آموزشی, قطعه شناسی خودرو

آشنایی با پدال های خودرو

پدال خودرو

پدال‌ خودرو ، اهرام‌هایی در خودرو هستند که با کمک نیرویی حاصل از فشار پای راننده به حرکت در می‌آیند. خودروهای دنده‌ای سه پدال گاز، ترمز و کلاچ دارند که در خودروهای اتومات حذف شده است.

انواع پدال خودرو

پدال گاز : پدال گاز به دریچه ساسات متصل است. میزان هوای ورودی به موتور خودرو در این دریچه تنظیم می‌شود. برای مثال هنگامی که پدال گاز را فشار می‌دهید، دریچه ساسات باز می‌شود و به دنبال آن هوای ورودی به موتور خودرو نیز بیشتر می‌شود. پس از ورود هوای زیاد به موتور، مصرف سوخت بالا رفته و سرعت خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند. گاهی اوقات ممکن است این پدال به درستی کار نکند و عملکرد خودرو با اختلال مواجه شود که در این صورت باید دید مشکل کجاست.

ایرادات پدال گاز : ۱- گیر کردن پدال گاز (به علت عمل نکردن سنسور پدال گاز، گرفتگی دریچه گاز، شکستگی پدال و آسیب دیدن سیم گاز)

۲- گاز نخوردن پدال گاز (به علت ترکیب آب و بنزین، مشکل در فیلترهای هوا و سوخت، فرسودگی پمپ بنزین و به هم خوردن زمان‌بندی احتراق)

راه حل مشکلات پدال گاز : در صورتی که پدال گاز گیر کرد، ابتدا باید ترمز دستی را بکشید و دنده را در حالت خلاص قرار دهید و سپس پیشرانه را  خاموش کنید. در خودروهای دنده دستی، بعد از فشار دادن پدال گاز، خودرو را در خلاص کنید. در خودروهای اتوماتیک، بعد از خلاص کردن دنده و استفاده از ترمز دستی، خودرو را خاموش کنید تا مشکل حل شود.

یکی از اصلی‌ترین دلایل گاز خوردن خودرو، وجود مشکل در دریچه گاز است. هنگام فشار دادن پدال گاز به توان دنده توجه کنید. اگر دور پیشرانه با دنده هماهنگ نباشد، چراغ پیشرانه روشن و مشکل دوچندان می‌شود.

پداال خودرو
پداال خودرو

پدال ترمز خودرو

فشار دادن پدال ترمز اولین مرحله از حرکت ایستادن خودرو است. در حقیقت پدال ترمز با کمترین فشار عمل می‌کند و با وارد کردن نیروی بیشتر، کنترل بهتری روی خودرو ایجاد می‌شود. اما گاهی این پدال به درستی عمل نمی‌کند که می‌تواند خطرات بسیاری را در پی داشته باشد.

ایرادات پدال ترمز : 

۱- سفتی پدال ترمز (به علت ضعف در بوستر ترمز، نشتی شلنگ خلاء، به درستی عمل نکردن دریچه بررسی‌کننده و درست نصب نشدن اجزای ترمز)

۲- ضعیف عمل کردن ترمز (به علت تمام یا کم شدن روغن ترمز، وجود نقص فنی در سیلندر اصلی ترمز، وجود هوا در مخزن روغن و تمام شدن لنت ترمز)

۳- بیش از اندازه نرم بودن پدال ترمز (به علت وجود نشتی در شلنگ‌ها، ورود هوا به مدار هیدرولیک، تمام شدن با خوردگی لنت، کثیف بودن روغن ترمز)

۴- کشیده شدن ترمز (به علت شل یا شکسته شدن سیم ترمز، رها نشدن ترمز دستی، قفل کردن دیسک ترمز و زنگ‌زدگی در کفشک ترمز)

۵- ارتعاش در پدال ترمز (به علت شل شدن اتصالات فرمان، خرابی، شل شدن پیچ و به هم خوردن بالانس چرخ‌ها و خوردگی روتورهای ترمز)

پدال کلاچ خودرو

وظیفه پدال کلاج،  با قطع و وصل کردن نیرو به کار می‌رود. این پدال میان موتور خودرو و جعبه دنده ارتباط برقرار می‌کند. یکی از اشتباهات رایج رانندگی و نگهداری از خودرو استراحت دادن پا روی کلاچ یا تکیه دادن پا روی کلاچ خودرو  است. بهتر است برای استراحت دادن پا از مکان‌های استراحتی که در خودروها برای پا وجود دارد استفاده کنید، همچنین به تنظیم صندلی خودرو نیز توجه کنید چون گاهی تنظیم نبودن صندلی می‌تواند عادت قرار دادن پا روی کلاچ را شکل دهد.

ایرادات پدال کلاچ : 

۱- عوض نشدن دنده با وجود پایین رفتن کلاچ (به علت قطع شدن اتصال کابل کلاچ، تمام شدن روغن در مدار هیدرولیک یا وجود نشتی در آن)

۲- سر خوردن کلاچ (گیر کردن اتصال کلاچ، تمام شدن صفحه کلاچ و روغنی شدن صفح کلاچ)

پداال خودرو
پداال خودرو

اشتباهات رایج برای قرارگرفتن پاها روی پدال‌ خودرو

برخی افراد دوست دارند صندلی خودرو را جلو بشکند تا به‌سمت مقابل کاملا مسلط شوند. این کار اشتباه است و سرعت عمل راننده را در چرخاندن غربیلک فرمان و ترمزگیری کاهش خواهد داد و می‌تواند خطرناک باشد. .

توجه کنید که صندلی راننده نباید خیلی عقب باشد که هنگام گرفتن کلاچ، پای چپ راننده کشیده شود و زانو نباید هیچ خمشی داشته و نه راننده آن‌قدر جلو باشد که زانویش به داشبورد خودرو برسد؛ چون در این حالت، وقتی می‌خواهد پنجه پای خود را از روی پدال گاز بردارد و روی پدال ترمز قرار دهد، پایش به بغل پدال ترمز گیر خواهد کرد و می‌تواند خطرناک باشد.

باید پاشنه پای راست راننده روبه‌روی ترمز باشد و کاملا مسلط به پدال ترمز و برای گرفتن پدال گاز، فضای کافی داشته باشد که پاشنه پا ثابت نگه دارید و پنجه پا را بچرخانید و پدال گاز را فشار دهید. توجه کنید که پدال ترمز مهم است و برای گرفتن آن درمقایسه‌با پدال گاز به نیروی بیشتری احتیاج است و اگر در زمان‌هایی که سریع ترمز می‌گیرید، پایتان از روی آن سُر بخورد، خطرناک خواهد بود؛ پس پایتان همیشه به پدال ترمز مسلط باشد.

برای پدال کلاچ نیز هر موقع کارتان با کلاچ تمام شد، باید حتما آن را بردارید و سمت چپ پدال روی کف خودرو قرار دهید (هرگز پایتان را به‌صورت آماده‌باش روی کلاچ نگه ندارید).

وصل و برقراری ارتباط موتور با چرخ‌ها توسط پدال‌ خودرو

زمانی که به پدال گاز فشار داده می‌شود نیروی موتور با توجه به دورسنج موتور افزایش می‌یابد که اگر خودرو درون دنده باشد و کلاچ به یکباره و ناگهانی بالا آورده شود باعث ایجاد شوک به چرخ‌های خودرو شده و خودرو به جلو پرت می‌شود، که بنابراین پس از گاز دادن به خودرو بایستی کلاج به آرامی بالا آورده شود تا اانتقال نیروی موتور به چرخ‌ها نیز به نرمی و آرامی انجام گردد.

روش درست گذاشتن پا روی پدال خودرو که نمی‌دانستید

پدال خودرو یکی از ملموس ترین اجزای خودرو است که هرکسی با آن آشنایی دارد، با این حال خیلی از رانندگان هنگام رانندگی از شیوه درست قرارگیری پا روی پدال اطلاعی ندارند. 

صندلی نباید خیلی عقب باشد که هنگام گرفتن کلاج پای چپ شما کشیده شود و زانوی شما هیچ خمی نداشته باشد و نه آنقدر جلو باشید که زانو شما به داشبورد ماشین برسد چون در این حالت وقتی می‌خواهید پنجه پای خود را از روی پدال گاز برداشته و روی پدال ترمز قرار بدهید پایتان به بغل پدال ترمز گیر خواهد کرد و می‌تواند خطرناک باشد.

برای گاز دادن باید پنجه پای راست را روی پدال گاز گذاشت سپس با فکر و به اندازه نیاز فشار داد و از ضربه زدن خودداری کرد. همچنین هنگام توقف کردن نیازی به پدال گاز نداریم.

برای ترمز زدن ابتدا باید پاشنه پای راست را ما بین پدال گاز وترمز قرار داد تا هنگام ترمز به صورت برف پاک کن عمل بکند تا از ضربه زدن جلوگیری شود.

برای کلاج گرفتن باید پنجه پای چپ را روی پدال کلاج قرار داد و هنگام گرفتن به صورت یکضرب و بدون وقفه گرفت و هنگام بالا آوردن در حرکت اولیه با کنترل و هنگام تعویض دنده‌ها به صورت نرم و آرام بالا می‌آوریم.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات