معرفی خودرو

مشخصات ریو هاچ بک و سدان UB مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷

کیا ریو هاچ بک و سدان UB مدل 2011 تا 2017 Kia Rio UB

نسل سوم خودروی ریو در سال ۲۰۱۱ با کد اتاق UB معرفی شد و تولید آن با دو مدل ریو هاچ بک و ریو سدان تا سال ۲۰۱۷ ادامه پیدا کرد. اطلس خودرو با توجه به سابقه ی خوب نسل اول این خودرو، واردات این نسل از ریو را بر عهده گرفت و ریو UB در تعداد محدودی در مدل هاچبک و سدان در بازار کشورمان عرضه شد.

امروز و در این نوشتار از مجله یدک مال، سراغ خودروی کیا ریو هاچ بک و سدان UB رفته ایم و در ادامه به معرفی و بررسی طراحی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات، سطح ایمنی، وضعیت فروش و بازار لوازم یدکی این خودرو خواهیم پرداخت؛ در ادامه ی این نوشتار با ما همراه باشید.

معرفی

کیا ریو یک خودرو خانوادگی کوچک (ساب کامپکت) کره‌ای است که تولید آن از سال ۱۹۹۹ میلادی توسط کیا موتورز آغاز شده و تا به امروز چهار نسل از آن معرفی شده است. کیا ریو در واقع جایگزینی برای پراید مشهور خودمان است البته نه آن پرایدی که ما در ذهن داریم. بد نیست بدانید تولید مدلی از پراید که تا همین چند سال پیش در کشورمان روی خط تولید قرار داشت، در سال ۱۹۹۳ متوقف شده و نسل دوم آن وارد بازار شد. البته این خودرو پیشتر با نام فورد فستیوا شناخته می شد و تولید نسل دوم آن هم در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید.

پس از به پایان رسیدن عمر پراید البته در بازارهای جهانی، کیا تصمیم به معرفی نسل جدید آن با نام ریو گرفت؛ و نسل اول آن در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. این نسل از ریو در سال ۲۰۰۳ یک فیس لیفت را تجربه کرد که راه خود را به بازار ایران هم پیدا کرد و اتفاقا به محبوبیت بالایی دست یافت.

تولید و مونتاژ نسل اول این خودرو یعنی ریو DC در ایران بر عهده شرکت سایپا بود که به دلیل عدم نصب کیسه هوا و رعایت نکردن استاندارد های داخلی، تولید آن در سال ۹۱ شمسی متوقف شد. این مدل از ریو هنوز هم در کشورمان از بازار دست دوم خوبی برخوردار است.

نسل دوم ریو هم در سال ۲۰۰۵ معرفی شد که البته به دلیل عدم ورود به کشور مورد توجه ما نیست. همانطور که گفته شد نسل سوم ریو در دو مدل سدان و هاچبک عرضه می شد که تفاوت آنها تنها در نمای عقب خودرو است و در نمای جلو خودرو و ویژگی‌های فنی هم تفاوتی دیده نمی‌شود. البته مدل سدان موجود در بازار ایران تجهیزات رفاهی بیشتری دارد. 

طراحی ظاهری

طراحی ریو هاچ بک توسط پیتر شرایر طراح سابق آئودی صورت گرفته و کاملا از المان های طراحی کیا موتورز پیروی می کند اما با ساخته های جدید کیا مانند سراتو و اپتیما همخوانی ندارد. در بحث خارجی این خودرو در مدل سدان به ترتیب دارای طول، عرض و ارتفاع ۴۳۶۶، ۱۷۲۰ و ۱۴۵۵ میلی متر می باشد و مدل هاچ بک با ۴۰۴۶ میلی متر طول از نسخه ی سدان کوتاه تر است اما عرض و ارتفاع آن فرقی با مدل سدان ندارد.

فاصله ی محوری در هر دو مدل یکی است و در نسخه ی هاچبک به فضای پای سرنشینان توجه ویژه ای شده است. وزن کیا ریوی نسل سوم بسته به نوع اتاق و پیشرانه ی انتخابی از ۱۰۹۳ کیلوگرم تا ۱۱۴۱ کیلوگرم متغیر است.

داخل کابین

کیا ریو هاچ بک یک خودرو کوچک است و جامعه ی هدف آن، خانواده‌های کوچک و کم جمعیت هستند. البته نسخه سدان را به دلیل وجود فضای بار بیشتر، می‌توان گزینه بهتری برای خانواده ها دانست. اما اگر به دنبال یک هاچبک جذاب و کوچک هستید، کیا ریو هاچبک می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

مشخصات فنی

کیا ریو UB در بازار جهانی با طیف وسیعی از موتورهای بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود که موتورهای بنزینی آن شامل ۱.۲، ۱.۴ و ۱.۶ لیتری هستند که مورد آخر دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز هست و مدل‌های توربو دیزل نیز دارای حجم‌های ۱.۱ و ۱.۴ لیتری هستند. البته در بازار خاورمیانه کیا ریو تنها با موتور بنزینی ۱.۴ لیتری خود عرضه شده که مدل‌های موجود در کشور نیز از همین گونه‌اند. نیروی موتور ریو از طریق یک جعبه دنده ی ۴ دنده خودکار به چرخ های جلو انتقال پیدا می‌کند که به حالت تیپ ترونیک نیز مجهز است.

مشخصات فنی کیا ریو ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷
نام خودرو کیا ریو - همچنین کیا پراید
کشور سازنده کره جنوبی
نسل و مدل نسل سوم: UB - تولید : ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷
پیشرانه ۴ سیلندر
حجم موتور ۱.۴ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
قدرت ۱۰۹ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر
جعبه دنده ( گیربکس ) ۴ دنده خودکار
شتاب ۱۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۱۹۸ کیلو گرم
ابعاد طول : ۴۰۵۰ | عرض : ۱۷۲۰ | ارتفاع : ۱۴۵۵ میلی متر
فاصله ی بین دو محور ۲۵۷۰ میلی متر
مصرف ترکیبی ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک ۴۳ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
نمای جلوی کیا ریو هاچ بک UB مدل 2017

امکانات رفاهی و تجهیزات

کیا ریو در بخش امکانات رفاهی خود مواردی چون ورود و استارت بدون کلید، سانروف دو حالته، تهویه خودکار، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، کول باکس، سنسور باران، سیستم بخار زدایی از شیشه جلو و عقب، تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل از روی فرمان، قابلیت اتصال تلفن همراه و جواب دادن به تماس از روی فرمان، چراغ‌های خودکار، تنظیم ارتفاع چراغ جلو، راهنما و چراغ عقب از نوع LED، گرمکن صندلی های جلو و گرمکن فرمان است.

امکانات کیا ریو UB
ترمز و پایداری ABS – EBD
کیسه هوا مجموعاً ۶ کیسه هوا
سیستم صوتی و تصویری قابلیت پخش CD و MP3 – بلوتوث – تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان – USB - iPod
دیگر تجهیزات رینگ ۱۷ آلومینیومی – سیستم تهویه مطبوع خودکار به همراه یونیزه کننده هوا – صفحه کیلومتر شمار سوپرویژن – چراغ های راهنمای LED روی آینه های جانبی – آینه های جانبی تاشو برقی – آلبوم داشبورد – فرمان تلسکوپی – سنسور باران – سنسور پارک در عقب – سانروف – سنسور نور – دکمه استارت استاپ موتور – سیستم ورود بدون کلید – کروز کنترل

ایمنی

در بخش امکانات ایمنی نیز ریو مجهز به ۶ عدد کیسه هوا، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم مدیریت پایداری، سیستم کنترل خودرو در سربالایی، سنسور دنده عقب، پشت سری های فعال، ایموبلایزر و نمایشگر فشار باد تایر است. همچنین ریو هاچ بک توانسته است ۵ ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ اروپا و ۴ ستاره ایمنی را از موسسه NHTSA آمریکا دریافت کند؛ که با توجه به کلاس خودرو نمرات قابل قبولی محسوب می شوند.

وضعیت فروش و لوازم یدکی

نخستین سری وارداتی این خودرو، مدل های ریو هاچ بک فیس لیفت و ریو سدان ۲۰۱۴ بود که به بازار ایران راه پیدا کردند. این نسل از ریو که در میان برادرانش بیشترین شباهت را به نسل سوم سراتو یعنی مدل YD دارد، در بحث تجهیزات دارای امکاناتی خوب اما در حد سایر رقباست و به لحاظ ظاهری نیز به لطف درب‌های عقبی کشیده اش، اسپرت تر از مدل سدانش به نظر می رسد.

وقتی صحبت از قیمت ریو هاچ بک می‌شود، بسیاری آن را دلیل حضور کم رنگش در ایران می‌دانند چراکه با شروع مونتاژ نسل دوم هیوندای i20 در کرمان موتور، عملا بسیاری از مشتریان ریو هاچ بک به خریدن i20 روی آوردند درحالیکه ریو هم بزرگتر و هم جادارتر از آن است.

به لحاظ لوازم یدکی هم با توجه به اینکه ریو هاچ بک و سدان بطور گشترده وارد ایران نشدند؛ قطعات یدکی آنها هم سخت پیدا می شود و شاید کمی کمیاب باشد اما خب بطور جسته و گریخته می توان لوازمش را پیدا کرد.

شما همین حالا میتوانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی کیا ریو هاچ بک و سدان UB را با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات