کیا, معرفی خودرو

مشخصات نسل سوم کیا اسپورتیج SL مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶

مشخصات کیا اسپورتیج 2010 تا 2016 نسل سوم SL Kia Sportage SL

کیا اسپورتیج یکی از محبوب ترین و موفق ترین کراس اوور های شرکت خودروسازی کیا موتورز کره جنوبی است که تولید آن از سال ۱۹۹۳ شروع شد و تاکنون چهار نسل از این محصول جمع و جور، عرضه شده است.

نسل سوم این خودرو که با کد اتاق SL شناخته می شود و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ عرضه می شد را میتوان در واقع معرفی کننده و باعث مشهور شدن مدل اسپورتیج دانست.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی مشخصات نسل سوم کیا اسپورتیج SL مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ می پردازیم؛ در ادامه با یدک مال همراه باشید.

طراحی

نمای بیرون

کیا اسپورتیج SL در واقع هیچ شباهتی به نسل پیشین خود ندارد و از زبان طراحی جدید کیا در آن زمان بهره می‌برد. جلو پنجره موسوم به پوزه ببر با چراغ‌های کشیده حالتی قاطع به خودرو داده اند و نمای جذابی را در کنار طرح خوشایند سپر به ویژه در مدل نیوفیس به نمایش می‌گذارند.

در نمای کناری شاهد یک طراحی ساده اما شکیل هستیم که در نوع خود متمایز و دلنشین جلوه می‌کند.

نمای جلو کیا اسپورتیج 2010 تا 2016 نسل سوم SL Kia Sportage SL
نمای جلو کیا اسپورتیج ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نسل سوم SL

نمای عقب نیز سعی داشته تا معیار سادگی را حفظ کرده و در عین حال جذابیت بصری قابل قبولی را برای تمامی مشتریان پدید آورد. درمجموع باید گفت که طراحی بیرونی اسپورتیج SL بسیار هماهنگ از آب درآمده و جزو نقاط قوت این خودرو به شمار می‌رود.

نمای عقب کیا اسپورتیج 2010 تا 2016 نسل سوم SL Kia Sportage SL
نمای عقب کیا اسپورتیج ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نسل سوم SL

نمای داخل کابین

درون کابین اسپورتیج SL شاهد نوعی طراحی تقریبا اسپرت و جذاب هستیم که سعی داشته تا حدی مدرن و مطابق با سلیقه مشتریان امروزی جلوه کند. غربیلک فرمان تقریبا اسپرت به نظر می‌رسد و در کنار حالت سیلندری نشانگرهای سرعت و دور موتور پشت آمپر، جنبه‌های بصری هیجان‌انگیزتری را مقابل دیدگان راننده به نمایش درمی‌آورد.

دکمه‌های پرکاربرد روی کنسول میانی به‌راحتی در دسترس کاربر قرار دارند و فرم صندلی‌ها نیز تا حد امکان مطابق با بدن سرنشینان طراحی شده است. فضای داخلی این خودرو جهت حضور ۴ یا ۵ سرنشین کفایت خواهد کرد اما نور ورودی به آن به ویژه در ردیف دوم چندان کافی نیست.

نمای داخل کابین کیا اسپورتیج 2010 تا 2016 نسل سوم SL Kia Sportage SL
نمای داخل کابین کیا اسپورتیج ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نسل سوم SL

مشخصات فنی

کیا اسپورتیج SL توان مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۲۲۷ نیوتن متر دریافت می‌کند. گیربکس ۶ دنده اتوماتیک به‌علاوه دو عدد دیفرانسیل نیروی حاصل را به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال می‌کنند. شتاب صفر تا صد این خودرو معادل ۱۰.۴ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت اسپورتیج نیز حدود ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود.

عنوان شرح فنی
نام خودرو کیا اسپورتیج SL
نسل نسل سوم ( SL ) - تولید از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶
محور محرک دو دیفرانسیل
گیربکس ۶ دنده خودکار تیپ ترونیک
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۲.۴ لیتر
تنفس موتور تنفس طبیعی
قدرت ۱۷۷ اسب‌ بخار
گشتاور ۲۲۷ نیوتن متر
شتاب ۱۰.۴ ثانیه
سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۹.۶ لیتر در صد کیلومتر
فاصله محوری ۲۶۳۹ میلی متر
وزن ۱۵۸۸ کیلوگرم
حجم باک ۶۶ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
مشخصات فنی کیا اسپورتیج 2010 تا 2016 نسل سوم SL Kia Sportage SL
مشخصات فنی کیا اسپورتیج ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نسل سوم SL

تجهیزات و امکانات رفاهی

کیا اسپورتیج SL در نسخه‌های وارداتی و شرکتی با انواع و اقسام آپشن‌های متنوع در بازار ایران حضور یافته است که نسخه‌های فول آپشن آن از امکاناتی همچون کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه‌های کنترل سرعت در سرپایینی، سیستم کنترل کشش و پایداری، ۴ حالت رانندگی، حسگرهای پارک، سنسور فشار باد تایر، اتولایت، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، فرمان برقی، سیستم صوتی اینفینیتی با ۷ اسپیکر.

همچنین نمایشگر ۴.۳ یا ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، رهیاب، بلوتوث، کیسه هوای جلو و پرده‌ای و جانبی، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، روکش صندلی چرمی، سقف پانوراما، سانروف، آینه جانبی تاشو برقی و شیشه بالابر آنتی ترپ

نمای-جانبی-نسل-سوم-کیا-اسپورتیج-SL-مدل-2010-تا-2016
نمای-جانبی نسل سوم کیا اسپورتیج SL مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶

ورود به ایران

این خودرو ابتدا با نسل دوم به بازار ایران راه پیدا کرد اما اوج استقبال از آن در نسل سوم پدید آمد؛ جایی که اسپورتیج با طراحی ظاهری کاملا جدید به بازار ایران پا گذاشت و بسیار موردتوجه مشتریان قرار گرفت. اسپورتیج SL ابتدا با مدل فیس قدیم طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در کشورمان به فروش رسید و سپس مدل نیوفیس نیز در مدل‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تحویل مشتریان داخلی شد. اسپورتیج نسل سوم در ایران محبوبیت بالایی دارد و در حال حاضر نیز جزو خودروهای پرفروش دست دوم و کارکرده کره‌ای به شمار می‌رود.

این خودرو به دلیل بهره‌مندی از طراحی ظاهری مدرن، جوان‌پسند و مطابق با سلیقه مشتریان ایرانی، خیلی زود موردتوجه قرار گرفت و توانست فروش بسیار مطلوبی را در کشور تجربه کند. کیا اسپورتیج اس ال از لحاظ پلتفرم کاملا مشابه هیوندای توسان ال ام است اما سواری نسبتا اسپرت و قابلیت‌های دینامیکی بهتری را ارائه می‌دهد. این خودرو به صورت شرکتی و یا وارداتی غیررسمی در ایران حضور یافت که تفاوت‌های میان این مدل‌ها به وجود نمایشگر بزرگ، گرمکن و سردکن صندلی‌ها و… خلاصه می‌شد.

ناگفته نماند که مدل‌های فیس لیفت ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ این خودرو نیز به بازار کشورمان راه پیدا کردند که در مدل نیوفیس از دیلایت‌های LED جدید و چراغ مه شکن با طراحی متفاوت بهره برده شده است؛ جلوپنجره نیز تفاوت‌هایی نسبت به گذشته را به نمایش می‌گذارد.

رقبای اسپورتیج در بازار ایران

کیا اسپورتیج SL در ایران باید مقابل حریفانی همچون هیوندای توسان ix35 (LM)، میتسوبیشی ASX و ام جی GS بیاستد. چری تیگو ۷ ، هایما اس ۷ توربو و جک اس ۵ اتوماتیک نیز به عنوان حریفان صفر کیلومتر در برابر نمونه های کارکرده اسپورتیج حاضر هستند.

سخن پایانی

امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را ظی کیا اسپورتیج SL در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی کیا اسپورتیج SL را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

گالری تصاویر

منبع : خودرو بانک

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات