آموزشی

کمک فنر خودرو و انواع آن

کمک فنر خودرو

 به نقل از یدک مال کمک فنر خودرو یکی از اصلی‌ترین قطعات سیستم تعلیق محسوب می‌شود و در دریافت و دفع ارتعاشات ناشی از عبور خودرو از سطوح ناهموار نقش موثری ایفا می‌کند. کمک‌فنرها آسایش و راحتی راننده و سرنشینان را درون کابین فراهم می‌کنند و رانندگی در سطوح ناهموار را ممکن میسازد. بدون حضور کمک ، رانندگی در جاده‌هایی که پستی و بلندی زیاد دارند تقریبا غیرممکن است.

کمک فنر چگونه کار می کند؟

کمک فنر  دارای پیستونی است که در انتهای آن سوراخ های ریزی قرار گرفته و یک پیستون که معمولاً یک میله فولادی است در درون آن قرار دارد. پیستون کمک فنر درون یک محفظه فلزی که معمولاً از روغن پر شده است قرار گرفته و در راستای محور در درون این سیال حرکت می کند. از آنجایی که روغن درون کمک فنر تحت فشار است برای جلوگیری از خروج آن از درون محفظه، این محفظه را به صورت کامل آب بندی می کنند. زمانی که فنر و به دنبال آن کمک فنر تحت فشار قرار می گیرند و فشرده می شود روغن یا سیال موجود در کمک فنر از منافذ درشت تر خارج می شود و پس از اینکه فشار از روی کمک فنر خارج شد این روغن از منافذ کوچکتر تعبیه شده در پیستون به محل اولیه خود بر می گردد. دلیل تفاوت اندازه منافذ نیز مدیریت ارتعاش حاصل از ضربه و میران کردن آن و همچنین روان بودن حرکت کمک فنر است. روغن موجود در کمک فنر همچنین وظیفه دارد که حرارت ایجاد شده بر اثر تبدیل انرژی جنبشی را جذب و به هوای آزاد منتقل کند.

کمک فنر خودرو
کمک فنر خودرو

برای افزایش طول عمر کمک فنرها چه باید کرد؟

۱. ترمزهای ناگهانی و شدید اصولا برای خودرو بخصوص قطعات سیستم تعلیق مضراتی به همراه دارد. این ترمزها فشار وارده بر کمک‌فنرها را مضاعف کرده و موجب مستهلک شدن آن‌ها می‌شود. بنابراین برای افزایش طول عمر کمک‌فنر ماشین باید از انجام این کار تا جای ممکن اجتناب کرد.

۲. تنظیم چرخ‌ها و باد آن‌ها می‌تواند در چسبندگی‌شان به جاده موثر باشد. همین امر به کمک‌فنر در انجام وظایفش کمک می‌کند. چرا که بالانس کردن دوره‌ای آن‌ها کاهش ارتعاشات و ضربه‌های ناخواسته به خودرو را به همراه دارد.

۳. روغن و گریس‌کاری به موقع اجزای سیستم تعلیق مانند سیبک‌ها ضمن تسهیل کار کمک‌فنر فشار وارد بر آن را کاهش می‌دهد.

کمک فنر خودرو
کمک فنر خودرو

۴. تعویض به موقع لاستیک‌های مستهلک و خورده شده. تعویض نکردن این لاستیک‌ها باعث افزایش ضربات ناشی از دست‌اندازها، پستی‌ها و بلندی‌های جاده می‌شود که به کمک‌فنر فشار بیشتری وارد می‌کند.

۵. تحمل وزن بیش از حد توان کمک‌فنر می‌تواند موجب آسیب جدی به آن شود. بنابراین باید از تحمیل بار بیش از حد توان خودرو و کمک‌فنر بر آن‌ها خودداری کرد و از رانندگی با خودرو در حالت سنگینی زیاد اجتناب ورزید.

۶. رانندگی در جاده‌ها و مسیر‌های بسیار ناهموار با پستی‌ بلندی‌های زیاد و دست‌اندازهای بزرگ بدون شک کار کمک‌فنر را بسیار زیاد می‌کند و فشار و ضربات روی آن را افزایش می‌دهد. بهتر است در صورتی که لزومی به عبور مداوم از چنین مسیرهایی نیست از این کار اجتناب شود. در صورت اجبار به رفت و آمد و تردد در این مسیرها نسبت به سرویس‌های دوره‌ای کمک کننده به کمک‌فنرها دقت بیشتری شود.

انواع کمک فنر در خودرو

۱-کمک فنر روغنی : بیشتر خودروها معمولا کمک فنر روغنی دارند. همانطور که از نام آن مشخص است در فنر از روغن استفاده شده است و پس از اینکه ضربه‌ای به کمک خودرو وارد می‌شود، روغن موجود در کمک فنر به محفظه‌ای وارد می‌شود و پس از باز شدن فنر به محفظه بازمی‌گردد و این سبب می‌شود که ارتعاشات وارد شده به خودرو توسط فنرها دفع شود.

۲_کمک فنر هیدرواستاتیک: در این نوع کمک فنر به جای استفاده از روغن، از گاز نیتروژن و گازهای دیگر استفاده شده است. هنگامی که به کمک فنر ضربه وارد می شود گازهای موجود مانع از ایجاد حباب هوا می‌شوند و فنر هنگام باز و بسته شدن عملکرد بهتری دارد.

۳-کمک فنر تلسکوپی : کمک فنرهای تلسکوپی از نوع کمک فنرهای روغنی‌اند و قدرت ضربه‌گیری آنها بالا است. سوراخ‌هایی که برای خروج روغن در کمک فنرهای تلسکوپی وجود دارد بزرگ‌تر است و این سبب می‌شود که پس از ضربه، فنر با سرعت بیشتری جمع شود.

۴-کمک فنر اهرمی : در کمک فنرهای پیستونی یک اهرم وجود دارد که به پیستون فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود که فنر سریع‌تر جمع شود و با سرعت کمتری باز شود که دلیل آن خروج آرام‌تر روغن است. کمک فنر اهرمی نیز ارتعاشات وارد شده به خودرو را بیشتر از سایر مدل‌ها کاهش می‌دهند.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات