آموزشی, قطعه شناسی خودرو

لنت ترمز

لنت ترمز عکس شاخص

لنت ترمز یکی از اجزای مهم و حساس که امروزه به دلیل حساسیت بالا به قطعه فوق ایمنی با گرید A در استاندارد از آن نام میبرند.به همین دلیل با کیفیت بودن و کارایی خوب آن ،با رانندگی ایمن در شرایط مختلف و حفظ جان سرنشینان خودرو رابطه مستقیم دارد.لنت ترمز از مهم‌ترین قطعات یک خودرو به شمار می‌رود، سلامت آن تاثیر مستقیم روی امنیت و ایمنی سفر دارد.پدال ترمز نیروی بازدارنده حرکت ماشین می‌باشد.

لنت ترمز جزء قطعات مصرفی است و طول عمر آن برحسب کارکرد خودرو ارزیابی می‌گردد.

به مرور زمان با کارکرد وسیله نقلیه و اتمام لنت، دیسک‌ها درگیر می‌شوند و اصطکاک به وجود آمده علاوه بر تخریب، خطرات مالی و جانی بالایی را برای فرد و سرنشینان پدید می‌آورد.امروزه لنت‌های سرامیکی طول عمر نسبتا بالایی دارند و این امر رابطه مستقیم با کارکرد خودرو دارد.

در ادامه مبحث مجله یدک مال را دنبال کنید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    وظیفه لنت

    لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور می‌باشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند. سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته می‌شود.لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.

    انواع لنت ترمز

    لنت ترمزی که در خودروهای سواری گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد را در حالت کلی می‌توان به چهار نوع مختلف تقسیم کرد. گذشته از جنس غیر همگون این نمونه‌های چهار گانه نسبت به هم، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آنها با یکدیگر متفاوت بودن زمان تعویض لنت ترمز است. این ۴ نوع عبارتند از : 

    ۱_ لنت ترمز ارگانیک

    نخستین گروه از نمونه‌های چهار گانه لنت ترمزهایی هستند که از حالت ارگانیک برخوردار بوده و در آنها شاهد استفاده از فلز نیستیم. لنت ترمزهای ارگانیک به طور معمول ارزان ‌قیمت‌ترین نوع لنت ترمز محسوب می‌شوند و در عین حال عمر کوتاه‌تری هم نسبت به سایر انواع لنت ترمز دارند.

    ۲_ لنت ترمز کم فلز و نیمه فلزی 

    لنت‌های فلزی و نیمه‌فلزی از انواع لنت ترمز هستند که دوام و قدرت زیادی دارند. انتقال گرما هم در آنها به شکلی موثر و عالی انجام می‌شود. مزیتی که لنت‌های فلزی و نیمه‌فلزی دارند، این است که برای بیشتر خودروها مناسب به‌شمار می‌آیند. لنتی که نیمه‌فلزی است، حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد (شاید هم کمی بیشتر) فلز دارد. البته باید بدانید که این دسته از لنت‌ها یعنی فلزی‌ها و نیمه‌فلزی‌ها صدای زیادی تولید می‌کنند و اثراتی منفی روی روتر ترمز دارند؛ فرسودگی روتر از جمله نتایج حضور لنت‌های این‌مدلی است.

    ۳_لنت ترمز سرامیکی

    بیشتر بخش‌های تشکیل‌دهنده لنت‌های سرامیکی از جنس فیبر مسی و سرامیک است. فیبر مسی موجود در لنت‌های این‌مدلی باعث هدایت گرما می‌شود و به ایجاد اصطکاک بیشتر کمک شایانی می‌کند. سروصدای لنت‌های سرامیکی بسیار اندک است و حتی می‌توان گفت که بیشتر مواقع، کاملا بی‌صدا هستند. گردوغبار کمی هم ایجاد می‌کنند و می‌توان از آنها در آب‌وهوای مختلف و شرایط رانندگی گوناگون (مثلا در مسیرها و جاده‌هایی با شرایط متنوع) بهره برد.

    ۴_لنت زینتری

    لنت‌های زینتری مخصوص خودروهای مسابقه هستند. یعنی اگر خودرویی عادی دارید، نباید دور و بر این دسته از لنت‌ها آفتابی شوید چون به کارتان نمی‌آیند. به‌عبارت بهتر، اگر از لنت زینتری برای یک خودروی معمولی استفاده کنید، قدرت ترمزگرفتن‌تان پایین می‌آید. ناگفته نماند که عمر زینتری‌ها هم اندک است و زود دچار خردگی می‌شوند.

    ساختار لنت ترمز

    ساختار لنت ترمز عکس 3

    بهترین ویژگی لنت ترمز

    لنت‌ها باید در مقابل گرما و دمای بالا مقاومت خوبی داشته باشند. اگر بنا باشد که در مجاورت هوای گرم، لنت خاصیت خود را از دست بدهد، باید مدام آن را تعویض کنید.

    اگر ضریب اصطکاک لنت‌ها بالا باشد هم مقاومت بهتری از خود نشان خواهند داد. درست است که لنت باید مقاوم باشد و ضریب اصطکاک خوبی از خود نشان بدهد اما لازم است که مواد سازنده آن نرمی کافی و مناسبی هم داشته باشند.

    اگر لنت به‌اندازه کافی نرم باشد، راحت‌تر روی دیسک می‌چسبد و ضمن اینکه سروصدای اندکی به‌وجود می‌آورد، عمرش بیشتر خواهد شد و گرد‌وغبار کمتری هم به آن می‌چسبد

    نشانه های فرا رسیدن تعویض لنت عبارتند از :

    • شنیدن صدای جیغ یا خر‌خر کردن ماشین در هنگام ترمز‌گیری
    • ضعیف عمل‌کردن ترمز‌ها نسبت به حالت عادی خودرو
    • روشن شدن چراغ لنت در پشت آمپر
    • روشن شدن چراغ ترمز دستی
    • ضربه زدن خودرو در هنگام ترمز‌گیری یا تمایل به کشیده شدن به یک سمت
    • کم شدن روغن‌ترمز به دلیل رفتن به جای خالی ناشی از تمام شدن لنت

    علت تعویض لنت ترمز

     لنت ترمز برای توقف و کاهش شتاب استفاده می‌شود؛ این یعنی استهلاک مداوم. بدیهی است که بعد از فرسودگی زیاد نیاز به تعویض به‌میان می‌آید. باید تعویض لنت ترمز را جدی بگیرید چون هر چقدر که فرسودگی این قطعات بیشتر باشد، مدت‌زمان لازم برای توقف خودرو هم بالاتر می‌رود.

    قدرت ترمزها تاحد زیادی وابسته به همین لنت‌هاست.پس اگر لنت‌ها وضعیت مناسبی نداشته باشند، پدال ترمز هم به‌اندازه کافی سفت نخواهد بود یا پایین‌تر از جای همیشگی‌اش قرار می‌گیرد.

    در این‌صورت، به‌درستی عمل ترمزکردن را انجام نخواهید داد و ممکن است که دچار حادثه شوید. البته نمی‌توان گفت که عمر لنت‌ها برای هر خودرو دقیقا چقدر است.

    چون به نوع  خودرو  و شیوه رانندگی و  مکان هایی مثل(خیابان ها یا مکان های پر فراز و نشیب) که خودرو را می رانید بستگی دارد 

    لنت ترمز عکس 2

    زمان تعویض لنت ترمز

    بهترین زمان تعویض لنت ترمز زمانی است که یکی از علائم زیر را در خودرو خود مشاهده کنید، با مشاهده حتی یک مورد، به تعویض لنت ترمز خود اقدام نمایید 

    عواملی چون :

    • سائیده شدن لنت ها تا انتها
    • پدال گیری تا اخرین حد ممکن
    • کاهش میزان قدرت ترمز گیری
    • چرب شدن بیش از حد لنت ها
    • روغنی شدن تایر ها به صورت متوالی
    • روشن شدن چراغ لنت ترمز در برخی خودروها
    • عدم تعویض روغن در بهترین زمان تعویض روغن 
    • کشیده شدن خودرو به یک طرف به هنگام ترمزگیری
    • اصطکاک پرچ ها روی دیسک و جیر جیر کردن لنت ها
    • ایست نکردن خودرو هنگام گرفتن ترمز ( در صورت صحت روغن ترمز )

    چرا لنت های ترمز فرسوده می شوند ؟

     به دلیل اصطحکاک 

    این اصطحکاک ناشی از لنت ترمز و دیسک ترمز است که سرعت خودرو را کاهش می دهد  و هنگامی که لنت ترمز با گذشت زمان به طور مداوم به دیسک های شما ارتباط برقرار می کنند ، آنها به آرامی می شوند 

    سایش دیسک ها بسیار کندتر از سایش لنت ترمز اتفاق می افتد اگر گرد و غبار سیاه بر روی چرخ های ماشین خود  مشاهده کرده باشید  به احتمال زیاد بقایای گرد و غبار ترمز از لنت ترمز شماست نه دیسک ها

    نحوه هشدار تعویض لنت ترمز در خودروهای جدید

    خودروهای امروزی که دارای سیستم ABS نیز هستند، زمان تعویض لنت ترمزها را به وسیله یک سیستم هشدار به راننده اطلاع داده می‌شود. شیوه آن به این صورت است که این خودروها در همه لنت‌های ترمز خود از یک برق مثبت بهره می‌برند. هنگام اتمام لنت، این برق مثبت به دیسک برخورد می‌کند. با برقراری این اتصال چراغ چک ترمز اتومبیل به سرعت روشن می‌گردد و زمان تعویض لنت فرا می‌رسد.

    ۱_ترمز ABS

    خودروهایی که تکنولوژی ABS دارند، در سرعت‌های بالا از روش متفاوتی برای توقف هر چه سریع‌تر اتومبیل بهره می‌گیرند. این سیستم ترمز خودرو را به طور متناوب و با سرعت بالا قطع و وصل می‌کند.

    به همین دلیل خودرو سریع‌تر از حالت معمول می‌ایستد و از سر خوردن ماشین نیز جلوگیری می‎کند. سیستم ABS می‌تواند از بسیاری تصادفات پیشگیری کند یا خسارات را به حداقل برساند. به علت مدل طراحی این ترمز، هنگام ترمزگیری‌های شدید، شاهد صدا و لرزش خودرو خواهیم بود که کاملا طبیعی است.

    ۲_آسیب دیدگی دیسک خودرو

    نادیده گرفتن نشانه‌های خرابی و اتمام لنت‌های خودرو، موجب آسیب‌دیدن دیسک چرخ‌ها می‌گردد. از نشانه‌های این مشکل به آخر رسیدن پدال گاز و کشیده‌شدن خودرو به اطراف است

    ۳_کشیده شدن فرمان در هنگام ترمز گیری

    اگر در هنگام ترمزگیری متوجه شدید خودرو شما به سمتی کشیده می‌شود، دلیل آن نامساوی بودن قدرت ترمزگیری در چرخ‌های راست و چپ ماشین در محور جلو یا عقب ماشین است‌.

    که این موضوع ممکن است به دلیل چرب شدن دیسک یکی از چرخ‌ها باشد که به دلیل نبود اصطکاک کافی از قدرت ترمزگیری چرخ کاسته است‌.

    یا ممکن است سیستم انتقال روغن به یکی از چرخه‌ها گرفته باشد. یکی از دلایل دیگر نیز خراب شدن پیستون درسیلندر یکی از چرخ‌ها می‌تواند باشد.

     

    لنت ترمز چند کیلومتر کار می کند ؟

    بیشتر قطعات اتومبیل دارای طول عمر استانداردی هستند و پس از مدتی از استفاده (حال این که این استفاده استاندارد و مناسب یا غیراستاندارد باشد) نیاز به تعویض پیدا کرده پیش از هر چیزی باید گفت که در خصوص عمر استاندارد لنت ترمز نمی توان مانند سایر قطعات خودرو برخورد کرد.

    لنت ترمز مقدار مشخص و دقیقی نسبت به سایر قطعات ندارد و این که طول عمر آن چه قدر بوده و تا چه مدت بتوانید از آن روی خودروی خود استفاده کنید، به عوامل و دلایل مختلفی، بستگی خواهد داشت. از جمله این عوامل می توان به مواردی  شامل جنس لنت ترمز، نحوه رانندگی صاحب خودرو، مکان رانندگی شما (برون شهری و یا درون شهری) و سایر عوامل اشاره کرد.

    و  معمولا بهترین زمانی که برای تعویض لنت مد نظر گرفته شده  زمانی است که  ۸۰ در صد از ان مصرف شده باشد 

    لنت ترمز عکس 3

    علت قفل کردن ترمز خودرو و راه های برطرف کردن آن

    در سیستم ترمز خودرو ممکن است اشکالات مختلف و متعددی وجود داشته باشد یا به‌وجود بیاید که باید با آن‌ها آشنا باشیم که این مشکلات عبارتند از: 

    نرم یا شل بودن بیش از حد پدال ترمز:

    نرم بودن بیش از حد پدال ترمز نشان‌دهنده درست کار نکردن سیستم ترمز است و به احتمال زیاد زمانی که پدال ترمز را فشار بدهید درست عمل نخواهد کرد. نرم بودن بیش از حد ترمز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که می‌توان به کم بودن روغن ترمز در مخزن روغن ترمز، تخلیه روغن به دلیل نشت و مشکلات در سیستم بسته مدار ترمز خودرو اشاره کرد. هوا داشتن سیستم ترمز خودرو نیز می‌تواند دلیلی بر نرم بودن پدال ترمز باشد که باید با هواگیری آن را برطرف کرد. درصورتی‌که سیستم ترمز شما خوب عمل نمی‌کند یا پدال ترمزتان بیش از حد نرم است بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید.

    چنانچه نشتی در سیستم ترمز خودرو وجود داشته باشد، باید محل نشتی مشخص شده و کمبود روغن تامین شود؛ همچنین هواگیری سیستم ترمز را انجام بدهید تا بتوانید در مواقع لزوم از سیستم ترمز خود به‌خوبی استفاده کنید.علاوه‌بر مسائلی که گفته شد فاسد شدن روغن ترمز نیز می‌تواند این مسئله را ایجاد کند.

    فاسد شدن روغن ترمز بر اثر افزایش رطوبت این ماده شیمیایی امکان‌پذیر خواهد شد؛ بنابراین درصورتی‌که احساس کردید سیستم‌ترمز شما خوب عمل نمی‌کند، نشتی یا هوایی نیز در آن وجود ندارد بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کرده و روغن خودرو را تعویض کنید، یعنی روغن سیستم را تخلیه کرده و دوباره آن را روغن‌گیری و سپس هواگیری کنید.

    سفت بودن بیش از حد پدال ترمز

    سفت بودن بیش از حد پدال ترمز که به اصطلاح و در عامه به آن چوب شدن پدال ترمز نیز گفته می‌شود، در حالتی پیش می‌آید که پدال ترمز شما بیش از حد سفت باشد؛ ولی با فشردن ترمز عکس‌العمل خاصی برای متوقف شدن خودرو مشاهده نمی‌کنید. این مسئله دقیقاً نقطه مقابل نرم بودن پدال ترمز خواهد بود. بهتر است برای این ایراد نیز به تعمیرگاه‌های متخصص و مجاز مراجعه کنید.

    مشکل سفت بودن بیش از حد پدال ترمز در زمان ترمزگیری معمولاً از میزان نبودن سطح روغن ترمز در مخزن روغن ترمز یا وجود مشکلاتی در سیستم بوستر ترمز به‌وجود می‌آید.یک راه بسیار ساده برای تست بوستر ترمز خودروی شما وجود دارد، هنگامی‌که خودروی شما خاموش است پدال ترمز را چند بار فشار دهید تا عملاً پر شده و پدال سفت شود، در دفعه آخر که پدال سفت بود استارت بزنید، درصورتی‌که پدال ترمز نرم شد نشان می‌دهد که بوستر ترمز شما سالم عمل می‌کند؛ ولی اگر پدال ترمز همچنان سفت باقی ماند، نشان‌دهنده ایراد و اشکالی است که در سیستم بوستر ترمز وجود دارد.

    قفل کردن ترمز

    پس از ترمز گرفتن احساس می‌کنید همچنان لنت‌های ترمز با دیسک خودرو درگیر است و صدای خش‌خش زیادی شنیده می‌شود یا عملاً سیستم ترمز خودرو باعث می‌شود که خودرو نتواند با سرعت و شتاب مناسب به راه خود ادامه دهد. درصورتی‌که درگیر شدن یا قفل شدن ترمز در یکی از چرخ‌ها اتفاق افتاده باشد، تعادل خودرو نیز به‌خوبی قبل نخواهد بود و اصطلاحاً خودرو به یک سمت جاده متمایل می‌شود.

    در این حالت مسائل و مشکلات زیادی ممکن است برای سیستم ترمز خودروی شما اتفاق افتاده باشد. برای مثال می‌تواند اهرم پدال ترمز دچار مشکل شده و عملکرد سیستم ترمز همچنان درگیر مانده باشد.

    یک احتمال رایج دیگر نیز گیر کردن لنت‌های ترمز در قسمت داخلی کاسه چرخ یا برروی دیسک‌ها است که باعث می‌شود به لنت ترمز و همچنین قسمت نگهدارنده که شامل کاسه چرخ یا دیسک است، آسیب جدی وارد شود.

    درصورتی‌که از گیر کردن لنت بر روی دیسک خودرو مشکلی ایجاد شده باشد، بایستی سیستم چرخ خودرو باز شده و مشکل آن برطرف شود.

    از جمله دلایلی که می‌تواند باعث چسبندگی بین لنت و دیسک ترمز شود، سنگین بودن بیش از حد خودرو و ترمز‌های پیاپی در سرازیری‌های جاده است. علاوه‌بر این چنین مشکلی می‌تواند باعث قفل کردن ترمز می‌شود. از طرفی ممکن است خودروی شما دچار مشکلی در سیستم بوستر ترمز شده باشد که نتواند روغن ترمز را تخلیه کند و عملاً فشار وارد شده بر روی دیسک‌های خودرو همچنان به قوت خود باقی بماند؛ در این حالت نیز قفل کردن ترمز اتفاق خواهد افتاد.

    در این مواقع معمولاً پیستون موجود در بوستر ترمز دچار اختلال در عملکرد شده و نمی‌تواند به خوبی عمل کند که بایستی برای رفع عیب و تعمیر آن حتماً به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید.

    علاوه‌بر مسائلی که در بالا ذکر شد خراب بودن نگهدارنده و پین‌های گیره ترمز که پیستون‌ها برروی آن قرار گرفته‌اند نیز در ترمزهای کاسه‌ای می‌تواند مشکل‌ساز باشد. ترمز کاسه‌ای که مدل قدیمی سیستم ترمز خودروها است، شکستگی فنر کفشک‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد چنین مشکلی شود.

    پایین بودن بیش از حد پدال ترمز 

    پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نیز می‌تواند یکی دیگر از ایرادها و عیوب سیستم ترمز خودرو باشد. البته دقت داشته باشید که پدال‌های هر خودرو با خودروی دیگر اندکی تفاوت خواهند داشت. برای مثال پدال هر خودرو می‌تواند در قسمتی عملکرد مناسب خود را انجام دهد و شل یا سفت بودن هر کدام از این پدال‌ها در خودروهای مختلف اندکی با یکدیگر متفاوت است. همچنین بالا یا پایین بودن پدال ترمز نیز مشابه همین مسئله در خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود؛

    ولی پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نشانه وجود عیب و ایرادی در سیستم ترمز خودرو است.پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نشانه وجود برخی از عیوب مانند ساییدگی بیش از حد لنت‌ها، خراب شدن سیلندرهای ترمز، خوب عمل نکردن بوستر ترمز، هواگرفتگی در مدار روغن ترمز خودرو، پایین بودن سطح روغن، آسیب دیدگی لوله‌ها یا مدار ترمز، نشتی روغن ترمز و تنظیم نبودن اجزای مختلف آن باشد.

    در صورتی که به تعمیرگاه مراجعه کردید و هیچ‌کدام از این عیب و ایراد در سیستم ترمز خودروی شما دیده نشد، ممکن است مشکل از رگلاژ نبودن ترمز یا رگلاژ نبودن پدال ترمز خودرو باشد که به‌راحتی قابل تنظیم خواهد بود و دردسر زیادی نخواهد داشت.

    صدای سوت لنت ترمز

    صدای سوت لنت ترمز یکی از مسائلی است که در برخی از خودروها و توسط برخی از دارندگان خودرو جدی گرفته نمی‌شود، اما این مسئله می‌تواند باعث آسیب دیدگی قطعات دیگری مانند دیسک ترمز خودرو شود. دقت داشته باشید در برخی از موارد تنها در هنگام ترمز گرفتن صدای سوت لنت ترمز شنیده می‌شود؛ولی در برخی از خودروها بدون فشردن پدال ترمز صدای سوت لنت ترمز شنیده خواهد شد

    درصورتی‌که بدون فشردن پدال ترمز مشکل سوت لنت ترمز وجود داشته باشد، باید سیستم ترمز به‌طور کلی بررسی شود؛ زیرا امکان دارد سیستم ترمز خودرو قفل کرده باشد.

    چنانچه فقط در موقع ترمز گرفتن صدای سوت لنت ترمز را می‌شنوید، ممکن است لنت‌های خودرو تمام شده باشد و قسمت انتهایی قطعه لنت بر روی صفحه دیسک کشیده شده و صدای ناهنجاری را ایجاد کند.بهتر است برای رفع این مشکلات به تعمیرکار مراجعه نمایید

    لنت ترمز عکس 4

    چطور طول عمر لنت ترمز را افزایش دهیم؟

    چند راه کار ساده برای افزایش طول عمر لنت ترمز وجود دارد که عبارتند از :

    ۱_کاهش ترمزگیری

    شما با کمتر ترمز گرفتن، می توانید طول عمر لنت های ترمز را افزایش دهید. در جاده هایی که رانندگی با سرعت، مجاز است به جای ترمزگیری ناگهانی، بهتر می باشد پدال گاز را رها کنید تا سرعت خودرو کم کم پایین بیاید. این روش نه تنها در افزایش طول عمر لنت ترمزها موثر است، بلکه موجب مصرف سوخت کم هم می شود.

    ۲_ حمل نکردن بار زیاد با خودرو

    بهتر است وزن خودرو را در پایین ترین حد خود نگه دارید. خودروهایی که مناسب حمل بار نیستند به هیچ وجه از آن ها برای جابجایی استفاده نکنید.

    ۳_به موقع ترمز گرفتن در ترافیک

    وقتی که زمان و مسافت بیشتر برای ترمزگیری مانده، در این صورت فشار روی لنت ترمز کم است. به همین خاطر توصیه می کنیم در  زمان های ترافیک، اقدام به ترمز گرفتن ناگهانی نکنید. این عمل را خیلی آهسته انجام دهید. مثلا ترمز را از قبل رسیدن به مانع بگیرید تا به آرامی شتاب اتومبیل کم شود.

    ۴_رانندگی ایمن 

    رانندگی ایمن در کاهش فشار وارد شده بر روی لنت های ترمز و میزان مصرف سوخت، نقش بسزایی دارد. رانندگی غیر اصولی هم ایمنی را به خطر می اندازد و هم با فرسودگی خودرو همراه است. افرادی که به طور غیر اصولی رانندگی می کنند، ناخودآگاه بر لنت های ترمز فشار وارد می کنند و در نتیجه از  طول عمر این قطعه کاهش می یابد.

    ۵_شرایط اب و هوایی

    یکی دیگر از عوامل مفید بر افزایش طول عمر لنت ترمز خودرو، شرایط آب و هوایی است. مناطقی که هوای خیلی گرمی دارند، موجب منبسط شدن این قطعه و در مقابل مکان هایی که از آب و هوای سردی برخوردار هستند، باعث انقباض شدن لنت های ترمز شده و در نتیجه فرسوده می شوند. پس بهتر است برای افزایش طول عمر این قطعه در مناطقی که آب و هوای معتدلی دارد، رانندگی کنید.

    با وجود لنت ترمز جنیون پارت که یکی از بهترین برندهای شناخته شده  در لنت ترمز است می توان نام برد اما بدلیل کمی گران بودن آن ،از مارک های دیگر موجود در بازار از قبیل های کیو، سانگ شین، ماندو، کوآرت، تکستار، آیسین، آسیمکو و لنت ترمز پارس ایرانی را می توان نام برد.

    که در ادامه این مطلب  سایت یدک مال را دنبال کنید و برای خرید مطمئن و راهنمایی خود به فروشگاه یدک مال مراجعه نمایید

    یکی از اجزای مهم و حساس که امروزه به دلیل حساسیت بالا به قطعه فوق ایمنی با گرید A در استاندارد از آن نام میبرند.به همین دلیل با کیفیت بودن و کارایی خوب آن ،با رانندگی ایمن در شرایط مختلف و حفظ جان سرنشینان خودرو رابطه مستقیم دارد.لنت ترمز از مهم‌ترین قطعات یک خودرو به شمار می‌رود، سلامت آن تاثیر مستقیم روی امنیت و ایمنی سفر دارد.پدال ترمز نیروی بازدارنده حرکت ماشین می‌باشد. لنت ترمز جزء قطعات مصرفی است و طول عمر آن برحسب کارکرد خودرو ارزیابی می‌گردد

    ۱_ لنت ترمز ارگانیک

    ۲_ لنت ترمز کم فلز و نیمه فلزی 

    ۳_لنت ترمز سرامیکی

    ۴_لنت زینتری

    زمانی که یکی از عوامل زیر بروز  پیدا کرد باید برای تعویض به موقع اقدام کنید عواملی چون :

    • سائیده شدن لنت ها تا انتها
    • پدال گیری تا اخرین حد ممکن
    • کاهش میزان قدرت ترمز گیری
    • چرب شدن بیش از حد لنت ها
    • روغنی شدن تایر ها به صورت متوالی
    • روشن شدن چراغ لنت ترمز در برخی خودروها
    • عدم تعویض روغن در بهترین زمان تعویض روغن 
    • کشیده شدن خودرو به یک طرف به هنگام ترمزگیری
    • اصطکاک پرچ ها روی دیسک و جیر جیر کردن لنت ها
    • ایست نکردن خودرو هنگام گرفتن ترمز ( در صورت صحت روغن ترمز )

    لنت ترمز نیز دقیقا مشابه مداد پاک کن باید عمل کند. لنت برای اینکه بتواند سرعت خودرو را کاهش دهد، باید اصطکاک بالایی با دیسک چرخ ایجاد کند. به این طریق است که می‌تواند خودرو را متوقف نماید، اگر خیلی سخت باشد سوت می کشد و روی دیسک خراش ایجاد می کند و اگر خیلی نرم باشد زود خرده می شود یا ممکن است اصطحکاک لازمه را جهت توقف خودرو ایجاد نکند.

    • شنیدن صدای جیغ یا خر‌خر کردن ماشین در هنگام ترمز‌گیری
    • ضعیف عمل‌کردن ترمز‌ها نسبت به حالت عادی خودرو
    • روشن شدن چراغ لنت در پشت آمپر
    • روشن شدن چراغ ترمز دستی
    • ضربه زدن خودرو در هنگام ترمز‌گیری یا تمایل به کشیده شدن به یک سمت
    • کم شدن روغن‌ترمز به دلیل رفتن به جای خالی ناشی از تمام شدن لنت
    • کاهش ترمز گیری 
    • حمل نکردن بار زیاد با خودرو 
    • به موقع ترمز گرفتن در ترافیک
    • رانندگی ایمن
    • شرایط اب و هوایی

    مطالب مرتبط

    0 0 رای ها
    رأی دهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن همه ی نظرات