آموزشی

دزدگیر خودرو چیست؟

دزدگیر خودرو

دزدگیر خودرو یک وسیله امنیتی میباشد که به تقویت اولیه سیستم ضد سرقت خودروی شما کمک می کند. این قطعه از ماشین شما در برابر سرقت محافظت می کند زیرا می تواند به محض نزدیک شدن یا لمس ماشینتان به شما هشدار دهد.

اگر بخواهیم در ساده‌ ترین حالت ممکن نحوه‌ ی عملکرد یک سیستم دزدگیر خودرو را بیان کنیم باید بگوییم که یک دزدگیر خودرو شامل سه بخش اصلی : سنسور ، آژیر ، و واحد کنترل مرکزی میباشد . سنسور خطر را تشخیص می‌ دهد و به واحد کنترل مرکزی آنرا اطلاع می‌دهد ،‌ سپس واحد کنترل به آژیر دستور می‌دهد که فعال بشود . اما اکثر آلارم‌ های خودرو عملاً پیچیده‌تر از این میباشند . مثلاً  شامل گیرنده‌ های رادیویی ساخته شده در واحد کنترل و فرستنده‌ هایی میباشند که در قالب کلیدهای اصلی و انواع مختلفی از سنسورها استفاده خواهند شد . آن‌ها همچنین می‌توانند به سیستم‌های مختلف خودرو متصل بشوند .

اولین دزدگیر خودرو

گفته می‌شود اولین سرقت خودرو در سال ۱۸۹۶ رخ داده است . بعد از این اتفاق کم‌کم ایده ساخت دزدگیر شکل گرفت . بنابر مستندات موجود، اولین دزدگیر در سال ۱۹۱۳ ساختته شده و روی یک خودرو نصب شد . ۳ سال بعد دزدگیر پیشرفته‌ تری ساخته شد که در آن با روشن شدن اتومبیل ، سیگنالی به گیرنده دزدگیر فرستاده می‌شد . گیرنده در دست صاحب خودرو بود و به این ترتیب، او از روشن شدن ماشین خود مطلع می‌شد .

بخش های اصلی دزدگیر خودرو

  • کیت اصلی
  • آژیر
  • شوک سنسور
  • ریموت دزدگیر

رایج‌ترین نوع سنسورهای دزدگیر خودرو عبارتند از:

سنسورهای درب دزدگیر خودرو

سنسورهای درب پایه و رایج ترین نوع سنسورهای موجود هستند و تقریبا در تمامی سیستم‌ های هشدار اتومبیل یافت می‌شوند . این سنسورها را می‌توان در درب‌ها ، بدنه و هود یک ماشین نصب کرد . هر زمان که کسی چیزی را با هدف دسترسی به وسیله نقلیه باز کند این سنسورها آنرا تشخیص داده و به واحد کنترل مرکزی اعلام خواهند کرد .

میکروفون و سنسورهای فشار

سنسورهای فشار و میکروفون در سیستم دزدگیر خودرو بر اساس یک اصل عمل می‌کنند ، اما اهداف کمی متفاوت دارند . میکروفون سطح صدای محیط را تشخیص می‌دهد ، که به واحد کنترل اجازه می دهد تا بر تولید صداهایی مانند شکستن شیشه که نشان دهنده سرقت است ، نظارت کند .
سنسورهای فشار هم نیز به شیوه‌ ی میکروفون‌ ها عمل می‌کنند ، اما زمانی تحریک می‌شوند که فشار داخل خودرو تغییر ‌کند . از آنجا که شکستن یک پنجره یا باز کردن یک درب باعث تغییر فشار در داخل خودرو می شود ، این نوع سنسورها می‌توانند نسبتا موثر باشد .

سنسورهای شوک (سنسور لرزشی)

این سنسورها اگر لرزش ، حرکت یا کوبشی در خودرو ایجاد شوند تشخیص میدهد و از طریق ارسال سیگنال به مرکز کنترل اطلاع می‌دهند . بخش مثبت و خوب در مورد سنسور های شوک این است که آن‌ ها نمی‌توانند به آسانی حسگرهای درب , توسط سارق دور زده شوند . مثلاً اگر یک دزد شیشه را بشکند و داخل برود ، اگر وسیله نقلیه به اندازه کافی حرکت کند ، وجود سنسورهای لرزشی شانس خوبی میباشد برای این‌که این سنسورها زنگ هشدار را فعال کنند .

انواع دزدگیر خودرو

در حال حاضر دزدگیرها در چهار نوع ساده ریموت‌ دار ، سیمکارت ‌خور ، تصویری و ماهواره‌ای در بازار موجود میباشند .

دزدگیر ساده خودرو

دزدگیر ساده ریموت‌ دار ، همان دزدگیری است که در حال حاضر روی بیشتر خودروها نصب میباشد . این دزدگیرها به دلیل مجهز بودن به سنسور تشخیص خطر ، در اثر ضربه شروع به آژیر کشیدن می‌کنند . گرچه میزان حساسیت این ابزار ضد سرقت ، قابل تنظیم میباشد اما نمی‌توانید زیاد روی امنیت بالای آن حساب باز کنید چون سارقان به سادگی آن را از کار می‌اندازند. این نوع دزدگیر‌ها دارای اجزای زیر می‌باشند و در انواع و برندهای مختلفی عرضه می‌گردند.

  • ریموت کنترل با برد حداکثر ۱۰۰۰ متر
  • سیستم اعلام هشدار با صدا
  • چند سنسور حساس به ضربه و حساس به حرکت

دزدگیر سیم کارت خور خودرو

دزدگیرهای سیم‌کارت‌خور، نسل بعدی سیستم ضد سرقت خودرو هستند. روی این دزدگیرها می‌توان سیم‌کارت‌های مختلفی را نصب کرد.

هنگام خطر با استفاده از سیم‌کارتی که روی این دزدگیرها نصب شده و سیستم امنیتی ماشین، به صاحب خودرو پیامی فرستاده می‌شود. در این دزدگیرها قابلیت خاموش و روشن کردن خودرو از راه دور نیز تعبیه شده است.

دزدگیر تصویری خودرو

دزدگیرهای تصویری ماشین به یک صفحه نمایش متصل میباشند که وضعیت ماشین را در آن صفحه نمایش نشان می دهد. به طور مثال، در صورتی که فردی ضربه ای به خودروی شما وارد کند بر روی صفحه نمایش کوچک موجود روی دزدگیر خودرو یا همان ریموت خودرو، عکس چکش ظاهر می شود. دزدگیرهای تصویری نسبت به دزدگیرهای ساده پیشرفته تر میباشند و همچنین مجهز به قفل کودک نیز می باشند. این نوع دزدگیر ها به نحوی طراحی شده اند که وقتی صاحب خودرو به خودرو نزدیک می شود قفل درب های ماشین به صورت خودکار باز می شوند.

دزدگیر ماهواره ای خودرو

این مدل جدیدترین و به‌روز ترین دزدگیرهای خودرو در دنیا میباشند . این دزدگیرها سیستم کاملا پیچیده‌ای دارند و با استفاده از سنسور ردیاب GPS موقعیت خودرو را به شما اطلاع می‌دهند . دزدگیر ماهواره ای با استفاده از دزدگیرهای ماهواره‌ای نزدیک‌ترین جایگاه‌های سوخت هم بر اساس نقشه‌های اینترنتی به اطلاع شما خواهد رسید. البته باید گفت که این دزدگیرها، قیمت بسیار بالایی دارند و از انواع دیگر گران‌تر هستند .

یک دزدگیر ماشین خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

قابلیت‌های یک دزدگیر ماشین خوب بایستی قابل تنظیم باشد. مثلاً حساسیت سنسورها قابل کنترل باشد و بتوان به‌راحتی از طریق یک پنل کاربری به آنها دسترسی داشت . یک دزدگیر خودرو ایده آل فقط با آژیر کار نمی‌کند . حتی دزدگیرهایی که فقط پیامک ارسال می‌کنند هم کافی نیستند چراکه ارسال پیامک ممکن است گاهی با تأخیر باشد. . پس انتخاب و نصب یک دزدگیر خودرو خوب جزو اولویت‌های هر راننده‌ای قرار دارد. یک دزدگیر خودرو خوب به‌ محض باز شدن درب خودرو به تلفن شما پیام می‌دهد . همچنین دزدگیر ماشین باید به‌گونه‌ای باشد که حتی اگر خودرو بدون روشن شدن جابه‌جا شد ؛ شما متوجه این موضوع بشوید .

آیا دزدگیر ماشین به تنهایی کافی است؟

ازآنجایی‌که دزدگیر خودرو در نزدیک سیم‌کشی برق خودرو نصب می‌شود ، جای آن تقریبا مشخص میباشد . یک سارق حرفه‌ای پس از ورود به خودرو ابتدا زیر فرمان ماشین را چک کرده و سیم‌های مربوط به دزدگیر خودرو را قطع می‌کند . اگر یک وسیله‌ ی نقلیه تنها مجهز به دزدگیر خودرو باشد ؛ بعد از سرقت دیگر هیچ کاری از دست صاحب آن ساخته نمیباشد . کار ردیاب خودرو، دقیقاً از زمانی که خودرو به سرقت رفته است شروع می‌شود تا بتوانید به‌راحتی خودروی مسروقه را ردیابی کنید. وجود ردیاب خودرو به شما کمک می‌کند تا از موقعیت جغرافیایی خودرو خود مطلع شوید .

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات