کیا, معرفی خودرو

معرفی کیا اسپورتیج

کیا_اسپورتیج

معرفی و تاریخچه

کیا اسپورتیج یا به تلفظ انگلیسی Kia Sportage یک کراس اوور جمع و جور و زیباست که از سال ۱۹۹۳ تاکنون توسط شرکت بزرگ کره ای کیا موتورز تولید می شود. تا سال ۲۰۰۴ کلاس این خودرو در دسته ی شاسی بلند ها قرار می گرفت. (درباره تفاوت کلاس کراس اور و شاسی بلند موارد متعددی قابل بر شمردن است که مهمترین آن تفاوت ابعاد می باشد.) تا امروز پنج نسل از این خودرو تولید شده است.

اسپورتیج امروزه خودرویی مشهور و جذاب محسوب می‌شود. اما اگر به نسل‌های نخست آن نگاه کنیم، این همه تغییر و ترقی را باور نخواهیم کرد. نسل اول اسپورتیج روی پلتفرم مزدا بونگو و با همان قوای مکانیکی و فنی طراحی شد. در واقع این خودرو در زمانی که سه شرکت کیا، مزدا و فورد اتحادی سه جانبه را تشکیل می‌دادند شکل گرفت.

سبک و زبان طراحی اسپورتیج در ابتدا به خودروهایی چون پراید شباهت داشت که البته در آن زمان در کره منسوخ شده بود. نخستین نمونه‌های اسپورتیج در سال ۱۹۹۳ وارد بازار شدند در حالی که این خودروی جعبه‌ای شکل از زبان طراحی محصولات جدید کیا نیز به دور مانده بود.

درواقع شاید کیا با این خودرو می‌خواست بخت خود را در کلاسی جدید امتحان کند. این خودرو با قیمت ارزان خود به عنوان یک شاسی بلند شهری توانست راه خود را به سرعت در بازارهای جهانی پیدا کند.

در این مقاله به معرفی کامل کیا اسپورتیج می پردازیم؛ پس با یدک مال همراه باشید.

نسل اول ( NB7 . 1993 )

درباره مشخصات کیا اسپورتیج باید بگوییم که پلتفرمی مشترک با مینی‌ون مزدا بونگو داشت و از همین رو بسیاری از اجزای مکانیکی و فنی این خودرو مانند موتور و سیستم انتقال قدرت (فاز نخست تولید) با همتای ژاپنی خود مشترک بود. کیا آن زمان با فورد و مزدا شریک بود و این موجب شد تا کیا از فناوری این دو شرکت کهنه‌کار در ساخت خودروهایش بهره ببرد.

تمامی موتورهای این نسل ۲٫۰ لیتری و چهار سیلندر بودند که شامل دو نوع بنزینی و دیزلی می‌شد. تمامی این موتورها تحت تکنولوژی مزدا بودند، فرق موتورهای بنزینی و دیزلی در این بود که یکی از آنها ۱۶ سوپاپ و دیگری ۸ سوپاپ بود. (درباره تفاوت موتور بنزینی و دیزلی)

 تولید اسپورتیج در جریان اتحاد کیا با فورد و مزدا بود که شامل تأمین فناوری توسط فورد و مزدا و تأمین امکانات ارزان توسط کیا بود. از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ ، نسل اول اسپورتیج توسط شرکت کارمن در آلمان ساخته شد. خریداران اروپایی نسخه های ساخت آلمان را در آن دوره دریافت می کردند؛ در حالی که بقیه جهان نسخه های ساخت کره جنوبی را دریافت می کردند.

اسپورتیج در دو فرم سه درب و ۵ درب ارائه می‌شد. در سال ۱۹۹۶ نسخه کشیده تر آن با نام اسپورتیج گرند نیز معرفی شد که ۳۰.۵ سانتی‌متر طول بیشتری داشت و البته فاصله محورهای آن تغییری نکرده بود و در عوض قسمت بار آن بزرگتر شده بود.

جالب است بدانید مدل ۱۹۹۷ کیا اسپورتیج اولین وسیله نقلیه تولیدی در جهان بود که به کیسه هوای زانو مجهز شد.

تولید نسل اول اسپورتیج در کره جنوبی در سال ۲۰۰۲ متوقف شد. تا سال ۲۰۰۳ ، بیشتر بازارهای بین المللی عرضه اسپورتیج را متوقف کردند ، اگرچه فروش آن در برخی از کشورهای در حال توسعه همچنان ادامه داشت تا اینکه نسل دوم جایگزین آن در سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد. از نسل اول اسپورتیج سه تغییر چهره یا فیس لیفت در سال های ۱۹۹۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ عرضه شد. 

از نظر ایمنی نسل اول کیا اسپورتیج در تستهای تصادف ANCAP استرالیا نتیجه بسیار ضعیف یک ستاره از پنج را بدست آورد.

مشخصات کیا اسپورتیج نسل اول – مشخصات فنی

محور محرک : دیفرانسیل جلو

گیربکس : ۴ دنده اتومات و ۵ دنده دستی

پیشرانه : ۴ سیلندر

حجم موتور : ۲ لیتر

قدرت : از ۶۳ تا ۱۲۸ اسب‌بخار

نسل دوم ( JE / KM . 2004 )

مدل ۲۰۰۴  با پلتفرمی مشترک با هیوندای الانترا و هیوندای توسان عرضه شد. نسل دوم با یک موتور ۲٫۰ لیتری چهار سیلندری دیزلی در بازار بریتانیا و با قیمتی در حدود ۱۶۰۰۰ دلار عرضه شد.

این خودرو در ماه مهٔ ۲۰۰۸ یک تغییر چهره را متحمل شد. کیا از سال ۲۰۰۷ این خودرو را در خط تولید خود در اسلواکی مونتاژ می کرد.

در اوایل ۲۰۰۹ مدل مورد عرضه این خودرو در بریتانیا در کمتر از یک سال تغییر چهره دیگری را به خود دید.

اسپورتیج در سال ۲۰۰۹ عنوان برترین خودروی قابل اعتماد را دریافت نمود. همچنین در همان سال توانست در فهرست «۲۰ خودروی ارزان‌قیمت سال ۲۰۰۹» جای بگیرد.

 کیا اسپورتیج همچنین توسط Insure.com در رده دوم “۲۰ کم هزینه ترین وسیله نقلیه ۲۰۰۹ برای بیمه” قرار گرفت. طبق تحقیقات ، نسل دوم اسپورتیج یکی از کم هزینه ترین وسایل نقلیه برای بیمه شدن است.

مشخصات کیا اسپورتیج KM – مشخصات فنی

گیربکس : ۴ دنده اتومات

پیشرانه : ۶ سیلندر

سرعت : ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت

گشتاور : ۲۴۱ نیوتون متر

حجم موتور : ۲.۷ لیتر

قدرت : از ۱۱۳ تا ۱۷۵ اسب‌بخار

وزن : ۱۵۱۷ کیلوگرم

حجم باک : ۶۵ لیتر

نسل سوم ( SL . 2010 )

نسل سوم کیا اسپورتیج یکی از موفق‌ترین کراس اوورهای خارجی در بازار ایران است. علیرغم آنکه آشنایی ایرانی‌ها با این کراس اوور کره‌ای به نیمه دوم دهه ۸۰ شمسی و حضور نسل دوم آن در جاده‌های کشور باز می‌گردد، اما این نسل سوم کیا اسپورتیج بود که توانست به موفقیت و محبوبیت ویژه‌ای دست پیدا کند.

در حقیقت نسل سوم کیا اسپورتیج که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ به بازار کشور عرضه شد، تمام فاکتورهای مدنظر مشتریان ایرانی را داشت و به همین علت نیز میزان فروش قابل توجهی را تجربه کرد.

بدون شک طراحی ظاهری، همواره از جمله فاکتورهای موثر در تصمیم گیری خریداران خودرو بوده و کیا اسپورتیج نسل سوم نیز در این بخش کاملا مستحق دریافت یک تیک سبز است.

طراحان این کراس اوور کره‌ای سعی در ایجاد چهره‌ای جذاب و اسپرت که در عین حال مورد پسند طیف وسیعی از مشتریان نیز باشد، داشته‌اند که نتیجه این تلاش رضایت بخش بوده است.

سبک طراحی اسپرت نسل سوم بر روی ابعاد کابین تا حدودی تاثیر منفی داشته است و در مقایسه با کراس اوورهای هم کلاس نظیر تویوتا راو ۴ فضای کم تری در اختیار سرنشینان قرار می دهد؛ با این حال فضای کابین و بار این محصول کره‌ای برای سفرهای خانوادگی قابل قبول ارزیابی می‌شود. کابین کیا اسپورتیج طراحی ساده و زیبایی دارد، اما کیفیت پایین مواد مورد استفاده، نقطه ضعف اساسی آن به شمار می‌رود.

با این وجود، کیسه‌های هوا (۲ تا ۶ کیسه هوا در نسخه‌های مختلف)، سیستم‌های ترمز ABS, ESP, DBC و HAC، سانروف پانوراما، استارت بدون کلید، آینه وسط الکتروکرومیک، دوربین دنده عقب، گرمکن صندلی‌های جلو (و عقب در برخی نسخه‌ها) سیستم صوتی اینفینیتی، کروز کنترل و کامپیوتر سفری از جمله امکانات رفاهی و ایمنی متعدد کیا اسپورتیج هستند که نقاط ضعف مذکور را کم رنگ می‌کنند.

بعد از طراحی، پیشرانه نسل سوم کیا اسپورتیج، نقطه قوت اساسی دیگر آن به شمار می‌‌رود، زیرا علاوه بر نمایش عملکردی کاملا هماهنگ، شتاب رضایت بخشی را نیز برای این کراس اوور ۱.۵ تنی ایجاد می‌کند.

اما ویژگی‌های اسپرت کیا اسپورتیج به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا ماهیت اسپرت در مهندسی سیستم تعلیق آن نیز پابرجا است؛ کیا اسپورتیج سواری نسبتا خشکی دارد و نباید انتظار یک سواری آرام را از آن داشته باشید. در مقابل سواری نسبتا خشک، این سیستم تعلیق، باعث ایجاد فرمان پذیری و چسبندگی بسیار خوبی برای جثه سنگین کیا اسپورتیج شده است، به همین علت نیز عملکرد کراس اوور کره‌ای در جاده‌های پر پیچ و خم کاملا رضایت بخش خواهد بود.

نسل سوم کیا اسپورتیج در حال حاضر در نسخه‌های دست دوم و با قیمت‌های بالا در بازار قابل خریداری است. در شرایط فعلی بازار خودرو ایران، تنها کراس اوورهای چینی به عنوان رقبای صفر کیلومتر در رده قیمتی کیا اسپورتیج نسل سوم حضور دارند که جدی‌ترین آن‌ها جک K7 است.

اگر از کراس اوورهای چینی فاکتور بگیریم، رقبای دست دوم دیگری نظیر هیوندای سانتافه، هیوندای ix35 (توسان) و هیوندای وراکروز گزینه‌های دیگر خریداران در این رده قیمتی خواهند بود.

اگر بخواهیم به طور خلاصه کیا اسپورتیج نسل سوم را با رقبای خود مقایسه کنیم، باید گفت خرید نمونه‌های سلامت و کم کارکرد این خودرو بسیار منطقی‌تر از محصولات چینی خواهد بود و اگر داشتن فضای کابین بیش‌تر یا پیشرانه قدرتمندتر در اولویت شما نیست، کیا اسپورتیج گزینه مناسب شما در میان کراس اوورهای غیرچینی مذکور است.

مشخصات کیا اسپورتیج SL – مشخصات فنی

محور محرک : دو دیفرانسیل

گیربکس : ۶ دنده اتومات

پیشرانه : ۴ سیلندر

شتاب : ۱۰.۴ کیلومتر بر ساعت

سرعت : ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

گشتاور : ۲۲۷ نیوتون متر

حجم موتور : ۲.۴ لیتر

مصرف ترکیبی : ۹.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

قدرت : از ۱۱۵ تا ۱۸۴ اسب‌بخار

وزن : ۱۵۹۸ کیلوگرم

حجم باک : ۵۵ لیتر

نسل چهارم ( QL . 2015 )

نسل چهارم خودرو اسپورتیج معرفی شد که خط تولید آن در کره جنوبی است. کیا موتورز برای طراحی نسل جدید اسپورتیج از فلسفهٔ جی‌تی لاین استفاده کرده‌است و نیز حالت دماغ ببری دارد. رساندن ضریب آیرودینامیک از ۰٫۳۵ به ۰٫۳۳ در نسل کنونی باعث شده طول این مدل با ۴۰ میلیمتر افزایش به ۴۴۸۰ میلی‌متر، ارتفاع آن به ۱۶۳۵ میلی‌متر و فاصله محور عقب تا جلو با ۳۰ میلی‌متر افزایش به ۲۶۷۰ میلی‌متر برسد. موتور بنزینی توربو با تولید ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر، جعبه‌دندهٔ ۶ سرعتهٔ دوکلاچه خودکار از مشخصات فنی مدل جدید اسپورتیج هستند.

طراحی نسل چهارم اسپورتیج، ترکیبی از خطوط تیز و شکسته به همراه سطوح صاف است که در طراحی جنگنده‌ها نیز استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۶، جایزهٔ معتبر طراحی رد دات را به این خودرو داده‌اند. اسپورتیج کیوال در اواخر ۲۰۱۵ به بازار جهانی معرفی شد.

اسپورتیج جدید که در کلاس سی کراس‌اوورها قرار می‌گیرد دارای امکاناتی چون ترمز ویژه کمکی، هشدار تعویض ناگهانی خطوط، سیستم هشدار دهنده و محدود کننده سرعت، شناسایی نقاط کور در آینه‌ها و … می‌باشد. موتور بنزینی توربو با تولید ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر، جعبه‌دنده ۷ سرعتهٔ دوکلاچه خودکار از مشخصات فنی مدل جدید اسپورتیج هستند.

موتورهای این نسل همگی از نوع آی۴ هستند و از ۱٫۶ تا ۲٫۴ لیتر حجم دارند. این موتورها شامل انواع بنزینی، دیزل و توربوشارژر دار می‌شوند.

مشخصات کیا اسپورتیج QL – مشخصات فنی

محور محرک : دو دیفرانسیل

گیربکس : ۶ دنده اتومات با شیفت لاک

پیشرانه : ۴ سیلندر GDI

شتاب : ۹.۸ کیلومتر بر ساعت

سرعت : ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت

گشتاور : ۲۳۷ نیوتون متر

حجم موتور : ۲.۴ لیتر

مصرف ترکیبی : ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

قدرت : ۱۸۱ اسب‌بخار

وزن : ۱۵۹۸ کیلوگرم

حجم باک : ۶۲ لیتر

نسل پنجم ( NQ5 . 2021 )

نسل پنجم اسپورتیج در ۸ ژوئن ۲۰۲۱ رونمایی شد ، با مشخصاتی که گفته شده این خودرو براساس آخرین معماری پلتفرم N3 عرضه می شود، کیا بسته به بازار دو نسخه از از این خودرو با طول بدنه و فاصله دو محور متفاوت را توسعه می دهد. این خودرو به حالت Terrain مجهز شده است که بسته به شرایط مختلف ، از جمله برف ، گل و شن و ماسه ، تنظیمات مختلف را به طور خودکار تنظیم می کند. همچنین دارای سیستم تعلیق کنترل الکتریکی (ECS) است که کنترل میرایی مداوم را در زمان واقعی فراهم می کند. مدل های هیبریدی و پلاگین هیبریدی نیز دارای سیستم E-Handling خواهند بود.

فیلم جالب و جذاب معرفی نسل پنجم کیا اسپورتیج

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات
هانی
9 ماه قبل

میخرمش یه روزی !