف جلو و عقب رنج ببرند. در نتیجه سرنشینان بزرگسال به راحتی و با هیچ محدودیتی می‌توانند در صندلی‌های ردیف اول و دوم کابین کیا موهاوی بنشینند.

نمای داخل کابین کیا موهاوی HM Kia Mohave Kia Borrego HM
نمای داخل کابین کیا موهاوی HM

مشخصات فنی

کیا موهاوی در دو ورژن ۶ و ۸ سیلندر به بازار کشورمان راه پیدا کرده است. نسخه ۶ سیلندر کیا موهاوی از یک پیشرانه تنفس طبیعی به حجم ۳.۸ لیتر نیرویی برابر با ۲۷۶ اسب بخار قدرت ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. بهره گیری از چنین پیشرانه‌ای در کنار یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل با قفل الکترونیکی سبب شده تا شتاب صفر تا صد این خودرو ۲۰۲۳ کیلوگرمی حدود ۹ ثانیه به طول بیانجامد. حداکثر سرعت و میانگین مصرف سوخت کیا موهاوی ۶ سیلندر نیز برابر با ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و ۱۲.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

اما کیا موهاوی ۸ سیلندر به یک پیشرانه تنفس طبیعی ۴.۶ لیتری مجهز شده است. توان خروجی این موتور حجیم برابر با ۳۳۷ اسب بخار و ۴۳۸ نیوتن متر است که چالاکی بسیار فوق العاده‌ای را برای آن رقم زده است. شتاب صفر تا صد کیا موهاوی ۸ سیلندر معادل ۷ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این غول ۲۰۹۶ کیلوگرمی حدود ۱۲.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد که رقم نسبتا بالایی به نظر می‌رسد.

عنوان مدل ۶ سیلندر مدل ۸ سیلندر
نام خودرو کیا موهاوی HM _
نسل نسل اول ( HM ) - تولید از ۲۰۰۸ تا امروز _
محور محرک دو دیفرانسیل ۳ حالته (۴H-4L-Auto) با قفل الکترونیکی _
گیربکس ۵ دنده اتومات ۶ دنده اتومات
پیشرانه ۶ سیلندر ۸ سیلندر
حجم موتور ۳.۸ لیتر ۴.۶ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی تنفس طبیعی
قدرت ۲۷۶ اسب‌بخار ۳۳۷ اسب‌بخار
گشتاور ۳۶۲ نیوتن‌متر ۴۳۸ نیوتن‌متر
شتاب ۹ ثانیه ۷ ثانیه
سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت ۲۲۵ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی ۱۲.۷ لیتر در صد کیلومتر ۱۲.۸ لیتر در صد کیلومتر
فاصله محوری ۲۸۹۵ میلی‌متر ۲۸۹۵ میلی‌متر
وزن ۲۰۲۳ کیلوگرم ۲۰۹۶ کیلوگرم
حجم باک ۸۲ لیتر ۸۲ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۳ یورو ۳
موتور کیا موهاوی HM Kia Mohave Kia Borrego HM
موتور کیا موهاوی HM

تجهیزات و امکانات رفاهی

مدل‌های کیا موهاوی وارد شده به کشور عمدتا از نوع فول آپشن بوده و به امکانات رفاهی و ایمنی زیر مجهز هستند: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، تنظیم ارتفاع الکترونیکی تعلیق عقب، سنسور فاصله سنج عقب، حسگر فشار باد تایر، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، و ترمز کمکی اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ شوی، چراغ جلو از نوع زنون، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو از داخل، غربیلک فرمان با روکش چرمی و دکمه‌های کنترلی چهار حالته، حافظه فرمان، سیستم صوتی با شش یا ۱۰ اسپیکر و سی دی چنجر شش تایی، مانیتور بزرگ جلو و عقب، دوربین عقب، درگاه USB، بلوتوث، نمایشگر دنده عقب در آینه وسط.

همچنین ۶ عدد کیسه هوا (راننده – سرنشین جلو- پرده‌ای و جانبی)، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک چهارگانه، دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده با تنظیمات ۸ حالته برقی، تنظیم برقی گودی کمر، حافظه صندلی سرنشین جلو با تنظیمات چهار حالته برقی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، گرمکن صندلی‌های ردیف اول و دوم، سردکن صندلی های جلو، روکش صندلی چرمی، پورت ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، تنظیم برقی پدال، وکیوم درب صندوق، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی ترپ، مموری آینه.

نمای عقب کیا موهاوی HM Kia Mohave Kia Borrego HM
نمای عقب کیا موهاوی HM

مزایا و معایب

کیا موهاوی یک شاسی بلند میان سایز با توانایی آفرود نسبتا مناسب است که از مزایای دیگری همچون طراحی ظاهری جالب توجه، کابین بسیار جادار، شتاب و عملکرد فنی بسیار مناسب به ویژه در نسخه ۸ سیلندر بهره می‌برد. اما در نقطه مقابل می‌توان از سطح کیفی کابین و تعلیق خشک آن نسبت به برخی رقبا همچون هیوندا وراکروز انتقاد کرد.

موهاوی در بازار ایران

کیا موهاوی از همان ابتدا به دلیل هیبت شاسی بلند و عملکرد فنی قابل قبول به ویژه در نسخه V8، خیلی زود مورد توجه مشتریان و علاقمندان به خودروهای درشت جثه قرار گرفت. همچنین خودروهای ژاپنی هم‌کلاس موهاوی همچون تویوتا پرادو قیمت بالاتری داشته و همین امر سبب استقبال مناسب مشتریانی شد که به دنبال یک شاسی بلند مقرون به صرفه‌تر از نمونه‌های ژاپنی بودند. بنابراین می‌توان وضعیت فروش کیا موهاوی به ویژه نسخه ۸ سیلندر آن در بازار ایران را مساعد و نسبتا پررونق توصیف کرد.

حرف آخر

امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی کیا موهاوی در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی کیا موهاوی را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

گالری تصاویر

منبع: خودرو ۴۵

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات