آموزشی

آشنایی با عملکرد میل لنگ در خودرو

میل لنگ

میل لنگ در واقع قطعه ای است که حرکت پیستون ها را به یک حرکت دورانی تبدیل می کند و آن را به گیربکس انتقال می دهد. پیستون ها در درون سیلندرها دارای یک حرکت خطی هستند. میل لنگ با اتصال به این پیستون ها به دلیل ساختار خاص خود یک حرکت دورانی تولید می کند. میل لنگ ها با توجه نوع پیشرانه خودرو به دو دسته خطی و خورجینی تقسیم می شوند.در پیشرانه های خطی به تعداد لنگ های میل لنگ سیلندر وجود دارد اما در موتورهای خورجینی تعداد سیلندرها دو برابر تعداد لنگ هاست. میل لنگ معمولا از فولاد با کربن متوسط و یا آلیاژ فولاد ساخته می شود. در ساختار این قطعه به منظور تسریع در خنک کنندگی از فلز وانادیوم استفاده می شود

ساختار میل لنگ

میل لنگ دارای تعدادی تکیه گاه ثابت و تعدادی لنگ متحرک است. در یک سر میل لنگ قطعه ای به نام فلایویل نصب می شود و باعث خنثی شدن ارتعاشات آن می شود. در سر دیگر این قطعه نیز یک چرخ دنده قرار می گیرد که وظیفه به حرکت در آوردن میل بادامک را بر عهده دارد. همچنین در جلوی این چرخ دنده نیز یک پولی (Pulley) نصب شده که مسئول به حرکت در آوردن دینام، پمپ هیدرولیک، کولر و واتر پمپ  است.

میل لنگ
میل لنگ

جنس میل لنگ

جنس میل لنگ معمولا از ترکیب فولاد و کربن یا آلیاژ فولاد با فلزهایی مانند نیکل و کروم ساخته می‌شود. همچنین به منظور خنک شدن سریع این قطعه با هوا، از وانادیوم در ساخت این قطعه استفاده می‌شود.

نشانه های خرابی میل لنگ

میل لنگ به هر یک از دلایل زیر باید تعویض شود:

۱- تاب یا خمیدگی بیش از اندازه

۲- ایجاد ترک های عرضی بر روی انگشتی ها یا نقاط اتکا

۳- سوختن لنگ های ثابت و متحرک

۴- شکستگی یا بریدن میل لنگ

۵- از بین رفتن قوس های کناری لنگ ها

میل لنگ
میل لنگ

نکاتی برای افزایش طول عمر میل لنگ

میل لنگ در صورت گرم شدن ممکن است خمیده شود. از این رو، دمای آب رادیاتور باید همواره از حد معینی پایین تر باشد. بنابراین، هنگامی که خودرو شما جوش می آورد هرگز نباید آن را خاموش کنید بلکه باید با ریختن آب بر روی رادیاتور دمای آن را کاهش دهید و سپس درب رادیاتور را باز کرده و سطح آب داخل آن را چک کنید. دقت کنید که آب را به روی موتور و منیفولد نریزید.

خروج گازهای محفظه میل لنگ

در اثر حرکت میل لنگ گازهایی در محفظه آن ایجاد می شود. تجمع بیش از اندازه این گازها می تواند موجب ریزش روغن اطرراف کارتر و میل لنگ شود. بنابراین باید به شیوه ای این گازها را تخلیه کرد. در موتورهای قدیمی این گازها توسط لوله ای به بیرون هدایت می شدند. اما در پیشرانه های جدید گازهای محفظه میل لنگ به وسیله یک لوله ابتدا به صافی هوا رفته و سپس با مکش پیستون ها به داخل سیلندرها هدایت می شوند و در داخل موتور می سوزند. این شیوه هم به افزایش راندمان موتور کمک می کند و هم از هدر رفتن گازها و آلودگی جلوگیری می کند

تفاوت میل لنگ های موتورهای خطی با موتورهای خورجینی

در موتورهای خطی، تعداد لنگ‌ها برابر با تعداد سیلندرهاست و در موتورهای خورجینی برابر با نصف سیلندرها است. در میل‌لنگ خودرو وزنه‌هایی قرار دارد که وجودشان برای حفظ تعادل در برابر فشار پیستون و شاتون لازم است و همچنین سبب روان‌تر کار کردن موتور خودرو و بالا رفتن دور موتور می‌شوند؛ ازاین‌رو در موتورهای ۸ سیلندر که به شکل خورجینی ساخته می‌شوند، احتمال تاب برداشتن موتور در اثر گرما و حرارت بالای موتور کاهش پیدا می کند. برای طولانی شدن عمر مفید موتور ماشین نباید درجه حرارت مایع خنک‌کننده ماشین از حد مجاز بیشتر شود و زمانی که موتور ماشین جوش می‌آورد، نباید موتور را خاموش کرد بلکه با ریختن آب روی رادیاتور که باعث کاهش حرارت می شود، درب رادیاتور را با احتیاط باز کرده و آب و مایع خنک‌کننده را چک کنید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات