آموزشی, قطعه شناسی خودرو

آشنایی با دستگیره درب خودرو و تفاوت هایشان

دستگیره درب خودرو

به نقل از “ یدک مالدستگیره درب خودرو از قطعاتی است که اگر به شیوه صحیح از آن استفاده نشود به سرعت مستهلک می شود. تولید دستگیره خودرو برای شرکت های خودروسازی دارای اهمیت زیادی می باشد زیرا این قطعه در نمای ظاهری و حفظ امنیت ماشین دارای اهمیت زیادی است. محافظ دستگیره خودرو نیز از قطعاتی است که پیشنهاد می کنیم حتما آن را تهیه کنید زیرا در افزایش طول عمر مفید دستگیره ماشین شما دارای اهمیت زیادی است

انواع دستگیره درب خودرو

۱-دستگیره قدیمی : این مدل از دستگیره را می توان از قدیمی ترین مدل ها دانست. این دستگیره ها شباهت بسیاری به دستگیره های درب خانه دارند. این دسته متاسفانه خیلی ظاهر جذابی ندارد و به همین دلیل بسیاری از رانندگان دوست نداشتند از آن استفاده کنند. جنس این دستگیره ها از فلز بود و به دلیل فشار زیادی که در زمان باز و یا بسته کردن درب به آنها وارد می شد هیچ وقت شرکت های خودروسازی آنها را از جنس پلاستیک تولید نکردند. براق بودن دسته های فلزی خودرو می توانست کمی جذابیت برای ماشین ایجاد کند.

۲-دستگیره فشاری : دستگیره های فشاری دارای طراحی ظاهری زیبایی هستند که نظر هر شخصی را به خود جلب می کنند. شرکت های خودروسازی در تولید دستگیره درب خودرو فشاری تلاش کرده اند هیچ زائده ای بیرون نباشد تا در کنار ظاهر از نظر آیرودینامیک نیز مناسب باشد. ساخت این نوع دستگیره کمی سخت است و مراحل طراحی تولید آن نیز پیچیدگی های خاصی دارد که همین موضوع باعث شده است این نوع دستگیره بیشتر در ماشین های لوکس به کار برود

دستگیره درب خودرو
دستگیره درب خودرو

۳-دستگیره فلپ : این نوع دستگیره تا دهه ۹۰ روی خودروهای نصب می شد. یکی از ماشین هایی که از این نوع دستگیره ها زیاد استفاده می کرد هوندا سیویک بود. شیوه عملکرد این نوع از دستگیره اینگونه بود که با بیرون کشیدن یک بخش فلزی یا پلاستیکی آن درب باز می شد. اما بعضی از آنها طوری طراحی شده بودند که شما می توانستید با یک انگشت به راحتی آن را باز کنید.

۴- دستگیره های Pull Out : دستگیره های Pull Out امروزه به عنوان پرکاربردترین نوع دستگیره شناخته می شوند. مکانیزم عملکرد این دستگیره اینگونه است که شما با کشیدن قسمت متحرک به سمت بیرون می توانید درب را باز کنید. این دستگیره ها دارای قیمت مناسبی هستند که یکی از دلایل مهم محبوبیت آنها در بین رانندگان می باشد.

دستگیره درب خودرو
دستگیره درب خودرو

۵-دستگیره های لمسی : فناوری لمسی برای اولین بار روی درب های خانه ها پیاده سازی شد و پس از موفقیت و محبوبیت زیادی که به دست آورد شرکت های خودروسازی از آن در سیستم دستگیره خودرو نیز استفاده کردند. شیوه عملکرد این فناوری اینگونه است که دستگیره درب خودرو فقط  با اثر انگشت شخصی که شما تعریف کرده اید باز می شود. کابرد این نوع دستگیرها بیشتر بر روی خودروهای لوکس و یا برقی است.

۶-دستگیره های مرسوم Pull Up : یکی از مرسوم ترین و پرکاربردترین دستگیره های به کاررفته در خودروهاست که هنوز هم در برخی از خودروهای داخلی و خودروهای فوق اقتصادی خارجی از آن ها استفاده می شود. نوع طراحی این دستگیره ها به صورتی است که می تواند در فرم های مختلف ساخته شوند و با این تنوع در شکل و فرم، باز هم با آیرودینامیک خودرو هماهنگ اند. شما با کشیدن این دستگیره ها به سمت بالا می توانید در خودرو را باز کنید، با این حال، امنیت این نوع از دستگیره ها پایین است و همین قضیه موجب شد دستگیره های Pull Out طراحی و برای خودروها استفاده شود.

دستگیره درب خودرو
دستگیره درب خودرو

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات