آموزشی

آشنایی با سگدست خودرو

سگدست خودرو

 به نقل از ” یدک مال ” سگدست خودرو  از مجموعه قطعات جلو بندی خوردو می باشد که وظیفه آن انتقال وزن بدنه خودرو و اتاق به چرخ ها و زمین می باشد. سگدست روی محور فرمان که همان سیبک یا اکسل می باشد نصب می گردد و امکان چرخیدن چرخ ها را میسر می نماید. این قطعه به عنوان ارتباط دهنده چندین قطعه مانند دیسک های ترمز ، کمک فنر ها و اتصالات عمل می نماید.

تفاوت سگ دست جلو و عقب

سگ دست چرخ عقب و چرخ جلو با یکدیگر تفاوت دارند. سگدست چرخ جلو وظیفه زاویه دادن به چرخ ها را دارد و سگدست های عقب به دلیل ثابت بودن چرخ های عقب این مورد را ندارند. این قطعه با توجه به مدل خدرو در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شوند.

کاربردهای سگدست خودرو

۱. پشتیبانی و تحمل وزن خودرو :  زمانی که خودرو ساکن است این قطعه وظیفه تحمل وزن خودرو را بر عهده دارد. اما هنگام حرکت خودرو اجزای دیگر بخشی از وزن را تحمل می نمایند.

۲. تسهیل چرخاندن چرخ ها: سگ دست ها به راندده امکان اتصال به چرخ ها را می دهند به عبارتی امکان تغییر مکان زاویه چرخ ها را انجام می دهند. و در این حالت امکان کنترل و تعیین جهت خودرو برای راننده فراهم می شود.

۳. سوار کردن کولیس ترمز :  خودرو های بسیاری وجود دارند که از ترمز های دیسکی در چرخ های خود استفاده می کنند. ترمز دیسکی دارای کولیس هایی هستند که بنت ترمز را پشتیبانی می نمایند. جهت نصب کولیس نیاز به سگدست می باشد.

۴. قابلیت نگهداری از چرخ‌ های جلو و عقب

۵. قابلیت اتصال میل کمک در سیستم تعلیق خودرو

۶. قابلیت یاتاقان بندی چرخ وسیله نقلیه بر حول محورش

سگدست خودرو
سگدست خودرو

علائم خرابی سگدست خودرو

سگدست از قطعات جلوبندی می باشد که کمتر دچار آسیب می شود و طول عمر بیشتری دارد. در اثر ضربات شدید مثلا تصدفات این قطعه دچار آسیب شده که به صورت تیرر زوایای چرخ ها نمایان می شود. علائمی همچون کشیده شدن فرمان به یک سمت از خرابی سگ دست ها می باشد. 

نگهداری سگدست خودرو

سگ دست ها هنگام حرکت خودرو فشار های زیادی را تحمل می کنند که برخی عوامل می توانند طول عمر قطعه را کاهش دهند. نگهداری سگدست امر مهمی می باشد چرا که باعث کاهش احتمال خرابی در این قطعه می شود. بروز مشکلاتی از جمله خم شدن ، ترک خوردگی و ساییدگی نشان از خرابی این قطعه می باشد. نکات قابل توجه در افزایش عمر این قطعه :

۱- جلوگیری از ترمز سخت : ترمز سخت موجب ایجاد ضربه محکم مکانیکی در سگ دست شده و باعث شکستگی قطعه می شود.

۲- سیستم تعلیق خودرو را شلوغ نکنید : شلوغی در سیستم تعلیق باعث می شود اجزای دیگر مانند فنر که وظیفه تحمل وزن خودرو را دارند نتوانند به وظیفه خود عمل نمایند. این امر باعث می شود سگدست تمام وزن اتومبیل را تحمل نماید و به مرور زمان دچار آسیب شود.

۳- از چرخیدن با سرعت زیاد خودداری نمایید : چرخیدن با سرعت بالا موجب ممکن است به شکستگی سر دست ها نیز بینجامد.

مطالب مرتبط

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات