آموزشی

دلایل لرزش فرمان خودرو چیست ؟

دلایل لرزش فرمان خودرو

به گزارش پایگاه خبری”یدک مال” دلایل لرزش فرمان خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد  و فرمان خودرو  از مهم ترین اجزا برای حفظ تعادل و کنترل وسیله نقلیه است.. بروز مشکل در فرمان خودرو، مشکلات و بعضا حوادث ناگوار و ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت  ایجاد هر مشکلی در فرمان که وظیفه حفظ تعادل خودرو را به‌عهده دارد بسیار مهم است

دلایل لرزش فرمان خودرو

۱-بالانس نبودن لاستیک : تنظیم و بالانس نبودن لاستیک ها از شایع ترین دلایل لرزش فرمان خودرو محسوب می شود. در صورت بالانس نبودن چرخ های ماشین، در سرعت های بالای ۹۰ کیلومتر بر ساعت، لرزش و تکان های خودرو تشدید شده و بیشتر احساس می شود.چرخی که از بالانس خارج است در سرعت های پایین ممکن است ایجاد اشکال ننماید. اما در سرعت های بالا به صورت شدیدی ایجاد لرزش نماید. حتی در سرعت های کم، چرخ خارج از بالانس اثرات ضربه های کوچک جاده را توسط لرزش چرخ ها تشدید می نماید. روشن است که یک چنین چرخی به خوبی به جاده نچسبیده که باید به صورت صحیح بالانس گردد

۲-کم باد شدن لاستیک ها : یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان خودرو به کم شدن و تنظیم نبودن باد لاستیک خودرو مربوط است  این مشکل در سرعت های بالا نمود بیشتری پیدا می کند. رانندگی با لاستیک کم باد کنترل و هدایت وسیله نقلیه را با مشکلاتی مواجه می سازد. علاوه بر این، به مرور زمان احتمال ترکیدگی لاستیک کم باد نیز وجود دارد. در جهت رفع این مشکل، تنظیم باد لاستیک ها از بهترین راهکار محسوب می شود.

دلایل لرزش فرمان خودرو
دلایل لرزش فرمان خودرو

۳-فرسودگی لاستیک ها : از بین رفتن آج یا جدا شدن تسمه های داخلی لاستیک از بدنه، حکایت از فرسودگی و مستهلک شدن لاستیک خودرو دارد. در این شرایط و حتی در سرعت های پایین تر از ۳۰ کیلومتر لرزش خودرو کاملا محسوس است.

۴-خرابی و معیوب شدن بلبرینگ های چرخ : آسیب دیدگی و فرسودگی بلبرینگ های موجود در چرخ خودرو نیز می تواند از دیگر دلایل لرزش و تکان فرمان خودرو باشد. بلبرینگ های تعبیه شده در چرخ های خودرو غالبا از طول عمر بالایی برخوردار هستند. اما در مسافت های طولانی موجب کاهش طول عمر و استهلاک بلبرینگ ها می شود.

دلایل لرزش فرمان خودرو
دلایل لرزش فرمان خودرو

۵-شل بودن یا فرسوده شدن اجزای فرمان : فرمان خودرو نیز همانند دیگر قطعات در خودرو با گذشت زمان فرسوده می شود. اگر هنگامی که در مسیر منحنی و پیچ دار رانندگی می کنید غربیلک فرمان شروع به لرزش می کند به احتمال زیاد تای رادها فرسوده شده اند. برای رفع این مشکل توصیه می کنیم انتهای تای راد را تعویض نمایید.

۶-خراب شدن پلوس : گاهی ممکن است لرزش فرمان به دلیل بروز مشکل در پلوس چرخ ها رخ دهد. در این حالت فرمان در سرعت های پایین و حرکت ابتدایی خودرو شروع به لرزیدن کرده و با افزایش سرعت لرزش آن کم شده یا کاملا از بین می رود. هنگام خراب شدن پلوس تعویض دنده و چرخیدن چرخی که پلوس آن آسیب دیده است به سختی صورت می گیرد. بهترین راه حل برای رفع این مشکل تعویض پلوس معیوب است.

۷-فرسایش روتور یا دیسک ترمز:  وقتی با سرعت بالا از ترمز استفاده میکنید، فرمان شروع به لرزش میکنه؛ اغلب این اتفاق وقتی میافته در اغلب مواقع لرزش فرمان خودرو به خاطره فرسودگی و هموار بودن روتورهای ترمز جلو خودرو رخ میده. دیسک یا روتور ترمز بخشیه که در زمان ترمز گرفتن توسط لنت‌ ترمز فشرده میشه و در طی زمان کار کردن خودرو این قطعه آسیب دیده و فرسوده میشه و نیاز به تعویض پیدا میکنه. یک روتور کهنه و ناهموار از نقاط نازک و ضخیم تری برخورداره که در زمان چرخش و ترمز گرفتن نمیتونه عملکرد مناسبی از خودش نشون بده. این تغییر در نیروی ترمز باعث میشه تا فرمان تکون بخوره و حتی فشردن پدال ترمز مشکل تر بشه.

دلایل لرزش فرمان خودرو
دلایل لرزش فرمان خودرو

مطالب مرتبط

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات