آموزشی

علت خالی کردن ترمز

ترمز خودرو

ترمز خودرو یکی از اصلی‌­ترین قطعات آن است و عملکرد سیستم ترمز به شکل صحیح، از مهم‌ترین بخش‌های امنیتی خودرو به شمار می‌رود. بدیهی است زمانی که پدال ترمز را فشار دهید از سرعت ماشین کم شود؛ اما اگر این اتفاق نیفتد چه پیش خواهد آمد؟ پدال ترمز باید در حد نرمالی سفت باشد تا با اعمال کوچک‌ترین فشاری، از سرعت و شتاب خودرو کم کند؛ اما اگر نتواند این کار را انجام دهد؛ نرم می‌شود و هرچه پایین ‌رود نتیجه‌­ای نمی‌دهد. منظور از خالی شدن ترمز این است که سیستم ترمز خودرو به دلایل مختلفی از کار ­افتاده و نمی‌تواند خودرو را متوقف کند.

دلایل خالی کردن ترمز خودرو

۱- هوا گرفتن ترمز :از شایع‌ترین دلایلی که می‌تواند علت خالی شدن ترمز باشد؛ وجود هوا در سیستم ترمز است. در واقع اگر هوا وارد خطوط ترمز شود؛ می‌تواند از جریان درست روغن ترمز جلوگیری کند و سبب نرم شدن پدال ترمز شود. برخلاف روغن ترمز، هوا قابل تراکم است؛ بنابراین باید سیستم ترمز عاری از هوا باشد تا فشاری سریع دریافت کند. تنها راهی که سبب حذف هوا از روغن ترمز می‌شود؛ تخلیه و شستشوی روغن ترمز از داخل سیستم ترمز است.

۲- آسیب دیدن کالیپرهای ترمز : کالیپرهای ترمز می‌توانند بر اثر خوردگی، سبب نشت مایع ترمز شوند. اگر کالیبر ترمز آسیب ببیند و نشتی داشته باشد؛ می‌تواند باعث شود که پدال ترمز به شدت پایین بیاید و ترمزگیری به خوبی انجام نشود.

 ۳- نشتی مایع ترمز :یکی از رایج‌­ترین دلایلی که سبب خالی شدن ترمز می‌شود؛ نشت مایع یا همان روغن ترمز است. این نشتی اغلب به دلیل زنگ‌­زدگی اتصالات قطعات سیستم ترمز اتفاق می­افتد. اگر در زیر خودروی خود، مایع یا روغن ترمز مشاهده کردید؛ بهتر است برای نشتی روغن، سریعا اقدام کنید. هنگامی که با وجود نشت مایع ترمز، پدال ترمز را فشار می‌دهید؛ روغن ترمز بیرون می‌ریزد و زمانی که پا را از روی پدال برمی‌دارید؛ به جای روغن، هوا به داخل سیستم ترمز مکیده می‌شود. بروز این شرایط موجب خلل در عملکرد درست ترمز می‌شود

۴-فرسوده شدن سیلندر اصلی :سیلندر اصلی به عنوان قلب سیستم ترمز، وظایف مهمی را برعهده دارد. این قطعه، مایع ترمز را نگه می‌دارد؛ فشار هیدرولیک ایجاد می‌کند و آن را به ترمزهای جلو و عقب خودرو اعمال می‌کند. زمانی که سیلندر اصلی فرسوده شود؛ می‌تواند دو نوع نشتی ایجاد کند: نشتی خارجی روغن ترمز و نشتی داخلی که از کاسه نمد پیستون آسیب­ دیده، نشات می‌گیرد. هر دو نوع نشتی سیلندر، فشار هیدرولیک به ترمزها را کاهش می‌دهند و سبب خالی کردن ترمز می‌شوند.

ترمز خودرو
ترمز خودرو

علت خالی کردن پدال ترمز

اگر ماشین شما دارای سیستم ترمز ABS است، علت خالی کردن ترمز می تواند به دلیل خرابی پمپ اصلی ترمز یا بلوک ABS باشد. البته که در خودروهای ABS کمتر ممکن است خالی کردن ترمز رخ دهد، ولی اگر دچار این مشکل شدید، لازم است بدانید که پمپ اصلی و بلوک ای بی اس مقصر این مشکل هستند و نیاز است که سریعاً خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا تعمیر سیستم ترمز ABS انجام شود.

نحوه توقف خودرو بعد از خالی کردن ترمز

۱- پدال ترمز را به طور مداوم فشار دهید. این کار می تواند باعث ایجاد فشار باقی مانده در سیستم ترمز برای کاهش سرعت خودرو شود. اگر احساس کردید فشار ترمز برگشته است، به تدریح ترمزها را فشار دهید تا خودرو متوقف شود.

۲- به آرامی و به تدریج ترمز دستی ماشین را بکشید. ترمز دستی سرعت چرخ های عقب خودرو را کاهش می دهد و باعث کم شدن سرعت خودرو می شود. با این حال، ترمز دستی ماشین را خیلی سریع یا با شدت فعال نکنید، زیرا ممکن است خودروی شما از کنترل خارج شود.

۳- اگر ترمز دستی ماشین کار نمی کند، می توانید دنده ها را یکی یکی کم کنید تا سرعت خودرو با موتور کم شود. اگر گیربکس اتوماتیک دارید، با برداشتن پای خود از روی پدال گاز، ماشین شما سرعت را کم می کند. برخی از خودروهای اتوماتیک دارای یک تعویض دنده دستی نیز هستند که به شما امکان می دهد دنده را کنترل کنید. همچنین به یاد داشته باشید که خیلی سریع دنده را پایین نیاورید، زیرا می تواند خودروی شما را از کنترل خارج کند.

۴- ماشین را به کم خطرترین منطقه برانید. شما باید آسیب نرساندن به خود و دیگران را در اولویت قرار دهید. اگر منطقه امنی در خیابان یا جاده ندارید که بتوانید خودرو را به آنجا هدایت کنید، به دنبال یک چمن، زمین باز یا بوته ها باشید تا به کم شدن سرعت خودرو کمک کنید.

۵- قبل از توقف کامل، خودرو را خاموش نکنید. خاموش کردن خودرو، فرمان شما را از کار می اندازد و کنترل آن بسیار سخت تر می شود. برخی از خودروها باعث قفل شدن کامل فرمان می شوند و به شما امکان کنترل جهت را نمی دهند.

۶- هنگامی که خودرو متوقف شد، آن را پارک کنید و سعی نکنید که خودرو را حرکت دهید

شایع ترین علل بروز خالی کردن ترمز

۱- در صورتیکه خودرو شما سیستم ABS داشته باشد، علت یا خرابی بلوک ABS است و یا خرابی پمپ اصلی ترمز.

۲-در صورتیکه خودرو شما سیستم ABS نداشته باشد، علت آن خرابی پمپ اصلی ترمز است.

ترمز خودرو
ترمز خودرو

مطالب مرتبط

4.3 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات
مجید
7 ماه قبل

اگه امکانش هست راهنمایی بفرمائید
آیا من برم لوستر و پمپ ترمز هم عوض کنم؟
بهش میگم فعلا لوسترباهمون پمپ قبلی بزارشایدجواب دادمیگه نه جواب نمیده باید باهم بگیری

مجید
7 ماه قبل

سلام ….ماشینم پرایدصباهست مدل ۸۸هست abs نیست
ترمزخالی میکنه
بنده لنت جلو و عقب. لواز پمپ ترمز .خودپمپ ترمز .دیسک ترمز.همه را عوض کردم باز این مکانیک میگه باید لوستر و پمپ ترمز باهم عوض کنی تا درست بشه

محمد
11 ماه قبل

عالی هست،