آموزشی, قطعه شناسی خودرو

سیستم ترمز EBD چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم ترمز EBD

سیستم ترمز EBD ، در واقع نوعی کمک ترمز محسوب می شود که وظیفه آن توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها می باشد و مخفف عبارت Electronic Brake force Distribution می باشد . سیستم ترمز EBD را می توان تقسیم کننده الکترونیکی نیروی ترمز نامید که متناسب با وزن وارد شده بر هر چرخ ، نیروی ترمز را بین چرخ های جلو ، عقب ، چپ و راست تقسیم می کند .

در خودرو‌های جدید امروزی علاوه بر ABS یا همان ترمز ضد قفل ، سیستم کمکی ترمزی به نام EBD نیز طراحی شده میباشد که از انحراف و واژگون شدن وسیله نقلیه در جاده‌ های مارپیچ و لغزنده جلوگیری می‌کند .

سیستم ترمز EBD

یکی از مهم‌ ترین قطعات خودرو که سلامت راننده و سرنشینان آن را تضمین می‌کند سیستم ترمز میباشد . بنابراین باید بدانید به همان میزان که شتاب‌ گیری یک خودرو مهم میباشد ، توان خودرو برای اعمال نیروی مخالف برای ایستادن نیز مهم تلقی می‌شود . از این رو سیستم‌های ترمزگیری که در ابتدا روی خودروها قرار می‌گرفتند , بسیار ساده بوده و در شرایط متفاوت جاده‌ای واکنش یکسانی را نشان می‌ داد اما خودروهای امروزی به تکنولوژی‌ های پرکاربردی در زمینه ترمزگیری مجهز میباشند و از سیستم‌های ترمزگیری کمکی فراوانی استفاده میکنند .

در واقع با افزایش سرعت و شتاب خودروها نیاز به کنترل و توقف خودرو در شرایط مختلف بیشتر حس شد . همین امر باعث شد تا سیستم‌ های ترمزگیری مختلفی در این زمینه ظهور کند که یکی از این سیستم‌ها، سیستم ترمز EBD میباشد .

هنگامی که یک خودرو ترمز می‌کند ، وزن آن در چهار چرخ جابجا خواهد شد ، هر چرخ وزن یکسانی را تحمل نمی‌کند و نیروی اعمال شده در هر چرخ متفاوت خواهد بود یعنی برخی از لاستیک‌ها بار سنگین‌تری نسبت به دیگر لاستیک‌ها متحمل می‌شوند، به همین دلیل به نیروی ترمز بیشتری نیاز دارند تا خودرو بدون از دست دادن کنترل متوقف شود . سیستم EBD اینگونه عمل می‌کند که وزن وارد بر هر چرخ و نیروی ترمز وارد بر آن را نیز تغییر می‌دهد .

سیستم ترمز EBD با توجه به اینکه به هر چرخ با توجه به شرایط موجود نیروی خاصی را اعمال می‌کند در هنگام ترمزگیری باعث می‌شود تا خودرو از حالت تعادل و از مسیر خود خارج نشود . این سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز بین چرخ‌ها ، بخصوص در جادهها و مسیرهای لغزنده و همراه با برف و یخ که در قسمت‌های مختلف جاده شاهد تکه‌هایی از مسیر پوشیده با برف و یخ هستیم کارایی خود را به خوبی نشان می‌دهد .

با اضافه شدن بار و ۳ مسافر به صندلی‌ های عقبی خودرو ، وزنی که چرخ‌های عقبی تحمل می‌کنند بیشتر از چرخ‌ های جلویی بوده و طبیعی میباشد که چرخ‌های عقبی برای ایستادن نیاز به نیروی بیشتری داشته باشند.  در این شرایط سیستم ترمز EBD کمک‌ کننده میباشد .

در واقع نبود سیستم ترمز EBD سبب می‌شود که نیروی ترمز یکسان بین چرخ‌ها تقسیم شده و در نتیجه تعدادی از چرخ‌ها با کمبود نیروی ترمز مواجه میشوند و طول خط ترمز آن‌ ها افزایش می یابد . از طرف دیگر نیز نیروی ترمز اضافی بر روی چرخ‌ هایی که وزن کمتری‌ دارند هدر رفته و حتی ممکن است سبب قفل شدن آن‌ها بشود . یعنی با اضافه شدن بار یا مسافر به خودرویی که دارای سیتم ترمز EBD میباشد ، نیروی ترمز وارد بر هر چرخ تغییر می‌کند، و باعث میشود ترمزگیری به بهترین صورت انجام می‌شود .

به‌طورکلی EBD به‌عنوان یک زیر سیستم برای سیستم ترمزگیری ABS این وظیفه را به‌ عهده دارد که ثبات رانندگی را افزایش داده و نیروی حاصل از فشار دادن پدال ترمز را با تناسب به چرخ‌های جلو ، عقب ، چپ و راست منتقل کند .

تفاوت بین EBD و ABS چیست؟

اگر خودوریی دارای سیستم ترمز EBD باشد ، قطعا مجهز به ABS نیز هست یا به بیان دیگر ، اگر خودرویی دارای سیستم ترمز ABS نباشد توانایی مجهز شدن به سیستم EBD را نیز نخواهد داشت . با این حال ABS از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز شدید جلوگیری می‌کند در حالی که EBD این امکان را می‌دهد تا هر چرخ مقدار مناسبی نیروی ترمز دریافت کند . EBD کشش وسیله نقلیه را نیز هنگام رانندگی افزایش می‌دهد .

EBD وقتی وارد عمل می شود که ترمز گرفته شود که برای منحرف نشدن ماشین نیروی ترمز روی چهار چرخ را کم و زیاد میکند تا خودرو منحرف نشود . 

دارا بودن هر یک از شرایط زیر نیاز به سیستم ترمز EBD را افزایش می‌دهد:
  1. حرکت در مسیرهای لغزنده (برف و باران)
  2. زمانی که خودرو همراه با بار و یا مسافر حرکت می‌کند. (افزایش وزن چرخ‌های عقبی که نیازمند نیروی بیشتری برای ترمز است.)
  3. ترمزگیری در پیچ و دور زدن (در این حالت چرخ‌ها نیازمند اعمال نیروی بیشتری نسبت به حالت عادی هستند.)
  4. در حالت عادی (بدون هیچ یک از شرایط ذکر شده نیز، چرخ‌های جلویی به نیروی بیشتری برای ترمز نیاز دارند.)

اجزای سیستم ترمز EBD

این سیستم دارای چهار جزء حیاتی میباشد که شامل موارد زیر میباشند :

  1. سنسورهای سرعت : این سنسور ، سرعت ماشین و دور در دقیقه (سرعت موتور) را محاسبه می‌کنند . داده‌های تولید شده در هر دو باید مطابقت داشته باشند . اگر نه، لغزش رخ می‌دهد . نقش سنسورها تعیین شانس از دست دادن کنترل و ارائه هشدار از طریق سیستم EBD میباشد .
  2. واحد کنترل الکترونیکی ECU  : اگر سرعت خودرو از سرعت چرخش چرخ بیشتر باشد ، باعث میشود خودرو لیز بخورد . ECU ورودی را از سنسور‌های سرعت دریافت کرده و اگر تشخیص دهد که چرخ در حال لیز خوردن است سرعت ترمز را تعدیل می‌کند تا سرعت خودرو کاهش پیدا کند یا به طور کامل متوقف شود.
  3. تعدیل ‌کننده‌ های نیروی ترمز : سیستم ترمز EBD خودرو از تعدیل کننده‌ های نیروی ترمز برای تعدیل نیروی ترمز اعمال شده بر روی هر چرخ استفاده می‌کند .
  4. سنسور انحراف ترمز EBD : اکثر سیستم‌های EBD دارای یک سنسور انحراف میباشند که چرخش خودرو را هنگام چرخش تشخیص می‌دهد . این را می‌توان با استفاده از سنسور زاویه فرمان برای تشخیص بیش فرمانی که به معنی چرخش بیش از حد نسبت به زاویه چرخ میباشد و یا کم فرمانی که به معنای چرخش ناکافی نسبت به زاویه چرخ میباشد با زاویه فرمان مقایسه کرد .

علائم خرابی سیستم ترمز EBD خودرو چیست؟

سیستم ترمز خودرو دارای قطعات و بخش های مختلفی می باشد که کوچیک ترین خرابی در هر یک از قسمتهای آن می تواند منجر به صدماتی شود که قابل درست کردن و تعمیر نباشد . زمانی که پای خود را بر روی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم ، تمامی قطعات خود پدال ، لنت ها ، لاستیک ، لوله های انتقال روغن موتور و دیگر قطعات در کیت ترمز درگیر خواهند شد .

خرابی سیستم ترمز EBD خودرو هم همچنین باعث اختلال در ترمز هنگام مواقع اضطراری می‌شود . یکی از دلایل شایع خرابی EBD  آسیب دیدگی سنسور چرخ‌ ها بر اثر الودگی و رطوبت میباشد . تشخیص خرابی این سیستم ، فقط با روشن شدن چراغ هشدار روی داشبورد امکان پذیر میباشد .

نتیجه گیری

رانندگی ایمن برای همه مهم میباشد ، حتی نفع آن به عابران پیاده هم می‌رسد . فناوری توزیع الکترونیکی ترمز و سیستم ترمز ضد قفل ، به ویژه هنگامی که با سایر فناوری‌ های ایمنی مانند کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی همراه باشد ، سهم عمده‌ای در ایمنی رانندگی را دارد و می‌تواند به حفظ امنیت شما و سر نشینان خودرویتان ، چه در سفرهای طولانی یا صرفاً رانندگی درون شهری کمک کند .

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات