کیا, معرفی خودرو

مشخصات کیا سورنتو UM مدل ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰

مشخصات کیا سورنتو 2016 تا 2020 نسل سوم UM Kia Sorento

تولید اولین نسخه ی کیا سورنتو (Kia Sorento) کراس اوور سایز متوسط شرکت کیا موتورز به سال ۲۰۰۲ برمی گردد؛ آن زمان شاید کسی فکرش را هم نمی کرد که سورنتوی نه چندان زیبای آن زمان، روزی به یکی از زیبا ترین، جذاب ترین و محبوب ترین خودرو ها تبدیل شود. سورنتو تا امروز در قالب چهار نسل موفق به بازار های جهانی عرضه شده است که ما در این مقاله به بررسی نسل سوم این خودرو می پردازیم.

نسل سوم سورنتو با کد اتاق UM اولین بار در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد. شرکت کیا که تا آن زمان دو نسل قبلی این خودرو یعنی سورنتو BL و سورنتو XM را روانه ی بازار کرده بود؛ این بار به دنبال تصاحب بازار های بیشتری بود که البته در این مسیر با فراز ونشیب هایی مواجه شد.

در این نوشتار از مجله یدک مال سراغ این خودرو رفته ایم و قصد داریم سورنتو UM را بطور کامل به لحاظ مشخصات فنی، امکانات، ایمنی، بازار قطعات یدکی و وضعیت فروش بررسی کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    طراحی ظاهری

    کیا سورنتو UM توسط استودیوی طراحی نامیانگِ کیا (Namyang) واقع در کره و با همکاری استودیو های طراحی کیا واقع در آلمان و کالیفرنیا طراحی شده است. ظاهر سورنتو را می توان یک خودروی بزرگ با طراحی ساده، شیک، عضلانی و کمی هم اسپرت در نظر گرفت که از نظر فضای خارجی نسبت به رقبایش متفاوت و متمایز است.

    فرم کلی بدنه به نوعی نسخه کامل شده از نسل قبلی به نظر می رسد که طول و عرض آن بیشتر شده است. بد نیست بدانید سورنتو سال ۲۰۱۵ موفق به کسب جایزه طراحی آی اِف (iF Product Design Award) شده است. کیا برای نسل سوم، تغییرات قابل توجهی بر چهره ی این خودرو اعمال کرد. این شرکت، برای رقابت با خودروسازان لوکس اروپایی مانند مرسدس بنز و ب‌ام‌و، اقدام به طراحی نسبتا لوکس این خودرو کرد.

    کیا سورنتو UM نسبت به سایر کراس اوورهای هم‌رده، از متانت، وقار و شخصیت نسبتا بهتری برخوردار است؛ و همین امر باعث شده تا مشتریان تمایل نسبتا بالایی جهت خرید این محصول نشان دهند. در مقایسه با هیوندای سانتافه این خودرو، کمی خاص تر به نظر می آید و می‌تواند اصطلاحا کلاس شخصیتی بهتری برای راننده، به همراه آورد.

    در نمای جلو این خودرو، شاهد حضور چراغ های کشیده هستیم که طرح چندان پیچیده‌ای ندارند اما با حالتی نسبتا مصمم و قاطع در دو طرف جلو پنجره معروف کیا موسوم به پوزه ببر، قرار گرفته اند و چهره‌ای بسیار زیبا برای این کراس اوور خانوادگی پدید آورده‌اند. طراحی سپر و چراغ‌های مه شکن ال ای دی ۴ تایی نیز وجهه خوشایندی برای نمای جلو رقم زده و در کل باعث پدید آمدن نمایی مناسب و نسبتا پخته برای بخش روبرو این خودرو شده است.

    نمای جلو کیا سورنتو UM مدل 2016 تا 2020

    در نمای کنار هم طراحان به خوبی توانسته‌اند ظاهری متعادل و تا حدودی حجیم و عضلانی برای کیا ‌سورنتو بیافرینند. فریم پنجره‌ها و نوار کرومی اطراف آن نیز به همراه دستگیره های کرومی و طرح جذاب رینگ‌ها از جمله نقاط قوت نمای کناری کیا سورنتو UM به شمار می‌آیند.

    در نمای عقب هم از چراغ‌های دوتکه با فرمی تقریبا مشابه با چراغ های جلو استفاده شده که هماهنگی تحسین برانگیز و تناسب دلنشینی با نمای جلو دارد. حضور یک اسپویلر بالای شیشه عقب، بعلاوه طرح جذاب سپر و دیفیوزر زیر آن موجب پدید آمدن جلوه قابل قبول و متعادلی برای نمای عقب کیا سورنتو شده است.

    به طور کل، طراحی ظاهری پخته، متین و با وقار کیا سورنتو یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو بوده و توانسته مشتریان زیادی را به سوی خود بکشاند.

    نمای عقب کیا سورنتو UM مدل 2016 تا 2020

    داخل کابین

    سورنتو از نظر ابعاد، خودرویی بزرگ محسوب می شود و طبیعی است که باید کابینی کاملاً جادار داشته باشد. حتی در بازار های جهانی نیز این خودرو یکی از جادار ترین شاسی بلند های ۷ نفره به حساب می آید و از نظر فضای کابین می تواند با خودرو هایی همچون ولوو XC90 رقابت کند.

    صندلی های سورنتو نسبت به نسل قبل کمی در ارتفاع پایین تری نصب شده اند؛ که در نتیجه، شاهد فضای بیشتری در قسمت سر هستیم. همچنین افراد بلند قد در ردیف دوم فضایی کاملاً جادار در اختیار خواهند داشت و بر خلاف بسیاری از رقبا، سقف پانوراما فضای سر را محدود نمی کند. همچنین سقف پانوراما نور کابین را بیشتر کرده و فضای دلبازی را ایجاد می کند.

    در کابین سورنتو، کیفیت بالای مواد بکار رفته جلب توجه می کند و در مجموع کابین شیکِ این خودرو فراتر از انتظار بوده و حس خوبی به راننده و سرنشینان انتقال می دهد. داشبورد از مواد نرم ساخته شده و پلاستیک بکار رفته در قسمت های مختلف کابین نیز نسبت به نسل قبلی به طور محسوسی با کیفیت تر است.

    که با مرور زمان نیز دوام خوبی خواهد داشت (البته کیفیت مواد بکار رفته اطراف اهرم تعویض دنده جای پیشرفت دارد و سعی شده در جاهایی از پلاستیک خشک استفاده شود که در دید نباشد). اما موضوع به همین جا ختم نمی شود، چرا که کابین سورنتو از عایق بندی صوتی بسیار خوبی بهره مند بوده و فضایی کاملاً آرام، ساکت و راحت برای سرنشینان فراهم می کند.

    داخل کابین کیا سورنتو UM مدل 2016 تا 2020

    همانطور که از یک شاسی بلند انتظار می رود؛ پشت فرمان سورنتو دید خوبی به جاده وجود دارد و دید عقب هم از بسیاری از کراس اوور ها بهتر است. طرح هوشمندانه کابین سورنتو که به نظر می رسد با الهام گرفتن از فضای داخلی خودرو های آئودی انجام شده؛ که از خصوصیات بازر آن می توان به قرینگی طراحی در دو طرف داشبورد اشاره کرد.

    روی غربیلک فرمان، کلید های کنترل سیستم صوتی، تماس های تلفنی و کروز کنترل به چشم می خورد و در قسمت پشت آمپر، کیا یک صفحه نمایش سوپر ویژِن ۷ اینچی را در بخش میانی تعبیه کرده که علاوه بر کیلومتر شمار، اطلاعات مختلفی (اطلاعات تریپ کامپیوتر، حالت رانندگی و …) را برای راننده نمایش می دهد. اما دورشمار، آمپر دما و آمپر بنزین آنالوگ هستند که تعادل مناسبی در استفاده از نشان دهنده های دیجیتال و آنالوگ در آن رعایت شده است.

    مشخصات فنی

    کیا موتورز، سورنتو را در دو مدل دیفرانسیل جلو (FWD) و چهار چرخ متحرک (AWD) به همراه توزیع متغیر گشتاور و قفل دیفرانسیل مرکزی عرضه می کرد که می توان از مدل AWD انتظار قابلیت های آفرودِ سبک نیز داشت. سیستم AWD، با استفاده از یک کامپیوتر و سنسور های چرخ ها، تشخیص می دهد به هر چرخ چه میزان نیرو وارد شود تا در مسیر های لغزنده هرزگردی ایجاد نشود.

    سورنتو به جعبه دنده ۶ سرعته خودکار مجهز است که عملکرد رضایت بخشی از خود به نمایش می گذارد و علاوه بر این که تعویض دنده ها کاملاً نرم و روان انجام می شود، این جعبه دنده، واکنش پذیری بسیار خوبی نیز از خود نشان می دهد.

    مشخصات فنی کیا سورنتو UM مدل ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰
    نام خودرو کیا سورنتو
    کشور سازنده کره جنوبی
    نسل نسل سوم (UM) - تولید از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰
    پیشرانه (موتور) ۴ سیلندر GDI
    حجم موتور ۲.۴ لیتر
    تنفس موتور تنفس طبیعی
    انتقال نیرو دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی
    جعبه دنده (گیربکس) ۶ دنده خودکار شیفت لاک
    قدرت ۱۸۸ اسب‌بخار
    گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌متر
    شتاب ۱۱.۱ ثانیه
    سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت
    مصرف ترکیبی ۸.۸ لیتر در صد کیلومتر
    فاصله محوری ۲۷۸۰ میلی‌متر
    وزن ۱۷۰۰ کیلوگرم
    حجم باک ۷۱ لیتر
    استاندارد آلایندگی یورو ۶
    موتور کیا سورنتو UM مدل 2016 تا 2020

    امکانات و تجهیزات

    امکانات کیا سورنتو UM مدل ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰
    ترمز و پایداری سیستم مدیریت پایداری VSM – سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC – ABS - EBD
    کیسه هوا کیسه های سرنشینان جلو – جانبی – پرده ای – مجموعاً ۶ کیسه هوا
    سیستم صوتی و تصویری صفحه نمایشگر لمسی ۴.۳ اینچی – هندزفری - بلوتوث
    دیگر امکانات رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی – سیستم تعلیق با قابلیت ثابت نگاه داشتن ارتفاع هنگام حمل بار – استفاده از فولاد در ۵۳ درصد از بدنه – سنسور نور – سیستم انطباق روشنایی چراغ با چرخش فرمان – چراغ های LED در جلو و عقب – سیستم کمکی پارک هوشمند – ترمز پارک الکترونیکی – کروز کنترل – دکمه استارت خودرو – سیستم ورود بدون کلید – سقف پانوراما – گرمکن فرمان – سنسور باران – گرمکن برای صندلی های جلو و ردیف دوم – صندلی های تاشو در ردیف دوم و سوم – روکش استیلی برای پدال ها – سیستم تهویه مطبوع دوگانه – صندلی راننده با تنظیم در ۱۰ جهت و تهویه مطبوع – صندلی سرنشین جلو با تنظیم در ۸ جهت و تهویه مطبوع – خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب

    ایمنی

    کیا سورنتو سال ۲۰۱۴ توسط موسسه اروپایی یورو انکپ (Euro NCAP) تست شده است و ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرده است. لازم به ذکر است که این موسسه در دسامبر سال ۲۰۱۶ مجدداً سورنتو را مورد بررسی قرار داده و این شاسی بلند کره ای همان نتیجه بدست آمده در سال ۲۰۱۴ را کسب کرده است.

    منبع: دنده ۶

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات