آموزشی, قطعه شناسی خودرو

کامپیوتر خودرو ( ECU) چیست و چه وظیفه ای دارد ؟

کامپیوتر خودرو

کامپیوتر خودرو قطعه ای الکترونیکی است که وظیفه اش کنترل و هماهنگی بخش های مختلف یک خودروی انژکتوری می باشد. هر ECU دارای تعدادی سنسور می باشد که در قسمت های مختلف خودرو و موتور قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU مخابره می نمایند. همچنین برخی سنسورها نیز با دستور مستقیم کامپیوتر خودرو عمل کرده و در صورتی که کامپیوتر درست کار نکند، این سنسور ها از کار خواهند افتاد. هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما کامپیوتر درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و می تواند شرایط بحرانی کارکرد موتور را بهتر تشخیص دهد.

قسمت های مختلف کامپیوتر خودرو

قسمت های مختلف هر ECU هر کامپیوتر خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل خودرو بر عهده دارند.به طور معمول هر کامپیوتر خودرو از قسمت های مبدل های آنالوگ به دیجیتال، خروجی های دیجیتال سطح بالا، مبدل های دیجیتال به آنالوگ، کاندیشنر سیگنال و میکرو چیپ ارتباطی می باشد. این بخش های مختلف کامپیوتر خودرو با هماهنگی یکدیگر وظیفه کنترل و چک کردن سنسورهای مختلف خودرو را دارا می باشند.

وظایف اصلی کامپیوتر خودرو

به طور کلی یک ECU در خودرو  وظایفی همچون نظارت بر کارکرد کلی موتور، نمایش اطلاعات کارکرد موتور به راننده، نمایش میزان مصرف سوخت، نمایش میزان باد لاستیک، نمایش باز و بسته بودن درب ها، نمایش هشدارهای مربوطه، تنظیم مصرف سوخت، تنظیم درجه پاشش سوخت در انژکتور خودرو، تنظیم میزان آلایندگی، شناسایی وضعیت های بحرانی خودرو، محاسبه کارکرد خودرو با استفاده از داده های خروجی و غیره دارد. در کل هر کامپیوتر خودرو وظیفه ثبت و ضبط همه حالات و کارکردهای خودرو را داشته و با استفاده از این اطلاعات قادر است تمامی وضعیت های خودرو را درک نماید. اصلی ترین وظیفه این قطعه تنظیم درجه و زمان پاشش سوخت در انژکتور خودرو می باشد.

۱- مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ : ECU باید بتواند خروجی ولتاژ آنالوگ هم داشته باشد تا بر برخی از اجزای پیشرانه‌ی خودرو هم تأثیر داشته باشد. پردازنده‌ی ECU یک قطعه‌ی دیجیتال است، بنابراین برای تبدیل اعداد دیجیتال به ولتاژ آنالوگ، نیازمند قطعه‌ای دیگر است.

۲-تیونینگ در ECU : تیونینگ در ECU با دو روش انجام می‌شود:

۱- بارگذاری جداول جدید در ECU که کمپانی‌هایی مانند Eurochip، Chip Tuning، Tech TV، Autospeed در این زمینه فعالیت می‌کنند. البته این شیوه با اشکالاتی نظیر وابستگی زیاد به ECU است که با پیچیده شدن سخت‌افزار آن امکان خواندن و تغییر دیتاها مشکل می‌شود. ساده‌ترین راه برای برطرف شدن این مشکل داشتن نحوه دسترسی به اطلاعات است که شرکت‌های سازنده آن ارائه می‌دهند

۲- افزودن یک سخت‌افزار جانبی به‌منظور تغییر پارامترهای آن. این روش نسبت به شیوه قبلی هزینه بیشتری در بر دارد اما دیگر به ساختار ECU وابسته نیست. شرکت‌هایی نظیر Dastek واقع در آفریقای جنوبی در این زمینه فعالیت می‌کنند. آنها محصولی با عنوان UNICHIP را به بازار عرضه کرده‌اند که می‌تواند ابتدا اطلاعات سنسورهایی مانند سنسورهای دور (RPM) و سنسور فشار داخل مانیفولد (MAP) را خوانده و با توجه به نقطه کار موتور مقادیری مجاز را به ECU خودرو ارسال کند. این شیوه ظاهراً از موفقیت بیشتری برخوردار است و از هر ۴۰۰ خودرو تنها یک دستگاه با UNICHIP سازگاری نداشته است.

کامپیوتر خودرو
کامپیوتر خودرو

داخل کامپیوتر خودرو

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) یک دستگاه کوچک در داخل خودرو است که یک یا چند سیستم الکتریکی را در آن وسیله نقلیه کنترل می کند. ایسیو به سیستم های الکتریکی می گوید که چگونه کار کنند. هسته ECU یک میکروکنترلر است و توسط نرم افزار تعبیه شده کنترل می شود.

عیب یابی کامپیوتر خودرو

عیب یابی خودرو نیز از طریق ECU خودرو انجام می شود به این طریق که دستگاه دیاگ خودرو به ECU متصل شده و با استفاده از اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر خودرو اقدام به بررسی و تطابق اطلاعات با استاندارد های موجود می نماید و سپس عیب یابی خودرو انجام می گیرد.

سنسور های اصلی خودرو

سنسورهای مختلف کامپیوتر خودرو همانطور که اشاره شد هر ECU وظیفه کنترل سنسورهای مختلف خودرو را دارا می باشد. معمولا هر خودرو از تعدادی سنسور اصلی تشکیل شده است که در ذیل این سنسور ها را معرفی می نماییم.

  • سنسور اکسیژن
  • -سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
  • -سنسور TPS یا موقعیت دریچه گاز
  • -سنسور دمای هوا ATS
  • -سنسور دمای آب CTS
  • -سنسور دور موتور یا RPM

این سنسور ها هر کدام اطلاعاتی را به ECU خودرو مخابره می کنند که کامپیوتر با استفاده از آنها شرایط کنونی خودرو را درک کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات بخش های مختلف خودرو را کنترل خواهد نمود.

کامپیوتر خودرو
کامپیوتر خودرو

مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید

۱- جدا کردن کابل باتری هنگامی که خودرو روشن است

۲- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه

۳-آب زدن به ECU

۴ – دست زدن به پین‌های ECU

نحوه تشخیص نوع و مدل کامپیوتر خودرو (ECU)

هنگامی که ECU خود را پیدا کرده و برداشته اید ، به احتمال زیاد دوست دارید بدانید ECU شما چه نوع و مدل است. بر روی ECU یک برچسب با Make و تعدادی شماره سریال وجود دارد.هر ECU قالب خاص خود را برای شناسایی مدل ECU دارد. راه دیگر این است که از فایلهای PDF 2x زیر استفاده کنید و خودروها ، مدل ، مدل خود را پیدا کنید و مارک و مدل ECU شما را لیست می کند.

کامپیوتر خودرو
کامپیوتر خودرو
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات