آموزشی

سانروف چیست و چه تفاوتی با مونروف و سقف پانوراما دارد؟

سانروف

سقف پانوراما و سانروف از جمله آپشن هایی است که در جهت زیبایی بیشتر در خودروهای وارداتی و اخیرا برخی از خودروهای داخلی مشاهده می کنیم و امروز بودنش در هر خودرویی عادی و معمول است. زیبایی ظاهری خودرو از جمله مواردی است که مردم توجه زیادی به آن نشان می دهند , در ادامه این مطلب در سایت یدک مال به بررسی تفاوت های انواع این آپشن ها با یکدیگر میپردازیم .

سانروف چیست و چه کاربردی دارد ؟

سانروف یکی از امکانات رفاهی نه‌ چندان جدید است که تا پیش از قرن ۲۱ در خودروهای مدرن، لوکس و خاص دیده می‌شد اما امروزه آن را در بسیاری خودرو های اقتصادی نیز شاهد هستیم.

سانروف یک سوم از فضای سقف خودرو را به خود اختصاص می دهد. درحقیقت یک پنل شیشه ای متحرک است که علاوه بر زیبایی باعث می شود تا سرنشینان خودرو با باز کردن آن از تابش نور و هوای آزاد لذت بیشتری ببرند . جنس آن از جنس شیشه ، پارچه و یا فلزی می باشند و به دو صورت دستی و برقی بر روی خودرو نصب می گردد.

انواع خودروهای شاسی بلند ، لوکس و سدان از سال‌های گذشته تا به کنون دارای این آپشن می‌باشند . گران قیمت‌ ترین سانروف جهان مربوط به سانروف لندولت در سال ۱۹۷۳ در مدلی از خودروی مرسدس قرار داده شد.

تاریخچه سانروف

در سال های اول دهه بیست قرن نوزدهم ، کم کم ماشین هایی روی کار آمدند که یک سقف آهنی در عقب داشتند و سرنشینان قسمت جلوی خودرو بالای سر خود پوششی نداشتند . این خودرو ها در زمان خود جزو خودرو های لاکچری و گران قیمت محسوب می‌شدند و با نام های سدان و کوپه شناخته می‌شدند . اواخر همین دهه بود که سقف های فلزی گوناگون تر شدند و به طرزی پیشرفته تر نیز عمل می‌کردند . در خودرو های جدید ، سقف های فلزی وجود داشتند که قسمتی آن ها درون شکاف سمت دیگر سقف خودرو پنهان می‌شد .

کم کم خودرو هایی با سقف های کاملا فلزی وارد بازار شدند که نام سدان بر آن ها گذاشته شد و بعد ها ، خودرو های کوپه دارای سقف های فلزی و پارچه ای جمع شونده شدند . در این دهه بود که اولین سانروف فلزی متحرک توسط شرکت انگلیسی ام جی ابداع شد .

انواع سانروف

تنوع مدل‌ های مختلف را می‌توان در میزان باز و بسته شدنشان ، نوع باز و بسته شدنشان و فرمی که در سقف تعبیه می‌شوند دید . در نتیجه سانروف به مدلهای زیر تقسیم می‌شود :

۱. پاپ‌ آپ : دریچه سانروف‌های نوع پاپ‌آپ با بلندکردن پنل آن رو به سمت بالا ( دارای زاویه به سمت جلو خودرو ) و به‌صورت دستی باز می‌شود.

۲. توکار : این مدل که سانروف داخلی نیز نامیده می‌شود ، هنگام جمع شدن به داخل سقف خودرو می‌رود . به این صورت که درون سقف این خودرو که به‌صورت استاندارد با ضخامت بیشتری نسبت به سقف‌های معمولی تولید می‌شوند ، شکافی برای جای گرفتن بخش جمع‌ شونده سقف در نظر گرفته می‌شود .

۳. اسپویلر : سانروف های اسپویلر بیش تر در ماشین های کوچک کاربرد دارند . این سانروف ها برای تهویه بهتر هوا و ورود نور به داخل خودرو به کار می‌روند .

۵. جدا شونده : این سانروف ها می‌توانند به طور کامل از خودرو جدا شوند. بیش تر کاربرد این نوع از سانروف در خودرو های گران قیمت است ; مانند بوگاتی ویرون گرند اسپرت .

۶. چشم‌ انداز : این سانروف که پانورامیک نیز نامیده می‌شود ، قسمت بزرگی از سقف را در بر می‌گیرد . پنل شیشه‌ای سانروف پانورامیک معمولا دو تکه است و باز و بسته شدن برای سرنشینان ردیف عقب و جلو به‌ صورت مجزا انجام می‌شود . 

سقف پانوراما چیست ؟

سقف پانوراما که از آپشن‌ های جذاب و دوست داشتنی خودرو های لوکس محسوب می‌شود در واقع نمونه پیشرفته‌ تر مونروف است . کمپانی شورلت برای اولین بار سقف پانوراما را طراحی کرد و خودروی کروز خود را به این آپشن نوین مجهز نمود . طراحان ، سقف پانوراما را به گونه ای طراحی کرده اند که سقف خودرو از جلو تا به انتها کاملا به صورت شیشه ای مشاهده می شود و آسمان به طور کامل در زاویه دید سرنشین های عقب و جلو خودرو قرار می گیرد . اولین تفاوت پانوراما و مونروف در همین مساحت آن‌ها گنجانده می‌شود .

شیشه دودی سقف پانوراما در خودروهایی که مون روف نیز دارند دوتکه است، اما در خودروهایی که فقط پانوراما هستند از شیشه یکپارچه استفاده می شود .

 سقف پانوراما برخلاف تصور عمومی خطری برای راننده و سرنشینان ندارد چرا که طراحان برای ساخت سقف پانوراما از شیشه‌ های سخت و بسیار ضخیم استفاده می‌کنند و در صورت چپ‌کردن خودرو هیچ آسیب و خطری برای سرنشینان خودرو ایجاد نمی‌کند.

کاربرد های سانروف و سقف پانوراما

۱. تهویه مطبوع طبیعی : اگر در حین رانندگی احساس کردید که فضای کابین خودرو گرم و حالت دم کرده دارد ، براحتی می توانید سانروف خودرو را باز کنید و از هوای آزاد بیرون لذت ببرید .

۲. راه فرار اضطراری : در اکثر تصادفات ، درب‌های خودرو به‌سختی باز می‌شوند و سرنشینان در خودرو حبس می‌شوند . اما خودروهای مجهز به این دو آپشن می‌توانند یک راه فرار برای سرنشینان خودرو فراهم کنند . سرنشینان به‌راحتی می‌توانند شیشه سانروف را باز کرده و از ماشین خارج شوند.

مونروف چیست و تفاوت آن با سانروف ؟

تاریخچه ورود مونروف به خودروسازی از نظر زمانی با سانروف تفاوت چندانی ندارد. مونروف نیز از دهه ۷۰ میلادی وارد خط تولید فورد شد و سپس عمومیت پیدا کرد . مونروف درواقع یک پنل شیشه‌ ای یا تلقی است که در سقف کار گذاشته می‌شود . بنابراین تفاوت این دو در جنس آن‌ها است . مونروف نیز قابلیت باز شدن برای تهویه بهتر دارد اما نه به‌ صورت کامل . بنابراین تفاوت دیگر این دو را باید در میزان باز و بسته شدنشان دید.

در کل، اگر قسمت قابل حذف سقف خودرویی فلزی باشد آن خودرو مجهز به سانروف است و اگر آن بخش از جنس شیشه و شفاف باشد آن خودرو مجهز به مونروف است. البته باید گفته شود که تقریباً همه مونروف ها در قسمت کابین خودرو یک لایه کاور تاشو دارند که در مواقعی که نیاز به نور خورشید ندارند آن را می بندند.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات