آموزشی

مکمل سوخت و کاربرد های آن

مکمل سوخت

مکمل سوخت یکی از افزودنی‌ های رایج برای خودرو‌ها میباشد که در زمان سوخت‌ گیری در کنار بنزین به باک خودرو افزوده می‌شود تا عملکرد خودرو‌ها را در زمان فعالیت بهبود ببخشد .  با استفاده ازین مکمل ها مزایای زیادی از جمله تمیز شدن سیستم انژکتور ، بهبود عملکرد کاتالیزور خودرو و سیستم اگزوز ، حذف آب از سیستم سوخت‌رسانی و … نصیب خودروی شما می‌شود . 

راه استفاده از مکمل سوخت بسیار راحت و آسان است . برای آشنایی با نحوه عملکرد این محصولات کافیست تا دستورالعمل موجود بر روی بسته‌ بندی محصول را مطالعه کنید . بیشتر اوقات مکمل به صورت مایع میباشد و کافی است شما آن را داخل باک خودرو در هنگام بنزین زدن بریزید . این نکته را در نظر بگیرید که برای کارایی بهتر محصول لازم است تا مکمل‌های سوخت به صورت ترکیب شده با سوخت مورد استفاده قرار بگیرد .

برخی از مکمل‌ های سوخت می‌توانند مواد شیمیایی سخت را حل کنند تا تمیزکردن آن برایتان راحت‌ تر باشد . تثبیت‌ کننده ها نیز باعث بهره‌ وری و کارآمدی مصرف سوخت می‌شوند ، زیرا موتور نیازی ندارد که برای شروع حرکت سخت کار کند . بنابراین یکی از کاربردهای مکمل سوخت صرفه‌ جویی در مصرف سوخت میباشد .

این محصول دارای مزایای زیر است: 

  • افزایش بهره‌وری در احتراق و کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی در هزینه
  • افزایش در روند روان‌ کنندگی سوخت
  • در دما های پایین از یخ زدن سوخت جلوگیری می‌کند
  • بهبود ساختار سوخت‌ رسانی و در نتیجه منجر به افزایش نیرو و کاهش انتشار آلودگی می‌شود
  • افزایش طول عمر موتور خودرو
  • افزایش پایداری سوخت
  • جدا شدن رسوبات و مواد زائد
  • روان‌ کاری اجزای متحرک در سیستم سوخت‌ رسانی و موتور

مکمل سوخت از لحاظ عملکرد

مکمل سوخت انواع مختلفی دارد . این مکمل‌ها بر اساس نوع ساختار در دو گروه اصلی شوینده و غیرشوینده قرار می‌گیرند . مهم‌ترین مکمل ها شامل پاک ‌کننده‌ها ، روان ‌کننده‌ها ، تقویت ‌کننده اکتان ( اکتان بوستر ) و تثبیت‌ کننده‌ ها میباشند .

درکل انواع مکمل بنزین را می‌توان در دو دسته جای داد :

دسته اول افزایش دهنده توان و عملکرد سوخت برای زمانی که مداوم از ماشین استفاده می‌کنید میباشد .

دسته دوم مراقبت خودرو با رفع کردن مشکلات ناشی از سوء اثر بنزین بی‌کیفیت بر روی قطعات و بخش‌های مختلف خودرو است همچنین قابل استفاده برای خودروهایی که هر از گاهی از آنها استفاده می‌کنید یا مدتی طولانی در پارکینگ بلااستفاده مانده اند , میباشد .

پاک‌ کننده ها

بخش عظیمی از بیشتر مکمل‌ های سوخت امروزی را پاک‌کننده‌ ها تشکیل می‌دهند که جزو دسته شوینده ها میباشند . همچنین پاک‌ کننده‌ های سیستم سوخت ، کربن و سایر مواد زاید که در سیستم سوخت جمع می‌شوند شستشو می‌دهند .

روان‌ کننده‌ ها

روان‌کننده برای جلوگیری از فرسودگی اجزای موتور پس از مدت طولانی که از خودرو استفاده می‌کنید طراحی شده است همچنین مکمل بنزین روان‌کننده حرکت راحت‌تر قطعات داخلی موتور را امکان‌پذیر می‌کند . این مکمل ها هدفمند هستند و به رانندگان کمک می‌کنند مشکلات موجود در بخش‌های مختلف موتور را برطرف کنند .

تقویت‌ کننده اکتان

مکمل تقویت‌ کننده اکتان ( Octane booster ) سطح اکتان سوخت را افزایش می‌دهد . تقویت میزان اکتان بنزین به پاک‌سازی سیستم سوخت‌ رسانی از رسوبات کربن کمک می‌کند به همین دلیل مکمل سوخت تقویت اکتان را با نام اکتان بوستر نیز می‌شناسیم . برای استفاده از این مکمل باید آن را پیش از بنزین زدن به باک اضافه کنید .

بنزین سوپر به‌طور پیش‌ فرض عدد اکتان بالاتری نسبت به بنزین معمولی دارد ؛ به همین دلیل اگر از بنزین سوپر استفاده می‌کنید ، نیازی به اضافه کردن این نوع مکمل نخواهید داشت .

تثبیت‌ کننده سوخت

وقتی بنزین به مدتی طولانی راکد بماند کیفیت سوخت به‌ مرور کاهش می‌یابد به همین دلیل بیشتر تثبیت‌ کننده‌ ها برای وسایل نقلیه ای در نظر گرفته‌ شده‌اند که به ندرت از آن‌ ها استفاده می‌شود یا زمانی طولانی بلا استفاده باقی می‌مانند . این مکمل سوخت با جلوگیری از جداسازی گاز و آب ، کارایی سوخت را افزایش می‌دهد .

ویژگی‌های یک مکمل بنزین خوب چیست؟

  1. سازگاری با موتور
  2. تاییدیه EPA
  3. چند منظوره بودن
  4. ماندگاری بالا

آیا مکمل سوخت به ماشین آسیب می‌رساند؟

 استفاده از مکمل سوخت نه تنها برای وسایل نقلیه آسیب‌ رسان نیست ، بلکه به عملکرد بهتر آن‌ها نیز کمک شایانی می‌کند . بنابراین می‌توان با خیالی آسوده از آن‌ ها استفاده کرد . البته رعایت مقدار مجاز در هر بار بنزین زدن ضروری میباشد .

انواع برند های تایید شده برای خرید این محصول 

 کاسپین , لیکومولی , یونامکس , پتروتکس نانو , وینز , ادینول , سوناکس

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات