آموزشی

علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان چه می باشد ؟

روغن هیدرولیک

به نقل از “ یدک مال ” روغن هیدرولیک در خودروهایی که دارای سیستم فرمان هیدرولیک می باشند، نقش بسزایی دارد. کم شدن روغن هیدرولیک می تواند منجر به از کار افتادن فرمان یا درست عمل نکردن آن شود روغن هیدرولیک در واقع پر مصرف ترین روغن صنعتی است که با توجه به ویژگی های آن کاربردهای متنوعی دارد. یکی از مصارف این روغن در خودرو است. روغن هیدرولیک در خودرو به عنوان روان کننده فرمان مورد استفاده قرار می گیرد. با چرخش فرمان پمپ هیدرولیک این روغن را به سیستم فرمان خودرو تزریق می کند تا چرخ ها با نیروی کمتری به طرفین گردش کنند. با توجه به اینکه این روغن عمر نسبتا طولانی دارد بسیاری از چک کردن آن غافل می شوند

وظایف روغن هیدرولیک فرمان

روان کنندگی، کاهش سایش و اصطکاک و انتقال قدرت تنها بخشی از وظایف روغن هیدرولیک فرمان است. در واقع با اضافه شدن این روغن به سیستم فرمان خودرو، محافظت از زنگ زدگی قسمت های فلزی نیز از آن انتظار می رود. روغن هیدرولیک فرمان اگرچه عمر طولانی دارد اما نسبت به ناخالصی ها بسیار حساس است و در اثر آلودگی ممکن است خواص شیمیایی و فیزیکی آن تغییر کند.  روغن هیدرولیک فرمان برخلاف سایر روغن های خودرو نظیر روغن موتور، زمان کارکرد مشخصی ندارد. در واقع طول عمر روغن های صنعتی بیشتر به شرایط کارکرد، عملکرد روغن و قطعاتی که با روغن تماس دارند وابسته است.

علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان

سطح پایین روغن هیدرولیک فرمان معمولاً نشان دهنده‌ی نشتی در سیستم هیدرولیک است. به طور کلی علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان به دلیل وجود خرابی در قطعات زیر است:

  • خرابی پمپ فرمانی هیدرولیک
  • نشتی روغن هیدرولیک
  • خرابی دنده فرمان
  • مشکل در خطوط فرمان هیدرولیک
  • از بین رفتن آب بندی ها و فرسوده شدن اورینگ های داخل سیستم فرمان
روغن هیدرولیک
روغن هیدرولیک

نحوه بررسی خرابی روغن هیدرولیک

برای آن که بتوانید روغن را بررسی کنید در قدم اول می توانید اگر مخزن روغنتان شفاف است از روی درجه بندی آن میزان روغن را چک کنید و در صورتی که مخزن روغن مات باشد می توان از روی گیج روغن و اندازه هایی که بر روی آن درج شده است میزان روغن را چک کرد.

اما برای آن که کیفیت روغن را از روی رنگ آن تشخیص دهید گیج روغن را پس از بیرون کشیدن با یک دستمال کاغذی یا دستمال سفید پارچه ای تمیز کنید تا رنگ روغن را بتوانید به خوبی ببینید. روغن هیدرولیک مناسب به رنگ کهربا است. گاهی اوقات در هنگام چک کردن روغن هیدرولیک متوجه تغییر رنگ شدید آن به قهوه ای پر رنگ می شوید، در چنین مواقعی احتمال آن که برخی از قطعات و تکه های پلاستیکی سیستم هیدرولیک و تعلیق خراب شده و یا حتی کنده شده باشند بسیار محتمل است، در چنین شرایطی به سرعت روغن هیدرولیک را تعویض کرده و ماشین را پیش تعمیرکار مناسب ببرید.

اگر روغن هیدرولیک کم باشد چه مشکلاتی بوجود می اورد؟

۱- مشکلات فرمان

۲- چرخش پر سر و صدا فرمان

۳- تند و تیز شدن فرمان

۴- نشتی روغن هیدرولیک

۵-قفل کردن فرمان

روغن هیدرولیک
روغن هیدرولیک

علل نشتی روغن هیدرولیک فرمان

نشتی در مدار هیدرولیک فرمان می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد.از جمله این علل می توانند شل بودن اتصالات، ایراد و خرابی در درزبندها، خرابی و پوسیدگی ارینگ ها، ترک داشتن شیلنگ های رابط، واشر و دیافراگم پمپ هیدرولیک، شکستگی مخزن هیدرولیک، ارینگ های شیر هیدرولیک فرمان و….باشد.

نشتی روغن هیدرولیک بیشتر در خودروهای با کیلومتر بالا و یا فرسوده اتفاق میفتد.در صورتیکه روغن هیدرولیک نشتی داشته باشد می تواند ایراداتی را بوجود بیاورد که سفت شدن غربیلک فرمان از جمله این ایرادات است.همچنین روغن هیدرولیک خاصیت خورندگی دارد و قابل اشتعال است.

نشتی روغن از مدار هیدرولیک می تواند علاوه بر کثیف کردن قسمت هایی از خودرو، موجب اشتعال گردد و یا دینام خودرو را بسوزاند

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات