کیا, معرفی خودرو

مشخصات نسل اول کیا سول AM مدل ۲۰۰۹ – ۲۰۱۳

کیا سول AM مدل 2009 تا 2013

کیا سول یا (Kia Soul) تنها کراس اوور کوچک شرکت کره ای  کیا موتورز است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون در قالب سه نسل، در حال تولید است و شاید کمی عجیب به نظر بیاید که این خودرو با طراحی منحصر به فردش، پس از کیا اپتیما دومین خودروی پرفروش کیا باشد. احتمالا در نگاه اول به سول، به خاطر ظاهر متفاوتش متوجه نشوید که این خودرو جزو کدام کلاس از خودروها قرار می گیرد! ولی همانطور که گفته شد کلاس این خودرو را کراس اوور کوچک یا مینی کراس اوور می نامند.

نسل اول این کراس اوور که با کد AM شناخته می شود؛ با مدل های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ جای خود را در بازار های جهانی باز کرد. سول با وجود موفقیت چشمگیر جهانی اش، در ایران اما چندان محبوب نشد.

در این نوشتار، بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات و آپشن ها، ایمنی و وضعیت فروش کیا سول AM می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

طراحی

نمای بیرون

بدنه این خودرو کاملا ساده طراحی شده و جعبه‏ ای‏ شکل است؛ البته طرح چراغ‏ها و خطوط طراحی دست به دست هم داده اند تا سادگی و یکنواختی ظاهر این خودرو را از بین ببرند.

در نمای جلو، با طرحی نسبتا جوان پسند روبرو هستیم؛ چراغ های دارای انحنا و کشیده شده رو به بالا در دو طرف جلو پنجره شخصیتی جوان و آرام به خودرو داده است.

در نمای جانبی، خط کشیده شده بین دو گلگیر، خودرو را عضلانی و کمی اسپرت کرده است. نمای عقب بر خلاف نمای جلو بسیار ساده و نسبتا کلاسیک طراحی شده و نا هماهنگ به نظر می رسد؛ البته آنچنانی نیست که بگوییم به چهره ی آرام، جوان و اسپرت خودرو لطمه وارد کرده است. در واقع می توانست بهتر طراحی شود.

نمای عقب کیا سول AM مدل 2009 تا 2013
نمای عقب کیا سول AM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳
نمای جلو کیا سول AM مدل 2009 تا 2013
نمای جلو کیا سول AM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

نمای داخل کابین

اگر بخواهیم یکی از مزایای اصلی کیا سول را نام ببریم؛ قطعا باید به کابین جادار و نسبتا کاربردی و محفظه ی بار آن اشاره کنیم.

کابین سول با قرار گرفتن دکمه های مختلف روی فرمان به راننده امکان استفاده از انواع آپشن ها را می دهد؛ کنسول میانی، مناسب طراحی شده و همچنین سیستم صوتی قدرتمندی هم تعبیه شده است؛ در ضمن از کیفیت بسیار خوب جنس استفاده شده در داخل کابین هم نباید غافل شد.

صندوق عقب کیا سول AM مدل 2009 تا 2013
صندوق عقب کیا سول AM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳
داخل کابین و صندلی عقب کیا سول AM مدل 2009 تا 2013
داخل کابین و صندلی های عقب کیا سول AM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳
داخل کابین و صندلی جلو کیا سول AM مدل 2009 تا 2013
داخل کابین و صندلی های جلو کیا سول AM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

مشخصات فنی

هنگام رانندگی با کیا سول ممکن است صدای زیاد موتور، عملکرد نامناسب گیربکس اتومات سول، سواری خشن و هندلینگ نسبتاً ضعیف اذیتتان کند. اما با این همه عملکرد فنی این خودرو قابل قبول است.

سول از پیشرانه ی کم مصرف و اقتصادی ۱.۶ لیتری بهره می برد که این پیشرانه قرتی معادل با ۱۳۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۶۰ نیوتون متر. این خودرو در هر صد کیلومتر، به صورت ترکیبی ۹ لیتر مصرف می کند؛ در ادامه به مشخصات فنی کامل این خودرو می پردازیم.

عنوان شرح فنی
نام خودرو کیا سول AM
نسل نسل اول ( AM ) - تولید از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳
محور محرک دیفرانسیل جلو (FWD)
گیربکس ۶ دنده اتومات تیپ ترونیک
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۱.۶ لیتر
قدرت ۱۳۰ اسب‌ بخار
گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر
شتاب ۹ ثانیه
سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۹ لیتر در صد کیلومتر
ابعاد طول: ۴۱۴۰ عرض: ۱۸۰۱ ارتفاع: ۱۶۰۰ (میلی متر)
فاصله محوری ۲۵۵۰ میلی متر
وزن ۱۲۳۱ کیلوگرم
حجم باک ۵۴ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
موتور کیا سول AM مدل 2009 تا 2013
موتور کیا سول AM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

امکانات و آپشن ها و ایمنی

امکانات رفاهی و آپشن های کیا سول بطور کامل به شرح زیر است:

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ): مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر ، کلید غیر فعال سازی کیسه هوای ایمنی جهت نصب صندلی کودک

  • سیستم های پایداری و کمک راننده: ABS , EBD

  • سیستم های امنیتی و حفاظتی: سیستم کلید ضد سرقت ، دارای قفل مرکزی در اختیار راننده ، دارای ریموت کنترل رادیویی ، قفل و باز نمود دربها بدون کلید ، روشن و خاموش شدن خودرو بدون کلید

  • سیستم فرمان و هدایت پذیری: قدرت کمکی الکترو هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت

  • نوع غربیلک: قابلیت تنظیم در جهت عمودی ، دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان

  • سیستمهای تهویه مطبوع: دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق

  • سیستم صوتی و تصویری: سیستم صوتی مجهز به ۴ بلندگو قابلیت پخش CD به همراه چنجر ۶ تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable

  • سیستمهای مولتی مدیا: نمایشگر LCD لمسی چند منظوره ، نمایشگر میزان باد تایرها ، نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده به صورت Super Vision

  • سیستم صندلیهای جلو: دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش پارچه ای با تنوع رنگی ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی ، دارای سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر

  • سیستم صندلیهای عقب: دارای روکش پارچه ای با تنوع رنگی ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن

  • سیستم آیینه ها: آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، قابلیت تاشوندگی

  • سیستم شیشه ها: تنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، شیشه های سولار

  • سیستم های سقف: سانروف سفارشی با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب ، دارای سقف پانوراما سفارشی

  • سیستم روشنایی جلو: دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی ، دارای مه شکن

  • سیستم روشنایی عقب: چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن

  • سنسورهای پیش فعال: مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها

  • سیستم های کمک رانندگی: مجهز به سنسور پارک، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل

کیا سول همچنین ۵ ستاره ی ایمنی را از موسسه ی یورو انکپ EURONCAP و NHTSA دریافت کرده است تا در زمینه ایمنی حرف و حدیثی برای این خودرو باقی نماند.

وضعیت در بازار ایران

کیا سول در ابتدای ورودش به بازار کشورمان، با طراحی و ظاهر عجیب وغریب و قیمت غیر رقابتی اش نتوانست به فروش خوبی دست یابد و تنها چندین دستگاه از این خودرو به فروش رسید؛ ولی الان کمی وضع بهتر شده و شما می توانید نمونه های کارکرده کیا سول ۲۰۱۳ را خریداری کنید. البته به یاد داشته باشید که بازار خرید و فروش سول بسیار ضعیف است و مشتری اول و آخرش خودتان هستید.

سخن آخر

امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی کیا سول AM را در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی کیا سول AM مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

3 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات