معرفی خودرو, هیوندای

مشخصات هیوندای آزرا ۲۰۱۲ – ۲۰۱۷ نسل HG

هیوندای آزرا 2012 تا 2017 HG Hyundai Azera Grandeur HG

نسبت آزرا با سوناتا را می‌توان به نسبت تویوتا آریون با کمری تشبیه کرد. در حقیقت آزرا که در برخی از بازار های جهانی با نام هیوندای گرنجور شناخته می شود؛ مدل لوکس تر و قدرتمندتری نسبت به سوناتاست که پلتفرم یکسانی با آن دارد. آزرا تا امروز در قالب شش نسل‌ عرضه شده است.

نسل پنجم این خودرو یعنی آزرا ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ که با کد اتاق HG شناخته می شود؛ اولین بار در نمایشگاه بین المللی خودروی لس آنجلس رونمایی شد. شاید کمی باورش سخت باشد اما هیوندای موتور برای توسعه ی این خودرو مبلغی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه کرد.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی، و بررسی مشخصات فنی، امکانات و آپشن ها، طراحی، سطح ایمنی، وضعیت قطعات یدکی و بازار فروش هیوندای آزرا گرنجور مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال، همراه باشید.

طراحی

نمای بیرون

طراحی آزرا ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ بر اساس زبان طراحی مدرن هیوندای یعنی“مجسمه سیال” انجام شده است. ظاهر نسل پنجم آزرا در مقایسه با نسل چهارم آن، با کمک ابعادی پف کرده و چراغ‌ جلوهای بزرگ و برجسته، تغییراتی زیادی را تجربه کرده است. در نمای بیرونی گرنجور به اندازه کافی خطوط و انحناهای پیچیده به کار رفته که در خیابان توجه افراد را به خود جلب کند. در واقع اینطور به نظر می رسد که در طراحی بیرونی این خودرو، طراحان به عبور جریان آب از میان سنگها یا جریان هوا در برخورد با موانع الهام گرفته اند. این خطوط تا حدی نمای کناری خودرو را عضلانی کرده است. اگرچه طراحی جدید را الزاما نمی‌توان زیباتر خطاب کرد اما باید اعتراف کرد که دهه ی تکنولوژی زده ی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ از طرح‌های فضایی و سنت شکن به خوبی استقبال می‌کرد و آزرا HG دقیقا یک طرح سنت شکن بود.

در نمای جلو این خودرو، چراغ های لوزی شکل و بزرگ به همراه جلو پنجره و همچنین خطوط کشیده شده از چراغ ها تا سپر، جلوه ای بسیار لوکس و نسبتا خشمگین را به گرنجور داده است. چراغهای LED جلو در شب با شکلی منحصر به فرد (شبیه طرح های علمی تخیلی یا فضایی) می درخشند که توجه عابرین و رانندگان دیگر را جلب می کند.

نمای جلو هیوندای آزرا ۲۰۱۲ – ۲۰۱۷ نسل HG
نمای جلو هیوندای آزرا ۲۰۱۲ – ۲۰۱۷ نسل HG

در نمای عقب چراغ های LED با طرحی شبیه حرف C به یکدیگر متصل شده اند که نمای عقب را زیبا می کند. همچنین هماهنگی خاصی بین طرح لوله اگزوزها و چراغ ها برقرار شده است.

در نمای جانبی گرنجور، خطوط برجسته و دارای انحنا خودرو را عضلانی کرده و شخصیت لوکس آزرا را تکمیل کرده اند. در مجموع می توان طرح بیرونی این خودرو را مدرن، زیبا و در عین حال شلوغ و پیچیده توصیف کرد.

نمای عقب و جانبی هیوندای آزرا ۲۰۱۲ – ۲۰۱۷ نسل HG
نمای عقب و جانبی هیوندای آزرا ۲۰۱۲ – ۲۰۱۷ نسل HG

نمای داخل کابین

سبک طراحی رادیکال نمای خارجی آزرا با شدت بسیار زیاد به داخل خودرو نیز راه یافته است که نتیجه آن را می توان در داشبرد که با طراحی بسیار پیچیده مملو از زوایای تیز و اشکال هندسی مختلف پر شده است مشاهده کرد. درست همانند نمای خارجی، داخل آزرا نیز احتمالا یک عده از افراد را به خود جذب و عده دیگر را از خود دور می‌کند. اگرچه این سبک طراحی رادیکال نمای داخلی بسیار منحصر به فرد است اما الزاما زشت یا زیبا نیست. آزرا احتمالا افراد با سن بالا را نتواند راضی کند اما جوانان را چرا. چون معمولا این جوانان هستند که با طراحی‌های عجیب و غریب خودروهای امروزی چون هیوندای کنار می‌آیند.

ظرفیت صندوق عقب آزرا برابر با ۴۶۰ لیتر است که اختلاف نسبتا زیادی را با دیگر خودرو های هم کلاس خود نشان می‌دهد.از نکات مثبت آزرا اما این است که با وجود داشتن ابعاد خارجی بزرگ‌ تر اما صندوقی کوچک‌تر می‌تواند کابین به مراتب جادارتری را به سرنشینان عرضه کند که در سفرهای بلند مدت میان شهری بسیار ملموس خواهد بود. 

مشخصات فنی

نسل پنجم هیوندای آزرا نیز مانند نسل چهارم، با یک پیشرانه ۶ سیلندر قدم به بازار ایران گذاشت؛ البته پیشرانه این خودرو نسبت به نسل قبلی، کمی لاغرتر شده است و تنها ۳ لیتر حجم دارد. پیشرانه مذکور که از نسل دوم سری پیشرانه‌های لامبدا شرکت هیوندای، موسوم به لامبدا۲ (Lambda II) است، حداکثر قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۲ نیوتن‌متر تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی هیوندای آزرا HG منتقل می‌کند.

عنوان شرح فنی
نام خودرو هیوندای آزرا همچنین هیوندای گرنجور
نسل نسل پنجم ( HG ) - تولید از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس ۶ دنده اتومات با شیفت لاک
پیشرانه ۶ سیلندر
حجم موتور ۳ لیتر
قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار
گشتاور ۲۸۲ نیوتن‌متر
شتاب ۸ ثانیه
سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۹.۶ لیتر
وزن ۱۵۸۰ کیلوگرم
حجم باک ۷۰ لیتر
موتور هیوندای آزرا ۲۰۱۲ – ۲۰۱۷ نسل HG
موتور هیوندای آزرا ۲۰۱۲ – ۲۰۱۷ نسل HG

امکانات و آپشن ها

در نسخه های کامل آزرا شاهد این امکانات هستیم:

کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، کنترل ترمزها در پیچ، اتوهلد، سامانه توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، نورپردازی داخلی،فرمان الکتروهیدرولیکی، مانیتور ۷ اینچی، ۹ کیسه هوا، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، سانروف، سقف پانروامیک

وضعیت فروش در بازار ایران

دوران اوج گیری بازار خودرو ایران در دو دهه گذشته بدون شک دوران پیش از وضع قانون منع واردات خودروهای حجیم‌تر از ۲.۵ لیتر بوده است. در آن دوران خودروهای عملکرد محور با قابلیت‌ها و آپشن‌های رفاهی روزمره بسیاری به کشور وارد شدند که نه تنها بازار خسته کننده خودروهای تولید داخلی را به چالش کشیدند، بلکه بار دیگر باعث شدند خریداران لذت خرید و تملک خودروهای باکیفیت روز جهانی را تجربه کنند.

اگرچه بازار خودرو ایران الزاما شیفته خودروهای سایز متوسط و بزرگ‌تر نیست اما وجود خودروهای سدان خانوادگی توانمند در دوران پیش از منع واردات نشان داد که اگر چنین گزینه‌هایی در بازار ارائه شوند، بدون شک بر روی دست عرضه کننده باد نخواهند کرد. محبوب‌ترین خودروهای وارداتی خانوادگی را سدان‌های سایز متوسط وارداتی تشکیل می‌دادند که به دلیل بهره‌وری از پیشرانه‌های توانمند، ابعاد قابل قبول فضای داخلی و محفظه بار و همچنین آپشن‌های رفاهی قابل توجه به سرعت در دل مشتریان جا باز کردند.

متاسفانه پس از منع واردات چنین خودروهای ارزشمند به بازار ایران، امروزه تنها راه دستیابی به یکی از آن‌ها مراجعه به بازار خودروهای کارکرده و انتخاب از میان نمونه‌های دست دوم موجود است. اما از میان سدان‌های عملکرد محور وارداتی سایز متوسط دست دوم موجود در بازار ایران، گزینه‌های مجهز به پیشرانه‌های V6 مشتری و بازار انحصاری خود را دارند که اگرچه هر کسی به سراغ آن‌ها نمی‌رود، اما آنکس که در این وادی قدم می‌گذارد معمولا تملک گزینه کوچک‌تر و ضعیف‌تر را در ذهن ندارد.

سخن آخر

امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی هیوندای آزرا HG در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای آزرا ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ نسل HG را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

منبع: اسب بخار

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات