معرفی خودرو, هیوندای

مشخصات هیوندای ورنا LC مدل ۱۳۸۳ – ۱۳۹۰

هیوندای ورنا LC مدل 1383 تا 1390

هیوندای ورنا نسل دوم هیوندای اکسنت است که در بازار های جهانی با کد LC شناخته می‌شود. این خودرو برادر دو قلو کیا ریو است که این خودرو هم توسط سایپا در دهه هشتاد خورشیدی به تولید می‌رسید. هیوندای ورنا نیز توسط کرمان خودرو در کنار هیوندای آوانته مونتاژ می‌شد و در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ به بازار عرضه شد.

از مهم‌ترین مزایا و شاید دلیل موفقیت هیوندای ورنا استهلاک پایین و دوام فنی بالا و همچنین چهره نسبتا خوب و البته ساده این خودرو است، کابین هیوندای اکسنت نیز نسبتا ساده طراحی شده و جذابیت چندانی برای مخاطب ندارد. به همین دلیل هیوندای ورنا در سال‌هایی که به بازار عرضه می‌شد، رقیب قدرتمندی برای خودروهای داخلی همچون پژو پارس یا سمند LX نبود. با این وجود پس از آن‌که مشتریان از مزایا هیوندای ورنا مطلع شدند، تقاضا برای خرید این خودرو در سال‌های پایانی مونتاژ و عرضه افزایش یافت.

هیوندای ورنا همانند کیا ریو از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد. این پیشرانه به کم‌دردسر بودن و کم‌مصرف بودن شهرت دارد. این خودرو در بازار ایران با دو گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک موجود است که اکثر نسخه‌های موجود از نوع دنده‌ای هستند.

در این نوشتار بطور اختصاصی و کامل به معرفی و بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات و آپشن ها، سطح ایمنی، وضعیت قطعات یدکی و بازار فروش این خودرو می پردازیم؛ در ادامه با مجله یدک مال همراه باشید.

طراحی

نمای بیرون

ورنا قطعا ظاهر جذابی ندارد و بعد از چندین سال از عمرش، هر جذابیتی که داشته رنگ باخته و از نظر طراحی کابین و بدنه خودرویی قدیمی و از مد افتاده به شمار می رود. اما وقتی در این رنج قیمت قصد خرید خودرو دارید، باید وسواس های اینچنینی را کنار بگذارید. و بیشتر تمرکزتان را روی کارایی و استهلاک خودرو متمرکز کنید. ورنا از این جهت شما را راضی می کند. هیوندای در طراحی ورنا از خطوط تیز و زاویه‌دار استفاده کرده است.

چراغ‌های جلو کمی برآمده طراحی شده‌اند و از سطح کاپوت کمی بالاتر است، این ویژگی در چراغ‌های عقب و نمای پشتی هم مشهود است. چراغ‌های عقب هم فرمی عمودی و کاملاً ساده دارند. از دیگر ویژگی های ظاهری ورنا، می توان به برجستگی طرفین درب کاپوت و سطح غیر صاف درب صندوق عقب اشاره کرد.

البته جلو پنجره کوچک میان چراغ های بزرگ جلو و جانمایی مبهم و اندازه بزرگ مه شکن سپر عقب، روی هماهنگی ظاهری ورنا تاثیر منفی گذاشته اند. چرخ های ورنا به صورت فابریک به رینگ آلومینیومی اسپرت مجهز نیستند و همچون خودروهای هم دوره مثل آوانته، زانتیا و مزدا ۳۲۳ از رینگ فولادی و قالپاق برخوردار هستند.

نمای عقب هیوندای ورنا LC مدل 1383 تا 1390
نمای عقب هیوندای ورنا LC مدل ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰

داخل کابین

علی رغم ابعاد جمع و جورش، فضای کابین برای یک خانواده ۴ نفره مناسب به نظر می رسد. ورنا با طول ۴۲۶۰ میلی متر، عرض ۱۶۸۰ میلی متر و ارتفاع ۱۳۹۵ میلی متر در دسته سدان های کوچک جای می گیرد. اما به لطف فاصله ۲۴۴۰ میلی متری بین محور جلو و عقب، فضای معقولی داخل کابین در اختیار سرنشینان قرار می گیرد.

در مجموع می توان گفت کابین ورنا، هم اندازه کابین پژو ۲۰۶ ارزیابی می شود، اما به لطف صرفه جویی بیشتر در فضا، سرنشینان عقب راحتی بیشتری دارند. همچنین پشت فرمان ورنا تسلط کافی به محیط اطراف دارید. آیینه های بزرگ هستند و میدان دید مناسبی را در اختیارتان قرار می دهند. از سوی دیگر، پنجره های جانبی بزرگ باعث شده تا نقطه کوری در دید طرفین ورنا وجود نداشته باشد. این درحالی است که با قرارگیری پشت فرمان، به راحتی می توانید کا÷وت جلو را ببینید و پیدا بودن برجستگی لبه کاپوت می تواند در تنظیم فاصله با خودروی جلویی، راننده را کمک کند.

در مورد یک خودرو اقتصادی و ارزان قیمت که بیش از ۱۰ سال از عمرش می گذرد، صحبت می کنیم. پس انتظار کیفیت دلچسب متریال کابین کمی بیجا به نظر می رسد. اما هیوندای ورنا علی رغم همه این ها، از نظر کیفیت، راضی کننده ارزیابی می شود. شاید پلاستیک های توسی رنگ خشک باشند و با کیفیت به نظر نرسند، اما دقت در مونتاژ این خودرو باعث شده تا بر خلاف بیشتر خودروهای وطنی، کابین بعد از گذشت چند سال، هنوز هم سر و صدای اضافی نداشته باشد.

داخل کابین هیوندای ورنا LC مدل 1383 تا 1390
داخل کابین هیوندای ورنا LC مدل ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰

مشخصات فنی

در مورد ویژگی های فنی ورنا باید بگوییم این خودرو در نظر اول خیلی ساده و معمولی به نظر می رسد، اما کافی است با آن رانندگی کنید تا بر خلاف تصور، در دلتان جا باز کند. ورنا در ۲ نسخه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری به بازار آمده. در این میان مدل های ۱.۶ لیتری به گیرباکس اتوماتیک ۴ سرعته هم مجهز شده اند.

پیشرانه ۱.۶ لیتری ورنا ۱۰۴ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور در دور ۳۰۰۰ تولید می‌کند. این خروجی کاملا با وزن ۹۳۴ کیلویی بدنه توازن داشته و این سدان اقتصادی اصلا تنبل به نظر نمی رسد و در عین مصرف سوخت پایین، کشش مناسبی دارد.

عنوان شرح فنی
نام خودرو هیوندای ورنا - هیوندای اکسنت
نسل نسل دوم ( LC ) - تولید از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ ( در ایران از ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ )
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس ۵ دنده دستی
پیشرانه ۴ سیلندر
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۹۷ اسب‌ بخار
گشتاور ۱۳۰ نیوتن متر
شتاب ۱۱.۵ ثانیه
سرعت ۱۷۳ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷ لیتر
فاصله محوری ۲۴۴۱ میلی متر
وزن ۱۲۱۰ کیلوگرم
حجم باک ۴۵ لیتر
موتور هیوندای ورنا LC مدل 1383 تا 1390
موتور هیوندای ورنا LC مدل ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰

امکانات و آپشن ها

آپشن های ورنا چشمگیر نیستند و تنها به چند مورد رایج خلاصه شده اند.این خودرو از کنسول وسط بهره نمی برد، اما برای راحتی، صندلی راننده به زیر آرنجی مجهز شده است و این مورد خیلی کاربردی به نظر می رسد. در نسخه اتوماتیک، آیینه های جانبی به صورت برقی تنظیم می شوند. هر ۴ شیشه نیز برقی هستند.

این خودرو به سیستم صوتی با پخش CD مجهز شده، اما به دلیل کوچک بودن جای ضبط، قابلیت نصب مانیتور در کنسول جلو وجود ندارد. هیوندای ورنا از کولر مناسبی بهره می برد و کیفیت بالای سیستم کولر باعث شده تا روشن بودن آن تاثیر فاحضی روی عملکرد خودرو نداشته باشد. اما تنظیمات سیستم تهیوه به صورت دیجیتالی نیست.

ایمنی

شاید عجیب باشد، اما باید بگوییم هیوندای ورنا در بحث ایمنی از بسیاری از خودروهای چینی با قیمت متوسط، ایمن تر است. شاسی این خودرو مقاوم سازی شده و ورنا توانسته امتیاز ۳ ستاره را در تست های ایمنی موسسه euroNCAP و ۴ ستاره ایمنی در تست های NHTSA کسب کند.

قطعا این امتیازها که سال ها پیش توسط ورنا کسب شده اند، با خودروهای امروزی که مورد ارزیابی قرار می گیرند قابل مقایسه نیستند. اما در مقایسه با خودروهای چینی که به غیر از موسسه های چینی، توسط هیچ موسسه ایمنی بین المللی مورد ارزیابی قرار نگرفته اند، وضعیت مطلوب تری دارد. ورنا در جلو از ترمز دیسکی و در عقب از ترمز کاسه ای بهره می برد. ترمز این خودرو به سیستم ABS نیز مجهز شده است. ورنا از ۲ ایربگ (راننده و سرنشین) بهره می برد.

مزایا و معایب

از مزایای ورنا می توان به سواری راحت، تعویض دنده های نرم و بدون تقه و استهلاک پایین اشاره کرد. البته این خودرو معایبی همچون نفوذ صدای موتور به کابین، امکانات محدود، طراحی قدیمی، کیفیت معمولی متریال کابین و همچنین لوازم کمی گران قیمت هم دارد که شاید تا حدی آزاردهنده باشد.

خرید نمونه دنده دستی این مدل در شهرهای بزرگ کشور با توجه به مدل ساختاری جدید تر ( ۱۳۸۶ به بعد) و کارکردی کمتر از ۱۲۰ هزار کیلومتر، پیشنهاد می‌شود. زیرا در شهرهایی همچون تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و .. قطعات مصرفی و یدکی این مدل یافت میشود و با توجه به هزینه استهلاک کم این خودرو در مقایسه با نمونه اتوماتیک خود، خریداران می‌توانند برای استفاده کوتاه مدل و چندین ساله به عنوان اتومبیلی شهری آن را خریداری نمایند.

یدک مال مرجع مطمئنی از لوازم یدکی کیا و هیوندای را در سبد محصولات فروشگاه خود دارد که هیوندای ورنا نیز بخشی از این محصولات است.

با توجه به کانال تآمین مطمئن این سایت می تواند مرجعی برای خرید قطعات یدکی باشد. 

سخن آخر

امیدواریم که در این نوشتار توانسته باشیم اطلاعات مفید، جامع و قابل استفاده ای را درباره ی هیوندای اکسنت LC یا همان ورنا را در اختیارتان قرار داده باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سایت یدک مال، قطعات اختصاصی هیوندای ورنا LC مدل ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ را به راحتی، با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کنید.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات