آموزشی, قطعه شناسی خودرو

توپی چرخ خودرو چیست ؟

توپی چرخ

نام توپی چرخ را معمولاً در کنار بلبرینگ های خودرو می شنوید و هر دو جزو قطعات لوازم یدکی مهم محسوب می شوند که نقش بسیار ضروری و حیاتی برای خودرو دارند . این قطعات به حرکت چرخ ها کمک می کنند و در صورتیکه آسیب ببینند ، نشانه ها و علائمی دارند و باید برای شناسایی عیب و رفع آن اقدام کرد . در ادامه ی این بخش از ” مجله یدک مال ” به آشنایی با این قطعه در خودرو و وظایف آن آشنا میشویم .

توپی چرخ چیست؟

یکی از قطعات مهم خودرو توپی چرخ یا به انگلیسی Wheel hub است . توپی چرخ قطعه ‌ای است که نه تنها باعث چرخیدن چرخ می‌ شود بلکه به عنوان تکیه‌ گاهی برای چرخ نیز محسوب می ‌شود . توپی چرخ بخش مهمی از چرخ های جلو و عقب خودرو است . این قطعات رابط بین چرخ و سیستم تعلیق هستند در نتیجه آنها نقش مهمی در مکانیسم چرخ دارند . 

توپی چرخ یک قطعه فلزی ریخته گری یا ماشین کاری شده است و محل نصب آن بین سیستم تعلیق خودرو و چرخ است . در اصل این قطعه بین درام یا دیسک ترمز و محور محرک قرار دارد . و در قسمت دیسک ترمز، چرخ به پیچ های توپی چرخ وصل شده است . وجود مجموعه توپی چرخ در خودرو برای سیستم ترمز  (ABS) و سیستم کنترل کشش (TCS) حیاتی است.

همچنین توپی خودرو به کمک بلبرینگ اجازه می دهد چرخ به آرامی بچرخد . در برخی از خودرو ها سنسور های سرعت نیز در داخل این قطعه قرار دارند . 

وظیفه توپی چرخ

وظیفه این قطعه متصل کردن محور به چرخ است . ضروری بودن توپی چرخ برای وسیله نقلیه به این دلیل است که این قطعه ، چرخ ها را به وسیله نقلیه متصل می کند . همچنین باید بدانید که خودرو بدون توپی نمی تواند کار کند . به کمک توپی چرخ ها راننده می تواند چرخ ها را حرکت دهد و هدایت کند . اگر این قطعه با مشکل رو به رو شوند ، چرخ ها ممکن است بلرزند و اصطکاک بیش از حد روی خود چرخ ایجاد شود .

مجموعه توپی چرخ در میان درام های ترمز ، دیسک ها و محور گرداننده قرار میگیرد و یک چرخ بر روی آن پیچ و مهره میشود . بسته به ساختار ، انتهای توپی مجهز به دندانه های زبانه دار است و این دندانه ها با دندانه های موجود بر بروی محور شفت جفت می شوند . محور توپی چرخ به همراه چرخ هایی که به آن متصل شده میچرخد و چرخش را به چرخ ها انتقال میدهد .

بلبرینگ چرخ در خودرو

بلبرینگ چرخ مجموعه ای از گلوله های فولادی است که توسط یک حلقه فلزی در کنار هم قرار گرفته است . بلبرینگ کمک می کند چرخ ها با حداکثر اصطکاک و با کمترین سرعت بچرخند . توپی چرخ و بلبرینگ اساسا یک مجموعه و جزء یکسان محسوب می شوند .

به دلیل گرد بودن ساچمه ‌ها، فشار وارده بر بلبرینگ، در نقطه ی تماس دو سطحی که بر روی هم حرکت می کنند کوچک می شود. از این طریق برای آن دو حرکتی بسیار نرمی را ایجاد می کند. از مهمترین کاربردهای بلبرینگ ، کاهش شدت اصطکاک بین سطوح در حال حرکت می باشد.  محور یا شفت در حال چرخش و محفظه بلبرینگ، مانع ازکشیده‌ شدن این سطوح بر روی هم می شود . این عمل به وسیله ساچمه های کرد و دو کنس با سطوح صیقلی و صاف ، سطح تماس آنها را کاهش می‌دهد .

نشانه های خرابی توپی چرخ خودرو

رانندگی با توپی چرخ خراب می تواند خطرناک باشد و اگر شما همچنان با آن رانندگی کنید ، می تواند باعث آسیب جدی به وسیله نقلیه مانند قفل شدن چرخ و یا خرابی پلوس شود . با بوجود آمدن علائم زیر متوجه میشوید که زمان تعویض توپی چرخ خودروی شما فرا رسیده است : 

  1. صدای زمزمه‌ای که از چرخ‌ها می‌آید : اگر در عملکرد توپی اخلالی به وجود آید ممکن است در پیچ ها صداهای غیرمنتظره ای مثل صدای کلیک از چرخ های شما به وجود آید .
  2. لرزش فرمان خودرو : لرزش فرمان خودرو دلایل متفاوتی دارد که یکی از موارد آن ، بروز اشکال در عملکرد این قطعه است .
  3. کشیده شدن خودرو به یک سمت
  4. مشکلات در ترمز خودرو : خرابی توپی می تواند منجر به گیر کردن و کشیده شدن ترمز خودرو شود .
  5. شکستن بلبرینگ چرخ :  اگر بلبرینگ های چرخ زود به زود از بین بروند مشکل اصلی از توپی خودرو است .
  6. چراغ ABS شما روشن می شود

نتیجه گیری

توپی چرخ یکی از قطعات مهم در خودرو است که عملکرد چرخ ها تا حدودی به آن بستگی دارد . از این رو نحوه نگهداری ، علائمی که نشان از خرابی آن دارد و همچنین چگونگی تعویض آن می تواند کمک زیادی در جلوگیری از آسیب های احتمالی ناشی از در رفتگی چرخ و بالا بردن ایمنی خودرو کند .

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات