آموزشی

سیستم تعلیق خودرو چیست ؟

سیستم تعلیق خودرو

به گزارش پایپاه خبری ” یدک مال ” سیستم تعلیق خودرو یا فنر بندی بخشی از خودرو است که مانع از انتقال ارتغاشات و تکان های ناشی از حرکت خودرو روی سطح ناهموار به بدنه در حال حرکت و سرنشینان میشود بدنه در اینجا به معنی اتاق ، شاسی ، و تمام متعلقات آن است این سیستم که شامل قطعات اصلی فنرها ، کمک فنرها ، ستئن های نکه دارنده و چر خ ها می شود و اتصال چرخ ها و محورهای عقب و جلو شاسی را برقرار می کند .

اجزای سیستم تعلیق خودرو

سیستم  های تعلیق خودرو با توجه به وظایفی که در بخش قبلی به آن ها اشاره شد، ساختار و طراحی مخصوص به خود را دارد. ساختار آن بسیار پیچیده بوده و با توجه به روند به پیشرفت علم و تکنولوژی در آینده به احتمال زیاد پیچیده تر هم می شود. با توضیحات داده شده اجزای سیستم تعلیق خودرو عبارت است از:

۱- فنر ۲- کمک فنر ۳- سیبک ۴- طبق ۵-بوش ۶-میل تعادل یا میل موجگیر ۷- استارت ۸- میل های رابط  ۹-رینگ و لاستیک خودرو

سیستم تعلیق خودرو
سیستم تعلیق خودرو

انواع سیستم تعلیق خودرو

۱- سیستم تعلیق مستقل : این سیستم بسیار نرم و روان عمل می کند و ارتعاشات بسیار اندکی را به خودرو وارد می کند. دلیل این امر این است که این سیستم های تعلیق به صورت مستقلا و برای هر چرخ جداگانه طراحی می شوند و در صورت ارتعاش در هر چرخ، فقط به همان چرخ ضربه وارد می شود و دیگر چرخ ها لرزشی نخواهند داشت.

۲- تعلیق طبق دار دوبل : این سیستم ها نیز از نرمی و روانی خاصی برخوردارند و خودروهایی که از این سیستم استفاده می کنند در پیچ ها و شرایط نا مساعد جاده ای، بسیار کنترل پذیرتر و نرم تر هدایت می شوند. دلیل این امر، استفاده از دو طبق، یکی در زیر و دیگری در بالا می باشد که بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار می گیرد. این امر باعث می شود که کنترل خودرو  بسیار روانتر صورت پذیرد.

۳- سیستم تعلیق بازویی : در این سیستم، چرخ‌ها با استفاده از چند بازو و اهرم و حتی فنر به شاسی خودرو متصل می‌شوند. این سیستم نسبت به سیستم های معرفی شده تا اینجا سبکتر و قابل انعطاف تر است که مزیت محسوب می شود

سیستم تعلیق خودرو
سیستم تعلیق خودرو
سیستم تعلیق خودرو

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات