آموزشی

علت سفت شدن فرمان خودرو

سفت شدن فرمان خودرو

سفت شدن فرمان خودرو شامل عدم تعمیر و نگهداری مناسب، تاخیر در سرویس و یا فرسودگی بعضی از قطعات است. شما باید دلایل سفت شدن فرمان ماشین خود را بدانید زیرا به شما کمک می کند علائم را زودتر تشخیص دهید و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.بدون سیستم فرمان استاندارد و سالم شما فقط می توانید در یک خط مستقیم، بدون پیچیدن و تغییر لاین رانندگی کنید. مشکل در فرمان خودرو می تواند عملکرد ماشین شما را مختل کند و ایمنی شما و سایر افراد را به خطر بیندازد.

دلایل سفت شدن فرمان خودرو

۱- کم بودن روغن هیدرولیک : شایع ترین علت سفت شدن  فرمان خودرو ، نبود روغن هیدرولیک کافی در سیستم است. این وضعیت ممکن است در صورت نشت روغن هیدرولیک از ناحیه شلنگ تحت فشار ایجاد شود. پر کردن مجدد روغن هیدرولیک در مخزن فرمان موقتاً مشکل را برطرف می کند، اما نشتی باید تعمیر شود. 

۲- بالا بودن غلظت روغن هیدرولیک : مانند سایر انواع روغن های خودرو، روغن هیدرولیک فرمان می تواند با گذشت زمان خراب شود و غلظت آن بالا برود و قابلیت روانکاری خود را از دست بدهد. شما باید توصیه سازنده‌ی خودروی خود را در مورد زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان دنبال کنید. غلیظ شدن روغن هیدرولیک، چرخش فرمان در سرعت های پایین را برای شما دشوار می کند و تنها راه حل این است که روغن هیدرولیک فرسوده را تخیله کنید و رغن جدید را اضافه کنید.

۳- خراب بودن پمپ هیدرولیک : پمپ هیدرولیک یا پمپ فرمان فشار مناسبی را برای چرخاندن فرمان بدون زحمت تولید می کند. در صورت وجود مشکل در پمپ، چرخاندن فرمان، به خصوص با سرعت کم چالش برانگیز می شود. همچنین، گاهی اوقات هنگامی که پمپ هیدرولیک به درستی کار نمی کند، هنگام چرخاندن فرمان صدای وز وز تولید می کند. هنگامی که با این علائم مواجه شدید پمپ هیدرولیک یا پمپ فرمان را توسط مکانیک حرفه‌ای بررسی کنید.

۴-خراب بودن تسمه دینام : ترک خوردن یا پاره شدن تسمه دینام یکی دیگر از دلایل رایج سفت شدن فرمان است. هنگامی که تسمه شروع به فرسوده شدن و شُل شدن می کند، فرمان خودرو سفت می شود. تسمه دینام ماشین را در اسرع وقت تعمیر یا تعویض کنید زیرا تاخیر در این امر باعث می شود تسمه دینام پاره شود و فرمان از کار بیفتد.

۵-خرابی جعبه فرمان : به دلیل قرار گرفتن شدید در معرض دما و کثیفی ها، جعبه فرمان خودروی شما آسیب می بینید و سپس طبق ها آسیب می بینند و باعث نشتی سیستم می شوند و در نهایت منجر به خرابی جعبه فرمان می شود.

جدای از این دلایل، چندین دلیل دیگر می تواند فرمان ماشین شما را سفت کند. توصیه می شود خودروی خود را برای سرویس های منظم به تعمیرگاه ها یا نمایندگی ها ببرید و هرگز این علائم را نادیده نگیرید.

سفت شدن فرمان خودرو
سفت شدن فرمان خودرو

سفت شدن فرمان خودرو بعد از تعویض و تعمیر جلوبندی

سفت شدن فرمان بعد از تعویض طبق یکی از مشکلاتی است که معمولاً برای بعضی از خودروها رخ می دهد. طبق یکی از اجزای سیستم تعلیق خودرو  است که در قسمت های مختلف سیستم تعلیق نصب می شود. طبق ها برای عملکرد خودروی شما حیاتی هستند، زیرا ضربه های ناشی از دست اندازها و چاله چوله های جاده را جذب می کنند و باعث می شوند رانندگی نرم تری داشته باشید. همچنین طبق ها از اصطکاک جلوگیری می کنند و سر و صدا را نیز کاهش می دهند. با تعویض طبق احتمال دارد که فرمان ماشین سفت شود، در صورت بروز این مشکل لازم است خودروی نزد افراد متخصص ببرید تا پس از بررسی، مشکل سفت شدن فرمان بعد از تعویض طبق را حل کنند.نکته بعدی در مورد سفت شدن فرمان بعد از تعویض  سیبک فرمان  است. سیبک فرمان قطعه‌ای است که چرخ ها را به سیستم تعلیق متصل می کند و باعث چرخش آن ها می شود. سیبک فرمان از یک طرف به طبق های خودرو وصل است و از طرف دیگر به اجزای مختلف چرخ ها متصل است. در واقع زمانی که شما فرمان خودرو را به سمت راست یا چپ می چرخانید تمامی این قطعات همراه با چرخ می چرخد که این کار برعهده سیبک فرمان است

سفت شدن فرمان خودرو بعد از گرم شدن

در بعضی از خودروها مانند خودروی پژو ۲۰۶ مشاهده شده خودرو پس از روشن شدن و اندکی حرکت دچار سفتی فرمان می شود. عمده دلایلی که می توانند در سفت شدن فرمان بعد از گرم شدن ماشین نقش داشته باشند عبارتند از:

  • شُل شدن تسمه هیدرولیک
  • کم بودن یا نشتی روغن هیدرولیک
  • خراب بودن پمپ هیدرولیک ماشین
سفت شدن فرمان خودرو
سفت شدن فرمان خودرو

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک

۱- خرابی میله فرمان : میله فرمان با چرخ های خودرو در ارتباط است و اگر به مروز زمان میله فرمان آسیب ببیند، سفت شدن فرمان رخ می دهد. البته باید توجه داشته باشید زمانی که میله فرمان خراب است، سفت شدن فرمان هیدرولیک بعد از اندکی رانندگی از بین می رود چراکه گرم شدن میله فرمان و موتور خودرو باعث به جریان افتادن روغن می شود ولی اگر پس از روشن کردن متوجه شدید که فرمان ماشین هنوز سفت است، باید میله فرمان خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

۲- خرابی تسمه پمپ هیدرولیک : تسمه پمپ هیدرولیک وظیفه‌ی چرخاندن مکانیزم های هیدرولیک فرمان را برعهده دارد که این تسمه به مرور زمان دچار فرسودگی یا پارگی می شود و باعث اختلال در عملکرد فرمان خودرو می شود. یکی از مهم ترین علت های سفت شدن فرمان هیدرولیک ماشین، خرابی یا پارگی تسمه پمپ هیدرولیک است و اگر دچار سفت شدن فرمان هیدرولیک شده اید باید این تسمه را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

۳-نشتی روغن هیدرولیک :  یکی دیگر از علت های سفت شدن فرمان هیدرلیک، نشتی روغن هیدرولیک است. زمانی که روغن هیدرولیک نشت می کند فشار کل سیستم هیدرولیک پایین می آید و عملکرد آن مختل می شود. به همین دلیل شما باید نشتی روغن هیدرولیک را بررسی کنید، البته که این موضوع ساده نیست و باید افراد متخصص این کار را انجام دهند و در صورت بروز نشتی، مشکل برطرف و روغن هیدرولیک جدید در مخزن ریخته شود.

۴- وجود کثیفی در روغن هیدرولیک : همانند دیگر روغن های ماشین مانند روغن موتور، روغن هیدرولیک نیز به مرور زمان دچار کثیفی ها و آلودگی هایی می شود و غلظت بیشتری پیدا می کند. روغن هیدرولیک ماشین باید ویسکوزیته و غلظت مناسبی داشته باشد تا بتواند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد و زمانی که ویسکوزیته و غلظت استاندارد خود را از دست می دهد منجر به سفت شدن فرمان خودرو می شود.

۵- کم بودن بادهای لاستیک ماشین : کم بودن بادهای لاستیک ماشین است. شاید تصور کنید که این موضوع بی اهمیت است و نمی تواند تاثیرگذار باشد ولی در واقع اینطور نیست. زمانی که فشار بادهای لاستیک خیلی پایین است، فرمان پذیری به سختی صورت می گیرد و شما کاملاً حس خواهید کرد که فرمان ماشین سفت شده است

مطالب مرتبط

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات
آزاد
4 ماه قبل

سلام.دوستان من پراید مدل ۸۷ دارم.(هیدرولیک نیست وعادیه)فرمانم بعضی وقتا صدا میداد و یه وقتایی مقداری کیر داشت.تمام جلوبندی سازهای شهرمون بردم وهر کسی یه چیزی میگفت تا اینکه جهبه فرمانم برید.بهترین وگرونترین جنس جعبه فرمان رو گرفتم و انداختم رو ماشین.اوایل سفت بود وگفتن چون نو هست و بعدا بهتر میشه اما بهتر که نشد بدترم شد.جدا از سفت بودن یکدفه به شدت سفت میشد وبه زور میچرخید و یهو مثه هیدرولیک خیلی روان میشد.کلا سه حالت شده بود.خیلی روان،عادی،خیلی سفت.بازم همه جا بردم و میگفتن مشکلی نداره.یکی میگفت فرمون رو بکش بیرون چون نشست کرده،یکی میگفت جعبه فرمان بازم خراب شده ومثه دفعه قبل هیچکس مشکل رو نفهمید.تا اینکه پدرم سوار ماشین شد وچون راننده ی سنگین هست فورا فهمید مشکل از چهار شاخه و میل رابطش هست.بردیم پیش یه آشنا باز کردیم و درست بود.چهار شاخ فرمان گریپاچ بود.همونم باعث خرابی جعبه فرمان قبلیم شده بود… تو این شهر بزرگ یه جلوبندی ساز درست وحسابی نبود که ایراد ماشین منو بفهمه.ناموسانمیدونید الکی نگید ایرادی نداره.سری قبل که فرمان برید من مسافر بودم وشانس آوردم اول شهر بودم وسرعت خیلی پایین وگرنه اگه تو جاده میبرید به کشتنم میداد.بلد نیستین بگید نمیدونم.تمام.