آموزشی

معرفی پیتر شرایر طراح اصلی کیا موتورز و هیوندای

پیتر شرایر طراح ارشد کیا موتورز Peter Schreyer

حدود یک دهه ی قبل، دقیقا زمانی که کیا موتورز صرفا بخاطر خودرو های اقتصادی و با قیمت مناسبش شناخته می شد و کسی خیلی به طراحی های آن توجه نمی کرد؛ مدیران این شرکت تصمیم گرفتند با استخدام یک طراح خوش نام و با تجربه، خود را بعنوان یک برند جهانی مطرح کنند و شاه کلید آنها برای رسیدن به هدفشان کسی نبود جز طراح آلمانی کار کشته ی آئودی و فولکس واگن یعنی پیتر شرایر یا به انگلیسی Peter Schreyer که آن روز ها همه او را با طراحی زیبای خودروی آئودی تی تی می شناختند.

قطعا اغراق نیست اگر بگوییم بخش زیادی از موفقیت های یک دهه ی اخیر کیا بخاطر شرایر است؛ در واقع او روح تازه ای بر پیکر خودرو های خشک و خسته کننده ی کیا دمید. همینطور نام او هم در کشانده شدن توجه ها به سمت این خودرو ساز کره ای بی تاثیر نبود. در این نوشتار از مجله یدک مال قصد داریم این طراح مشهور را معرفی کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

زندگی و تحصیلات

پیتر شرایر در سال ۱۹۵۳ میلادی در شهر باد رایشنهال، ایالت باواریا در آلمان (در آن زمان آلمان غربی) به دنیا آمد. او در سال ۱۹۷۵ در دانشگاه علوم کاربردی مونیخ شروع به تحصیل کرد. شرایر برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ در زمان دانشجویی، همکاری با آئودی را شروع کرد؛ و در سال ۱۹۷۹ با مدرک طراحی صنعتی از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

شرایر در همان ایام، بورسیه تحصیلی برای تحصیل در کالج سلطنتی لندن، که توسط آئودی ارائه می‌شد را برنده شد و به عنوان دانشجوی طراحی ترابری از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۰ مشغول به تحصیل شد.

او در سال ۱۹۸۰، کار با آئودی را به عنوان طراح داخلی و خارجی آغاز کرد و در سال ۱۹۹۱ به استودیوی طراحی شرکت در کالیفرنیا منتقل شد. شرایر در سال ۱۹۹۲ به بخش استودیوی اصلی طراحی آئودی بازگشت و در سال‌های بعد به دپارتمان طراحی خارجی فولکس واگن رفت.

پیتر شرایر برای پوشیدن لباس‌ها و عینک‌های تمام مشکیِ طراحی شده توسط فیلیپ استارک و همچنین روحیهٔ رقابتی، خلاقانه و تحلیلی اش مشهور است.

پیتر شرایر طراح آئودی تی تی Peter Schreyer

همکاری با کیا موتورز

کیا در اوایل سال ۲۰۰۵ بر بازار اروپا تمرکز داشت و برای عرض اندام در آنجا خیز برداشته بود؛ و طبیعتا با توجه با حضور رقبای فوق العاده مطرح و زیبای بازار اروپا، عنصر طراحی را به عنوان هسته ی موتور رشد این شرکت در آینده قلمداد کرد. بنابراین در سال ۲۰۰۶ پیتر شرایر را به عنوان طراح ارشد خود استخدام کرد.

شرایر با ورودش به شرکت، نقش اصلی را در بازنگری طراحی دوبارهٔ محصولات کیا ایفا کرد؛ و بر فعالیت های طراحی این شرکت، در مراکز طراحی کیا در فرانکفورت، لس آنجلس، توکیو و همچنین در مرکز طراحی نامیانگ در کره نظارت کرد.

شرایر در سال ۲۰۰۷ در یک مصاحبه گفته بود که قبل از ورودش به کیا، محصولات این شرکت نمایی بی رنگ داشتند.

درگذشته خودرو های کیا بسیار ساده بودند؛ وقتی شما خودرو های کیا را در جاده می دیدید، نمی فهمیدید که کره‌ای است یا ژاپنی. من فکر می کنم خیلی مهم است که شما بتوانید در اولین نگاه، یک محصول شرکت کیا را تشخیص بدهید.

پیتر شرایر طراح ارشد شرکت کیا موتورز Peter Schreyer

خودرو های طراحی شده

آئودی

آئودی ای۳ (۱۹۹۶)

آئودی ای۴ (۲۰۰۰)

آئودی ای۶ (۱۹۹۷)

آئودی تی‌تی (۱۹۹۸)

فولکس واگن

فولکس واگن ار (۲۰۰۳)

فولکس واگن ای‌اواس (۲۰۰۶)

فولکس واگن گلف (۱۹۹۷)

فولکس واگن بیتل جدید (۱۹۹۷)

کیا موتورز

کیا موهاوی (۲۰۰۸)

کیا کادنزا (۲۰۱۰)

کیا کادنزا (۲۰۱۷)

کیا سید (۲۰۱۲)

کیا فورت (۲۰۱۲)

کیا کی ۹ (۲۰۱۲)

کیا اپتیما (۲۰۱۰)

کیا اپتیما (۲۰۱۵)

کیا پیکانتو (۲۰۱۱)

کیا پیکانتو (۲۰۱۷)

کیا ریو (۲۰۱۱)

کیا ریو (۲۰۱۷)

کیا سورنتو (۲۰۰۹)

کیا سول (۲۰۱۴)

کیا اسپورتیج SL

کیا اسپورتیج QL

کیا استینگر (۲۰۱۷)

کیا استونیک (۲۰۱۷)

کیا ونگا (۲۰۰۹)

هیوندای موتور

هیوندای i30 

هیوندای توسان TL 

جنسیس موتورز

جنسیس جی ۷۰ (۲۰۱۷)

جنسیس جی ۸۰ (۲۰۱۷)

جنسیس جی ۹۰ (۲۰۱۷)

جوایز

  • سال ۱۹۹۵: جایزه طراحی بین‌المللی آئودی
  • سال ۲۰۰۳: جایزهٔ طراحی جمهوری فدرال آلمان
  • سال ۲۰۰۷: دکترای افتخاری از کالج سلطنتی لندن. او این دکترای افتخاری را بعد از سرجو پینینفارینا و جورجتو جوجارو به عنوان سومین طراحی که این افتخار را کسب کرده است، دریافت کرد.
  • سال ۲۰۱۳: جایزه رولت طلایی و جایزه مدال طلای افتخاری اوتو بیت آلمان
  • سال ۲۰۱۴: جایزه بزرگ طراحی ۲۹امین فستیوال اتومبیل پاریس
  • سال ۲۰۱۴: جایزه ی اکتسابی طراحی از فستیوال چشم‌ها بر طراحی

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات