آموزشی

با پلوس خودرو بیشتر آشنا شویم

پلوس خودرو

پلوس خودرو  که نام اصلی آن Axle Shaft است وظیفه‌ی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ را دارد. پلوس نیروی تولید شده توسط موتور خودرو را به گیربکس یا همان جعبه دنده انتقال می دهد و سپس این نیرو توسط میل گاردان به دیفرانسیل خودرو انتقال می یاب

اجزاء پلوس خودرو

۱- سرپلوس : سرپلوس قطعه ای است که پلوس را به چرخ ها متصل کرده و نقش اصلی را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو ایفا می کند. در انتهای پلوس قسمتی که به چرخ‌ها متصل می‌شود که باید متحرک باشد تا هنگام عبور خودرو در جاده‌ها و پیچ‌وخم‌های آن و هنگام پیچیدن و دور زدن خودرو نرم بوده و حرکت کند تا شکسته نشود. به همین دلیل از سرپلوس جهت چرخش پیچشی پلوس استفاده می‌شود

۲- مشعلی پلوس : مشعلی پلوس قطعه ای است که در انتهای گیربکس قرار گرفته و با اتصال به سه شاخ پلوس که داخل قسمت داخلی گیربکس قرار می گیرد، به پلوس متصل می شود.

۳- گردگیر پلوس : گردگیر پلوس قطعه ای است که وظیفه اصلی آن محافظت از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک موجود در هوا است که شامل قطعاتی می شود که روغن کاری شده یا گیریس کاری شده اند و بابت جلوگیری از پس دادن روغن موجود در قطعات است. این نوع گردگیر مابین چرخ و گیربکس نصب می گردد در ناحیه ای که نیرو در حال انتقال است. به دلیل مکان قرارگیری گردگیر در سیستم خودرو و ارتباط مستقیم آن با گیریس موجود در گیربکس بسیار حساس بوده و بعد از مدتی از بین می رود و فاسد می شود که این فاسد شدن منجر به آسیب های جدی تر در قطعه و پارگی آن می شود که در نهایت باعث پس دادن گیریس می شود و همچنین باعث قفل کردن موتور و از بین رفتن آن می شود.

۴-سه شاخه پلوس : خرابی بلبرینگ سه شاخه پلوس به صورت ضربه های متوالی به موتور بروز میکند که نشانه اش تکان های دسته دنده در سرعت پایین و لرزش ماشین در سرعتهای بالاست که اگر تعمیر نشود دسته موتور ها را از بین می برد. صدایی که در عقب و جلو کردن پلوس به گوش میرسد ناشی از برخورد انتهای میله پلوس با مشعلی است که اگر فنر داخلش باشد این صدا کمتر به گوش میرسد و چندان ربطی به خرابی ندارد.

پلوس خودرو
پلوس خودرو

علل خرابی پلوس خودرو

۱- مهم ترین علت خرابی طبق تجربه و آمار، پاره شدن گردگیرهای آن است. (گردگیر پلوس قطعه‌ای است قیف مانند که در انتهای آن قرار دارد) که از برخورد، گردو خاک و… با سر پلوس‌ ممانعت می کند، اگر همیشه در هنگام سرویس خودرو گردگیرها را چک کنید در این صورت، اگر پارگی داشته باشند می توانید با تعویض آنها از خرابی سر پلوس جلوگیری کنید.

۲-  استفاده ناصحیح از دنده درحال رانندگی

۳-  شل بودن پیچهای سرپلوس

۴  استفاده غلط ازترمز یا ترمزدستی

۵- ضربه زدن شدید به خودرو به علت رها کردن زود کلاچ خودرو 

۶- بکسل کردن خودرو یا وسیله نقلیه ای که وزن آن بیشتر از وزن خودرو است.

۷-روشن کردن خودرو به وسیله دنده درحال حرکت (بزنید دنده دو کلاج را بگیرید وقتی سرعت گرفت کلاج را رها کنید)

پلوس خودرو
پلوس خودرو

خطرات خرابی ناشی از خرابی پلوس کدامند؟

اگر در هنگام دور زدن صدای تق تق از چرخ ها شنیده می شود، نشانه خرابی سرپلوس می باشد. در صورت نادیده گرفتن می تواند تاثیرات زیان باری به همراه داشته باشد که مهمترین این اثرات شامل:

۱-شکسته شدن محفظه ساچمه ها و قفل شدن چرخ

۲- در صورت شکسته شدن محفظه ساچمه ها می تواند باعث قفل شدن فرمان گردد

۳- شکسته شدن پلوس در سرعت بالا باعث آسیب جدی گیربکس می گردد

۴- در بعضی موارد احتمال از دست دادن کنترل خودرو و چپ کردن

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات