آموزشی, فیلم, کیا, معرفی خودرو

کیا اپتیما TF – اپتیما نسل سوم

اپتیما TF-تصویر شاخص

کیا اپتیما TF

 

 

کیا اپتیما در پنج نسل وارد بازارهای جهانی شده است اینک قصد داریم به معرفی نسل سوم این خانواده یعنی کیا اپتیما TF بپردازیم، پس با یدک مال همراه باشید.

کیا اپتیما TF با پلتفرم مشابه هیوندای i40 پس از طراحی دوباره با نام Kia K5 در بازار کره جنوبی و چین اولین بار در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه اتومبیل نیویورک رونمایی شد.

در نهایت در ژانویه سال ۲۰۱۱ کیا اپتیما TF به بازار عرضه شد.اپتیما TF یک سدان اندازه متوسط (mid-size) و محور جلو است.در کره جنوبی این خودرو با یک پیشرانه ۲.۴ لیتری چهارسیلندر که قوای موتور در آن توسط یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته به چرخها منتقل می شود،برای اولین بار برای خرید در دسترس قرار گرفت.از همان ابتدا سه تیپ مختلف برای اپتیما TF در نظر گرفته شد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

کیا اپتیما TF نمای کناری
جداول محتوا
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    پیشرانه G4KJ و سیستم تعلیق

     

     

    G4KJ یک پیشرانه از نوع Theta II بنزینیکیا اپتیما TF پیشرانه (D-CVVT با ضریب تراکم ۱۱.۳:۱) با بلوک موتور آلومینیومی است که تزریق سوخت در آن به صورت مستقیم انجام می شود و سیلندر ها دارای شفت های دوگانه سربار هستند.

    تمامی تیپ های کیا اپتیما TF دیفرانسیل جلو هستند. تیپ های  LX ،EX و SX به صورت استاندارد با موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری و به قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر عرضه می‌شوند. یک موتور چهار سیلندر ۲ لیتری مجهز به توربوشارژی به قدرت ۲۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۶۴ نیوتن متر بر روی تیپ SX قابل سفارش است و در تیپ Limited به صورت استاندارد عرضه می‌شود. تمامی مدل ها با گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه می‌شوند.

    از نظر مصرف سوخت، مدل ۲.۴ لیتری در سیکل ترکیبی در ۱۰۰کیلومتر ۱۰ لیتر مصرف می‌کند (۱۲ لیتر در شهر و ۸.۵ لیتر در اتوبان در ۱۰۰ کیلومتر).

    برای مدل توربو این مقادیر در سیکل ترکیبی ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (۱۳ لیتر در شهر و ۹ لیتر در اتوبان در ۱۰۰ کیلومتر) می‌باشد.

    در آزمون های عملکردی، اپتیما EX با تجهیزات کامل شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتری برابر ۸.۹ ثانیه را ثبت کرد که برای این کلاس میزانی متوسط است. این زمان برای تیپ SX مجهز به موتور توربو ۶.۵ ثانیه می‌باشد، که همچنان مقداری متوسط برای یک سدان خانوادگی با موتوری ارتقا یافته یا موتور ۶ سیلندر خورجینی است.

    سیستم تعلیق در کیا اپتیما TF همانند هیوندای i40 YF که به صورت مشترک طراحی شده اند،در جلو از نوع مک فرسون (MacPherson) و در عقب دارای اتصالات چندگانه(Multi-Link Suspension) است.

    مشخصات عمومی کیا اپتیما TF

     

     

    مشخصات موتور دیفرانسیل جلو
    تعداد سیلندر ۴
    تعداد سوپاپ ۱۶
    حجم موتور (سی‌سی) ۲.۳۵۹
    قدرت(اسب‌بخار) ۱۹۲
    گشتاور (نیوتن‌متر) ۲۴۵
    شتاب (۰ – ۱۰۰کیلومتر ) (ثانیه) ۸.۹
    نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۲۰۸
    جعبه دنده ۶ سرعته اتومات
    مصرف سوخت (ترکیبی) (۱۰۰km در لیتر) ۱۰
    حجم باک بنزین ۷۰
    تایرها ۲۲۵/۴۵R18
    وزن ناخالص خودرو (کیلوگرم) ۱.۴۰۵

    ایمنی

     

     

    تجهیزات ایمنی در کیا اپتیما TF شامل ایربگ های دوگانه جلو،ایربگ های جانبی در قسمت جلو و اپربگ های پرده ای می باشد.

    از طرف دیگر این خودرو از سیستم ترمز ABS و EBD (توزیع نیروی ترمز الکترونیکی) ،(سیستم کنترل پایداری الکترونیک) ESC ، سیستم کنترل کشش TCS ، صندلی جلو دارای مهار کننده سر و کمربندهای ایمنی پیش کشنده دارای قابلیت تنظیم مقاومت بهره می برد.

    در اپتیما TF تیپ EX از ترمز های جلو دیسکی ۳۰۰ میلی متری و در عقب از دیسک های ترمز ۲۸۴ میلی متری استفاده شده است.این در حالی است که دیسک های ترمز جلو در تیپ SX در واقع ۳۲۰ میلی متری هستند.

    در آزمون تصادف ANCAP کیا اپتیما TF توانست ۵ ستاره را با به دست آوردن ۳۵.۵۸ امتیاز از ۳۷ امتیاز کسب کند.در تحلیل نتایج آزمون تصادف از جلو در نهایت وجود خطر بروز جراحت جدی در سینه و پای راننده گزارش شد.این در حالی است که در آزمون تصادف جانبی کیا اپتیما TF حداکثر امتیاز را به دست آورد.

    آپشن و امکانات

     

     

    آپشن و امکاناتکابین اپتیما TF اپتیما TF تیپ EX شامل رینگ های ۱۷ اینچی آلیاژی،سیستم صوتی CD با شش بلندگو،امکان پخش MP3،ورودی ۳.۵ میلی متری،امکان اتصال Bluetooth،سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای،کروز کنترل،چراغ مه شکن جلو،سنسور پارک دنده عقب،صندلی های عقب با تقسیم بندی ۶۰/۴۰،صندلی های عقب با قابلیت تاشوندگی،دوردوزی چرمی فرمان،قفل مرکزی با قابلیت کنترل از راه دور،چراغ های جلو اتوماتیک،شیشه های برقی،آینه های جانبی تا شونده،فرمان قابل تنظیم،آینه وسط الکتروکرومیک،دارای کامپیوتر پیمایش سفر،دو خروجی برق ۱۲ ولتی و ایموبیلایز(سامانه ضد سرقت).

    اپتیما TF تیپ SX علاوه بر آپشن های فوق دارای رینگ های آلیاژی ۱۸ اینچی،سیستم صوتی با هفت بلندگو با برند Infinity همراه با ساب ووفر و قابلیت پخش موزیک از طریق اتصال بلوتوث،سیستم جهت یابی (Navigationنمایشگر هفت اینچی لمسی،صندلی با قابلیت ذخیره سازی هفت حالت مختلف،چراغ های جلو زنون دارای چراغ شوی،دیلایت،چراغ مه شکن عقب بود.

    کیا اپتیما TD در ایران

     

     

    کیا اپتیماتصویر کیا اپتیما TF از بالا TF به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای وارداتی به ایران شناخته می‌شود. کیا اپتیما نسل سوم موسوم به TF توانست در بازار خودرویی ایران حضور داشته باشد و به فروش بالایی دست یابد.

    سراتو TF در سال ۲۰۱۲  توسط اطلس خودرو به بازار ایران وارد شد و در سال ۲۰۱۴ نیز تحت یک فیس لیفت قرار گرفت که در افزایش جذابیت‌های آن موثر بود.

    آخرین نسل از کیا اپتیما TF در سال ۲۰۱۶ به بازار ایران وارد گردید و پس از آن فیس‌های جدید این خودرو به کشور وارد شدند.

    یکی از دلایل محبوبیت کیا سراتو TF طراحی جذاب و اسپورت آن است در فیس لیفت سال ۲۰۱۴ تغییراتی در ظاهر این خودرو ایجاد شد که از جمله آنها می توان به تغییر طراحی و گرافیک مه شکن های جلو به حالت LED چهارتایی،منتقل شدن دیلایت به بالای چراغ،تغییر رینگ ها به ۵ پره و تغییر گرافیک چراغ های عقب اشاره کرد.

    در داخل کابین در مدلهای فیس لیفت شده تغییری ایجاد نشد.این کابین با ارگونومی بسیار خوب در عین حال ساده و با کیفیت است.

    کیا اپتیما TF وارداتی به کشور دارای یک پیشرانه ۴ سیلندری ۲.۴ لیتری بود. این پیشرانه توانایی تولید ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور را دارد.

    کار انتقال نیرو پیشرانه به چرخ‌های جلو نیز برعهده یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک گذاشته شده است.

    این سدان ۱.۴۱۱ کیلوگرمی می‌تواند طی ۸.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت است. همچنین کیا اپتیما TF از مصرف ترکیبی ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر برخوردار است.

    طراحی خارجی

     

     

    کیا اپتیما TF نسبت به نسل قبل یک فرایند پرتغییر را طی کرده که منجر به خلق سدانی جذاب با طراحی خاص و اسپرت شده است.

    طراحی ظاهری این خودرو کاملا قابل قبول و حساب شده است.

    ابعاد کیا سراتو TF نسبت به کیا سراتو MG با افزایش ۹۰ میلی متری در طول به ۴.۸۴۵ میلی متر و با افزایش ۲۵ میلی متری پهنای خودرو به ۱.۸۳۰ میلی متر و با کاهش ۲۵ میلی متری، ارتفاع خودرو به ۱.۴۵۵ میلی متر رسیده است. 

    چراغ‌های کشیده، جلو پنجره عظیم(طرح دندان ببر)،برجستگی‌ها و خطوط به کار رفته در بدنه، طراحی جدید رینگ‌ها و دیفیوزر عقب خودرو عواملی هستند که ظاهری زیبا و شیک به این خودرو داده‌اند. این تغییرات باعث شدند از هر رده سنی، طرفداران زیادی برای این خودرو پیدا شود. رینگ‌های بزرگ ۱۶ تا ۱۸ اینچی آلومینیومی و بدنه کشیده از دیگر عوامل محبوبیت این خودرو هستند.

    کیا اپتیما TF در نمونه فیس لیفت، همانطور که قبلاً اشاره شد تفاوت چشمگیری با نسخه قبلی ندارد، اما با این حال، تحولاتی در ناحیه چراغ‌های جلو و عقب، رینگ چرخ‌ها و حضور مه شکن ۴ تایی در نمای جلو، اپتیما نیوفیس را از نسخه قبلی متمایز ساخته و جلوه زیباتری به آن بخشیده است.

    طراحی داخلی و کابین

     

     

    در داخل کابین اپتیما TF شاهدکیا اپتیما TF داخل عقب طراحی ساده و در عین حال مدرنی هستیم. در اولین نگاه به داخل خودرو، رنگ مشکی ساده و پلاستیک نرم و مرغوب در کنار امکانات نسبتا زیادی را شاهد هستیم.  فضای داخلی خودرو زیاد است و جا پا کافی برای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد.

    تنها ایرادی که از این طراحی می‌توان گرفت ارتفاع پایین سقف و فضای کم برای سر سرنشینان عقب است و دلیل آن هم طراحی قوس مانند سقف آن است. این مشکل در سقف پانوراما بیشتر حس می‌شود.

    از طرف دیگر درون کابین کیا اپتیما TF شاهد فضایی با طراحی مینیمال هستیم که از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردار بوده و اجزای به کار رفته در آن نیز از جنس تقریبا مناسبی ساخته شده‌اند.

    داشبورد این خودرو به حالت راننده‌محور طراحی شده و در واقع قسمت میانی داشبورد به طرف راننده متمایل شده است که تا حدی موجب کاهش زیبایی داشبورد شده است.

    صندلی‌های جلو فرم مناسبی دارند و بدن سرنشین را به خوبی در بر می‌گیرند، اما در مسافرت‌های طولانی احتمالا کمی باعث خستگی خواهند شد.

    همانطور که گفته شد ،سرنشینان جلو از فضای کافی برخوردار هستند، اما سرنشینان بلندقد در صندلی‌های عقب، به دلیل سبک خاص طراحی سقف با محدودیت از ناحیه سر مواجه خواهند شد.

    گنجایش صندوق عقب کیا اپتیما TF معادل ۵۰۰ لیتر است که به راحتی پاسخگوی نیازهای یک خانواده متوسط خواهد بود.

    کیا اپتیما TF از امکانات رفاهی مطلوبی بهره می‌برد که از جمله می‌توان به صندلی برقی ده حالته راننده و صندلی برقی شاگرد چهار حالته، کنترل ایستایی در سربالایی، سه حالت رانندگی، دیلایت، اتولایت، ارتفاع نور اتومات، چراغ چرخشی، چراغ‌شوی، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، مانیتور ۱۸ اینچی، مانیتور عقب، دوربین عقب، قطب نما، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتومات دوگانه، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی جلو، روکش صندلی از جنس چرم ناپا، پورت ۱۲ ولت، آینه‌های تاشونده برقی، سانروف پانوراما و آینه وسط الکتروکرومیک اشاره کرد.

    تجربه رانندگی

     

     

    درون کابین کیافرمان اپتیما TF اپتیما TF دید خوبی به فضای اطراف وجود دارد، اما دامنه دید نسبت به پشت خودرو بدون حضور دوربین عقب، نسبتا محدود ارزیابی می‌شود.

    موقعیت نشستن راننده به خوبی طراحی شده و ادوات مختلف در دسترس او قرار دارند. همچنین حضور پدال شیفتر کار را برای تعویض دنده‌ها آسانتر کرده است.

    هماهنگی میان پیشرانه و جعبه دنده مناسب بوده و شتاب گیری خودرو کاملاً راضی کننده است.

    با این حال سفتی سیستم تعلیق و اثر ضربات وارده از ناهمواری‌های سطح جاده در کابین، جزو نکات منفی رانندگی با کیا اپتیما TF محسوب می‌شوند.

    پایداری خودرو نیز حین عبور از پیچ‌ها و مسیرهای منحنی شکل، در سطح مناسبی است و سیستم‌های کنترل کشش و پایداری به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهند.

    راهنمای خرید

     

     

    سوناتا YF رقیب اپتیما TF
    هوندا آکورد 2013 رقیب اپتیما TF
    تویوتا-کمری-2013-رقیب-اپتیما-TF

    نمونه‌های کارکرده کیا اپتیما TF در ایران بازار خرید و فروش خوبی برخوردارند. کیا اپتیما TF قطعا ارزش خرید بالایی دارد و شاید یکی از بهترین انتخاب‌ها در رده قیمتی خودش باشد.

    رقابت اصلی کیا سراتو TF در بازار خودرویی ایران با هیوندای سوناتا YF،هوندا آکورد ۲۰۱۳ یا تویوتا کمری ۲۰۱۳ بود.

    از لحاظ کیفیت سواری و هندلینگ کیا اپتیما TF توان رقابت با تویوتا کمری و هوندا آکورد را ندارد ولی اگر می خواهید خودرویی با طراحی بروزتر با آپشن های بیشتر و بازار خرید دست دوم بهتر داشته باشید بی شک اپتیما TF بهترین گزینه است.

    در همین رنج قیمتی می‌توانید خودروهای کراس اوور صفر کیلومتری همچون نیسان جوک، پژو ۲۰۰۸ یا سانگ یانگ تیوولی را نیز خریداری کنید.

    گالری

     

     

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات