آموزشی

علت صدای فرمان خودرو هنگام چرخاندن چیست؟

صدای فرمان خودرو

صدای فرمان خودرو هنگام چرخش فرمان اتفاقی است که برای هر خودرو و راننده ای پیش می آید . این مشکل توسط اکثر رانندگان مورد کم توجهی قرار میگیرد اما در جریان باشید که این مشکل کوچک میتواند باعث بروز مشکلات بزرگ و صدمه های جدی به خودرو شود . یک وسیله نقلیه سالم نباید هیچ صدایی از فرمان تولید کند. در ادامه ی این مقاله در مجله یدک مال با علت صدای فرمان هنگام چرخاندن و راه حل رفع آن آشنا میشویم .

صدای فرمان خودروی غیر سالم هنگام چرخش شبیه به تق تق کردن یا جیر جیر کردن است و برای پیدا کردن مشکل فرمان باید به سراغ سیستم هیدرولیک فرمان و قطعات هیدرولیکی برویم .

قطعات هیدرولیکی شامل این اعضا می باشد​ :

  • پمپ هیدرولیک
  • مخزن هیدرولیک
  • شیر هیدرولیک
  • تسمه هیدرولیک فرمان
  • جک هیدرولیک (دو طرف فرمان)

سیستم فرمان هیدرولیک یک سیستم لوپ بسته است که از مایعات هیدرولیک ( روغن هیدرولیک ) تحت فشار برای تغییر زاویه چرخ های جلو استفاده می کند . حال اگر در زمان چرخاندن فرمان , صدای فرمان خودرو شبیه به جیغ یا صوت کشیدن به گوشمان برسد باید در بحث سیستم هیدرولیک دو قسمت چک شود :

۱_ عیب از فولی تسمه روی میل لنگ می باشد

۲_ سایز تسمه هیدرولیک مناسب نیست یا باید رگلاژ شود

رایج ترین دلایل ایجاد صدا در فرمان خودرو 

سیستم هیدرولیک فرمان :

گاهی شکستگی یکی از قطعات داخلی سیستم هیدرولیک باعث ایجاد صدای فرمان خودرو شود . سیستم هیدرولیک فرمان دارای قطعاتی مانند پمپ هیدرولیک ، کاسه نمد چرخ ها ، تمام شدن و یا خراب روغن هیدرولیک و جک دو طرفه هیدرولیک خودرو شود . در هر چهل هزار کیلومتر مسافت طی شده توسط خودرو روغن موتور خودرو باید تعویض شود .

 مفاصل توپی خشک :

مفاصل توپ وظیفه دارند به بازوهای کنترل تعلیق و بند انگشت فرمان اجازه حرکت یکنواخت را بدهند . مهم است که این مفاصل روغن کاری شوند وگرنه خشک می شوند و در حین استفاده صداهای زیادی را ایجاد می کنند .

غیر استاندارد بودن رینگ و لاستیک :

بسیاری از راننده ها از رینگ ها و لاستیک نامناسب برای خودروی خود استفاده میکنند و همین باعث مشکلات زیادی مانند مشکل در هنگام دور زدن میشود و همین مشکلات میتواند باعث ایجاد صدا در فرمان خودرو شوند .

فرسودگی و کهنگی رادها :

 راد قطعه ای است که وظیفه آن اتصال میله و فرمان به تایرهای خودرو میباشد همچنین هر راد در خصوص بهبود چرخش فرمان و تایرها وظیفه دارد . زمانی که این قطعه دچار فرسودگی و کهنگی شود ، در هنگام چرخاندن فرمان و یا در مسیرهای پر از پستی و بلندی که فرمان مدام در حال تکان خوردن است ، صدای فرمان خودرویی که می شنوید بلندتر شنیده میشود .

بوش های طبق بد در سیستم تعلیق :

بوش های تعلیق برای همیشه در وسیله نقلیه شما دوام نمی آورند . هنگامی که آنها شروع به خراب شدن کنند ، از هم می پاشند و در نهایت شکاف ایجاد می کنند . وجود هر گونه مشکلی از جمله ترک خوردن ، پارگی و یا حتی شکسته شدن در بوش های سیستم تعلیق باعث سرو صداهای اضافی در هنگام چرخش فرمان خودرو می شود . هر بار که چرخ را بچرخانید ، صدای جیرجیر می شنوید که این بدان معنی است که شما باید بوش های طبق در سیستم تعلیق را تعویض کنید .

جعبه ی فرمان معیوب :

جعبه ی فرمان وظیفه تامین مایع هیدرولیک فرمان را در هر بار چرخاندن چرخ بر عهده دارد . اگر در هر بار چرخش با سرعت کم صدای فرمان خودرو ایجاد شود نشانه ی خرابی این قطعه میباشد .

روغن فرمان کم قدرت :

روغن هیدرولیک فرمان برای اینکه به پمپ برق فرمان اجازه دهد تا جعبه ی فرمان را روغن کاری کند و به راننده اجازه دهد فرمان را به آرامی بچرخاند ضروری است . اگر مقدار روغن هیدرولیک فرمان به اندازه ای کم شود ، پمپ هیدرولیک فرمان هم نیز خراب خواهد شد و نه تنها چرخاندن چرخ سخت تر و فرمان سفت میشود ، بلکه باعث ایجاد صدای فرمان خودرو نیز میشود .

خرابی و وجود مشکل در پلوس :

خرابی سرپلوس و یا میل پلوس از دیگر علت صدای فرمان هنگام چرخش می باشد . یکی از مهم ترین قطعات خودرو ، پلوس می باشد که معمولا در هنگام چرخش فرمان خود را نشان می دهد یکی از مهم ترین وطایف پلوس ، انتقال نیروی تولید شده توسط موتور خودرو به قسمت گیربکس یا جعبه دنده می باشد اگر این قطعه خراب شود در این فرآیند اختلال ایجاد می کند که در نهایت این امر منجر به بروز سر و صدا در هنگام چرخش فرمان می شود .

دلایل خرابی پلوس خودرو :

  • یکی از مهم ترین دلایل خرابی پلوس ، پارگی در گردگیر ها می باشد .
  • اگر دور موتور و سرعت ماشین به درستی تنظیم نشود و یا به عبارتی با دنده اشتباهی خودرو رانندگی کنید ، باعث خرابی سرپلوس می شود .
  • استفاده نامناسب از ترمز دستی و همینطور ترمز کردن های شدید و به طور پیوسته می تواند به سرپلوس شما آسیب جدی وارد کند .

برای جلوگیری از ایجاد صدای فرمان خودرو چکاری باید انجام شود ؟

در بعضی مواقع ممکن است سیستم تعلیق فقط نیاز به یک روغن کاری داشته باشد که به سرعت رفع می شود ؛ اما گاهی اوقات ممکن است یک قطعه خراب شده باشد که نباید آن را نادیده بگیرید . یکی از مواردی که می تواند در جلوگیری از صدای فرمان خودرو به شما کمک کند ، انجام سرویس های دوره ای می باشد . این امر شما را از سلامت کامل قطعات مطمئن می کند .

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات