آموزشی

روغن ترمز چیست و انواع آن در خودرو

روغن ترمز

 به نقل از ” یدک مال ” روغن ترمز یک ماده ی غیر قابل تراکم است که در لوله های سیستم ترمز خودرو در جریان است، که نیروی وارد شده بر روی پدال ترمز را به روتورهای ترمز ها در ۴ چرخ خودروی شما منتقل می کند.این فشار به چرخ های انتقال داده می شود و در نهایت باعث کاهش سرعت و یا توقف خودروی شما می شود.

انواع روغن ترمز

دو نوع روغن ترمز داریم: ۱) روغن های ترمز بر پایه گلیکول ۲) روغن ترمز های بر پایه سیلیکون

نوع اول در وسایل نقلیه ای که سیستم ترمز ضد قفل ABS دارند استفاده می شود.

نوع دوم فقط در اتومبیل ها و کامیون های بدون تکنولوژی ABS استفاده می شود.

علائم تعویض روغن ترمز

۱-پایین بودن سطح روغن از حد استاندارد: پیشنهاد می‌شود که به خاطر حیاتی بودن سیستم ترمز ،حداقل ماهی یکبار سطح روغن را چک کنید.

۲-استشمام بوی سوخته از روغن ترمز: بوی شیمیایی بعد از یک ترمز سخت،نشان گرم شدن بیش از حد کلاچ یا ترمز است.اگر روغن را گرم نگه دارید منجر به خرابی ترمز می‌شود. اگر هر بوی عجیب دیگری استشمام  یا مشاهده کردید نشانه این است که روغن نه تنها باید تعویض گردد بلکه ممکن است مشکلات دیگری متوجه وسیله شما شده باشد.

۳-کدر و شفاف نبودن رنگ روغن ترمز : اگر رنگ روغن کدر باشد باید هرچه زودتر روغن ترمز تعویض شود.اگر تعویض نشود باعث کاهش کارایی و افزایش آلودگی می‌شود و هرچه رنگ آن تیره تر شود علاوه بر تعویض روغن ترمز باید به فکر بررسی سیستم ترمز باشید.

۴-روشن شدن چراغ هشدار ترمز: یکی از اصلی ترین و راحت ترین راه ها برای فهمیدن مشکل در سیستم ترمز روشن شدن چراغ هشدار ترمز است.

۵-مشکلات پدال: اگر متوجه شدید که فشار آوردن روی پدال ترمز سخت شده است،این بدان معناست که احتمالا به مایعات بیشتری نیاز دارید یا ممکن است زمان تعویض روغن ترمز سر رسیده باشد.

۶-صداهای عجیب: اگر روغن ترمز کافی در خودرو ندارید یا قدیمی شده مطمئنا ترمزها این موضوع را یاد آوری می‌کنند.اگر ترمز شما شروع به ایجاد هر گونه صدا کند قبل از بروز هرگونه مشکل باید آن را به متخصص نشان دهید .جدایی از اینکه این امر آزار دهنده است مشکلات بزرگ دیگری نیز به همراه خواهد داشت.

روغن ترمز
روغن ترمز

وظیفه روغن ترمز

روغن ترمز که به عنوان سیال هیدرولیک نیز شناخته می شود وظیفه دارد تا تمام اجزای سیستم ترمز خودروی شما را حرکت بدهد. این روغن تحت دما و فشار بالا کار می کند. بدون این روغن، خودرو یا کامیون شما، زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید قادر به توقف نخواهند بود.

روغن ترمز بر خلاف نامش چندان عملی از بابت روانکاری در بخش‌های فنی اتومبیل انجام نداده و میزان اصطکاک میان دو قطعه فلزی را کاهش نمی‌دهد، بلکه این مایع از نوع سیالات هیدرولیکی با حداقل تراکم پذیری است و همین خاصیت تراکم‌ناپذیری روغن‌ ترمز سبب می‌شود تا نیروی پای اعمال شده بر پدال ترمز به پیستون و لنت‌ها وارد شده و در نهایت خودرو از حرکت باز بایستد.

ویژگی های یک روغن ترمز خوب

۱-با کاهش دما نباید منجمد شود و می بایست سیال بماند

۲-با افزایش دما نباید تبخیر شود و یا به جوش بیاید و از خود مقاومت نشان دهد.

۳-باید از خورده شدن و خوردگی قسمت های مختلف سیستم ترمز جلوگیری کند.

۴-نیاز به تعویض به صورت سالیانه نداشته باشد.

مواد تشکیل دهنده روغن ترمز

این مایع، ترکیبی مصنوعی(سنتزی) است که قسمت اعظم آن از ترکیبات پلی گلیکول اتری تشکیل شده‌است و و از دسته سیالات هیدرولیک با کارآیی بالا می باشد و در برابر فشار تراکم ناپذیر است. روغنهای ترمز نسبت به رطوبت حساس بوده و با جذب رطوبت نقطه جوش آنها پائین می‌آید و خاصیت خود را از دست می‌دهند. نقطه جوش معمول این روغن‌ها بیش از ۱۸۵ درجه سانتیگراد است.

روغن ترمز
روغن ترمز

فرق روغن ترمز زرد و آبی

روغن موتورها با DOT های متفاوت در بازار رنگ‌های متفاوتی دارند تا راحت‌تر شناخته شوند.

  • DOT3 : رنگ زرد
  • DOT4 : رنگ آبی
  • DOT5. 1 : رنگ سبز

پس تفاوت روغن ترمز آبی و زرد در DOT آن‌هاست به عبارت دیگر تفاوت در نقطه جوش است.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات